Nästa artikel
Tuffare utsläppsregler i EU
Nyheter

Tuffare utsläppsregler i EU

Publicerad 12 september 2018 (uppdaterad 18 september 2018)
Biltillverkarna ska kapa 45 procent av utsläppen fram till 2030.
Europaparlamentets miljöutskott har tagit fram förslag på strängare regler för att minska utsläppen från bilindustrin. Bland annat ska koldioxidvärdet från nya bilar kapas med 45 procent fram till 2030.

Redan 2025 ska de ha sänkts med 20 procent, jämfört med lagstadgade 95 gram per kilometer för hela biltillverkarens bilflotta, vilket blir praxis 2020. 

Dessutom ska biltillverkarna se till att 4 av 10 sålda fordon 2030 är av typen som släpper ut lite eller ingenting alls, som elbilar, laddhybrider eller vätgasbilar. 

Om förslagen får vidare stöd ska lagstiftarna träffa representanter från EU-länderna och diskutera vidare. 

Diskutera: Vad tycker du om de strängare utsläppsreglerna i EU?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-12 13:46
Granlundii

Hmm, får se om också gamla diesel och bensinbilar med våld skall bort inom 5-10 år? Med tanke på att utvecklingen av regelverket känns osäker är det kanske bäst att köra några år extra med sin gamla bil, om några år vet vi bättre om det bara är el som är okej i framtiden?

#2 • Uppdaterat: 2018-09-12 14:49
Mattse

Från vilken nivå ska utsläppen minska? För just nu i övergången till WLTP trixar vissa biltillverkare med utsläppsnivåerna och "tar till lite extra" för att få till en högre nivå som sedan dessa EU-beräkningar ska utgå ifrån.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-12 14:58
Styggavargen

Hahaha, alla gick och köpte SUV. Nu skall nivån sänkas ner till vanliga bilars nivå igen. Har vi kommit någonstans?

#4 • Uppdaterat: 2018-09-12 15:14
Grosser

Bra att EU-kommissionen inte viker ner sig för bilföretagens lobbing. Nu är det bara att bita ihop och utveckla framtidens bilar.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-12 16:51
Axa

Notarius
Trams. Biltillverkarna kommer finnas kvar, likaså arbetstillfällen och efterfrågan. Folket behöver inte bilen mindre bara på grund av EUs krav.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-12 17:23
CEAT

Det här betyder ingenting. Enligt miljöforskarna så är det 0,5 grader kvar innan det är försent samt att miljöpartiet gick ut med att detta måste ske NU. Det där nuet verkar inte vara så viktigt. Sänka med 45 % till 2030? Vi behöver sänka 110 % till igår om vi ska kunna leva på planeten och våra barn ska kunna uppleva allt fint som vi upplever. Hela politiken kring miljö är oseriös. Antingen har man forskat fram vad som krävs och då följer detta, eller så skiter man i det helt. Intressant att torka skedde redan på 1300-talet, mycket växthusgaser på den tiden, tänk på alla bilar och industrier runt om i världen som fanns då. Saker går upp och ner som allt annat, torkan 2018 betyder ingenting i sammanhanget. Jag säger bara att om det är SÅ viktigt så bör 100 % vara rent senast 2030, annars tar jag det inte seriöst.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-12 17:39
Pi

Det har väl visat sig åtskilliga gånger att om bilindustrin "ligger under bilan" så går det plötsligt att åstadkomma sånt som var omöjligt tidigare - när det egentligen i grunden främst var ointressant ur lönsamhets-synpunkt. Så höga krav är nog enda lösningen.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-12 17:41
1

Politiken kring detta har varit, är, och kommer att bli så som vi röstar. Sverige kommer halka efter rejält efter årets val. Jag för min del kan inte förstå hur man kan vilja välja bort miljötänk, tanken om allas lika värde, omtanke om djur, mm, och skylla det på att vi har det så dåligt här, vi har ju aldrig haft det bättre. Hoppas ändå på att EU lyckas styra oss i rätt riktning.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-12 17:51
Enrique

Dumt att mäta koldioxid. Borde vara energiåtgången istället. Olika bränslen har olika CO2-utsläpp

#a • Uppdaterat: 2018-09-12 19:15
kuredh

Och oljeaktierna bara stiger... Säger väl nåt om miljötänk. Gasa på för ett varmare klimat verkar ligga i tiden. Stackars vår lilla planet som styrs av penningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.