Bild
Nästa artikel
Otillåten programvaran har bland annat hittats i Mercedes GLC med dieselmotorn 220 d.

Tyskland befaller Mercedes att återkalla

Nyheter

Otillåten programvara har upptäckts i över 700.000 dieselbilar i Europa.

Mercedes ägare Daimler måste fixa mjukvaran i 238.000 dieselbilar i Tyskland. Tyska transportministeriet har nämligen hittat flera olika otillåtna så kallade ”defeat devices” som mixtrar med utsläppen från dieselmotorn.

Sammanlagt finns den icke godkända programvaran i sammanlagt 774.000 bilar i Europa, men transportministeriet kan bara beordra Daimler att återkalla bilar inom Tysklands gränser. Bilmodellerna det rör sig om är dels transportbilen Vito, dels sedanen C-klass och suven GLC med motorn 220 d, säger transportministeriet i ett uttalande.

Daimler bekräftar återkallelsen på sin Twittersida. Enligt nyhetsbyrån Reuters säger fordonstillverkarens chef Dieter Zetsche att det finns en teknisk lösning för att uppdatera mjukvaran på bilarna. 
 

UPPDATERING: Vi Bilägare har varit i kontakt med Matthias Brock på Mercedes globala kommunikationsavdelning och han bekräftar att de kommer att återkalla samtliga 774.000 fordon i Europa.

– Tyvärr har vi för närvarande inga specifika nummer för Sverige. Vi kommer dock att överklaga de omtvistade fakta som presenterats och lösa det i domstol om nödvändigt. Detta är en pågående procedur, säger Matthias Brock. Han fortsätter: 

– Daimler kommer att genomföra mjukvaruuppdateringarna så snart som möjligt efter det att omprogrammeringen är godkänd av KBA (tyska transportmyndigheten). Vi informerar varje kund om återkallelsen i skriftlig form och ber dem att ordna ett besök på sin verkstad.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Kommentarer

#1
2018-06-12 08:30

Överraskad någon?

#2
2018-06-12 08:34

Att VW skulle vara ensam om att fuska har jag inte trott för en sekund.

#3
2018-06-12 08:46

Tror att Dr Zetsche glömde sista delen av uttalandet: ......, "men vi vidtar som vanligt inga åtgärder förrän vi blir avslöjade."
Några hundra miljoner Euro i böter vid varje tillfälle skulle sitta bra!

#4
2018-06-12 09:04

Och vad gör man i Sverige? Ingenting som vanligt? Lite cancerogena partiklar och NOx är väl inte så farligt...

#5
2018-06-12 09:26

Tyskland verkar göra allt för att nedmontera sin egen bilindustri och skänka den till andra länder.

.

#6
2018-06-12 10:31

Nu får ägarna vänta och se hur mycket deras motorer kommer att förlora p.g.a. dessa åtgärder.
Att Passatägare inte har så mycket att sätta emot när bilen kommer tillbaka med sämre motorgång efter påtvingad åtgärd är tydligt bekräftat.
Mercedesägare kan måhända sätta större kraft bakom orden när den egna bilen tappar en del av stinget!

#7
2018-06-12 11:09

Usch diesel, det är inget för mig. Testade en Clio med diesel, klart irriterande vid långsam körning med knatter och vibrationer. På motorvägen gick den som bäst.

#8
2018-06-12 11:16

Undrar vad alla diesel after-market optimerare har för åsikter? vad sker med co2/nox när man prestandaoptimerar sin diesel? de sotkvastar man ser efter en del kan ju inte vara bra för miljön?

#9
2018-06-12 13:07

Jag kan inte utläsa att Mercedes aktivt fuskat utan snarare har de fått med samma motorstyrningsprogramvara från Bosch som så många andra.

#10
2018-06-12 13:29

Jag läste någonstans igår att programvaran inte bara fanns utan även var aktiverad.

#11
2018-06-12 15:40

Vi får väl ändå tro att chefer i tysk motorindustri numera är tämligen väl insatta i riskerna med fusk och därmed förknippade kostnader. Så jag tar detta med en stor nypa salt. Skulle gärna citera ett av Trumps favorituttryck när det gäller nyheter men avstår.

#12
2018-06-12 14:07

Genomgående är det tyska biltillverkare som gång på gång avslöjas med att fuska. Ändå fortsätter folk att köpa bilar från VW, AUDI, Mercedes m.fl. Allt för fåfängan att äga en tysk bil (folk tror det är bra kvalitet och att det är status att köra dessa bilar).
ALDRIG att jag skulle gynna ett företag som fullt medvetet lurat sina kunder och myndigheterna. Kom inte dragande med att "det finns säkert andra tillverkare som också fuskar" förrän detta i så fall är visat och bevisat.Bu för tyskt!

#13
2018-06-12 14:20

Trött man blir på allt mygel, lägg ner dieselmotorerna för gott och låt dem sitta där de ska i arbetsfordon

#14
2018-06-12 15:08

Bra rutet "Nalleman"!

#15
2018-06-12 16:54

Tyvär så ökar försäljningen av biltillverkares bilar när bilmärken syns i media vilket ger mer reklamutrymme. De festa som ser mer bilder av ett bilmärkes bilar köper fler av deras bilar så som skett med VW bilar efter att det uppdagades om deras utbredda dieselfusk runtom i världen. Allmänheten är inte så insatta att man förstår att företaget lurar sina kunder vilket kräver att man läser en del text och förstår sig på vad fusket innebär. Journalister fortsätter att prisa dessa biltillverkares bilar trotts fusket och ger deras bilar olika utmärkelser och priser, man biter inte den hand som föder en passar bra här.
Det kanske vore bra med en karenstid för utmärkelser när biltillverkare fuskat likt idrottens utövare får för doping.

#16
2018-06-12 17:34

Förbjud dieselmotor på personbil så är problemet delvis löst. Skulle vi inte gå över till eldrivet? Volvo skulle inte ens köra vidare med diesel, eller är det bara snack?

#17
2018-06-12 17:51

Vargen - Volvo ska inte ta fram någon Ny dieselmotor, det är vad man sagt, men eftersom den man har är relativt ny så lär den finnas med många år till.

#18
2018-06-12 17:59

Att förbjuda tyska bilar pga dieselgate kan väl jämföras med att förbjuda japanska bilar pga Takatagate. Finns säkert många fler länder vi kan diskriminera om vi verkligen anstränger oss. Eller så försöker vi sortera och hålla reda på källor och detaljfakta.

#19
2018-06-12 18:11

Visst är det illa att ännu en tillverkare fuskar men det är ju egentligen inget fel på fordonen. Dvs det går ju fortfarande att köra dom utan risk för olycka eller att man får en airbag i ansiktet.

#20
2018-06-12 18:36

Någon skillnad med Takata fusket var att alla biltillverkare i hela världen som köpt Takatas airbag som tillverkats både i Japan och Takatas alla fabriker i Europa var ovetande om att dokumenten som visade airbag proven var förfalskade medans VW fuskprogramvara som gjordes av Borsch var beställda av biltillverkaren för att avgastesterna inte skulle upptäcka fuskprogramvaran för deras olika bilmärken.

#21
2018-06-12 19:07

Previa
Jag säger inte att avgasfusket är bra och försvarar det inte.
Men bilen som sådan är fortfarande fullt funktionsduglig. För alla som drabbats av avgasfusket blir ju inte bilen helt plötsligt värdelös funktionsmässigt. Sedan kan man ju tycka illa om tillverkaren, men det är ju en annan sak.

#22
2018-06-12 20:14

Das beste oder nichts.....

#23
2018-06-13 00:11

Tysken går inte att lita på

#24
2018-06-13 04:04

Varför fuska med något som är så bra enligt vissa......? Lägg ner denna gamla skit nu! Försök komma med något nytt som fungerar utan att kunder och myndigheter blir lurade gång på gång.

#25
2018-06-13 13:31

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/ny-studie-aven-euro-6-dieselbi...

Ja det är konstigt att vissa inte inser sanningen om att diesel är dåligt. Men som jag sagt hela tiden, det är bränsle för lastbilar. Klarar inte bilen att köras på bensin till rimlig förbrukning (under 0.7 liter/mil) så är den för tung, eller ineffektiv. Att fler inte inser att dagens bensin motorer är snåla såvida bilen inte är för tung eller lider av högt luftmotstånd.

#26
2018-06-13 16:05

Lika ensidiga argument som vanligt. Ganska lönlöst att slösa tid på. Nej, dieslar är inte smutsiga, i alla fall inte i jämförelse med bensinmotorer. Ännu mindre är de lika toxiska - snarare är det ett rakt motsatt förhållande som råder.

MVH AL

#27
2018-06-13 18:46

Ni som hånar och gör er lustiga över tysk bilindustri: Kom ihåg att den är hela Europas motor och att Sveriges industri är oerhört beroende av den. Klarar ni den tanken? En del av er skrattar åt era egna jobb utan att fatta det.

A.L: Ja, det är lönlöst. Med vissa kommer man inte längre.

#28
2018-06-14 14:01

publicus
Inbillar du dig att verkligheten är statisk? Om så vore skulle vi fortfarande producera ånglok och hästvagnar i stor skala.

#29
2018-06-14 14:11

Kan denne Lasse lite mer utförligt skriva vad han menar?

#30
2018-06-14 14:45

publicus
Två ledtrådar:
Uttrycket "Förändringens vindar" och "Nokia."
Nu får du gissa resten.

#31
2018-06-15 01:05

Men vad har detta för anknytning till mitt inlägg #27? Skriv vad du menar så tar vi det därifrån.

#32
2018-06-15 07:02

Det är klart att dieslar är smutsiga annars skulle inte Europas största biltillverkare behöva fuska hela tiden för att klara Europas milda avgaskrav. Europeiska biltillverkare lägger ner mångmiljardbelopp på nya bilmodeller men klarar inte av att avgasrena bilarna man säljer.
Hur går det då med bilförsäljningen på export till USA och Japan som har mycket härdare regler för hur mycket bilar får släppa ut om nu exporten är så viktig för Europas ekonomi?

#33
2018-06-16 17:27

Tyska transportministeriet har hittat flera olika otillåtna så kallade ”defeat devices”. Dieter Zetsche säger att det finns en teknisk lösning för att uppdatera mjukvaran på bilarna.
Klarar man då de krav som ställs? Man hade tydligen inte denna lösning färdig tidigare? Naturligtvis forskar man alltid för att försöka klara framtida krav.
Om man bidat tiden och låtit utveckla lösningen hade man sparat oerhört med pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.