Nästa artikel
Transportstyrelsen svarar om IT-skandalen
Nyheter

Transportstyrelsen svarar om IT-skandalen

Publicerad 26 juli 2017 (uppdaterad 26 juli 2017)
Många har frågor om vad som har hänt och hur de kan vara drabbade av Transportstyrelsens IT-läcka. Nu finns svar på de vanligaste frågorna.
Efter att det kommit fram att Transportstyrelsen inte följt de säkerhetsregler som gäller för den här typen av register. Myndigheten har tagit avsteg från både sina egna riktlinjer om informationssäkerhet och flera lagar, däribland Personuppgiftslagen och Säkerhetsskyddslagen, när de la ut uppgifter på IT-företaget IBM.

Nu vill Transportstyrelsen räta ut en del frågetecken och har därför sammanställt en rad frågor och svar som ska hjälpa oroliga att förstå hur de kan ha drabbats av läckan. Enligt Transportstyrelsen finns det inget som tyder på att några uppgifter spridits felaktigt.

Diskutera: Tror du att skandalen kommer fortsätta att växa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-26 11:05
Reverend Benny

Man får vad man betalar för, jakten på att spara har ett pris.

#2 • Uppdaterat: 2017-07-26 11:34
knauer

Svenska politiker/politiska tjänstemän har generellt en genant låg utbildningsnivå. Infrastrukturminister Anna Johansson har inte gått ut gymnasiet. Hennes främsta merit är att hennes far var en ledande socialdemokratisk lokalpolitiker i Göteborg. Nepotismen frodas inom svensk politik. Ska bli intressant att se vilken högavlönad tjänst som den synnerligen inkompetenta Anna J kommer att få inom statsförvaltningen.

#3 • Uppdaterat: 2017-07-26 13:49
Lasse L-on

Märkligt att ingen tänker själv längre i statsförvaltningen eller vet de inte vad som finns i registret de jobbar med? Det låter så otroligt att man inte skulle tro att det hänt om det inte var för misstroendeförklaringarna. Dock har jag ingen kännedom vad som hänt före 2015 med den förra regeringen, vem har gjort vad? När jag ringde värdtjänst för ett tag sedan svarade någon som inte förstod riktigt så bilen kom dagen innan. Hörde att även det var outsourcat till bortre Afrika. Man undrar bara hur det ska sluta när allt förstånd har försvunnit.

#4 • Uppdaterat: 2017-07-26 13:57
Tvärnit

Att honungen flödar det är prio ett. Ett aber och karriären är över.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-26 14:28
Tvärnit

Ermmhh.. Milkylainen man...det är ändå mitt i veckan!
Det finns en viss skillnad här.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-26 14:50
pinjong

Skulle iofs tro att data är väldigt säkra hos en så stor leverantör som IBM om man köper just säker lagring med sekretess. IBM lär ju ruva på otroligt mycket finansiell eller annan känslig information från tusentals kunder så de måste ha hög säkerhet. Sedan har jag inget emot den politiska turbulensen. Snarare tvärtom.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-26 16:37
systembolaget

Sista ordet är inte sagt i denna frågan, börja med att de tre ministrarna, Johansson, Hultqvist och Ygeman får gå med omedelbar verkan, och utan några fallskärmar.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-26 17:00
Optimus

Läste artikel idag i DN där förra GD på Transportstyrelsen, han som var GD då beslut om outsourcing togs. Enligt honom pratade knappt ledningen om att de behandlade hemlig information, det var knappt så ledande personer kände till att det fanns inom Transportstyrelsen. Helt sjukt. Klart att ledningen kan fatta helt tokiga beslut om de inte "känner till" att de behandlar hemlig information. Det är inte "bara" ministrar som skall avgå, byt ut ledningen i transportstyrelsen också och börja om från början.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-26 18:31
Reverend Benny

Vem var det som var GD då och vem tillsatte den ledningen?

#a • Uppdaterat: 2017-07-26 18:54
Pi

Läste nån ledare häromdagen där det stod att beslutet om denna upphandling togs av den förre regeringen så helt oskyldiga är nog inte heller dom. Sen tror jag att det egentligen är en storm i ett vattenglas av samma orsak som pinjong nämligen att det är IBM som har hand om driften och dom har ett tämligen stort datasäkerhetsfocus - säkert betydligt högre än många tänkbara lokala, svenska outsourcing-leverantörer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.