Bild
Nästa artikel
Från absurd till lugn acceleration i Tesla bilar.

Uppdatering gör Teslas bilar slöare

Nyheter

Elbilstillverkaren som döpt sina accelerationsnivåer till ”Insane” och ”Ludicrous”, tycker nu att det är dags att lugna ner sig en smula.

Tesla ska ha tagit fram ett nytt körläge till sina elbilar. Flera tekniksajter, bland annat Elektrek rapporterar att Teslaägare fått notifiering om uppdatering 2017.44. Den innehåller en accelerationsnivå som heter ”Chill”, fritt översatt att ”ta det kallt” eller ”slappa”. 

Enligt Tesla ska körläget erbjuda en mer behaglig resa för passagerarna i och med att fartökningen sker mer gradvis, men det finns inga uppgifter på hur mycket långsammare accelerationen blir. I Ludicrous-läget gör en Model S noll till hundra kilometer i timmen på under 3 sekunder.
 
Diskutera: Är det bra med långsammare elbilar?
 

Kommentarer

#1
2017-11-13 13:49

Ja, om räckvidden blir längre är det definitivt bra med långsammare elbilar.

#2
2017-11-13 14:32

På de flesta andra bilar brukar man kunna reglera accelerationen med en pedal som sitter till höger om bromspedalen.

#3
2017-11-13 14:33

Fråga: styr "Chill"-läget även bromsen? Kan ju inte vara kul som passagerare att hänga i säkerhetsbältet på en tvärnitande Tesla vid varenda rödljus.

#4
2017-11-13 14:53

Jag misstänker att det är ganska ryckigt att försöka reglera farten med gaspedalen i Ludicrous-läget. På min gamla e-up fanns det flera effektlägen och i oplogad snö var det lättare att reglera hjulspinnet i tröttaste läget.

#5
2017-11-13 15:03

Din första kommentar, Swemba tyckte jag var bra - vem vill inte själv bestämma accelerationen? Att mjukvaran och kraften begränsar hur snabbt bilen KAN accelerera är ju en sak, men att avsiktligen få sämre acc via en knapp verkar knäppt tänkt..
Din andra kommentar med bromseffekt ”chill” tar jag som ett skämt, med inbromsningen av att bara lyfta på högerfoten är riktigt bra - om man väljer att ha det läget på - och sparar mycket bromsbelägg. (Bromsljusen lyser även i det läget - som kanske inte alla vet.)
Ps. I denna mjukvaro uppdatering kom även en annan ”finess”; förarstol och ratt flyttar sig automatiskt så att in/utsteg blir enklare, de’ ni grabbar!

#6
2017-11-13 15:08

Det är inget ovanligt med en knapp för ekonomi, vinter, sport läge att välja på för motorstarka bilar.
Det är inte alltid man vill ha full effekt i alla lägen, speciellt inte på vintern.
Hade en BMW med detta och med vinterläget i blev vinterkörning behagligt lugnt.

#7
2017-11-13 15:22

Bilräven,
Funktionen med att flytta ratt och stol vid insteg finns i min koreanska bil också. Givetvis ställbart i olika steg så man kan välja själv hur mycket det ska flytta sig.

#8
2017-11-13 15:47

Däckslitage är ett problem för Tesla-ägarna läste jag för ett tag sen. Då bilarna har sånt enormt vrid är det svårt att köra iväg utan att det sliter onödigt mycket på däcken. Då den öser på rätt bra från stillastående får sig däcken en omgång i princip vid varje start, om man inte smyger igång, vilket man förhoppningsvis inte gör vid varenda rödljus, om man inte bor i Linköping då ;)
Så förstår att de tar fram ett mjukare läge. Måste vara enklare att idka "eco driving" då med, då man inte behöver dosera gasen hela tiden.

#9
2017-11-13 16:04

Tesla är en leksak, en hypad produkt som ska påvisa hur undan det kan gå med el drivning och därmed är inte drivlinan kalibrerad för vardagskörning.
Det finns säkert mer saker som är lite si så där i denna spetsprodukt.
Långsamma elbilar kan jag inte se något bra med, det är först då när elbilen ligger jämt upp i prestanda med fossildrivet som att el blir riktigt intressant.

#10
2017-11-13 16:30

Ännu ett marginellt I-landsproblem.

#11
2017-11-13 16:41

Bilräven: det där med säte och ratt har jag ju på min gamla Jaguar, så det är inte så särskilt nytt.

För övrigt tycker jag Tesla har lyckats bra, men jag förstår att för mycket kraft kan vara ett bekymmer, kanske är vridmomentet svårt att dosera även med mjuk högerfot.
Ja, det var ju störande redan på Polon jag hade som hyrbil, lite on/off-effekt. Under 1400 rpm = tomt, över 1400 = för mycket.

#12
1
2017-11-13 18:28

Den är nog knappast slö i chilläget, och responsen kvartstår säkerligen samt att energin räcker lite längre. Bra grej detta. Helt naturligt steg för Tesla.

#13
2017-11-13 18:50

Mercedes justerade säte och ratt vid in och ut för 14 år sedan.

#14
2017-11-13 21:52

Gunnar: Min Jaguar är 19 år, och det var inte första året den utrustningen fanns.När man stänger av motorn och öppnar dörren åker ratten uppåt och framåt elektriskt, och även sätet flyttar sig (lite beroende på vilket läge det befinner sig).
Vilken tillverkare som var först med detta vet jag inte, men det fanns säkert redan på 70-talet i nån lyxbil.

#15
2017-11-13 21:54

Skoj att så många andra bilar/märken har/haft säte och ratt som automatiskt flyttar sig när man låser upp bilen, för att sen inta rätt förares inställning. Jag sa inte att Tesla var först eller unik, bara att den funktionen oxå kom i senaste paketet.
Att köra en Tesla, med alla dess egenskaper, är speciellt oavsett vad alla icke Tesla ägare tycker. Visst är den dyr, men hellre en Tesla än två Volvo 90 - oavsett bokstäver.. Ingen av oss köper bilen för att den gör 0-100 på ett fåtal sekunder - Vi köper den för att den kan allt som alla andra märken fortfarande inte kan...

#16
2017-11-14 08:41

Och jag fattar inte varför elbilar inte har variabel utväxling med andra ord, automatisk växellåda.

#17
2017-11-14 10:12

@Hackenbush, har du någonsin använt ekonomi, sport osv på en manuellt växlad bil - alltså där körlägenas enda inverkan är gasresponsen?

#18
2017-11-14 10:56

@Bilräven #15,"Vi köper den för att den kan allt som alla andra märken fortfarande inte kan..."

Som vad, t ex?

#19
2017-11-14 12:00

Nej Swemba men det borde inte vara så stor skillnad. En lägre gasrespons på vintern vid halt väglag borde vara välkommet.
På Firebirden jag hade med 375 hk så körde jag en vinter och det räckte att jag släppte bromsen så spann bakhjulen, rörde inte ens gasen (när choken var igång). Där önskar jag att jag hade haft ett vinterläge.

#20
2017-11-14 14:51

Swemba #18 - Kan du nämna något annat märke som är fyrhjulsdrivet (två motorer), går 50mil på en laddning (gratis), gör 0-100 på 2,7sek (P100D - Model S), har 2 lastutrymme, kan ha 7 säten, spyr 0 avgaser, uppdaterar själv till senaste mjukvaran, självkörande, bland de mest krocksäkra... och allt i samma snygga bil - ska jag fortsätta ? (Jag visste att den meningen skulle ”irritera”.)
Jag ser dock fram emot Jaguars kommande el-SUV, liksom Porsches elbil som kommer nästa år - de är nästan lika bra (tillsammans) - men var ska man supercharga dem?

#21
2017-11-14 15:13

På min sommarbil, en Corvette, är gaspedalen progressiv vilket innebär att den i normala fall är mycket lättkörd även i halt väglag. Trampar man till lite lagom drar den iväg ganska bra, trampar man gasen i botten i motorvägsfart så försvinner Teslor och annat i backspegeln. Så det behövs inga ecolägen, sportlägen eller annat trams. Dessutom, när vi senast åkte till Italien låg snittförbrukningen under 0.9 liter milen. Kanske inte ekonomi, men helt OK.

#22
2017-11-14 16:41

Bilräven: går det att beställa den med V12:a?

#23
2017-11-16 10:54

Arne Nilsson1 : På en elmotor justerar man varvtalet med gaspedalen precis som på din Corvette. Men din Corvette har inte max vridmoment från noll. Det är vridmomentet som ger däckslitage. Detta är en egenskap hos elmotorer helt enkelt. Enda sättet jag kan se att justera vridet är väl typ att flytta ut magneterna från ankaret så den magnetiska kraften minskar. Vilket skulle vara en sanslöst avancerad och dum konstruktion. Ett annat sätt vore väl att deaktivera/aktivera lindningar allt efter önskat kraftuttag. Även det onödigt krångligt. Då är en "artificiell" strypning betydligt bättre. Mycket enkelt att göra - kostar noll kronor i princip.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!