Bild
Nästa artikel

Tystare V8 ska göra Mustangägare till bättre grannar

Nyheter

Ett tyst startläge för att hålla sig sams med grannarna. Det är en funktion som kommer i 2018 års variant av Ford Mustang.

En av Fords chefsingenjörer, Steve von Foerster, fick problem med både grannarna och lagen när han backade ut sin Ford Shelby GT350 Mustang en morgon, den mullrande V8:an irriterade en av hans grannar så till den milda grad att polisen blev inkopplad. Då föddes idén till ett tyst startläge.

– Jag älskar ljudet av V8:an, men det kan vara högt, och man kan störa en del människor i grannskapet med det. Det låter så coolt, men jag tänkte "Det måste finnas ett sätt att ge folk mer kontroll över motorljudet; säger Steve von Foerster.

Därmed finns det nu ett tyst läge på nästa generations Ford Mustang. Det går till och med att tidsbestämma i förväg när motorn får lov att mullra, så att man inte glömmer bort att tysta bilen om man är trött eller stressad på morgonen. Ford är förstås inte först med att implementera ljudkontroll i en bil, men just det tysta läget är ganska originellt.

Diskutera: Störs du av motorljud i grannskapet?

Kommentarer

#1
2017-08-01 13:30

Precis som de flesta 50+ gubbar tycker Steve det är coolt när det brummar. Han verkar dock ha fattat att det stör, till skillnad från många andra.

#2
2017-08-01 13:48

Nja, är själv en 50+ gubbe och tycker inte alls det är coolt när det brummar.
Det är nog snarare omogna barnrumpor i åldrarna ca 10-40 som gillar att väsnas med mopeder, MC och bilar. Plocka bort eller rensa ljuddämpare, sätta på "sportsystem" samt trycka hårt på gasen etc.

#3
2017-08-01 14:12

Då är det bara att gratulera dig Uffeeh till att du tillhör en ytterst liten minoritet av 50+ som inte tycker det är coolt. Dina jämnåriga är av en helt annan åsikt. Ta ett evenemang som Mälaren Runt som exempel. 25 000 deltagare där majoriteten är 50+ gubbar (de är de enda som har råd med MC-försäkring) som åker runt på sina Intruder, Wildstar, Indian, Victory mfl klädda i svart läder från topp till tå och som mer än gärna visar att de har öppna system med raka rör på sina hojar. Där kan vi verkligen snacka om omogna barnrumpor trots att de flesta börjar närma sig pensionsåldern.

#4
2017-08-01 16:10

Skaffa en Tesla. Poroblem löst. Snabbare dessutom. Plus att man inte ser ut som en tönt.

#5
2017-08-01 16:42

Då får jag räkna mig till Uffeeh's skara som tydligen är liten enligt Mattse. Är inte så säker på att Mattse har rätt....

#6
2017-08-01 17:31

Håller med Rymdskrot - fast där har vi ett annat problem, den är för tyst! Önskar ibland lite ljud från bilen när man smyger runt i sta'n och ingen hör en komma... Kan ju alltid dra på med musik och öppna ett fönster eller taklucka..
(Men visst är det gott muller i V8, ändå..)

#7
2017-08-01 18:11

Mattse. Men att majoriteten placerar dem i ett löjets skimmer!
Åkte häromdagen bil igenom en notorisk motor/biker sträcka, jisses!
Röde Orm, Harald Tveskägg and the Skull Bandits plus då antalet pimpade bilar...kom dunkandes i led.
Stod fyra fordon, mc och bilar efter kanten med bekymrade hedningar lutandes över.

Jaja bra att de har sina sträckor o mötesplatser....Jaehh en annan sitter bekvämt o tyst med acc och skådar spektaklet.

Här i kring hemmavid så lär de sig eller flyttar vidare.

#8
2017-08-01 18:32

Det blev fel här

#9
2017-08-01 19:36

Nja, många av MC-åkarna i Mälaren Runt är bara iklädda tatueringar. Vanligtvis är det dom som brummar mest.

#10
2017-08-01 22:03

Oddset för att detta kommer döpas till "Stealth mode" ?

1,02 gissar jag.

#11
2017-08-02 09:36

Högt motorljud "coolt"? Väx upp någon gång!

#12
2017-08-02 10:15

Hoppas dom fixar ett load mode så man kan skrämma griniga gubbar och miljöpartister "socialdemokrater".

#13
2017-08-02 10:32

Haha, interna klubben för bittra män?

#14
2017-08-02 10:45

Ja det är skönt att ha blivit till en man/gubbe.
Det finns ett ordstäv som lyder att det man inte fick gjort som ung det tar man igen som gammal.
Att man tagit saker i rätt ordning...det är en nåd när man ser och reflekterar över en del människors sätt o leverne.

#15
2017-08-03 09:54

Jodå, nog är det så att en V8 låter riktigt trevligt. Samtidigt är det skönt med mycket kraft utan att det hörs. Min XJR är väldigt tyst, bara ett diskret mummel hörs vid tomgång (på utsidan), och i fart är den väldigt tyst. Fast en klassisk muskelbil får gärna höras (inte så den väcker grannarna förstås). När det gäller motorcyklar verkar det mest vara raka rör på HD och HD-kopiorna, jag fattar inte varför en mer modest nivå inte funkar? Det finns ju mellanting mellan raka rör och kvävd original...

#16
2017-08-03 11:52

Dagens I-landsproblem?

Stör man sig så på att grannen startar en V8 på morgonen, så att man ringer Polisen, lever man nog sitt liv i övrigt ganska behagligt.

#17
2017-08-03 20:23

Jag gillar V8- mullret, men givetvis inte om det är helt odämpat.
Just nu har mitt rör pajat framför dämparen på min halva V8 och den låter högt men bara hälften av vad den borde göra!

#19
2017-08-07 18:25

Kan morgonen börja bättre, än när man kallstartar upp en rak 6 a eller en V8.

#20
2017-08-07 18:27

En dovt mullrande V8:a låter mulligt. Men jag uppskattar inte högt motorbuller någonstans. I det här fallet är det endast tillfällig dämpning, så vad gnäller egona om här i tråden?

Man kan få Mussen med en turboladdad fyra med tillräckligt ös, men köper man en Musse vill man nog ha en V8:a – annars köper man en annan bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.