Bild
Nästa artikel

Uppdaterade Renault Kadjar – rapport från provkörningen

Direktrapport+Film

Renault Kadjar har blivit medelålders och fått sig en översyn. Vi Bilägares Anders Helgesson har provkört.

Anders, vad kör du och var?
– Ansiktslyfta Renault Kadjar och den körs i – trumvirvel – Stockholm. Eller Stockholm och Stockholm, det är i trakterna av Gottröra vilket har renderat en del kommentarer om nedtrillande plan från de samlade presskårerna från Sverige och Danmark. Jag körde faktiskt runt den gamla ”landningsbanan”, men skogen har växt upp och i ärlighetens namn är spåren efter vinterstormen Alfrida mer skräckinjagande. 

Vad nytt?
– Visuellt – inte så mycket. Fronten har fått en lättare justering i form av bredare grill med mer krom. För att bilen ska uppfattas lite lägre, något som är lite kontraproduktivt i en suv, har den främre ”hasplåten” gjorts bredare och rakare. Nya ljussignaturer i LED-strålkastarna ger släktskap med övriga Renaultfamiljen och både blinkers fram och bak har nu ljusstarka LED-lampor.

– På insidan har mediaskärmen fått en duvning och man har rationaliserat bort några fysiska knappar och snyggat till klimatanläggningen. Dumt nog har man inte flyttat den skymda placeringen av stolsvärmeknapparna. Mittarmstödet kan numera justeras i längdled.

Okej, något nytt under kosmetikan?
– Ja, det är genomgående en ny uppsättning med motorer. Instegsmotorn på bensinsidan ger nu 140 hästkrafter och kombineras med en sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Sedan finns en 20 hästkrafter starkare version av samma 1,33-litersfyra, den finns bara med den sjuväxlade automatlådan.


Något mer?
– Ja, det finns faktiskt en sak till som är högst väsentlig, men den kräver lite extra efterforskning så vad det är behåller jag för mig själv ett tag till, men jag lovar att ha ett svar i tidningen.

Klicka på filmspelare här ovanför för att se en film på uppdaterade Renault Kadjar.

Läs hela provkörningen av uppdaterade Renault Kadjar i Vi Bilägare nummer 6/2019. Prenumeranter får tidningen först och till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Kadjar?

Kommentarer

#1
2019-03-14 17:59

Värdelös video, lite närbilder skulle vara bättre...

#2
2019-03-14 19:03

Det är bra att Renault uppdaterar Kadjar så de hänger med i utvecklngen. Men jag hade gärna sett en uppdatering av dieselmotorerna.

#3
2019-03-14 19:05

Det jag saknar är Renaults hybrider och fler batteribilar än Zoë. En Kadjar med elmotorer fram och bak hade givetvis varit intressant.

#4
2019-03-14 19:55

Jag tycker att ViB ska oeoducera fler videor.

#5
2019-03-14 21:10

Så här stort är intresset normalt att diskutera franska kvalitetsbilar=0

#6
2019-03-14 21:15

Shogun, men Kadjar har ju sålt ganska bra, speciellt jämfört med Citroëns andramärke.

#7
2019-03-14 21:52

Det finns givetvis inget intresse för att diskutera franskt så jag tycker att vi bara ska prata tyska bilar, för tyska bilar är ju bäst det vet ju alla.

#8
2019-03-14 22:54

Saabnisse.

Jag tänker närmast på antal inlägg, folk är inte intresserade, man vet vilken nivå märkena ligger på, så totalt ointressant.

#9
2019-03-15 13:51

Shogun, Kadjar provocerar ingen. Ägarna är nöjda och glada. Det finns inget att diskutera. Det är en mainstream-bil. Renault har andra modeller som väcker mer känslor.

#10
2019-03-15 14:58

Ja jag tycker gamla versionen var olidlig på grov asfalt.
Kanske denna är bättre men folk verkar bara ha hög huv i huvudet vid bilköp numera.
Provar verkligen folk bara en bil innan köp.

#11
2019-03-15 15:20

Shogun, nåja inte intresserade? Det finns ju en tråd om ett betydligt mer undanskymt märke som har en förfärlig mängd inlägg just nu!

#12
2019-03-15 15:26

Saabnisse, det är de små, udda och spännande märkena som är roliga att diskutera.

#13
2019-03-15 16:40

Saabnisse.

Men det är ju inte pga intresse det skrivs där om det märket/modellen. Utan om mycket annat, diesel och hur man gått tillväga för att det finns en marknad för märket. Är inte ett dugg intresserad av märket som sådant, finns för mycket brister i bagaget från huvudägaren.....som gör att man är tveksam till satsningen. Kort sagt en dagslända gör ingen sommar......och där importören deltar med 80% av inläggen......;o)

#14
2019-03-16 11:49

Kommer det någon uppdaterad, ren och snål, diesel - med dragvikt på 1500-2000 kg? Det skulle kunna väcka mitt intresse.

#15
2019-03-16 14:08

Shogun, en Kadjar med HVO 100 släpper ut mindre CO2 än RAV4 Hybrid eftersom HVO är klimatneutralt och har noll nettoutsläpp av CO2. Vilket biodrivmedel var nu din RAV4 certifierad för?

#16
2019-03-16 15:25

Shogun, självfallet är Renault en kvalitetsbil. Jag har själv haft två Renault och försvarar gärna Renault mot dina angrepp. Jag var mycket nöjd med mina Renault. Utmärkta, sköna bilar. Hur bra som helst.

#17
2019-03-16 15:27

Det finns många journalister som tycker Kadjar är bättre än Qashqai. Snyggare, mjukare, rymligare.
Uppdateringen har knappast gjort bilen sämre, tvärtom. Renault är utmärkta bilar som har mina varmaste rekommendationer!

#18
2019-03-16 16:11

Raphael, andas lugnt. Lite diskussion om franska bilar gör väl inget. Ungefär samma diskussion som sker kring Opel, från flera på detta forum. Alla tror att en gång rost alltid rost, oavsett om det är 30 år sedan det ägde rum. Samma sak här, när det gäller franska bilar. Sitter djupt hos många "äldre" forums debattörer. De kör säkert Volvo eller liknande sedan 40 år tillbaka, och vet inget annat. Så ta det lugnt, de köper eller ändrar aldrig uppfattning om Renault i alla fall, hur du än försöker. Men å andra sidan kanske du också kan sätta upp spegeln och se att andra märken kan också var bra bilar.

#19
2019-03-16 18:18

Optimus, jag andas alltid lugnt. Tyvärr finns det många fördomar mot Renault. Renault gör bra bilar, de är populära på marknaden. Tyvärr är det många som ser ner på dem.

#20
2019-03-17 00:29

Det är inte ofta som jag och Shogun är överens men i fallet Renault tycks vi ha en samsyn. De bilarna har generellt och trendmässigt sett en sämre sammansättningskvalitet och slitstyrka än medelbilen på marknaden.

Den som påstår något annat har en del att bevisa.

MVH AL

#21
2019-03-17 01:44

AL du går efter gammal och inaktuell statistik, och jag har redan bemött dig om det. Kadjar är en bra bil. Om någon är orolig som dig så lämnar Renault 5 års garanti. Jag vet att du inte gillar Renault, men försäljningssiffrorna för märket är bra. Jag skulle absolut kunna tänka mig Renault igen. Jag ser fram emot nya Captur som är på gång. Kadjar känns för stor för mig.

#22
2019-03-17 05:39

Raphael. Jag vet inte vad som är inaktuellt för dig eller om du har bättre kunskaper kring hur man skattar felnivån hos olika märken än vad jag har (notera skillnaden mellan en skattning och konstaterad nivå). Men utgår jag från data där man jämför samma saker i relation till andra märken och (framförallt) över tid tillhör Renault de sämsta (rostskydd undantaget). Men det kan ha ändrats på senare tid och period - det var ett tag sedan jag kollade.

Vad jag anser om Renault idag bygger på dåtida erfarenheter. Jag är inte sämre än att jag förstår att saker kan ha ändrats i jämförelse med tidigare. Saker är ju inte konstanta och allra minst i bilvärlden. Det ser vi ju inte minst hos Toyota där felnivåerna dubblerats i jämförelse med tidigare årgångar (allt annat lika -notera att det är mycket viktigt när man jämför). Men till Renault nivå tror jag inte att Toyota har sjunkit. Det vore anmärkningsvärt.

Så måhända att Nissans inflytande har påverkat Renault på ett positivt sätt?

Capture ja. Jo en tyst och komfortabel bil tycker jag. Riktigt trevlig t.o.m. Hade en i samband med förra årets skidresa. Men - som vanligt får tilläggas - på det exemplaret satte blinkers igång av sig själv;-). Men det var en hyrbil om än i princip fabriksny.

MVH AL

#23
2019-03-17 06:49

AL, tack för svar. Du använder måmga ord för att erkänna att din data och dina erfarenheter är gamla och därför inte säger något om en ny Kadjar eller om andra Renault.

Och du känner troligen till att din traditionella källa Bilprovninhen inte längre är relevant eftersom de sedan avregleringen för några år sedan inte längre har en heltäckande statistik.

Dessutom innebär besiktningsstatistik bara över trafiksäkerhet och inte driftsäkerhet, säger ingenting om bilens drifthistoria eller reparationshistorik. Den som får fel på sil bil åker troligen till verkstaden och reparerar felet och inte till besiktningen. Sen bedömer besiktningen en reparerad bil.

Gällande att bedöma märkens kvalitet och driftsäkerhet utifrån hyrbilar, det är ett förfarande som jag personlogen ställer mig tveksam till. Hyrbilar kan behandlas hur som helst av kunden och det kan finnas frågetecken för service.

#24
2019-03-17 12:00

Raphael. Det man utgår från när man gör prognoser och tidsserier är dåtiden. Med nuvarande nivå på processer kommer det framtida utfallet med en viss sannolikhet bli så här. Det är en skattning och det är en matematisk omöjlighet att en prognos träffar helt rätt - särskilt inom bilproduktion och särskilt eftersom prognoser används som ett beslutsfattande underlag.

Tittar vi Renaults trend har den fortfarande fler fel än de bättre alternativen. Det är ett faktum i de trovärdiga underlag som finns att tillgå. Att det skulle kunna betraktas som driftsäkert att få en underkänd bil hos bilprovningen har i alla fall jag svårt att få ihop och vad jag erfar tycker också biltillverkarna själva (Renault inkluderade) att det är vettig information. På så vis kan man hitta avvikelser hos komponenter som kan vara relevanta att åtgärda.

Huruvida bilprovningen (och det är TuV jag utgår från, inte svenska siffror) mäter" rätt" saker eller inte är förstås alltid föremål för diskussion. Att bilprovningen inte mäter alla komponenter är ingen invändning mot resultat som sådant. Däremot kan man som i alla stickprov fundera på hur generaliserbart det är. Detta brukar man ibland kalla för att adressera.

Gör vi det hos bilprovningen och jämför den årliga förändringen med andra siffror (garantikostnader exempelvis) ser vi ganska snabbt att bilprovningen resultat träffar ganska rätt. När biltillverkarna redovisar högre kostnader för garantiåtgärder tycks också andelen fel hos bilprovningen att öka och vice versa.

Därför tror jag inte att Renault kan matcha de bättre alternativen på marknaden. Man har en historik (trenden) som inte direkt rosat marknaden. Och någon dramatisk förbättring har i alla fall inte jag lyckats hitta. Inte ens med ett postmodernistiskt perspektiv;-).

MVH AL

#25
2019-03-17 12:09

AL, och därmed bekräftar du det jag skrev att du bara har äldre siffror. Och som vi vet har Bilprovningen inte längre någon fullständig statistik sedan privatisering och avreglering. TÜV är i Tyskland, de har helt andra förutsättningar som ställer andra krav. Jag är inte övertygad om att deras relevans för Sverige. Trafikmiljön är helt annorlunda. Ligga och bränna på Autobahn i 200 knyck... Säger ingenting om svenskt vardagstrafik.

#26
2019-03-17 12:30

Här är jag och AL HELT överens, och det är stort!

#27
2019-03-17 13:22

Raphael. Ja det är äldre data vi har att tillgå. Nyare produktioner har ju inte varit ute i trafik så länge än och vi lär inte få tillgång till Renaults egna underlag. Så det är nog det bästa vi kan få ihop just nu.

Att körmiljö skiljer sig åt är en typisk detalj som påverkar. Skall vi med den synpunkten konstatera att Renaults bilar inte klarar tysk körmiljö lika bra som konkurrenterna, eller någon annan (Norge exempelvis) där vi har tillförlitliga siffror att tillgå?

Eller kan vi se att man generellt sett hittills inte rosat marknaden med sin driftsäkerhet och långsiktiga slitstyrka?

Jag tror på det senare. Raphael tror på något annat, dock utan att förmå visa på några egentliga vettiga underlag som bekräftar den linjen.

MVH AL

#28
2019-03-17 15:26

AL, du kan inte komma bort från att Bilprovningen inte längre har någon tillförlitlig statistik. Innan avreglering hävdade du att de var bäst i världen och att TÜV dög inte. Nu duger plötsligt TÜV när Bilprovningen inte funcerar längre.

Det är väl klart att bilar som körs återkommande i farter över 200 km/h utsätts för andra påfrestningar ån bilar som på sin höjd ligger på 120. Att du med din intelligens, klokskap och fina akademiska meriter totalt ignorerar detta, det gör mig både förvånad och besviken på dig. Jag trodde du kunde bättre än så.

Bilar som pressas på Autobahn säger inget om hållbarhet och driftsäkerhet i Sverige.

Norge är också ett problem med sina låga farter som inte låter motorerna komma upp i bekväm arbetstemperatur ens.

Jag minns alla dina dissningar av data från utlandet, och nu hänvisar du själv till utländska siffror.

Det finner jag givetvis väldigt underhållande. *ler*

#29
2019-03-17 17:23

Nja nu är ju inte argumentet om att bilarna körs i 200 km/h någon gång i månaden särskilt hållbart eftersom det är en gemensam egenskap i populationen. Så det argumentet håller inte för att förklara varför Renault avviker mot andra bilar i materialet. Eller menar Raphael att Renault inte tål tysk motorväg?

Bilprovningen var tidigare heltäckande. När man har hela populationen samlad minskar felmarginalen. Så långt är det rätt. Man behöver ju inte använda inferens utan kan kort och gott konstatera hur felnivån ser ut.

Hos TüV gäller inte detta. Där är det frågan om stickprov och det är för all del riktigt att det härstammar från en annan körmiljö än den svenska och att urval ökar risken för slumpmässiga fel. Ändock får den anses bekräfta den bild som vi också har från svenska data. Jag tror inte att jag tidigare påstått något annat om TüV. Vad jag haft synpunkter på gäller det index som du tidigare hänvisade till och som handlar om summan av reparationer, tid på verkstad och kostnaden som svar på den relativa felnivån. De invändningarna kvarstår eftersom ett index inte ger oss svar på felfrekvensen utan snarare på helt andra saker.

Samma sak gäller Norge. Om vi skall gå på Raphaels påståenden tål alltså inte Renault tysk motorväg eller Norges trafikmiljö men likväl är man minst lika bra som snittet i Sverige?

Ja den bortförklaring är väl om något underhållande "*ler*" (#28)...

MVH AL

#30
2019-03-17 18:44

Vi har haft denna diskussion tidigare, och saken är densamma nu: bilprovningen kollar enbart vissa delar av fordonen, och nog är byte av styrled billigare än byte av växellåda, vilken bilprovningen inte kollar.
Så, en viss bild får man från SBP, men långtifrån någon heltäckande.

#31
2019-03-17 18:56

Nej visst hultarn. Bilprovningen får ses som ett stickprov. Och märkligt nog tycks resultatet hos TÜV stämma väldigt överens med både biltillverkarnas egna uppgifter över garantiåtgärder eller livslängden hos fordonen.

Men vi kan vara helt överens om att vi inte får svar på allt via TüV. Det får man sällan i några studier eller sammanställningar.

MVH AL

#32
2019-03-17 19:13

Franska bilar tillhör ju toppen, det kan man ju läsa överallt.

#33
2019-03-17 19:26

Jag har inte lyckats hitta stöd för det Shogun. Men det visste du ju redan;-)

MVH AL

#34
2019-03-17 19:46

Jo, AL det visste jag ;o)

#35
2019-03-17 21:10

Jag har haft två Renault, de var alldeles utmärkta bilar. Jag skulle absolut kunna tänka mig Renault igen. Renault säljer bra i Sverige och världen, de är bland de största och nu med Nissan-Mitsubishi den största. Före VW. De har enorma resurser. Fina inredningar, bra känsla. Tyvärr finns det mycket fördomar mot franskt. Jag har varit väldigt nöjd med mina franska bilar.

#36
2019-03-17 21:36

Synd att Renault drar ned gamla fina märken som Nissan och Mitsubishi i träsket...

#37
2019-03-17 22:41

Raphael. Jo det är tydligen fördomarna som gör att Renault har fler fel hos TÜV än konkurrenterna. Samma sak med livslängden. Det är fördomar som får människor att skrota fullt fungerande bilar.

;-)

Vad säger man. Ett gott skratt förlänger livet;-). Raphael borde måhända börja ägna sig åt underhållning istället för att arbeta som PR-konsult åt PSA?

MVH AL

#38
2019-03-18 01:00

Shogun, Renault har dragit upp Nissan och Mitsubishi ur träsket. Nu kommer Nissan och Mitsubishi få lära sig hur man bygger bilar.

#39
2019-03-18 01:01

Men AL, jag är ju här för att underhålla dig. Det vet du ju redan. Jag finns här för din skull, för din glädje och för ditt höga nöjes skull.

#40
2019-03-18 01:01

Men AL, jag är ju här för att underhålla dig. Det vet du ju redan. Jag finns här för din skull, för din glädje och för ditt höga nöjes skull.

#41
2019-03-18 01:04

Javisst Raphael. Jag har förstått det och i denna tråd har du skött din uppgift med den äran.;-)

MVH AL

#42
2019-03-18 07:24

Nu får det att vara slut med 7 sovandet och vindrickandet dags att kliva upp och försvara franska produkter igen....;o)

#43
2019-03-18 09:51

AL, tack för din uppskattning min vän. Jag bugar och bockar. :)

#44
2019-03-18 09:53

Shogun, jag dricker bara alkoholfritt vin. Jag nyttjar inget med alkohol i. Jag har varit uppe sen halv 7 i morse, men jag har faktiskt jobb att sköta också även om jag tycker det är roligt att tjöta med dig här på ViB på min egen privata tid.

#45
2019-03-18 10:06

Sover du så länge.....en annan får jobba jämnt, dygnet runt....får man vara beredd.

#46
2019-03-18 15:03

Jotack Raphael. Dina förklaringar där Renault specifikt inte tål tysk motorväg eller norsk trafikmiljö får väl ändå anses tillhöra humor i den högre skolan. Det måste du väl ändå hålla med om att det är lite lustigt?

MVH AL

#47
2019-03-18 18:42

Al, det var inte det jag skrev. Jag skrev att man inte rakt av kan översätta tyska besiktningsresultat till Sverige på grund av skillnader i trafikmiljö. Och jag menar detta oavsett märke. Om detta är humor för dig så bjuder jag självfallet på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.