Bild
Nästa artikel

Tysk stad inför parkering för kvinnor

Nyheter

Borgmästaren i tyska Triberg har väckt uppståndelse sedan staden anlagt en parkeringsplats med extra stora rutor för kvinnor.

I ett p-hus i den sydtyska staden har tolv parkeringsplatser märkts med venussymbolen. Rutorna är större, bättre belysta än normalt och endast avsedda för kvinnliga förare.

Två ytterligare p-platser har målats med marssymbolen, symbol för det manliga könet. Dessa är smalare och inträngda mellan betongpelare.

Borgmästaren Gallus Strobel, som står bakom tilltaget, säger i internationella medier att man velat skämta om fördomen om att kvinnor skulle vara sämre än män på att parkera.

Gallus Strobel välkomnar kvinnor att prova de smalare p-platserna och hoppas att uppmärksamheten kring parkeringsplatserna ska locka fler turister till Triberg.
 
Diskutera: Vad tycker du om könsspecifika p-platser?

Kommentarer

#1
Förstikön
2012-07-13 12:32

Länge leve jämmerställdheten!

#2
2012-07-13 12:35

Women = Check
Tattare, 740 raggare, 70+ = Pending

;-)

#3
2012-07-13 16:53

Får man böter som man om man ställer sig på en större kvinnoruta? Jag hade ställt mig där direkt, för att slippa få bucklor på min bil av de intill. Jag behöver inte bevisa för någon att jag köra in på trånga rutor.

#4
2012-07-13 17:15

Det finns många män som inte heller kan få stor ruta nog att parkera i.

#5
2012-07-14 00:11

Det är nästan så att det borde ha varit tvärtom: De stora rutorna skulle ha varit för männen så jävla illa som de generellt parkerar. Borgmästaren ville skämta, säger han, men jag undrar jag om inte borgmästarens syn på kvinnor som bilförare lyser igenom rätt bra. Detta bevisas om inte annat i sista stycket då borgmästaren säger att han välkomnar kvinnor att prova de smalare p-platserna - läs att han menar att de kan försöka men att de kommer att misslyckas.
Annars håller jag med Thommys: Jag hade också tagit en sådan plats i ett försök att få ha min Mercedes i fred. Alternativet är att ha med egna kravallstaket.

#6
2012-07-14 04:51

För att komma från en myndighetsperson så var det ett jävligt smaklöst skämt!

#7
2012-07-14 11:42

Tyvärr så skall kvinnor ofta parkera så nära andra bilar de kan och ofta kollar de inte när de öppnar dörren utan märker inget förrän deras dörr tjongar i bilen som står sidan om.
Parkerar man sin bil en bit iväg på en stormarknadsparkering för att undvika parkeringsskador så kan man ge sig fan på att det kommer en kvinna och parkerar precis intill även om det finns 20 lediga platser runtom.

#8
2012-07-14 19:56

Generalisering!!! Jag har arbetat och åkt tillsammans med många kvinnor som är bra mycket bättre på att både köra och parkera bil än många av sina manliga medarbetare.

#9
2012-07-14 21:00

Ser inte nyheten med detta. Överallt i Tyskland kan man hitta speciella parkeringsplatser för "Damen". De är i regel närmast in-/utgångarna och något större än övriga. I Sverige vore dock detta fullständigt politiskt inkorrekt. Här får de istället heta "Familjeparkering" .

#10
2012-07-16 10:43

Familjeparkering = Att användas av lata drumlar av båda könen som inte orkar gå ett femtiotal meter från den vanliga parkeringen. Ingen kontroll gör att det bara spär på folks fullständiga nonchalans mot övriga trafikregler.

#11
Förstikön
2012-07-16 11:48

@Focus: Det finns säkert diverse latmaskar som ställer sin SUV på familjeparkeringen för att platserna är större. Samma oskick förekommer även på handikapplatser, t.ex. t.ex. vid Axfood Cash i Årsta, där merparten av de som ställer sig på dessa platser uppvisar allvarliga handikapp i svenska språket. När det gäller andra köpcentra, t.ex. Farsta C, ser jag dock mest svenska barnfamiljer med 2, 3, 4 eller fler barn använda dessa särskilt markerade platser. De som ställer sig där utan att vara "berättigade" till det borde själva försöka transportera ett par, tre ungar i förskoleåldern säkert på en intensivt trafikerad parkeringsplats. Möjligen skulle de då fatta varför dessa P-platser som ligger nära köpcentrets entré är särskilt avsedda för just barnfamiljer. Tyvärr är de som bryter mot "reglerna" här ofta samma typer som parkerar hur som helst vid bl.a. Axfood.

#12
DavidBrown
2012-07-18 17:39

Haha! Tyska regeringen trollar med feministerna. Detta skall firas genom att handla på Lidl nu på vägen hem från jobbet.

#13
2012-07-19 03:07

Tänkte bara tillägga att jag inte har något att tillägga
utöver Focus vettiga kommentarer.

#14
DavidBrown
2012-07-19 05:38

Tillåt mig gissa att Focus är en kvinna...

#15
2012-07-21 18:34

Tillåt mig gissa att DavidBrown lider av både kvinno- och bögskräck men inte kan klara sig själv - en förhoppningsvis utdöende art.

Den värsta bilförare jag åkt med är en man.
Han är duktig på att trixa in släp av olika slag i trånga utrymmen men fullkomligt livsfarlig i trafiken.

Den bästa bilförare jag åkt med är två stycken.
Den ena kan verkligen hantera bilen tekniskt på alla sätt och läser trafiken utmärkt. En man.
Den andra hanterar också bilen bra, inte minst parkeringar, och kör fort och ändå väldigt mjukt. En kvinna.

Den värsta bussförare jag åkt med är en man.
Han vräker fram bussen genom kurvorna och bromsar knyckigt.

Den bästa bussföraren är en kvinna.
Hon kör väldigt mjukt och har fattat att man lättar på bromspedalen ögonblicket innan bussen stannat helt.
(För många år sen åkte jag hem med en nattbuss. Jag var ensam passagerare i bussen och föraren körde nästan med uppställ i böjarna utan att det blev knyckigt. Skicklig på sitt sätt.)

#16
2012-07-22 14:06

Förvånande att se hur många män det är här som tar direkt anstöt av att kvinnor framhävs som bra bilförare - både i kommentarerna här och i kommentarerna under andra artiklar.

#17
DavidBrown
2012-07-22 19:12

Roy J: Det är mycket skrämmande att läsa dina och andras åsikter. Hur er vänstertro tar över förståndet.

Skapades kvinnan med bröst och ansvarskänsla för hemmet av den anledningen att hon skall köra bil? Knappast!

Och varför skulle jag ha homofobi? Sluta med dina barnsliga påhopp.

#18
DavidBrown
2012-07-22 19:49

Kvinnans gener ansvarskänsla gör att denne väljer dockor. Mannen väler istället leksaksbilar som liten i regel, även det har sin naturliga genetiska bakgrund.

#19
2012-07-22 22:00

DavidBrown, har du fått hjärnblödning?

"Skapades kvinnan med bröst och ansvarskänsla för hemmet av den anledningen att hon skall köra bil? Knappast!"

Vad har brösten med bilkörning att göra? Och "ansvarskänsla för hemmet"? Det sistnämnda gäller snart inte längre (även de flesta killar gör "hushållsarbete nu för tiden, om du nu har missat detta). Eller kanske ska vi omformulera din utsaga till "Skapades mannen med snopp och fallenhet för supande, slagsmål, rån, misshandel och våldtäkt av den anledningen att han skall köra bil? Knappast!" Hör du hur det låter?

Och sedan kommer "Kvinnans gener ansvarskänsla gör att denne väljer dockor. Mannen väler istället leksaksbilar som liten i regel, även det har sin naturliga genetiska bakgrund".

Och med detta sagt skulle alltså det ena utesluta det andra, eller? Märkligt, eftersom varenda undersökning visar att kvinnorna kör avsevärt trafiksäkrare än männen. Så vad fan hjälper det att killar leker med leksaksbilar som små? Kanske att leksaksbilar för pojkar borde förbjudas ... Eller kanske borde pojkar också leka med dockor?!

Nä, jag tror att du ingår i gruppen som tar anstöt av att kvinnor framhävs som bra bilförare - både i kommentarerna här och i kommentarerna under andra artiklar.

#20
mcregor
2012-07-22 23:18

Jag har en viss förståelse för att andra än barnfamiljer använder s k familjeparkeringsplatser och det är eftersom man uppenbarligen inte anpassar bredden på P-platserna till dagens bilar som i gemen faktiskt ÄR bredare än en gammal VW-bubbla. Så av ren självbevarelsedrift och för att slippa betala plåtskador som andra slarviga "parkerare" åsamkar ens bil så kan det faktiskt finnas ett rationellt skäl att använda dessa bredare P-platser även för andra än familjer. Bara min enkla reflektion. Om det bara är för att slippa gå 15 meter extra så tycker jag givetvis att det bara är slött.

#21
2012-07-24 03:20

Känns lite dumt att skriva en kommentar som antagligen inte läses, men redax har en förmåga att plocka bort även livaktiga trådar samtidigt som de låter egna sitta kvar högst upp på sidan fastän de slutat kommenteras för länge sen.

DavidBrown, min kommentar, som du helt riktigt uppfattar som ett påhopp, är en kontring på det obefogade påhopp du själv gjorde på Focus.
Eftersom du har en väldigt rigid föreställning om vad som är en "riktig man" så är det inte särskilt långsökt att anta att du har bögskräck. Dina egna kommentarer understryker ju uppfattningen.

Jag brukar tycka att Kapten tar i så att han spricker, men i svingarna till DavidBrown har jag full förståelse för upprördheten.
DavidBrown hör hemma i någon överdriven satir och inte i den moderna verkligheten.
Antagandet att han inte klarar sig genom livet utan dadda ligger också nära till hands. För allt som har med hem och hushåll att göra kan han ju rimligen inte befatta sig med, eftersom det ju tydligen är sånt som kvinnan är skapt till att utföra.
Hur fan tänker karln?

#22
2012-10-09 17:00

Tycker att det skulle även finnas sådana parkerings platser till alla så man fick slut med att få märken i sina bildörrar. Åker man med färjorna till Tyskland är det så trångt att man knappt kommer ur bilen. Dessa platser är gjorda endast för minibilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.