Nästa artikel
Tre nya el-bilar: "Är tänkta för produktion"
CHRYSLER STORSATSAR:

Tre nya el-bilar: "Är tänkta för produktion"

Publicerad 24 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Chrysler gör en kraftfull satsning på el-bilar. Biltillverkaren presenterar nu tre nya el-bilar - med löftet om att nykomlingarna är ämnade för produktion.
- Alla de tre modellerna är tänkta för produktion, säger man från företaget och fortsätter:

- En av dem kommer att finnas på USA-marknaden redan 2010 och strax därefter i Europa. Men vilken det blir är ännu inte bestämt.

Chrysler inleder en storsatsning på el-bilar. I direktsänd amerikansk TV kunde företaget visa upp tre olika el-bilar - utvecklade av företagets ENVI-avdelning som bildades för mindre än ett år sedan.

- Vi bildade ENVI för att snabbt ta fram el-bilar för hela Chrysler, och man har överträffat alla förväntningar säger Chryslers Vice Ordförande Tom La Sorda.

Chrysler uppger att ett 100-tal av de nya bilarna kommer att testas i daglig trafik under 2009.

De tre nykomlingarna kommer att drivas med el-motorer, men Jeep- och Chrysler-modellerna är "Räckviddsförlängda". Något som innebär att de vid sidan av el-motorn även har en mindre bensinmotor som laddar batterierna vid längre färder än de sex mil som en laddning håller.

Dodge-modellen drivs enbart med el-motor och har en räckvidd på cirka 24 mil. Prestandan på bilarna ska enligt Chrysler vara lika bra eller bättre än dagens bensindrivna bilar.

- 80% av de amerikanska bilisterna kör mindre än 6 mil per dag, säger Frank Klegon, produkutvecklingschef på Chrysler, och fortsätter:

- El-bilar ger de allra flesta en möjlighet att ta ett socialt ansvar, minska oljeberoendet och sänka sina bilkostnader.


FAKTA

Dodge EV
Dodge EV bygger på samma tanke som den Dodge Zeo som visades vid årets Detroit-mässa.   Med en 268 hästkrafters motor tar sig denna 2-sitsiga bakhjulsdrivna sportbil från 0-100 på under 5 sekunder.  

Vridmomentet på 650 Nm kommer med en gång och toppfarten ligger på ca 195 km/tim. Räckvidden på Dodge EV kommer att vara ca 25-30 mil på en laddning. Att ladda 26 kWh Litium-jon batteriet fullt kommer att ta ca 4 timmar.

Jeep EV

Jeep EV är baserad på 4-dörrarsversionen av klassiska Jeep Wrangler. Liksom de andra EV bilarna drivs den helt av sin 268 hästars elmotor - med en liten bensinmotor som laddar batterierna vid längre färder.

Det 27 kWh stora batteriet ger en räckvidd på cirka 6 mil och en accelleration från 0-100 på ca 9 sekunder.

Chrysler EV
Den tredje bilen som presenterades är Chrysler EV. En bil som på ytan ser ut som en vanlig Chrysler Voyager. Men liksom Jeep EV är detta en "räckviddsförlängd" el-bil. Det betyder att den 7-sitsiga, framhjulsdrivna limousinbussen först kan köras helt utsläppsfritt i 6 mil på en 4-timmar lång el-laddning.

Toppfarten är ca 160 km/tim och 0-100 går på ca 8,7 sekunder. Batteriet är på 22 kWh och elmotorn på 268 hk/650 Nm.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-24 12:14
Saabnisse (ej verifierad)

Ständigt dessa fantastiska glädjesiffror när det gäller laddningstid. Varför kan man inte ange realistiska tider? Det är alltid bara reklam och uppmärksamhet som gäller. Här i Europa där vi har lite högre spänning kan man teoretiskt pumpa i 26kWh på 4 timmar om man har tillgång till 400V 16A-uttag. Men de flesta kan då inte använda elen till något annat under laddtiden. Men de vanligaste motorvärmareuttagen, som är väl tänkt att kunna användas är på 230V och max 10A vilket medför en laddtid på ca 12 timmar och då ändå räknat med en nära 100% verkningsgrad för laddaggregatet. I US med deras låga spänning kommer det att ta ett dygn!

#2 • Uppdaterat: 2008-09-24 15:18
Johan (ej verifierad)

Om dessa bilar verkligen kommer ut under 2010 är jeepen en väldigt intressant efterföljare till vår nyligen inköpta jeep patriot. Jag tror mer på denna typ av lösning med stora elmotorer med en hjälpande bensin/diesel/etanol motor än rena etanolmotorer. Men det kräver nog en del infrastruktur förändringar med tillgängliga laddstationer inne i städerna och i störrebostadsområden. Annars funkar det ju bara för de med egen villa eller fasta bilplatser.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-24 15:32
Jay (ej verifierad)

Det är inte svårt att bygga elbilar: det gjorde man redan för 100 år sedan. Det som intresserar mig är priset, och livslängden på batterierna... och precis det meddelas av ingen biltillverkare... undrar varför...

#4 • Uppdaterat: 2008-09-24 15:52
YngveM (ej verifierad)

Sicket spel för gallerierna, vem tror verkligen att Chrysler skulle göra seriös storsatsning på serieproducerade elbilar? Just det - ingen! Det här luktar bara överbetald reklamnisse lång väg...
/eran YngveM

#5 • Uppdaterat: 2008-09-24 18:50
LS (ej verifierad)

Då flera energibolag tagit bort möjligheten att ha en låg huvudsäkring så att husägaren kunde spara kostnader, då kan man säkra huset med minst 35A då kan man ta ut över 25KW räcker bra till både laddning och hushållsel.
Sen är det inte säkert att man kör batterierna i botten vid varje tur till affären eller jobbet, men vi skulle säkert sakna tankbilarna som kör bränslet kors och tvärs till alla våra tusentals mackar i landet förstås!
Problemet nu för våra energibolag är att landets elenergiförbrukning sjunker samtidigt som man har en masiv ökning av bla vindkraftverk, och värmekraftverk den elen vill man nog ha avsättning för i framtiden.
http://uk.youtube.com/watch?v=shk_JEXShzE
Som man ser på länken ovan ser man hur svårt det är med elbilar! (gammla sådana)

#6 • Uppdaterat: 2008-09-24 18:56
Bengt (ej verifierad)

Du Yngvem där har du fel. Klart att Chrysler satsar på elbilar nu för det är ju helt klart framtiden. Kan bli ett härligt lopp mellan biltillverkarna för att se vem som kan få fram de bästa elbilarna på så kort tid som möjligt.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-24 19:01
Saabnisse (ej verifierad)

LS, var har du fått de uppgifterna från? Mitt nätbolag snor mig på 1000:- om året om jag säkrar upp från 16A till 20A, dessutom måste du komma ihåg alla dessa som inte bor i egen villa och där event. motorvärmaruttag enbart tillåter 6 A eller i bästa fall 10A.

#8 • Uppdaterat: 2008-09-25 11:14
Rolle (ej verifierad)

SAABNISSE...Nu räknar du att fel på uppladdningstiden(igen). Även om batteriet är på 26 kWh så nyttjas inte mer än ca: 15 kWh. På så sätt förlänger man livslängden på batteriet.
För övrigt, Jeep EV skulle passa mig bra.

#9 • Uppdaterat: 2008-09-25 11:47
Saabnisse (ej verifierad)

Rolle
Om man anger en körsträcka på 25-30 mil gäller det naturligtvis till batterierna är helt urladdade och då krävs det att man pumpar i 26 kWh och det står i artikeln att det tar 4 timmar.
Li-Ion lämnar till skillnad från NiMh full effekt tills de i princip är tömda.
Det är möjligt att man inte använder mer än 15 kWh innan man laddar, men om du läser artikeln en gång till så finner du att det inte står så.

#a • Uppdaterat: 2008-09-25 21:04
Rolle (ej verifierad)

SAABNISSE..Batteriet till GM Volt är på 16 kWh, men man nyttjar bara batteriet i intervallet 35% till 85% av full kapacitet. Det innebär i sin tur att det är max 8 kWh som batteriet behöver laddas med. Jag antar att övriga tillverkare kommer att göra på liknande sätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.