Bild
Nästa artikel

Tvistefrågor om diesel

Nyheter
"Det kan faktiskt vara så illa att bilindustrin gick för långt när de godtog sju procents inblandning av RME."

Det har varit mycket påringningar och mejl från våra läsare om frågorna kring igensatta bränslefilter och dieselstandard som vi redovisat i Vi Bilägares papperstidning 1/2015.

Bilbranschens företrädare, Bil Sweden, hävdar att ett specifikt bränslebolag – av Kia Motors utpekat som OKQ8 – levererat en diesel som sätter igen bränslefiltren. Både Bil Sweden och OKQ8 är överens om att orsaken är åldrad RME, den sjuprocentiga inblandningen av rapsmetylester som ska vara godkänd, enligt EU-standard.

OKQ8 har sedan i höstas sänkt inblandningen till miniminivån fem procent i väntan på fler utredningar. Den nivån ligger merparten av övriga bränslebolag på.  Tvistefrågan är när, och varför RME åldras. Här handlar det inte om algtillväxt utan åldring innebär att RME sönderfaller och faller ut, vilket kan orsakas av flera olika faktorer. OKQ8:s bränsleexperter hävdar att onormalt höga halter av zink har spårats i igensatta filter, och att RME kan åldras i bilen, hos de tillverkare som har zinkbelagda ståltankar och filterhylsor.

Bil Sweden vill att alla bränslebolag omedelbart ska införa ett test som mäter ett bränsles filtrerbarhet, ett så kallat FBT-test. Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet menar i sin tur att testet inte är tillförlitligt.

Det kan faktiskt vara så illa att bilindustrin gick för långt när de godtog sju procents inblandning av RME. Fem procents inblandning, som nu gäller hos de flesta bolag, är ett steg tillbaka sett till miljökraven.

Kommentarer

#1
2015-01-16 14:39

Själv har jag gått tillbaka till bensin. Dagens små bensinsnurror är inte långt efter dieslarna när det gäller styrka och snålhet. Samt att de är billigare.

#2
2015-01-16 14:46

Blir nog en "bensinsnurra" även för mig vid nästa byte - såvida det inte dyker upp nån prisvärd laddhybrid eller t o m en elbil. Det sistnämnda är inget större bekymmer eftersom vi har andra fordon i familjen för de få gånger man måste åka längre sträckor utan snabbladdningsmöjlighet.

#3
2015-01-16 14:52

Kia är det märke som haft mest problem, men troligen även Hyundai då det är samma motorer, filter och bensintankar i dem. Preem Evolution diesel innehåller 7 procent RME och det är vad jag tankar och jag har då inte råkat ut för några problem, men så kör jag en bil där tillverkaren också säger att den verkligen klarar 7 procent, den klarar upp till 30 procent inblandning... PSA:s HDI-dieslar (inte de äldre dieseltyperna) klarar sedan år 1998 B30 diesel, en diesel som finns i flera europeiska länder men dock inte i Sverige. Anledningen till detta är att PSA-gruppen sedan 1995 har ett intimt samarbete med den franska petroleumproducenten Total, och Total är den största leverantören i Frankrike av B30 diesel. B30 innebär en blandning av 70 procent mineraldiesel och 30 procent vegetabiliska oljor typ RME. Jag tycker absolut att vi ska införa B30-diesel i Sverige då det skulle sänka de miljöfarliga utsläppen från dieselmotorer tack vare att B30 ger en bättre förbränning och därmed lägre utsläpp, det ger även lägre partikelutsläpp. En stor anledning till detta är den högre syrehalten. B30 gör även att motorn går bättre, och B30 inte lika eldfarligt som vanlig diesel. Allra bäst vore B100 diesel, men det är färre motorer som stödjer det idag, men B30 är ett bra mellansteg på vägen till ekologiskt producerad biologiskt nedbrytbar och giftfri diesel.

#5
2015-01-16 15:34

OT: Finns det nån pålitlig bensinsnurra mera? Tycker mej endast läsa om problem på problem...

#6
2015-01-16 16:02

Vore det inte bättre att fler valde en bensinare?, jag kör ca 2000 mil om året och köpte ny bil förra året. Valde bensin och funderade inte ens på diesel. Diesel har sina fördelar, men historiskt har vi klarat oss bra utan diesel i detta landet. När SUV/Crossover trenden kom smygandes så började fler gå över till diesel eftersom här kunde man göra stora vinster på att få ner förbrukningen eftersom dessa biltyper är törstigare än vanliga personbilars (läs kombi/sedan).

#7
2015-01-16 16:52

Jag kör KIA och där står det helt klart i instruktionsboken att man inte ska tanka bränslen med mer än 5% RME. Följ instruktionsboken och låt bränslet bestämma var du ska tanka.

#8
2015-01-16 18:04

Jag valde diesel för jag vill stödja framtagningen av biodiesel, och jag blir ledsen om branschen i Sverige ska gå bakåt istället för framåt bara för att Kia (och säkert även Hyundai) har problem med sina motorer. Inför B30 för oss som har bilar som klarar det, och inför lagkrav att bilar som säljs i Sverige ska minst klara 7 procent inblandning av RME. Kia (och Hyundai) får fixa sina problem helt enkelt.

#12
2015-01-16 19:13

OKQ8 ska helt köra över Kia i frågan om RME-inblanding för att:
I princip alla andra bilmärken klarar 7%, vad gör det då för skillnad att sänka till 5 % ?
Den europiska dieselstandarden EN 590 föreskriver upp till 7%.
Kia skriver i sina instruktionsböcker, precis som andra bilmärken, att dieselbränslet ska uppfylla EN 590(eu-standard), men Kia tillägger samtidigt att vegetabiliska oljor endast få uppgå till max 5%, dvs utanför EN 590 som tillåter 7%.
Hur ska Kia ha det, kan ju inte skriva 2 saker som talar mot varandra, och vilket bränsle ska bilägarna då tanka?

Jag har tankat OKQ8's diesel i ca 16 månader utan en tillstymmelse till problem. Som notis kan tilläggas att den varit avställd med deras bränsle i tanken under lång tid, inga problem ö.h.t.

Jag tror att att en del av svaret är geografiskt. OKQ8 köper sitt bränsle från Preem i söder och från finska Neste oil i norra Sverige, dvs diesel från 2 olika leverantörer med olika vegetabiliska inblandningar.
Så vi som tankar på OKQ8 tankar preems evolution diesel med annat namn, i norr tankas en motsvarighet från finland och allra längst upp i norr en konventionell fossildiesel pga kylan.
Kia har inre hittat några problem med diesel från Preem, just därför måste svaret finnas i den finska dieseln.

I artikeln står det att problemen hittats i bilar med zinkbelagd ståltank, nästan alla bilar har en bränsletank av plast för att undvika korrosionsproblem, men antagligen inte Kia.

#13
2015-01-16 19:21

RME är känsligare för lagring/ vatten/ fukt än diesel.
Det finns olika kvaliteter av RME - Perstorp och Ecobränsle säljer högvärdig RME, som först godkändes av Scania, och numera även av Volvo AB (lastbilar) som B100 drivmedel.
Den RME bensinbolagen blandar i är av sämre kvalitet ( men godkänd enl. EU-STD) och innehåller bl.a. mer vatten=tidigare uppkomst av alger och bakterietillväxt.
Lagring hos "mack", där tankar inte rengjorts, kan göra att alger/bakterier redan har utvecklats.
Alger och bakterier sätter igen bränslefiltret.
Det finns ingenting som säjer att det är någon, väsentlig, skillnad mellan 5 och 7%.

Scania, Volvo LV och Deutz (traktormotorer) har motorer som klarar 100% RME (B100).

FBT-test står för Filter Blocking Tendency, dvs vid vilken temperatur RME inte kan passera bränslefiltret. Provet är enkelt och är inte kontroversiellt. Ger en indikation på kvaliteten hos RME. Är viktigast när man kör på 100% RME.

Jag har en crossover med bensinmotor - rekommenderas :o)

#15
2015-01-17 09:15

Nu är det ju inte Kias motor som inte håller måttet utan bränslefiltret.
Dessutom är inte Kia det enda märket som drabbas enligt min svåger som är tekniker på ett svenskt märke.

#16
2015-01-17 16:24

I Sverige tillåts upp till 7 procent RME, fast de flesta dieselbolag erbjuder 5 procent inblandning av RME och nu sänker OKQ8 till 5 procent på grund av Kia. OKQ8 använder en diesel där en del av råvaran är slaktavfall, detta är inte alls samma sak som Preems Evolution diesel där Preem kombinerar RME plus avfall från skogsavverkning och skogsavfallet omvandlas till en diesel som kemiskt är precis samma som mineraloljebaserad diesel. RME som blandas i är dock inte identisk med mineraldiesel.

B30 är en dieselkvalitet som inte säljs i Sverige och som innebär en 30 procentig inblandning av RME. Flera motorer idag klarar B30, som PSA-gruppens HDI-motorer som har klarat det sedan 1998. B30 är ett stort bränsle i Frankrike och Benelux-länderna, men säljs även i Storbritannien, Tyskland med flera. I Storbritannien finns även en B20 diesel. Petroleumleverantören Total, som sedan 1995 samarbetar intimt med PSA-gruppen, är den största leverantören av B30 i Frankrike.

Jag förordar B30 för den ger fördelar som bättre förbränning tack vare högre naturligt syre i bränslet, detta minskar sotet, minskar partiklarna och ger renare avgaser än den svenska dieseln med 5 procent eller 7 procentig inblandning av RME. Då RME innebär vegetabiliska oljor så innebär det även lägre netto Co2 utsläpp då växterna binder Co2 i marken. B30 är även sulfatfri.

Jag tycker absolut att B30 ska erbjudas på svenska mackar.

Och jag tycker absolut att vi som har bilar som klarar 7 procentig inblandning av RME, inte ska drabbas bara för att Kia inte klarar av det.

#18
2015-01-18 22:17

Vanlig diesel är inte ett miljödrivmedel, men biodiesel är det. Bensin är det inte. Men visst, jag skulle gärna ha en gasbil - om det fanns en mack i närheten. Det gör inte det. Det är 5 mil enkel resa till närmaste mack. Det känns inte så miljövänligt att köra 10 mil till macken och hem bara för att tanka bilen. Sedan känns det inte så miljövänligt med tankarna som har begränsad livslängd. Och så känns det inte så miljövänligt med alla problem som gasbilar har, särskilt Volkswagen och Volvo - som taxiföraren jag känner som fick byta toppblocket två gånger innan bilen ens rullat 14 000 mil, och det var en VW Touran gasbil. Känns inte så miljövänligt att byta ut halva motorn.. och två gånger dessutom. Eller problemen med ventiler och kopplingar som många har.

Så det som är mest funktionellt idag, det är biodiesel. Vi kan börja med B30, sen kan vi gå upp till B100. Och detta har mycket lägre utsläpp än vanlig mineraldiesel, som jag tidigare redan anfört. Dessutom är det Co2-neutralt.

#20
2015-01-19 14:39

OKQ8 - offer?
Alltid tankat OKQ8. Fick i helgen motorbortfall mitt i en omkörning. Mycket obehagligt!! Sedan flera bortfall så fort motorn belastades lite extra. Bil Ford Focus TDCi -11 som gått 5000 mil. Efter att i dag bytt bränslefilter (dyrt) går bilen klockrent.

#21
2015-01-19 18:11

ck, jag tycker att du pratar strunt. Du har visst inte fattat skillnaden mellan en motor och ett bränslefilter sedan du tycker motorerna är dåliga?
Lika illa som jag tycker om att serveras överjäst och grumligt öl, tycker jag om att tanka överlagrat och grumligt RME från OK´s krislager. Betalar jag fullt pris för en produkt så ska den också hålla samma kvalitet som övriga oljebolag.

Att KIA´s dieselfilter stoppar grumlig och odugligt dieselbränsle innan det når motorn tar jag som ett kvalitetstecken på filtret och som en bakläxa för OK petroleum.

#22
2015-01-19 18:37

jennyjack, fick du med dig bränslefiltret så att du kan skicka in det till OK och få tillbaka kostnaderna för filterbytet?

#23
2015-01-19 20:09

S-E S Tror du verkligen att OKQ8 skulle betala mitt bränslefilter??????

#24
2015-01-19 23:22

jennyjack.
Skadar inte att prova. Det var i alla fall deras oxiderade RME som satte igen filtret och de har redan erkänt att de har fel genom att reducera RME-halten i dieseln från 7% till 5%. Dumt att inte kolla reaktionen? Dessutom har det visats genom neutrala prov tagna från OK/Q8´s mackar att deras diesel lättare sätter igen filter än de andra oljeleverantörernas diesel!

#25
2015-01-21 09:40

Undrar hur många olika dieselkvaliteter det verkligen finns.... Om man läser det Gäsp (Jes) skriver så verkar det ju knappast finnas så många olika eftersom distributionen, om jag fattat honom rätt, kan ske från samma tankbil till olika distributörskedjor. Men jag kanske fattat fel....

#26
2015-01-21 12:34

Pi, det finns åtminstone 2 dieselkvaliteter, en kvalitet med oxiderat RME som levereras av OK/Q8 och en kvalitet utan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.