Bild
Nästa artikel

Träflis i tanken funkar bra

Nyheter

Forskare från Luleå Universitet har framgångsrikt kört en etanolbil på metanolbränsle gjort på skogsrester.

Det specialframtagna bränslet kallas M56 och består av en blandning av 56 procent biometanol och 44 procent bensin. Metanolen utvanns ur rester från svensk skogsindustri, alltså träflis, sågspån och liknande.
– Frågan var hur en E85 personbil skulle gilla att köra med skogsrester i tanken. Resultatet visar att E85 bilar, mycket väl kan köras på biometanolblandning. Det här är ingen science fiction, det fungerar här och nu, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Testbilen var av typen Saab 9-5 BioPower. I studien kördes bilen i mer än 1.000 mil på skogsresterna. Sedan monterades den isär för att undersöka motorpåverkan.  

Körningen gick felfritt. Det enda som märktes var man upptäckte ojämn motorgång vid kallstarter de första 10 sekunderna. Men forskarna menar att bilen betedde sig likadant med E85 i tanken, dock inte om den kördes på enbart bensin. Efter att bilen monterats isär och det konstaterats att det inte fanns några fel på motorn, bygges den ihop igen och har sedan dess fortsatt gå på M56 utan problem. 

Forskarna lyfter också fram att det skulle vara möjligt att förvandla skogmetanolen till att göra syntetisk bensin. Bränslet skulle då kunna tankas i alla bensinbilar. Drivmedelskostnaden är 25 procent högre än för ren metanol, men bensinkvaliteten skulle bli mycket hög.
– Man kan använda 100 % MTG-bensin i dagens bensinbilar och det skulle i så fall förenkla övergången till ett fossilfritt transportsystem eftersom man inte behöver vänta på att den befintliga fordonsparken ska bytas ut först, säger Rikard Gebart.

Metanol som bränsle används mycket inom motorsport, dels eftersom det inte är lika brandfarligt som bensin, dels eftersom det är högoktanigt och bidrar till hög motoreffekt. Metanolens nackdel är att det är väldigt giftigt. 

Diskutera: Vad tycker du om biometanol som fordonsbränsle?
 

Kommentarer

#1
2018-04-14 10:23

Det är ju något som Björn Gillberg jobbat för länge.
Men det blir inte mycket mindre giftigt när det blandas med bensin.

#2
2018-04-14 10:34

Energiinnehållet i metanol är mindre än hälften av innehållet i bensin och då naturligtvis ännu sämre än jämförelse med diesel.
1 liter bensin motsvarar 2,2 liter metanol, dock ökar verkningsgraden något. Medför flera svårigheter, en är omfattande utbyggnad av kapaciteten vid tankningsställen. Pumpar som förhoppningsvis bara behövs kortare i väntan på ökande elbilsandel.

#3
2018-04-14 10:42

Att en etanolbil går att köra på metanol säger knappast att det går med andra.

#4
2018-04-14 11:18

Jag det har pratats stöts och blöts i många år nu om en metanolfabrik i Hagfors. Mark till fabriken finns redan.

#5
2018-04-14 11:43

Tacka SAABs egna Trionic insprutningssystem för bilens förmåga att svälja det mesta rakt av.

#6
2018-04-14 11:53

Jag tankade några liter metanol i en gammal Audidiesel jag ägde för många år sen. Den underkändes på SBP pga för hög co2 och fick tipset att blanda dieseln med en tiondel eller något liknande. Besiktningsmannen blev förundrad av hur låg co2 blev och undrade vad jag hade gjort . Jag svarade undvikande mumlande om att jag inte visste vad verkstan gjort. Åkte genast och tankade den full då bilen blev helt extremt slö med den blandningen, den orkade inte dra på femmans växel alls.
Försök med metanol har gjorts tidigare i Sverige: http://www.bioenergiportalen.se/?p=1468&m=953

#7
2018-04-14 12:34

Rålle G @ CO2 kan det väl inte vara, som har med bränslemängden att göra, eller?

#8
2018-04-14 13:01

Ööh, vad menar du snabb?

Audin blev underkänd pga för höga utsläpp. Vill minnas att det var co2 men jag kan mycket väl vara fel ute, annars måste det väl ha varit HC, (kolväten)? Hur som helst gick värdena ner till väldigt låg nivå med en mängd metanol i tanken.

#9
2018-04-14 13:14

Metanol som fordonsbränsle låter onekligen intressant eftersom alla tänkbara vägar att minska fordonsparkens co2 utsläpp är nödvändig. Etanol, metanol, RME, biogas och HVO ger alla ett lägre co2 utsläpp jämfört med bensin / diesel. Ska bli intressant att följa det metanolspår!

#10
2018-04-15 11:51

Hur mycket metanol på huden behövs det för att ge skador? Känner att det kan bli ett jätteproblem på verkstäderna.

#11
2018-04-15 11:59

Kom tillbaka när ni har kört motorn i 30.000 mil. 1000 mil är inte ens ett års normal användning för en bilägare och är väldigt kort sträcka för att utröna eventuella bekymmer. Skulle tippa att de flesta nog vill ha längre livslängd än 1000 mil på sin bil.

#12
2018-04-16 08:49

44% fossilbränsle i MTG.
15% fossilbränsle i E 85.
"Skogsavfallet" används i stället med fördel till fjärrvärme och elproduktion i anläggningar med hög verkningsgrad och kontrollerade utsläpp.

#13
2018-04-17 10:24

Saab var under utveckling av att köra på både E100 och Metanol år2010 när dom gick i konkurs..
Tänk om saab hade varit kvar.. då hade vi sparat 8 år av utsläpp :)

#14
2018-04-17 19:11
#15
2018-04-18 21:08

Ja men annars finns ju biogas som redan produceras på många ställen och det är ett utmärkt drivmedel.
Naturgas är ju förstås ännu bättre ur bilens synvinkel, men anses inte lika naturvänligt så det är tydligen bättre att bara släppa ut det som metan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.