Bild
Nästa artikel

Upp till bevis för Volvo V60

Nyheter

Vi Bilägare åkte till Göteborg för att plocka ut en färsk testbil som i sommar ska tampas mot ärkerivalen Volkswagen Passat.

Vi Bilägares Calle Carlquist har just varit på Volvofabriken i Göteborg och hämtat en alldeles ny V60 D4 Momentum Advanced Edition. Därmed har testet av sommarens antagligen hetaste bilnyhet börjat, ett test som också innehåller bland annat värsta konkurrenten Volkswagen Passat.

Hur är de första intrycken, Calle?
– Jag har kört ungefär 60 mil hittills och om jag ur minnet jämför med V90 tycker jag nog att V60 känns smidigare och mer direkt att hantera. Jag letade mig bland annat fram längs riktiga  krokvägar på Varaslätten norrut och gillade såväl styrning som balans, V60 känns nätt och exakt. Samtidigt verkar komforten vara i behåll.

– Jag har kört otaliga nya Volvomodeller under åren men jag kan inte minnas att någon väckt så lite uppmärksamhet som den här. Trots att landet är tapetserat med V60-reklam och trots att jag snabbt klistrade testdekaler på bilen – de brukar dra uppmärksamhet till sig – har nästan ingen lagt märke till min framfart genom landet. Nu är det ju fyra nya eller nästan nya Volvomodeller på marknaden, vilken av dem som blir den egentliga storsäljaren törs i alla fall inte jag sia om.

När kommer testet?
– Det kommer i nummer 11, i handeln den 21 augusti. Det är som alltid massor av teststationer, undersökningar och mil som ska hinnas med innan ett riktigt resultat från Vi Bilägare är klart. 

Diskutera: Hur tror du det går för Volvo V60 i testet?
 

Kommentarer

#2
2018-06-14 13:58

VW Passat är en fin bil och en svår konkurrent till Volvo V60 men eftersom V60 är nyare / modernare så tror jag ändå att Volvo V60 vinner bataljen men helt säkert är det förstås inte.

#3
2018-06-14 14:15

Bara kännare ser skillnad på en V90 och en V60. Det är nog därför testbilen inte får den uppmärksamhet den förtjänar. Fast det är väl meningen att V60 ska bli volymbilen? Än så länge är det V90 dock. Vi får se hur länge det varar...

#4
2018-06-14 14:45

Denna artikeln har inget med VW böter att göra. Ämnet är test mellan VW Passat och Volvo V60.

#5
2018-06-14 17:30

Jag själv känner mig lite trött på Volvonyheter nu och de nya Volvobilarna attraherar mig inte särskilt mycket. Det var roligare och lite mer speciellt förr när det kom en ny Volvo ungefär var tionde år och de på sitt sätt blev ett slags ikoner i folkhemmet. PV, Amazon, 140, 240, 740, etc.

#6
2018-06-14 16:18

Är den jämförbar med passat i storlek eller borde den jämföras med tex golf kombi?

#7
2018-06-14 18:07

Hackenbush, din kommentar blir lite hängande i luften. Jag antar att du plockat bort #1.

#8
2018-06-14 18:22

Det här är en bil som verkar trevlig och lagom på alla de sätt och vis – om det inte vore för kladdpanel istället för riktiga manöverdon.

Ibland slås jag av hur lättduperade motorjournalister ibland är. Hur många föll inte i farstun för dessa paneler när de kom, för att nu inse dumheterna och kritisera dem.

Minns ni de sportigt vita instrumenttavlorna för några år sen?
Jag tyckte att de verkade helt okej; jag menar, mörka siffror på ljus botten ger ju bra kontrast. Jag hade dock en liten fundering kring om de ljusa tavlorna skulle blända i nattmörkret. Det visade sig inte alls vara något problem. Idiotkonstruktörerna hade ju fortfarande kvar belysningen i siffrorna! Med andra ord såg man i skymningsljus just ingenting.

Och nu är det dessa kladdskärmar …
Hauptisk återkoppling har jag ju i telefonen och det må väl vara bra som en kvittering. Att kunna vifta framför skärmen är mer kul än vettigt. Samsung höll ju på med något liknande och visst funkade det, men inte bättre än de vanliga metoderna.
Inte i något fall går det att sköta utan att man ser efter ordentligt vad man håller på med. Direkt förkastligt i trafiken.

#9
2018-06-14 19:09

Calle: Hur gjorde du för att plocka ut en bil på fabriken? Jag har bara hört om folk som gör det men aldrig gjort det själv. Är det någon option man lägger på när man beställer?

#10
2018-06-14 19:39

Nya Volvo V60 är klart snyggare än Passat i alla fall. Passat tycker jag är rätt intetsägande och tråkig.

#11
2018-06-14 22:27

Ska bli kul se den på riktigt, visning i helgen. Men jag blev lite fundersam efter att ha sett TV-reklamen. När kvinnan sitter i skuffen är taket i skulderhöjd!!! Är kvinnan väldigt lång, eller är takhöjden så låg?

Blir intressant läsa testet i alla fall. Ingen aning hur det går, men gissar på knapp seger för V60.

#12
2018-06-15 08:29

Jo Rutger, V60n är LÅG.
När jag tittade på den igår kände jag mig väldigt välväxt, trots 170 cm i strumplästen.
Och till min förfasan var även lårstödet i baksätet för min ringa längd obefintligt.
Innan gårkvällens visning var jag säker på att min nästa bil skulle vara en S60, men nu är det väldigt osäkert.
Sitter själv inte i baksätet men tonåringarna som skall sitta där är inte kända för att hålla tyst.

Trots detta tyckte jag att det är en vacker bil, men som ersättare till V70 som Volvo påstår tror jag inte den klarar, det gör min nuvarande V90 mycket bättre.

#13
2018-06-15 11:33

Mr Colt - Hmm, låter inte så bra. Jo, jag har sett bilder där dom i baksätet har knäna högt och det ser inte bekvämt ut... Nu sitter sällan nån bak i vår bil så viktigast för oss är framsätet. Men ändå trist om man byggt bilen FÖR låg. Då lär den knappast bli nån ersättare till V70. Visst är den snygg och jag hade också tankar kring om V60 alt S60 kunde bli nästa bil. Få se vad jag själv tycker efter helgen.

#14
2018-06-15 15:03

Vad konstigt att det inte ska gå att få fram ett drägligt baksäte i en mellanklassbil. Kanske man resonerar att ett taskigt baksäte är premium? Ungefär som Audis (Audi 80 och 100) gamla kyrkbänkar? När det gäller matchen i ViB så kommer Passat att få beröm för utrymmen samt andra praktiska egenskaper och Volvon för körkomfort och design. Jag antar att Volvon drar längsta strået. Prismässigt ligger de väl ungefär lika?

#15
2018-06-15 18:17

Även om inte Volvon når upp till Vw:s nivå på t.ex. utrymme och annat så vinner Volvon. Det brukar vara så
En ny svensk Volvo kan bara inte få förlora en första jämförelse bilarna emellan.

#16
2018-06-15 18:29

Det låter inte bra med baksätesutrymmet. Volvo har ju inte direkt varit kända för att vara rymliga bilar, utom när det gäller största modellerna.
Jag hade hoppats på vettiga utrymme men den kanske är gjord för folk utan barn.

#18
2018-06-15 20:45

Har nu varit ute på parkeringen och kollat baksätena med förarstolen inställd för mig som chaufför.
Detta fick jag inte möjlighet att göra igår på V60.(finns en chans att det blir bättre då)

Både vår V90 och V70n har en större höjd mellan säte och golv än V60.
V70n har ett betydligt kortare avstånd mellan knä och förarstolens ryggstöd men bra lårstöd.
V60 skulle verkligen tjänat på ett 5 cm högre säte, vilket skulle innebära en högre bil och antaligen sämre köregenskaper.

Nu ser det tyvärr ut som om nästa bil blir en XC60, inte en dålig bil, men det är lite gubbvarning.

#19
2018-06-18 10:00

Nyheter för VAG och deras bilar borde inte få så mycket uppmärksamhet i tidningarna sen Dieselgate.
Jag tycker att fler skulle bojkotta dom och inte köpas deras bilar.. men man är väll sig själv närmast som alltid och ekonomin styr.
Jag köper gärna billig mat, att någon annan blir utnyttjad som gratis arbetskraft eller att djur far illa berör inte mig.. eller?

#20
2018-06-19 09:26

Då skulle man bojkotta Audi, Mercedes och Porsche med eftersom de också fuskat.
Det kommer kanske fram att fler bilmärken fuskat och då borde man bojkotta dem med.

Blir en massa bojkottningar då och det känns inte rimligt.

#21
2018-06-19 14:17

Om inte V60 sopar banan med en skräpprodukt som Passat, kan Volvo verkligen få problem. De flesta märken har idag mer kvalité än VAG koncernen, så att vara bättre än Passat säger inte så mycket ,det är ett minimum krav!
Detta hoppas jag för Volvo's skull att dom vinner stort!

#22
2018-06-19 19:22

Som sagt, upp till bevis för vw om man fuskat igen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.