Bild
Nästa artikel

Tuffa Wrangler blir mild hybrid

Nyheter

Jeeps hårdhudade terrängbil utrustas med elektrifierad drivlina.

På bilsalongen i Los Angeles visar Jeep upp en USA-favorit i ny tappning. Nya generationen av Wrangler kan som vanligt fås med två eller fyra dörrar och det går att fälla ner vindrutan och lyfta av dörrarna. Rubicon, som är den mest terränganpassade versionen ska kunna vada i upp till 76 centimeter djupt vatten. Startknappen är vädertätad. Som brukligt är Wrangler fyrhjulsdriven, med lågväxel. På Rubicon är diffspärr både fram och bak standard och även elektriskt urkopplingsbara krängningshämmare.  

Infotainmentsystemet är Jeeps Uconnect som har stöd för Apple Carplay och Android Auto.  I förarmiljön går det att få olika storlek på pekskärmarna: 5-tums är standard och i de högre versionerna är det 7-tums eller 8.4 tums storlek som gäller. 

Motorutbudet får sällskap av en ny mildhybrid. På Jeep-språk heter det eTorque och det elektriska systemet hjälper till vid stopp/start och ger bilen en extra elknuff när det behövs. Den fyrcylindriga bensinmotorn på två liter kan stänga av sig under färd och Wranglern ”seglar” fram på elmotorn. Mildhybridsystemet som utvecklar 270 hästkrafter tar också tillvara på bromsenergi.

Bland motoralternativen finns också en bensindriven V6:a på 3,6 liter och 285 hästkrafter. 2019 kommer en treliters dieselmotor med samma cylinderkonfiguration som utvecklar 260 hästkrafter. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller åttastegad automat.    

Nya Wrangler byggs i fabriken i Toledo, USA. Nästa år kommer information om när Wrangler lanseras i Europa.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Kommentarer

#1
2017-12-01 08:45

Rejäl och kompetent bil!

#2
2017-12-01 09:04

Jag tycker den ser bekant ut på nåt sätt.

#3
2017-12-01 10:28

Wrangler är väl enda jänkaren man inte behöver skämmas i?

#4
2017-12-01 10:36

Fel ändå att göra reklambilder med bilar som klafsar runt i naturen.

#5
2017-12-01 12:20

Har lite svårt att förstå dem som åker runt med dessa i vardagstrafiken. Det måste ju vara sjukt obekvämt! För att inte tala om de tveksamma vägegenskaperna. Bilen har ju i stort sett ett chassi från 40-talet, med stela axlar fram och bak. Visst är det bra när man kör över stora stenar, men hur ofta gör man det på motorvägen?

#6
2017-12-01 16:20

Dom är så sjukt snygga, framför allt dom med fyra dörrar! Tänk om dom kunde tillverka lightversioner för oss boende i storstadsdjungel som ändå vill ha någott robust och oömt att åka omkring i och att parkera, och gärna ha fluffig fjädring och utan fyrhjulsdrift

#7
2017-12-01 19:35

Kommer en riktig plug-in hybrid 2020. Värt att notera är att nya Wrangler har bantat med 200 pund i vikt och det får man ju applådera.

#8
2017-12-03 13:15

Det är väl samma urmodiga grundkonstruktion, vilket man inte vill ha på normala vägar. Men i sin rätta miljö är den säkert kompetent – var man nu hittar den.

#9
2017-12-04 16:28

Wrangler är en sådan där hata-älska bil. Jag hatar den, därför att... tja... det är inte en bil... och jag älskar den av samma orsak.
Samma sak kan förresten sägas om nu insomnade Land Rover Defender. Fast Defender har jag på riktigt varit på gång att skaffa några gånger. Har alltid fallit på det där med att man åker en traktor, och kvalitén.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.