Bild
Nästa artikel
Tesla Model X, med utgångspris på dryga miljonen, tar sig in på topplistan i september.

Uppåt för el, nedåt för diesel

Nyheter

Fortsatt starka nybilssiffror i september. Laddbara bilar på framfart, medan dieselandelen minskar.

När Bil Sweden summerar september 2016 är resultatet ytterligare en stark månad för nyregistreringar av personbilar. 32 292 nya fordon registrerades, vilket är en ökning med 8,9 procent jämfört med samma period i fjol. En orsak till att så många nya bilar registreras tros vara det ökade intresset för privatleasing, enligt Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Dessutom har elbilar och laddhybrider på allvar tagit sig in på marknaden. I september ökade de med hela 154 procent och har hittills i år ökat med 79 procent. Teslas nya elsuv Model X, som började säljas i Sverige i maj 2016, kliver in på plats fem på listan med 129 registreringar.

Dieseln har nått ett trendbrott. Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 1,5 procent i september och av de totala registrerade bilarna under månaden drevs 49,5 procent av diesel.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Bilmärkenas 10 i topp i september

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo: 5394 st, 16,7%
2. Volkswagen:  4989 st, 15,5%
3. Toyota: 2256 st, 7,0%
4. BMW: 1865 st, 5,8%
5. Kia: 2180 st, 6,8%
6. Audi: 1648 st, 5,1%
7. Mercedes: 1519 st, 4,7%
8. Skoda: 1488 st, 4,6%
9. Renault: 1093 st, 3,4%
10. Ford: 1041 st, 3,2%

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Bilmodellernas 10 i topp i september

(Placering, modell, antal registreringar)

1. VW Golf: 1910 st.
2. Volvo XC60: 1509 st. 
3. Volvo S60/V60: 1350 st. 
4. VW Passat: 1318 st. 
5. Volvo V40: 1126 st.
6. Volvo V70/S90/V90: 1057 st.
7. Toyota Auris, 905 st.
8. VW Polo: 791 st.
9. Kia Cee’d: 744 st.
10. Skoda Octavia, 603 st.

Supermiljöbilarnas 10 i topp i september

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. VW Passat GTE: Laddhybrid, 422 st.
2. Mitsubishi Outlander: Laddhybrid, 214 st.
3. Tesla Model S: Elbil, 163 st.
4. Volvo V60: Laddhybrid, 157 st.
5. Tesla Model X: Elbil, 129 st.
6. Volvo XC90: Laddhybrid, 78 st.
7. BMW 330e: Laddhybrid, 73 st.
8. Nissan Leaf: Elbil, 48 st.
9. BMW I3 (REX): Laddhybrid, 39 st.
10. Renault Zoe: Elbil, 36 st.

Läs mer om: Volkswagen Golf, Volvo XC60, Volvo S60, Volvo V60, Volkswagen Passat, Volvo V40, Volvo V70, Volvo S90, Volvo V90, Toyota Auris, Volkswagen Polo, Kia Cee'd, Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander, Tesla Model S, Tesla Model X, Volvo XC90, BMW 3-serie, Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe

Kommentarer

#1
2016-10-04 10:39

Vi får se vad som händer nästa månad när första batchen av Model X har levererats ut. Det vore inte helt otroligt att det är en puckel nu när de just har kommit.
Allt fler väljer att ha möjlighet att ladda och det är upplyftande.

#2
2016-10-04 11:17

Rätt sjukt att det 2016 forfarande säljs nya dieselbilar. Borde förbjudas.

#3
2016-10-04 13:02

Rätt sjukt att det 2016 fortfarande finns folk som har missuppfattningar om diesel.

#4
2016-10-04 13:08

Möjligen litet OT, men eftersom Passat GTE ligger i topp på miljölistan... En artikel här om just VW som menar att 3 mils elräckvidd räcker till väldigt mycket: http://www.aftonbladet.se/bil/article23604623.ab
Man skulle argumentera, baserat på den, att i väntan på rena elbilar med bra räckvidd och till överkomligt pris så är laddhybrider den väg man skall gå.

#5
2016-10-04 13:53

Diesel är lönsam med många mil. Numera kanske folk i allmänhet åker kortare sträckor. Då är det ingen vits med att ha en dieselbil. Bara en teori.Vet inte om det stämmer.

#6
2016-10-04 14:19

När är det lönsamt att köra elbil?

#7
2016-10-04 16:11

Dom där 1.5% är väl dom som har köpt en GTE istället för en diesel passat. Typ

#8
2016-10-04 16:29

Men största ökningen har väl vätgasbilarna. Från 2 till 4 eller något sådant. Det är ju 100% fler

#9
2016-10-04 18:54

Laddhybriderna dominerar alltmer på de rena elbilarnas bekostnad; inte självklart en positiv trend. Däremot är det i skymundan glädjande att miljöbilssegmentet efter en tids minskning nu ökar.

#10
2016-10-04 21:05

Klart man går ifrån den skadliga dieseln med alla skadliga utsläpp för hälsan. Äntligen har folk börjat vakna upp. Kul också att elbilar och laddhybrider och vanliga hybrider är på frammarsch. Framtiden är här.....!

#11
2016-10-04 22:20

Människor är bekväma av sig och är inte intresserade av att räkna ut om bilen tar sig till nästa laddmöjlighet.
Då fungerar plug-in hybriden bättre då den precis som elbilen klarar nästan all bilkörning på bara eldrift men behöver ingen planering eller omotiverade stopp på resan när man åker längre. Visserligen får plug-in bilisten tanka sin bil en gång varannan månad vilket elbilsägaren slipper men det uppvägs nog av att alltid ha en varm bil hela vinterhalvåret och aldrig behöva oroa sig över upptagna laddplatser, eller inte fungerande laddstolpar.

#12
2016-10-05 07:53

Nä, jag tror inte att laddhybrider och elbil riktigt har samma målgrupp, speciellt inte idag när rimliga elbilars räckvidd inte är mer än 15-20 mil. Alternativen folk väljer mellan är inte en Passat GTE eller en Outlander PHEV som man väljer mellan kontra en Leaf eller en i3, det ena är ett val av en större mer användbar bil som fungerar som bilar alltid gjort, men med möjlighet att många gånger köra på el en 3-5 mil.
Sedan är ju frågan vad miljöbilssegmentet är? Det säljs ganska många "miljöbilar" utifrån det gamla sättet att se på det, "120g-bilar" men efter ändringen till nuvarande obegripliga räknesätt så blev "miljöbilar" iskalla för ingen förstod längre.
Jag tror dock att med den generation elbilar som nu är på väg ut på marknaden så finns stora förhoppningar om att elbilarna kommer att öka på våra vägar, med 30-40 mil aktionsradie och fortfarande till rimliga pengar.

#13
2016-10-05 09:46

Efter att ha kört min laddhybrid i drygt ett halvår, börjar jag få känslan av att jag nästan skulle klara mig med en ren el-bil med en räckvidd på 20-25 mil. Kommer den upp i 30-40, skulle det fungera hela tiden. Räckviddsångesten har i stort sett försvunnit.

Jag tankade senast i mitten av Juli. Har kört c:a 260 mil, och har nästan halva tanken kvar. Min förbrukning ligger på 0,09 l/mil.

Dock är det ett stort problem som el-bilar med rimliga priser har, och det är att de inte finns med dragkrok. Inte för att jag drar en husvagn, utan att då och då koppla på mitt släp för lättare skrymmande transporter.

#14
2016-10-05 16:57

Ny teknik kräver ofta nytänkande och förändrade beteenden för att kunna utnyttjas till fullo.
En elbil eller laddhybrid med en förare som sitter fast i fossiltänkande får sannolikt aldrig presentera sin kapacitet.
Ladda så fort möjlighet ges, är rådet.

#15
2016-10-05 21:34

@LasseJ, jasså? Nämn något sådant tidigare teknikskifte där människor har behövt förändra sina beteenden? Ny teknik kommer normalt till för att uppfylla ett behov och göra människors liv lättare.

Ideologiskt drivna förändringar kräver däremot just det du säger. Beteendeförändring.
Elbilen är en ideologiskt framtvingad produkt.

#16
2016-10-05 22:00

Börja med när hjulet uppfanns och tänk dig fram till nutid !

#17
2016-10-06 07:56

Hur behövde man förändra sina beteenden när hjulet kom?
Tänk efter nu! Att ges nya möjligheter är inte samma sak som att behöva förändra beteende.

#18
2016-10-06 08:55

Det är klart att man till viss del behöver ändra sitt beteende om man skall gå över till en elbil. Ladda när tillfälle ges, inte när batteriet är slut är något som en soppa-bilist inte behöver tänka på.
Det är lika som med dumb-phone vs. smart-phone, förr laddade jag min telefon typ en gång i veckan, nu så laddar jag den så fort jag sätter mig i bilen eller på natten på helgen för att alltid ha ström.

#19
2016-10-06 09:12

Jag kör själv en Leaf sedan juni 2015, och kommer aldrig att köpa något med förbränningsmotor igen. Jag har snittat ca. kr 1.50/mil i faktiska laddutgifter på 2500 mil, så jag behöver aldrig tänka på vad det kostar att åka någonstans. Jag vet också med säkerhet att bilen startar och går i alla väder, värmen kommer på några sekunder, och bilen är alltid laddad i garaget.
Räckvidden är tyvärr klen, särskilt om vintern. Värmesystemet borde designas om för att bättre återvinna värmen, och kabinen kan isoleras bättre. Leasingen går ut nästa juni, och jag är väldigt nyfiken på Opel Ampera-e som ersättare. Den kanske jag kan tänka mig köpa istället för att leasa.

#20
2016-10-06 09:12

Fel av mig. Ett pedagogiskt misstag. Borde ha begripit att man med att hänvisa till exempel ur historien, inte kan nå historielösa.
Vi förflyttar oss därför till nutid.
Lennart J nedan synes vara ett gott exempel på någon som tagit till sig och nyttjar den nya teknikens möjligheter genom en frivillig beteendeförändring.
Ett antal hybridförare tycks dessvärre köra hybrid av i första hand skattetekniska skäl och ser närmast laddkabeln som en belastning och är inte benägna att frivilligt förändra sina fossila tankegångar.
Personer som är obenägna att förändra sina beteenden kan man med olika styrmedel påverka till beteendeförändring.
Fartkameran är ett bra exempel på hur man påverkar individer till en ofrivillig beteendeförändring.

#21
2016-10-06 09:38

Det var varken miljöhänsyn eller ekonomiska motiv som fick mig att köpa elbil för 2,5 år sen utan nyfikenhet och teknikintresse. Jag jobbar med batterier och strömförsörjning och vill förstå hur saker fungerar i praktiken. Min ekonomiska beräkning visade att den kostnad jag har per månad för att finansiera bilköpet var ungefär det jag dessförinnan hade lagt på att köpa bensin. Visst var förra bilen större, men oftast fraktade jag enbart luft mellan hem och arbetsplats.
Jag har inte brytt mig om att räkna exakt hur mycket ström jag använder till framfarten, men det rör sig runt 3-400 kr/månad.

Om nästa bil blir elektrisk eller inte beror på situationen den dagen jag byter. Av bekvämlighetsskäl skulle jag gärna fortsätta köra elbil då man slipper både oväsen och att åka till en mack och tanka. De tiotalet gånger jag har snabbladdat bilen känns som en lätt bris jämfört med att varje vecka stå ute och plågas av väder och vind.

Det finns förstås nackdelar med elbilar, främst inköpspriset. Billigast på marknaden säljs utan batteri och utan möjlighet till snabbladdning. Där är man verkligen begränsad till sträckan ett batteri kan ge.

#22
2016-10-06 10:55

GalFisk: Skriver om hur förträfflig Nissan Leaf är och att han inte tänker köpa någon bil med förbräningsmotor mer. Sedan berättar han om nackdelarna med den förträffliga elbilen Leaf som har kort räckvidd särskilt på vintern. Om man som GalFisk kör ca: fem mil per dag så har laddhybriden samma fördelar som rena elbilen Leaf och har samma låga laddutgifter och behöver inte tänka på vad det kostar att åka någonstans ,och startar alltid, värmen kommer på några sekunder och bilen är alltid laddad i garaget med den skillnaden jämfört med elbilen att man kan åka iväg en längre resa med laddhybriden utan att planera för laddstopp som elbilen med den korta räckvidden kräver och där räckvidden efter laddning på resan blir än kortare än från starten på resan då batteriet inte laddas fullt vid ett laddstopp.

#23
2016-10-06 11:24

Previa,
Det jag ser som nackdelar med laddhybrider är att man har en extra drivlina som ska servas och hållas igång. Den kostar både att köpa och att serva och ger bilen en mer komplex konstruktion.

Sen förstår jag inte varför man inte skulle ladda fullt vid ett laddstopp efter vägen. Jag har hört talas om att någon elbil slagit ifrån vid 80%, men att det bara är att starta igen för att komma hela vägen. Dessutom brukar en elbil ha bättre räckvidd när kupén är uppvärmd så skulle man inte ladda fullt kan man komma lika långt ändå.

#24
2016-10-06 11:43

PREVIA ämnar om jag uppfattat rätt, driva hybriden fossilt, vilket gör att vi åter tangerar begreppet, rigida beteenden.
Nog surrat!
Verkligheten är ofta bättre än dikten. Jag vill därför ge ett tips angående en man i Aberdeen, Peter Johnston; som producerat en sekvens om hittills 30 avsnitt,"Living with the Renault Zoe".
Mycket informativt och sevärt.
Finns på You Tube.

#25
2016-10-06 12:22

Till er som kör elbil. vad kostar en sådan att serva och hur långa är intervallerna?

#26
2016-10-06 13:57

Min e-up ska servas var 3000:e mil eller vartannat år.
Första servicen kostade 1586 kr och andra 1804 kr. Det jag vet att de gör är att byta kupéfilter. Så värst många andra saker att byta finns inte.

#27
2016-10-06 18:00

L Mäkinen: Att de flesta elbilar bara laddas till 80 % vid en snabbladdning efter vägen beror på att man oftast inte vill avvara den längre tid det tar att ladda batteriet fullt då batteriet inte går att ladda med full ström på slutet av laddningen. En laddning upp till 80 % av batteriet laddningsgrad kan man göra på 20- 40 minuter sedan tar laddningen längre tid för att nå ett fullladdat batteri.
I bilar händer det även att man har övriga i familjen med i bilen vilka kanske inte har samma tålamod som elbilsföraren att tillbringa tid vid laddstolpen.
http://emobility.se/startsida/ordlistafaq/faq/

#28
2016-10-06 18:13

Previa,
Det är stor skillnad på olika elbilar hur de beter sig vid snabbladdning. Alla styr inte ner laddströmmen så snabbt som exempelvis Nissan Leaf. Det är sällan batteriet som håller emot med spänning utan oftare andra parametrar som tar över.

#29
2016-10-06 18:22

Att de sista procenten av laddningen tar längre tid är helt rätt Previa eftersom laddströmmen minskar när man uppnått full cellspänning och närmar sig fulladdat tillstånd. Dock ligger nog sällan gränsen så lågt som 80 % utan ca: 10 % ytterligare borde vara rimligare men det beror bl a på hur "hårt" man laddar - d v s maximal laddström kontra batteriets kapacitet.

#30
2016-10-06 20:16

Re: Lasse J. Även med en riktigt snål elbil så genererar elproduktionen av 1,5 kWh per mil ca: 88 CO2 per km vilket är lika mycket som snålaste vanliga hybriden släpper ut. Vi har en gemensam elmarknad i Europa med ett CO2 utsläpp av 462g per kWh i snitt.
http://emobility.se/startsida/elfordon/elbilen-och-klimat/
Laddtiden för elbilar läser man om här. Jag skulle gärna köra en elbil eller laddhybrid men man bör vara medveten om laddtiden vid längre utfärder där laddningen inte alltid kan ske dagtid då något ställe är öppet att tillbringa laddningstiden på.
https://www.fev.se/media/91183/folder_elbilar.pdf

#31
2016-10-06 18:43

Previa: I så fall - vad genererar hela produktionskedjan innan vi har bensin och diesel i våra personbilars tankar ? Lite märkligt att hela tiden leta utsläppsnivåer för elproduktionen men inte redovisa motsvarande effekter för fossilbränsledrivna fordon.

#32
2016-10-06 20:47

Feltolkad statistik och förvrängd verklighetsuppfattning eller vad handlar det om PREVIA?

Utsläpp Co2 per genererad kWh enligt Internationella Energirådet IEA:

Island 0, Norge 13, Sverige 17, Schweiz 30, Grekland 720, Polen 780, Estland 1086.
Övriga europeiska länder i segmentet 200-600.

I dessa fyra förstnämnda länder kan man med gott samvete köra elbil. Ävenså i ett antal andra länder i Europa.
I dom tre med smutsigaste energiproduktionen är det ingen större vits, såvida man inte har planer på att förflytta föroreningarna från tätorterna till annan plats.

2014 fanns enligt Statistiska Centralbyrån 4,585,519 personbilar i landet.
Dessa kördes i snitt 1218 mil, vilket totalt ger 5,585,162,142 mil.
Låt oss leka med tanken att alla dessa fordon vore eldrivna. Med en snittförbrukning av 2 kWh/mil skulle då 11,170,324,284 kWh erfordras.
Summa 11TWh vilket motsvarar drygt 7% av den totala energiproduktionen.
Samtidigt exporterar Sverige runt 15-16 TWh.
Att försörja alla våra bilar med el skulle alltså kräva runt två tredjedelar av den el vi exporterar, vilket i sin tur betyder att vi inte behöver öka vår elproduktion.
Ungefär vad vindkraften producerar.

Som jämförelse;
En Volvo V60 med 181 hk diesel släpper enligt nu gällande utsläppsnorm ut 99 gram Co2/km.
Räknar vi om detta till konceptet "Källa till Tank"(well to tank) blir utsläppet drygt 112 gram.
Vad dessa utsläppssiffror egentligen är värda i dag har vi väl en nägot mer kritisk inställning till.

#33
2016-10-07 09:50

Visst kan vi köra alla bilar i Sverige med el från vindkraftverken i Sverige då vi Exporterade 22 TWh 2015. Men då minskar elexporten i motsvarande grad vilken ersätts med el från kolkraftverk eller kraftverk som drivs av Rysk gas vilket gör att elmixen i Europas gemensamma elmarknad är oförändrad. Därför blir inte CO2 utsläppen när man kör elbil bättre än av VW redovisade siffror.
http://www.asposverige.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/tabell_bi...

#34
2016-10-07 10:08

Fullständigt meningslöst att fortsätta diskussionen!

#35
2016-10-07 18:13

Ja Lasse - man väljer uppenbarligen det som passar ens egen agenda. Ibland Sverige, ibland EU och ibland hela världen. Trodde lite enfaldigt att vi som bor i Sverige bör räkna på vår producerade el och inte t ex Greklands. Sen saknar jag fortfarande ett svar från Previa ang hela miljöbelastningen för fossilbränsledrivna bilar - och den är definitivt inte bara det som det enskilda fordonet släpper ut. Vill man se nån sorts helhet för eldrivna fordon så måste man ju vara ärlig och redovisa motsvarande även för fossilbränsledrivna. Och eftersom vi bor i Sverige vill jag gärna se siffror från Previa baserade på våra förutsättningar - alltså egenproducerad el och importerade fossila bränslen och då hela kedjan från råoljeupptagning, transport till raffinaderi, raffinering, vidare transportbehov och alla övriga komponenter som finns i den kedjan.

#36
2016-10-09 20:59

Mattias Goldmann skriver att "Laddhybriderna dominerar alltmer på de rena elbilarnas bekostnad; inte självklart en positiv trend." Varför är det bättre med elbilar jämfört med laddhybrider?

#37
2016-10-10 10:36

Previa,
En elbil förbrukar mindre energi än en hybrid som stundtals går på bensin eller diesel. Den har en mindre komplicerad drivlina som har längre serviceintervall och inte genererar en massa oljerester vid service.
Elbilar är dessutom tystare och bidrar därigenom till en behagligare miljö för människorna runt dem.

Förare av elbilar är dessutom oftare utvilade bakom ratten då de har naturliga anledningar till att inte köra extrema sträckor i ett svep.

#38
2016-11-12 16:38

Frågan är om någon av bilägarna i vårt gemensamma garage som inte ens orkar sätta i motor och kupévärmarsladden på vintern kommer att tycka att stanna fyra gånger i totalt två timmar för att ladda sin elbil för en resa mellan Stockholm och Göteborg är värt besväret förutsatt att laddstolparna fungerar och inte redan är upptagna av taxibilar så som Teslas laddare alltid är runt Stockholm.
http://www.nyteknik.se/fordon/overhettad-watt-debatt-i-ny-teknik-6417249

#39
2017-10-14 17:20

Konstigt att Kia Optima phev som är en billigare och mer utrustad bil än VW passat inte når top 10.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.