Nästa artikel
Uber återupptar tester
Nyheter

Uber återupptar tester

Publicerad 30 juli 2018
Sedan dödsolyckan i mars har Ubers testbilar för autonom körning stått stilla, men nu rullar de igen.
Efter olyckan i Arizona som resulterade i att en cyklist omkom säger Uber sig ha gjorde en utförlig genomgång av sina system ur ett säkerhetsperspektiv. Olyckan ska ha skett efter att man justerat vissa tröskelvärden för systemet. 

I Pittsburg kommer Uber nu att återuppta sina tester, men den här gången med specialister bakom ratten som manuellt kommer köra bilarna. Dessa samlar in data om verkliga scenarios som sedan återskapas virtuellt och på en testbana för att låta systemet lära sig dem i kontrollerade miljöer. 

Uber listar ett gäng förändringar man infört, bland annat kollisionsvarning (Volvos egna autobroms var urkopplad vid olyckan), finjustering av instrumenteringen så den ska vara bättre placerad och inte ta för mycket fokus av föraren samt att ingen specialist kör själv utan de är alltid två. 

Diskutera: Tror du att Uber kan bygga upp förtroendet de förlorade efter olyckan? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-30 11:24
Hackenbush

Varför håller man på med dessa stolleprov med självkörande bilar? Det finns inga datasystem som är lika komplexa som den mänskliga hjärnan och det kommer aldrig att finnas några heller. Ett datasystem ser bara ett hinder men vet inte vad hindret är för något, det kan vara en kundvagn eller en människa.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-30 12:06
GDS

DDR-samhället byggs vidare i oförminskad fart...
Jag vill passa på att tacka ViB för att de ger oss en hint om hur arbetet fortskrider.
Orwell roterar i graven som en kaptrissa.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-02 20:48
Roy J

En väsentlig förändring är att föraren nu får vara förare. De hittillsvarande systemen har ju i praktiken varit nivå 3, vilket är en nivå som helt borde förbjudas.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-03 09:20
Skodaägare

"Varför håller man på med dessa stolleprov med självkörande bilar? Det finns inga datasystem som är lika komplexa som den mänskliga hjärnan och det kommer aldrig att finnas några heller. Ett datasystem ser bara ett hinder men vet inte vad hindret är för något, det kan vara en kundvagn eller en människa."

+1. Jag förstår på riktigt inte vad det är för problem man försöker lösa. Antalet omkomna i trafiken är rekordlågt i Sverige. Kan förstå system som kör själv på motorvägen för att avlasta föraren, men de som jag har provat gör mig bara mer nervös än om jag rattar själv. Har man en bil med bra styrning och väghållning, så är det inte speciellt jobbigt att hålla den inom filen på motorvägen. Tycker ärligt talat inte dessa lane-keep assist system tillför så mycket. Den dagen som bilen verkligen kan hålla sig inom filen helt själv i 99,9 % av fallen så att jag som förare kan släppa ratten helt så kan det vara värt det, men där är vi inte alls idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.