Nästa artikel
Trippelturbo ger Volvo-fyra 450 hk
Nyhet/Bilder

Trippelturbo ger Volvo-fyra 450 hk

Publicerad 7 oktober 2014 (uppdaterad 7 oktober 2014)
Volvo High Performance Drive-E Concept är en trippelöverladdad två liters fyra med 450 hästkrafter.
Avgasbandage och trippelturbo. Volvo presenterar ny teknik som lockar 450 hästkrafter ur 2.0 Drive-E-motorn.

Motorn är på konceptstadiet men går i linje med Volvos downsize-inriktning. I det här fallet handlar det om fyrcylindriga 2,0 Drive-E –motorn med två konventionella turboaggregat som även understöds av en tredje elektrisk turbokompressor. Motorn är drygt 210 hästkrafter starkare än den i dagens T5:a som bygger på samma tvålitersblock.
 
Den elektriskt drivna kompressorn ska se till att motorn behåller högt laddtryck även vid lägre varvtal. För att plocka ut hela 225 hästkrafter per liter har även bränsletrycket höjts till 250 bar.
 
Diskutera: I Vilken ny Volvomodell skulle du helst vilja se den nya motorn?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-07 13:00
Simon no1

Blir säkert en billig motor, 2 vanliga turbo och en elektrisk =450 hkr, man har säkert en bra körbarhet men 450 hkr hämtar man ju lätt med en turbo

#2 • Uppdaterat: 2014-10-07 14:09
Raphael

Så helt och komplett onödigt!

#3 • Uppdaterat: 2014-10-07 14:51
Mistro

Ja med en stor risk att låta oerhört tråkig så kan man ju undra när Volvos tänkta kunder behöver 450Hk?
Kanske har man siktet inställt på att bli sportbilstillverkare?
Eller så är det bara så enkelt att världen behöver övertygas om att man inte behöver en stor motor för att plocka ut mycket effekt?

#4 • Uppdaterat: 2014-10-07 15:26
McTar

Kanske kommer den att modifieras till 1,2 liter innan den när marknaden, då med sådär 200hk?

#5 • Uppdaterat: 2014-10-07 16:42
erifog

250 bars insprutningstryck. Då undrar jag hur partikelhalterna ser ut i slutänden. Mitsubishi hade ju stora sotnings- och partikelproblem med sina GDi-motorer med högt insprutningstryck. Jag läste om en rapport för kanske ett år sen, som visade att inte bara nya dieselbilar med högt insprutningstryck, utan även direktinsprutade bensinare, gav upphov till mycket stora mängder av typ nanopartiklar i avgaserna, vilka är mycket skadliga för människor, då de går rätt ut i blodet och även korsar blod-hjärn-barriären, har jag för mig.

Har Volvo gjort en analys och konsekvensundersökning av detta innan de byggde motorn?

#6 • Uppdaterat: 2014-10-07 17:33
Björnove

Utnyttja den effekten i några minuter i sträck (hur nu det skulle gå till, med husvagn efter kanske) och ring sedan efter bärgningsbilen. Betänk bara hur mycket värme som alstras. Och smörjningen av lager och cylinderväggar. Service var 500-e mil som nån variant av Mitsubishi Evo kanske. Huvva!

#7 • Uppdaterat: 2014-10-07 18:11
Irvor

Jag vill inte se en sån motor i någon bil !
Helt onödig effekt.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-07 18:14
Hackenbush

Ingen som vill ha en familjebil köper en bil med en sådan motor men visst finns det säkert en och annan som vill ha en bil med denna motorn men det kommer inte precis att bli en försäljningssucce. Det kvittar nog för Volvo eftersom som de vill vara premium och då behöver man ju inte sälja så många bilar så länge de är väldigt dyra.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-07 18:30
Focus

En del tokar vill kunna göra svarta repor i asfalten och tror att de imponerar på andra än tokar.

#a • Uppdaterat: 2014-10-07 18:52
Axelman

Det är ju en uppvisning i teknikkunnade. Det är ju lite larvigt och korttänkt att bara såga. Dels är det en märkesboostning men också en fingervisning om kommande teknik som säkert kommer i mindre konsumentskala. Vem vill inte ha en liten, stark, snål, ren motor? Tänk först, gnäll sen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.