Nästa artikel
Transportstyrelsen säger ja till tyngre fordon
Nyheter

Transportstyrelsen säger ja till tyngre fordon

Publicerad 20 augusti 2014
Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen utrett möjligheten till tyngre fordonståg och presenterar nu sitt förslag.
Nuvarande regler säger att ett fordonståg, i praktiken lastbil med släp, får vara maximalt 25,25 meter långt och väga 60 ton. Transportstyrelsens utredning föreslår nu att detta ska justeras till 32 meter och 74 ton. De tyngre och längre fordonen ska, enligt förslaget, godkännas vid en lämplighetsbesiktning med särskilda krav på stabilitet, bromsar och framkomlighet. En ny bärighetsklass, BK4, för vägar och broar ska också införas för att möta de nya specifikationerna.
 
 Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-20 13:59
olvildrajv

Stackars våra vägar. Med tanke på hur dåligt koll det är vilka kör vad och hur mycket är jag inte optimist.

Tätare poliskontroller samt extra avgifter på tyngre fordon, både inhemska och utländska, som skall betala för vägslitage så kan jag köpa förslaget.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-20 18:52
Lason1

Bra. I ett glesbebyggt land utan vettig järnväg måste långa lastbilsekipage till.

Också för det faktum att kunna konkurrera med pris mot utländska åkare, längre ekipage = mer gods = lägre pris per kolli.

Dessutom positivt för miljön om man kan få med samma mängd gods på 4 lastbilar som på 5 vanliga.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-25 09:18
Bortom

Undrar vad EU säger om det... det finns nämligen några nästan lika stora länder i EU som Sverige... men där gäller fortfarande 18,4 meter. Det som inte står i artikel är att detta undantag kommer att gälla i Norrland vid transport av malm... men inte nån annanstans.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-25 19:33
HenkeAl

Fullständigt vansinne ! Hur många flera olyckor kommer inte detta att resultera i ? Att tvingas köra om fordon som är nästan 10 meter längre än dagens längsta ! Och ett annat resultat blir väl att det blir ännu flera lastbilar på vägarna då man ju säkert kan ta marknadsandelar från godstågen med detta. Tänk när dessa dubbeltrailerekipage viker sig likt ett Z vid vinterväglag körda av östeuropeer med slitna sommardäck ? Har man redan glömt vad som hände på Tranarpsbron för cirka 1 år sedan ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.