Nästa artikel
Trafiksäkraste november hittills
Nyheter

Trafiksäkraste november hittills

Publicerad 21 december 2017 (uppdaterad 21 december 2017)
Under november i år omkom hälften så många människor i trafiken jämfört med genomsnittet under de tio senaste åren. Även året i stort har visat på förbättrad säkerhet på svenska vägar.
10 människor förlorade livet i den svenska trafiken och 1 740 skadades. Medelantalet för de senaste tio åren är 20 omkomna i november, förra året var siffran 19. 

–Det är första gången vi noterar så få omkomna i novembertrafiken. Det är verkligen ett steg åt rätt håll och vi hoppas att det fortsätter så. Antalet döda är under hälften än snittet för november för de senaste tio åren, säger Khabat Amin statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Även för längre perioder så kan man se en positiv trend i den svenska trafiksäkerheten. Under tolvmånadersperioden december 2016 - november 2017 omkom 243 personer i vägtrafiken. Samma period ett år tidigare omkom 271 personer.

– De första 11 månaderna 2017 har 227 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 247 samt skadades svårt 2 178 personer vilket innebär en minskning med 8 procent. säger Khabat Amin.

Diskutera: Tror du att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-21 11:52
Styggavargen

De senaste 10 åren har säkerheten på alla fordon förbättrats, svar JA. Bättre preventiva skydd finns också. Dock så har skillnaden i vikt ökat markant i fordonsparken, mellan tung och lätt och detta kommer leda till fler döda men kanske också färre skadade. Ena parten går ifrån olyckan i princip utan skador, andra parten dör. Jag hoppas att antalet olyckor kan minska, övertygad om att minst 8 av 10 olyckor beror på mest slarv och att regler inte åtlyds.

#2 • Uppdaterat: 2017-12-21 12:21
mw73

Jag tror att olyckorna ökar i och med att allt fler kör fortare och närmre framförvarande vilket leder till dessa seriekrockar där få personer dör men många skadas..

#3 • Uppdaterat: 2017-12-21 12:48
hultarn

Med så små tal, är det lätt att statistiken pekar brant både neråt och uppåt. En allvarlig olycka - kraftig ökning.
Sedan är det ju också skillnad på hur man rapporterar, 2016 var det en ökning, 270 omkomna. Stämmer inte med siffrorna ovan.
http://www.vibilagare.se/nyheter/270-doda-i-trafiken-2016

#4 • Uppdaterat: 2017-12-21 13:20
L. Mäkinen

hultarn,
Jag ser ingen siffra för 2016 totalt i texten ovan.

#5 • Uppdaterat: 2017-12-21 14:17
Leif R

Väderförhållandet är en stor faktor! Framöver får vi hoppas att olyckstalen minskar i och med att Mobilanvändningen äntligen förbjuds vid bilkörning !

#6 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:18
hultarn

L Mäkinen: nej, det är sant. Där är rullande 12-månaders period. Men, det vore ju konstigt om det skulle omkomma så många i december så man skulle komma upp i 270 från de 247 som anges för förra årets 12-månader.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:25
pinjong

Hastighetsgränserna har sänkts och fler fartkameror poppar upp varje dag. Myndigheterna kommer förmodligen att sporras av dessa siffror och sänka hastighetsgränserna ytterligare. Till slut måste man ta tåget för att komma fram samma dag. Då kommer ännu färre att förolyckas.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:36
lsoderlund

@pinjong, ATK kan du inte tillskiva antalet färre döda i trafiken. Hade det använts som i Norge, så hade det fungerat, men nu mäter du enbart vid kameran och inte mellan olika kameror.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-21 23:25
Styggavargen

Seriekrock på motorvägen är nästa projekt att ta tag i, låt folk inte få åka ensamma i bilen under rusningstrafik. Vi skulle lätt kunna ta bort minst hälften av alla bilar om folket utövar samåkning.

#a • Uppdaterat: 2017-12-22 00:58
pinjong

@lsoderlund. Det finns nog ändå ganska mycket statistik och forskning när det gäller fartkamerornas effekt. Om de håller nere farten på osäkra platser så kan förmodligen ett och annat liv sparas. Sedan gissar jag att det även finns en distraktionseffekt som verkar i andra riktningen men den är förmodligen ändå mindre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.