Bild
Nästa artikel

Trängselskatten höjs

Nyheter

Trängselskatten i Stockholm höjs från och med årsskiftet. Samtidigt införs också trängselskatt på Essingeleden.

Den fjärde januari blir den första dagen med höjd trängselskatt i Stockholm. Då stiger beloppen med mellan en och 15 kronor, beroende på vilken tid man passerar stationerna. Samtidigt höjs maxbeloppet från nuvarande 60 kronor per dygn till 105 kronor.

Även Essingeleden kommer att beläggas med trängselskatt med förhoppningen att minska trafiken där i väntan på Förbifart Stockholm.

Mer information om ändringarna hittar du här.

Diskutera: Vad tycker du om trängselskatt?

Kommentarer

#1
2015-12-29 09:17

Blir det inte fler bilar som kör genom stan nu?

#2
2015-12-29 09:24

Är nog bra med avgift som läget är nu på Essingeleden men samtidigt illa om det fuskas mycket. Inte heller rätt om utlandsregistrerade fordon slipper betala och andra undantag. Allas lika värde = ALLA ska betala lika mycket.

Tycker även det egentligen är fel att man tar pengar från bilister och lägger på annat än vägbyggen. Men samtidigt kommer detta ju innebära att man blir helt beroende av bilismen och deras pengar. En skön känga till det bilfientliga, tillväxtfientliga och framstegsfientliga partiet MP.

#3
2015-12-29 09:40

Det jag kan tycka är det mest beklämmande är att det inte finns några alternativa vägar istället för Essingeleden. Att då belägga den vägen med trängselskatt är lite beklagligt då även dem som skall icke boende i Stockholm måste betala då de kör på en europaväg fast de enbart passerar den. Att ta vägen runt Mälaren, dvs via Eskilstuna, Arboga, Västerås, Enköping , Solna känns inte som ekonomiskt eller ekologiskt försvarbart.

#4
2015-12-29 09:39

Bra, låt pengarna gå till kollektivtrafiken så vi på landet slipper subventionera eländet.

#5
2015-12-29 10:17

Samma system som i Göteborg, man lägger det på de stora lederna och det är omöjligt att komma undan.
Jag anser det finns fördelar och nackdelar med tränsgselskatt, men ett par tydliga nackdelar i implementationen i Sverige är att mkt av pengarna går till drift av systemen samt att till stor del missat att utnyttja det som en vikig del i att påverka människors bilval.

Luften i Stockholm hade sannolikt blivit bättre om det nyttjades fler rena el-bilar och kanske plug-in varitanter och biogasfordon framför diesel eller bensindrivna fordon.

#6
2015-12-29 10:37

Trasten, högst troligast kommer det bli så, jag själv kommer nog ta genvägen genom stan om det visar sig att trafiken flyter bättre där än på Essingeleden, tidigare har jag ställt mig i köerna på leden tack vare trängselavgiften, nu spelar det ju ingen roll längre, skiljer inte många kronor. Tyvärr finns ingen alternativ väg på minst 10 år.

#7
2015-12-29 13:41

zipfer, det där kan man på sätt å viss känna lite skadeglädje över. Hela idén med trängselavgiften var från början att minska trafiken i innerstaden. Nu kan det vara tillbaka till ruta 1 pga rätt korkade politiker och experter.

#8
2015-12-29 17:35

Lite blandade känslor för detta med höjd avgift. Själv har jag mer eller mindre lagt av att köra bil till jobbet numer. Arbetar mitt i city. Dyrt och svårt att parkera plus vägtullarna. Men detta är som privatperson och med egen ägd bil. Jag har kört förmånsbil de senaste 20 åren, då ingår vägtullarna i förmånsbeloppet. Jag tror inte de som kör förmånsbil slutar med att åka bil till jobbet, det kostar som sagt inte något extra.
Skall det bli någon rejäl förändring på minskningen av bilköerna blir det nog till att ändra på förmånsbeskattningen också.

#9
2015-12-29 19:00

Tydliga signaler från Transportstyrelsen: I rusningstrafik underlättar vi framkomligheten för tjänstebilsåkare och bättre bemedlade." Fattiglappar" ska ställa bilen och åka kommunalt.
Förövrigt anser jag att bilskatten ska sänkas, vi har numera inte fri tillgång till Sveriges vägnät via bilskatten, dessutom har numera Transportstyrelsen utökat sina inkomster via trängselskatten.

#10
2015-12-29 19:18

Socialist och miljömuppar.
Visst, trängselskatt för folk som ska in i stan. Men för folk som ska FÖRBI finns det INGA vettiga alternativ.
Detta är ett sätt att mjölka ALL trafik för att bekosta förbifarten.

Alla som tror att förmånsbilar "slipper" eller något annat tror fel. Det är frågan om en kostnad. Om förmånsbilar blir för dyra för företagen (flera tusen kronor till per månad).. ja då kommer förmånsbilarna dras in för en del.

Bilismen betalar en mycket större andel av infrastrukturen i sverige än vad som är försvarbart.

Jag har kört bil till och i sthlm i många år. Visst, biltullarna hade kanske någon form av effekt i början. Men nu är det precis samma sörja som vanligt. Biltullar löser ingenting. Folk har inga alternativ. Vad ska man göra utan bil om man vill försöka få ihop ett liv? För vissa människor blir livspusslet halvt omöjligt utan bil.

#11
2015-12-29 19:30

Optimus, jo jag kände kanske lite som du när man började med biltullarna i Stockholm. Stort finger till det fisförnäma innerstadsfolket och innerstaden som helhet. Är mycket snobbism där inne. Problemet för dom är att dom även behöver pengar från vanligt folk och att då biltullarna hindrar det.

#12
2015-12-29 19:40

Stefan Eriksson, socialistisk och miljöpartistisk politik i Stockholm har länge sabbat alla försök att bygga vettig infrastruktur när det gäller vägnät. Problemformuleringarna har varit att "det finns för mycket bilar". När alliansen fick makten så ändrades det och man började försöka få trafiken att flyta och satsade även på att bygga förbifart Stockholm. Liksom då många andra trafiklösningar under jord. Men som läget är nu finns inget alternativ och då behövs biltullarna, pga år av eftersatt infrastruktur. Man valde ju att lägga ner Dennis-paketet på 90-talet. Med MP vid makten så gör man vad man kan för att hindra och stoppa bilismen och folks fria val till att transportera sig.

Stockholm har länge haft en stor inflyttning och det är då självklart att det är viktigt att bygga bättre infrastruktur. Men det har man då struntat i helt. Gäller förvisso inte bara bilism, även spårtrafiken har varit svårt eftersatt.

Ett problem för Stockholm är Robin Hood skatten, som gjort att man inte kunnat satsa på staden ordentligt rent ekonomiskt.

Med trängselavgift på Essingeleden löser man nu detta, det blir många miljarder in. Nu får det vara slut med bortförklaringarna, vi som bor här kräver en bra infrastruktur!

#13
2015-12-30 06:34

Vi går mot en utveckling där trängselskatt kommer att beläggas på alla vägar. Ett enkelt sätt att dra in pengar åt staten, som kan spenderas på allt som kostar.

#14
2015-12-30 06:41

T ex. den vidlyftiga flyktingpolitiken.

#15
2015-12-30 09:02

Eller alliansens fiaskoprojekt Nya karolinska!

#16
2015-12-30 12:20

Undra hur det hade sett ut om man gjort en undersökning om hur folk tar sig till jobbet, skulle gissa att nästan hälften av alla som dagspendlar hade kunnat göra sina resor utan bilen som transportmedel. Inte undra på att det blir trångt när alla sitter själva i en den också till råga på allt. Själv har jag börjat cykla och köra moped istället, det blir ca 3 mil om dagen när jag jobbar. Ibland blir det buss också fast det är det långsammaste färdsättet för mig (måste byta).

#17
2015-12-30 12:34

Jag är så förundrad över att folk orkar sitta i dessa köer dag ut och dag in! Jag hade nog tittat på andra alternativ.

#18
2015-12-30 16:06

Detta var en positiv nyhet i sammanhanget.

http://www.svd.se/allt-fler-utlandska-fordon-betalar-trangselskatt

#19
2015-12-30 16:06

Jag blir så trött på "trängselskatten" i både Göteborg och Stockholm. För oss som bor i södra Sveriges glesbygd och har barn och barnbarn i Bromma eller Torslanda. Det går ju inte att komma dit utan att på något sätt köra sista biten, om man inte menar att vi ska ställa bilen i Södertälje eller Borås och ta tåget sista biten? Kalla det i stället för vägavgift eller konfiskeringsskatt. Det är ju så det är!

#20
2015-12-30 16:12

Trasten, berätta gärna vilka andra alternativ du menar. Jag tror att alla som bor här omkring Stockholm vet vilka alternativen är. Pendeltågen som inte går att lita på med nerrivna kontaktledningar tämligen ofta, bussarna som inte heller kommer fram för det är tjockt på vägarna. Tunnelbanan är väl det bästa om man bor nära stan men den är väldigt överbefolkad i rusningstrafik. Cykla funkar ju inte så bra om man har 4-5 mil till jobbet. Jag väljer bilen som jag kan åka med när jag vill, dörr till dörr, och jag kan uträtta ärenden på vägen hem som jag annars måste ta bilen till i alla fall.

#22
2015-12-30 17:11

Walle. Var och en får väl hitta sina alternativ till bilen. För mig funkar pendeltåget. När jag jobbade i city blev det både pendeltåg och tunnelbana. Fungerade perfekt för mig.

#23
2015-12-30 17:13

Dax att spärra rasist Kjell?

#24
2015-12-30 18:47

Äntligen - snart blir det som jag önskar - de som inte har nog med pengar har inte råd att vara på vägarna och blockera min framfart
Ska bli skönt att kunna åka utan för mycket störning av låginkomstagare
Höj mera avgifter och skatter - så bara vi som förtjänar att åka bil kommer fram på ett bra sätt
Pöbeln kan väl gå, cykla, åka tunnelbala, buss eller cykla, så dom inte är i vägen då jag ska fram på vägarna

:)

#25
2015-12-30 18:57

Jag trodde sådana som du flög helikopter till jobbet?

#26
2015-12-30 19:20

Kjell: skulle vara intressant att veta vad du har för underlag för dina siffror. Inte ens i småskolan räknar man så. De som hälsar på sina anhöriga i Stockholm vid något tillfälle per år har ju inget att gnälla över, tänk på dem som måste köra där dagligen, kanske flera gånger.

#27
2015-12-30 19:41

Det är ju så lustigt att det finns så många som självrättfärdigt tycker att "man kan åka tåg, buss och t-bana" och att det skulle vara någon slags lathet eller allmän dumhet att man åker bil, och dessutom "själv"!
Det må hända att buss, tåg, cykel och spark passar er alldeles utmärkt. Men för många bilister så gör det inte det. Att få livet att gå ihop på ett vettigt vis kräver ofta bilen som hjälpmedel.
Vi ska inte glömma, att trängselskatten infördes genom svek från politikerna, som valde att strunta i folkomröstningar, och som dessutom valde att strunta i sina egna löften om att inte avgiftsbelägga Essingeleden förrän förbifarten var färdigbyggd... med den enkla anledningen att det går att punga bilister på HUR MYCKET PENGAR SOM HELST; detta naturligtvis för att vi är tvungna att köra bil dit vi ska och därifrån vi kommer. Att lita till transportmedel som ALDRIG i stort sett håller tiden, som inte har en vettig infrastuktur som är välunderhållen, är helt förkastligt.
På det här sättet tvingar man trafiken i norr-söderriktning till sämre vägar, rv 55 och 56, som är dåligt underhållna, smala, och fulla med fartkameror och där det räcker med en långtradare som kör, så blir det kilometerlånga köer eftersom det är omöjligt med omkörningar.
För att inte tala om att man också höjer bensinskatten med 57 öre... och dessutom INDEXREGLERAR detta, så att den höjs automatiskt varje år... nej, det är inte vettigt överhuvudtaget.

#28
2015-12-30 19:46

Q1, i första hand handlar det om att förändra sitt beteende om man tycker avgiften är problematisk. Exempelvis åka vid tidpunkter när det är billigare om möjligt. Eller jobba hemifrån ibland om möjligt. Eller transportera sig på andra sätt vissa dagar om möjligt. Eller kanske till och med flytta till andra sidan stan om möjligt.

Det kan också handla om att skaffa sig en billigare bil att äga så att totalkostnaden för att använda bilen blir mindre.

Även MC kan vara ett alternativ för vissa, är ju avgiftsfritt för dom.

#29
2015-12-30 21:22

Till de förståsigpåare som tror att alla människor kan ändra beteende. För många finns det bara ett sätt att ta sig till arbetet. Köer är inte kul. Men det finns inget val. Jobbar du i Solna och bor på södertörn, måste du ta essingeleden. Har du desutom oregelbundna arbetstider , har du inget val. Jag blir lite förbannad på de som tror att man kan undkomma trängselavgiften, genom att planera sitt resande. Detta är att pungslå bilister av en regering som är inkompetent.

#30
2015-12-30 22:41

Problemet är att i Sverige folket protesterar aldrig mot bedrägeri skatt.

Några sitter i sitt hålet hemma och vågar bara att trycka på "gasa" eller "bromsa" knapparna medan de andra tror i den ny typ av religion som kallas för "miljövänlig politik". Naiva stackars, ni kommer att köra cykel året rund till och med pensionsålder.

#31
2015-12-31 07:38

Dom borde införa skatt på dumma politiker. Skatta att folk åker till jobbet måste vara en av dom mer idiotiska påhitten. Men dom måste ha in pengar o då mjölkar man oss bilister som vanligt. Förjävligt.

#32
2015-12-31 13:07

Jag tar tacksamt emot tips hur jag kamoflerar regplåten på ett enkelt sätt vid färd på Essingeleden. Jag är en rättskaffens man, men straffskatt på Essingeleden när det inte finns någon förbifart är enligt mig utpressning.

#33
2016-01-01 12:01

Stefan Eriksson, ja antagligen kommer fusket öka nu men samtidigt kommer då motåtgärderna mot fusket öka också. Ju fler som fuskar desto större blir ju då fingret till alla som betalar, tror inte dom gillar det.

#34
2016-01-02 02:10

Det ska bli intressant att se om trängselskatten får någon effekt på kaoset på Essingeleden. Något måste ju göras åt de grymma köerna och trafiksituationen som råder, det tror jag de flesta håller med om.
Det kostar samhället en himla massa pengar med alla olyckor som dagligen sker på aktuell sträcka. Bilar som står nästan helt stilla spyr ut avgaser. Det flyttar dagligen in en busslast människor till Sthlm vilket märks allt mer på vägarna. Köerna börjar allt tidigare och varar längre för varje år som går.
Att mygla med skylten kan stå en dyrt, märkesförfalskning är det fängelse eller dagsböter på och oläsliga skyltar är det bötesstraff på.
Skaffa moppe, mc, åk kollektivt eller börja cykla. För er som måste ta bilen får man hoppas att bränsleförbrukningen minskar och att ni får längre sovmorgon om trafiken flyter på bättre.

#35
2016-01-02 12:15

Farbror blå, även s.k. samåkning kan vara en möjlighet även om ordet känns lite gammalmodigt idag. Om man åker två eller flera i en bil och delar på kostnaden så sparar man mycket pengar men det betyder också mycket för att minska köerna.

Ytterligare en möjlighet är att ta bilfärjan över Ekerö, kostar pengar men eftersom det även är avgift på Essingeleden numera så spelar ju inte det nån större roll längre.

http://www.trafikverket.se/farjerederiet/farjeleder/farjeleder-i-stockho...

#36
2016-01-02 23:37

Bilköerna ökar och i varje stor kombi sitter det en person. Folk köper hus för miljoner, förlorar hundratusentals kronor på nya bilar, köper dyra telefoner och byter ut köket flera gånger om året.
Men betala några ören extra för bensinen eller som i detta fall trängseln går inte. Det går bra att rösta på sossarna men likt förbannat så ska svenskarna bara tänka på sig själva men samtidigt klaga på köer.
Själv röstar vi på Sverigedemokraterna, min fru och jag. De vill kraftigt öka biståndet, såssarna sänkte det istället kraftigt.

#37
2016-01-03 16:57

Blir Sverige som Norge tro? :P

#38
2016-01-03 23:15

P.g.a. sådana bilprofessorna får vi Robin Hoods typ skatt. Bilprofessorn och hans fru röstade för Sverigedemokraterna, tyvärr. Dem svek alliansen p.g.a. någon from av hat. Som konsekvenser fick alliansen 10% eller mer röster minskning och fick man S+MP som gör bekymmer med alla former av skatt här i Sverige. Det är inte bara politiker som är idioter ;-)

#39
2016-01-04 11:18

Daemon, glöm inte att det var alliansen som införde trängselskatten 2007.

#40
2016-01-04 10:56

Visserligen motsvaras ett pendeltågs transport av trafikanter av motsvarande 18 km bilkö i en fil och då kan pendeltåg verka vara en förnuftig lösning. Men nu bor inte alla jobbpendlare i pendeltågens stationshus utan måste på något vis ta sig till stationen via förskolan i många fall och då uppstår problem då SL tack vare sin helt saknad av normal intelligens och otaliga felsatsningar minskar antal bussar som transporterar resenärer till stationerna där pendeltågen ansluter. Väljer man att ta bilen till pendelstationen så upptäcker man att de få parkeringsplatserna redan fyllts klockan sex på morgonen vilket gör det svårt för föräldrar då förskolan öppnar tidigast klockan sju på morgonen och för övriga utan små barn så kanske man inte vill vara på jobbet ett par timmar i förväg bara för att kunna få en parkeringsplats vid pendeltågsstationen. Att sedan pendeltågen redan är överfulla så att resande från tex Södertälje får ståplats hela vägen till Stockholm och hem igen om man lyckats klämma in sig på tåget gör inte saken bättre.

#41
2016-01-08 09:09

Inte okej med trängselskatt på Essingeleden utan bra alternativ.

#43
2016-01-12 12:02

Är det kö så skall förstås priset för att utnyttja vägen öka. Det är så en marknadsekonomi fungerar.

Varför skall vägarna undantas från denna princip? Det blir ju både ineffektivt som miljömässigt negativt.

Essingen borde fått trängselskatt redan när det infördes. Och systemet borde förbättras så att den trafikstyrande effekten blir optimal.

Men som alltid är det våra kära folkvalda som bestämmer. Resultatet ser vi nu:-)

MVH AL

#44
2016-01-15 10:49

För liten höjning, måste höjas rejält för att få effekt. 100kr per passage. Jag är rätt säker på att 99% kommer ändå fortsätta köra och dra in på annan konsumtion om det börjar bli tunt i plånboken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.