Bild
Nästa artikel
Polestar 1 beskrivs som en eldriven hybrid GT Coupé. Den levererar 600 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 1.000 Newtonmeter.

Tusentals vill köpa Polestar 1

Nyheter

Den elektrifierade Volvosläktingen är nu beställningsbar. Så här mycket kostar det att reservera ett exemplar.

Polestar har öppnat orderböckerna för sin första egna bil. Laddhybriden på 600 hästkrafter och eldriven räckvidd på 15 mil ska bara tillverkas i 500 exemplar årligen – men redan står tusentals i kö för att få chansen att köpa en bil.
 — Med mer än 7.000 personer som har gjort en intresseanmälan sedan Polestar 1 avtäcktes känner vi oss verkligen stärkta av den passion som man visar för vår produkt, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Nu inleds förbeställningsprocessen och för att vara med i den måste man betala en depositionsavgift på 2.500 euro. Pengasumman är återbetalningsbar och fungerar sedan som en platshållare i kön för att få köpa en bil. De som bor i Kina, USA, Sverige, Tyskland, Norge, Nederländerna, Danmark, Finland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Portugal, Polen, Italien, Österrike, Schweiz, Belgien eller Kanada kan göra en beställning.

Det förväntade slutpriset på Polestar 1 är uppemot 1,5 miljoner svenska kronor.  

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 1?
 

Kommentarer

#1
2018-03-13 15:19

Helt obegripligt att folk vill lägga iväg en kökostnad på 25.000 kr. Jag vill bara lägga pengar på en bil som jag faktiskt köper.

#2
2018-03-13 16:00

400000 har lagt köpeng på Tesla Model 3

#3
2018-03-13 16:07

... som är billigare, renare o går längre.(på el)..
Så varför vill man köpa en dyr (gammaldags) Volvo - undrar jag?

#4
2018-03-13 16:09

Bara att gratulera när man får en beställning på 14 årsproduktioner.

#5
2018-03-13 17:29

Jag blir mest lite småförbannad när jag ser bilderna på bilen.
Det går att se att bilen hämtat inspiration från P 1800, som är en av de snyggaste (men körmässigt minst sportiga) sportbilar som byggts – och det stör mig att de schabblat bort linjerna. Grovt tillyxat utan flyt i linjerna och en del klumpiga detaljer.

#6
2018-03-13 17:34

Vad är det som händer ? vad skall vi med alla dessa hästkrafter till ? Om inte för avlägsen framtid så kommer vi att ha självkörande bilar och vad skall vi då ha dessa fartresurser till ? Vår miljö kommer att kräva allt större uppoffringar och därigenom kräva andra åtgärder från oss bilister. Varför pratar ingen om utvecklingen av bilens vikter som går åt helt fel håll och kräver allt större motorer. Titta tex på Volvos XC40 som skall vara en sk. minisuv och väger runt 1800 kg, med batterier så tillkommer ytterligare 400 kg.

#7
2018-03-13 19:23

Tänk om majoriteten av skribenterna på den här sajten hade fått bestämma hur bilfloran i Sverige skulle se ut.

Det hade varit idel Dacias för allmogen och för digniteten, Octavior, med en maxvikt på 1600 kilo så klart...

Och alla utrustade med max enliters bensindrivna motorer givetvis, kulmen av 150 års bilutveckling som ju alla vet.

Fyrhjulsdrift skola sedemera vara bannlyst, likaså alla elektroniska säkerhetssystem, ty behöver man sådana extravaganser kan man inte köra bil och har inget i trafiken att göra överhuvudtaget.

Laddhybrider är en parantes i bilhistorien, gas och el är en återvändsgränd som bilbränsle, diesel får inte ens nämnas högt.

Cabbar, sedaner, crossovers och coupeer vore ett minne blott eftersom kombi och halvkombi är de enda modeller människan verkligen behöver.

Ordet SUV får inte yttras högt utan att först göra korstecknet och skänka en tanke till alla som strukit med i dess miljöförstörande kölvatten.

Vad kan man då härleda ur detta?

Jo, är du riktigt riktigt ointresserad av bilar, bilutveckling och bilmotorer och älskar att tala om det för allt och alla, hela tiden, så är ViB:s hemsida platsen för dig...

#8
2018-03-13 20:48

Prestigelös: Helt rätt. Finns inget annat bilforum som hatar bilar så mycket som detta.

#9
2018-03-13 21:07

:-D Jo lite så faktiskt att vi har många Anti.
Den här Polestar 1 ser ut som att någon täljt fram en Mustang Coupe -66 ur en bit tvål sisådär i mellan tummen o pekfingret.
Litet land litet märke, toppar o floppar...men som tur så finns det spekulanter på det mesta.

#10
2018-03-13 21:24

Prestigelös.

Ja i sedvanlig ordning får du verkligen till en orgie i sarkasm och humor i ett och samma inlägg. Träffsäkert och underhållande)

MVH AL

#11
2018-03-13 21:34

Intressant iakttagelse över att kommentarsfältet i huvudsak består av bilhatande kommentarer. Det verkar som att kritik mot Volvo är känsligt men kan tycka att det råder en stark konservatism mot teknikutveckling generellt sett. I sak är ju inte design, tyngd och mer hästkrafter samt lite optimering så mycket att tappa hakan för. Dock börjar nya banbrytande tekniklösningar att komma in i bilarna, som telematik, autonom körning (dock i sin linda) och nya energikällor. Avseende energikällor är ju de facto Tesla ett gott exempel samt en fyrhjulsdrift som är i absolut toppklass genom att kraftelektronik och elmotorer går att styra mycket exaktare än traditionella motorer. Geely Polestar 1 stämmer väl in i bäcken med högt pris och för vissa grupper skapar ett "vill ha" begär även om det är en copy cat.

#12
2018-03-13 21:42

Jag tycker att den är snyggare än P1800 och gissningsvis är den också bättre att köra.
Av olika anledningar har jag dock bestämt mig för att inte köpa en.

#13
2018-03-13 21:47

trickar, ge upp det är inte lönt... förnuftet är sedan länge borta. Du kommer bara få svar som "måste man ha AC, växellåda" osv... men jag håller med dig till 100%, det har gått över gränsen för vad som borde vara acceptabelt. Men ingen är kritisk längre.

#14
2018-03-13 22:14

Hm, jag tycker det verkar ett väl tilltaget överpris sett till vad man kan få för samma peng.

#15
2018-03-14 07:23

Angående det här med bilhat. Bara för att man är bilentusiast så innebär det inte att man automatiskt gillar ALLA bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.