Nästa artikel
”Ultra” gör Audi Q7 mindre törstig
Nyheter

”Ultra” gör Audi Q7 mindre törstig

Publicerad 6 augusti 2015 (uppdaterad 6 augusti 2015)
Nya Audi Q7.
Audi utökar motorprogrammet till stor-suven med snålversionen Ultra som ska klara sig på 0,55 l/mil.
Audi satsar på bränsleffektivitet i nya Q7. Dieselmotorn i ultraversionen är en treliters V6:a på 218 hk som ska göra 1-100 km/h på 7,1 sekunder.

Genom att anpassa i motorstyrningen av framförallt vattenpump, oljekylare och förbränningsprocess menar Audi att de har lyckats sänka förbrukningen till 0,55 liter milen, och CO2-utsläpp ska ligga på 144 gram/ kilometer.  Inte bara bränslekonsumtion och utsläpp har sänkts – instegspriset ligger på 588 000 kronor.

Ultramotorn i Q7 ska finnas från och med i höst.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-06 11:43
bgl

Att jämföras med XC90 med likvärdig effekt och prestanda: 152g för Volvon mot 144g för Audin. Sex cylindrar slår alltså fyra cylindrar! Att båda siffrorna är mycket svåra att nå i normal trafik är en annan sak.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-06 15:31
Stefan Eriksson

Problemet med förbrukningen och CO2-utsläpp är ju hela bilmodellen. Det är heltokigt med dessa SUVAR som folk i allmänhet köper utan att ha behovet av 4 hjulsdrift, högre markfrigång, stora hjul etc=hög miljöbelastning. Jag tror att SUVARNA gör att vi är tillbaks eller kanske har högre genomsnittsförbrukning/utsläpp jämfört med 90 talet. De har dessutom sämre trafiksäkerhet för medtrafikanter-hellre blir jag påkörd av en V60 än en XC60.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-06 17:14
1storstark

"Menar Audi att de har lyckats sänka förbrukningen". Kolla verkligheten först

#4 • Uppdaterat: 2015-08-06 18:03
1storstark

Det som är sjukt är att skatten beräknas på dessa teoretiska siffror. I flera av ViB´s tester, där flera bilar körs under likadana förhållanden, har bilar med låg "EU-förbrukning" haft högre verklig förbrukning än andra bilar, men de som ljuger bäst belönas med lägre skatt. Andra varor som säljs med vilseledande reklam beläggs med vite, om man inte håller sig till sanningen.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-06 20:48
Audi A5 SB

Motorn i fråga är faktiskt mycket snål. Jag har den i min A6 och loggade 0,61 liter/mil i genomsnitt under en månad (600 mil) med synnerligen bladad körning. Min bil väger väl i paritet med en Q7 - det som skiljer är frontarean. F.ö. körde jag min A6 på 0,52 med 86 km/h i snitt över en 20-milafärd nyligen.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-07 00:07
Swemba

Jag har kört nya Q7 med 272hk dieseln. Det var svårt att komma under 0,7 lpm.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-07 08:26
bgl

Påståendet att suvar är "rejält törstiga i stadstrafik" inte inte längre så aktuellt. Euro6-dieslar, om dieslar över huvud taget ska köras i större städer, är häpnadsväckande snåla vid låga farter och låga belastningar. BMW:s 30d-motor (i varje fall versionen utan adblue) drar mindre i stadstrafik än på landsväg med maxfart högre än 90km/h!

#8 • Uppdaterat: 2015-08-07 09:03
Audi A5 SB

MVH AL, det var imponerande siffror. Själv gjorde jag en liknande "idiotresa" för några år sedan med min dåvarande A6 med 3 liters diesel. Snittade 193 km/h under 25 mil och den drog då 1,15 l/mil.

Det ska bli intressant att få se testsiffror på vad denna Q7 drar. Min A6 drar (enligt normen) 0,56 och den nya Q7 ska dra 0,55 - alltså i princip samma förbrukning!

#9 • Uppdaterat: 2015-08-07 16:07
Swemba

@bgl, jag har en BMW med 40d motorn (i grunden samma som 30d) och den drar inte mindre i stan än på landsväg.

#a • Uppdaterat: 2015-08-07 21:59
hultarn

Som vanligt rena fantasisiffrorna. Grannens ML350 Bluetec ska dra 0.68 blandad körning, något som han aldrig varit i närheten av.
En koll på sprimonitor säger samma, snittet ligger på 10,3! Drygt 50% överförbrukning.
SUV:ar på 2,3 ton går knappast på 0,68, än mindre på 0,55...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.