Nästa artikel
Transportstyrelsen sänker avgift för vägtrafikregistret
Nyheter

Transportstyrelsen sänker avgift för vägtrafikregistret

Publicerad 1 september 2014 (uppdaterad 1 september 2014)
Polisens kamerasystem ANPR hämtar information från vägtrafikregistret.
Transportstyrelsen meddelar att de från och med i dag sänker vägtrafikregisteravgiften, årligen sparas drygt 40 miljoner. Myndigheten föreslår även slopad påställningsavgift.

Efter att Transportstyrelsen effektiviserat organisation kan de sänka avgiften som fordonsägare årligen betalar för att finansiera vägtrafikregistret. Totalt har Transportstyrelsen lyckats minska kostnaden för registerhållningen med drygt 41,5 miljoner kronor per år.
 
Kostnaden sänks från 65 kronor till 60 kronor per år från och med i dag för en vanlig bilägare, allstå inga större summor. Mer intressant är det kanske att Transportstyrelsen även lägger fram ett förslag om att slopa påställningsavgiften. Kostnaden som nu är 50 kronor skulle lika gärna kunna tas från de pengar som vägtrafikregisteravgiften genererar.
 
Att slopa påställningsavgiften kräver dock en förordningsändring och därmed ett regeringsbeslut.
 
Diskutera: Vilken avgift tycker du borde slopas för bilägare?        

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-01 11:14
Kalle2

Den årliga bilskatten borde tas bort helt, för det är just "skatt" för bilismen som ändå betalar tiotals miljarder via bränsleskatten utan att få mer än en liten bråkdel tillbaka via underhåll-, och byggen av vägar m.m., dessutom kunde man spara hela administrativa kostnaden av denna skatt.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-01 11:51
Peugeote-Pär

Fri fart och fri bensin/diesel skulle inte sitta helt fel ;)

#3 • Uppdaterat: 2014-09-01 13:27
Meganmannen

Sänkningen är så liten att den inte påverkar ekonomin för de som har ett fåtal fordon.
Transportstyrelsen ska dock ha beröm, för att de inte tar ut större avgift än vad det kostar och ännu mer beröm för att de lyckats minska de administrativa kostnaderna.
En avgift för registret är OK men vägskatten borde ersättas med en avgift på bränslet.
Samt en fast avgift för de bilar som släpper ut onödigt mycket avgaser och små partiklar.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-01 18:30
Focus

Vad jag kan minnas var denna avgift endast avsedd att tas ut i samband med att de nya skyltarna skulle prångas ut. När man sen såg att det var pengar som var "bra att ha" så fortsatte man att ta ut avgiften.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-02 05:20
lsoderlund

Vägtrafikregistreringsavgiften tycker jag man slopa helt, det är ju inga större administrativa kostnader. Allt gör man ju själv. Annat var det väl förr då någon satt och förde in saker i registret, nu gör man allt själv via telefon eller internet. Något skattekvitto att klistra på registreringsskylten får man ju inte heller.

Visst finns en kostnad för att hålla registret, men denna kostnad är 539,5milj kr som faktiskt vägtrafikregistret har fått i intäkt per årlig basis enbart via avgiften för vägtrafikregistret låter lite väl mycket, för dem pengarna tycker jag man kan förvänta sig att på och avställning nog skulle vara kostnadsfritt samt att möjligheten att få tala med en fysisk person istället för telefonsvar.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-02 08:10
Mistro

Vad tusan spelar det för roll att det kostar 50kr att ställa på ett fordon?
Denna kostnad tar man INTE ut första gången som ett fordon ställs på så vilka är det då som drabbas utav avgiften?
Är man nu så lyckligt lottad att man har flera fordon i en familj som man tycker är för dyra att att ha påställda året runt. ( t.e.x Mc, sportbilar,suv ) så är knappast 50kr per år och fordon något att orda om.

Däremot kan jag tycka att det kan vara irriterande att behöva betala kostnader som borde åligga säljaren vid ett bilköp. ( handlare )
Vidare kan man ju fundera på en avgiftssänkning på 5 kr/år.....VEM jublar eller bryr sig över detta?

#7 • Uppdaterat: 2014-10-02 18:17
Anders Larsson Transportstyrelsen

Hej! Jag vill börja med att tacka Meganmannen för berömmet.
Jag håller med om att 5 kronor inte är så mycket per fordon, men det motsvarar ändå drygt 40 miljoner kronor totalt. Avgiften som baseras helt på självkostnad kan sänkas eftersom vi effektiviserat verksamheten. Vägtrafikregisteravgiften finansierar ganska mycket, t ex drift, utveckling och förvaltning av Vägtrafikregistret som är en av Sveriges största relationsdatabaser med över 400 miljoner transaktioner per år och ca 40 000 externa användare (polis, försäkringsbolag, bilhandlare m fl). Den finansierar som ytterligare exempel även kundtjänst för fordonsfrågor, alla självbetjäningsfunktioner och alla våra många miljoner fordonsrelaterade brevutskick (registreringsbevis mm). Påställningsavgiften på 50 kronor som vi föreslagit att vi ska ta bort från årsskiftet motsvarar totalt per år ca 30 miljoner kronor.

Med vänlig hälsning
Anders Larsson, Direktör Transportregisteravdelningen, Transportstyrelsen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.