Bild
Nästa artikel

Trädstam som reservhjul

Nyheter

Människans uppfinningsrikedom slutar aldrig att förvåna. Som här, klart att ett träd kan användas som reservhjul.

 

En trädstam istället för hjul till släpvagnen kanske inte är helt trafiksäkert. Hur som helst måste man imponeras av den här bilistens kreativitet.

Diskutera: Idioti eller smart problemlösning?

Kommentarer

#1
2010-12-30 10:59

Ett fullständigt regelvidrigt och farligt sätt att framföra sin släpvagn med hjälp av trädstam. Dessutom på motorväg, rent av livsfarligt. Tänk om städstammen lossnat. Jag utgår från att vederbörande fick dryga böter samt blev av med körkortet omgående.

#2
2010-12-30 11:10

Tja, varför inte. Slädar är ju tillåtna.

#3
Lennart S
2010-12-30 11:15

Nöden har ingen lag sägs det men detta var väl drastiskt

#4
Anonymous
2010-12-30 12:04

Miljövänligt och bra - sen bara hem o elda i spisen!

#5
Gottfrid
2010-12-30 12:10

Med tanke på att det hela utspelar sig i Ryssland (dragbilen är för övrigt en Chevrolet Niva), så är jag inte förvånad.

#6
christer2
2010-12-30 12:16

Alla är ju faktiskt inte så rika att de har råd att utrusta bilen med hjul så varför ska vi fördöma det?
Ska bara de rika ha möjlighet att dra släp. Nej en sån samhällsutveckling vill vi ju inte se!

#7
2010-12-30 14:02

Så har nordamerikas indianer släpat med sig allt pick och pack efter hästar med dessa trädslanor som man lastade på. Så det är ingen "ny" uppfinning detta "trähjul".

#8
Anonymous
2010-12-30 14:13

den är ju i alla fall ordentligt förankrad i fjädringen så inte köregenskaperna påverkas negativt;-)

#9
2010-12-30 15:48

Det här förekommer ju i den sanna berättelsen om Burt Munroe och som visas i filmen med den fåniga titeln:
"Citronträd och motorolja", men som egentligen heter "Världens snabbaste Indian".
Se den, om ni inte gjort det!

#10
2010-12-30 17:02

Kreativt och rentav genialiskt!
Stor bil, lätt släp, släpet olastat.
Bör inte vara några problem.
(Såvida han inte kommer ut på en 2-1 väg och möter "vissa" fartjagande övernitiska poliser..)

#11
2010-12-30 21:35

Innovativt och djärvt, mycket djärvt.
.
Sån't gillar jag :o)

#12
lubos
2011-01-01 17:08

Smart metod, speciellt vintertid!

#13
2011-01-01 18:26

Möjligen är björk lite väl sprött och kan knäckas. En kvistad granslana hade nog varit bättre. Men visst är det klurigt. Håller i stort sett med Eric H - under förutsättning att föraren tar det lugnt. Stödytan ligger så pass långt bak att inte ens inbromsningar i kurva bör vara något större problem.
Men det här gäller barra under just de aktuella förutsättningarna - rejäl dragbil, lätt (alltså bromslöst) olastat släp och väl fastsatt träd.

#14
Anonymous
2011-01-01 22:52

Det här bygger ju på gammal teknik
indianerna använde detta för att flytta gods med häst

#15
Ryssland
2011-01-02 13:18

Går det så går det, i vissa länder.
http://englishrussia.com/index.php/2007/12/10/another-truck-without-a-wheel-2/
 
Finns mycket om trafik och fordon m.m. här.

#16
2011-01-02 17:17

Ja bättre hjullös än trälös ! Men bra dragare.

#17
christer2
2011-01-03 11:10

Måste nog tyvärr anmärka på att han borde ha haft en liten vimpel på hjulet som "utstickande last" för att inte ev. nitiska poliser skulle kunna få något att anmärka på.
I övrigt kanske detta skulle kunna vara något att ersätta dubbdäck med vintertid? (dock ej på drivhjulen)

#18
2011-01-03 20:53

re "Ryssland"
.
Ukraina gränsar till Ryssland, Ukraina Är inte Ryssland.

#19
Ryssland
2011-01-03 22:21

Jes_
Skrev inte det i inlägget heller.
Det står "i vissa länder"
Hade jag namnet Sverige så är inte det heller "Ryssland".
Orka..

#20
2011-01-04 11:38

Ukraina ligger i europa. Läste jag inte i denna tidning för bara någon vecka sedan att europa skulle ha de säkraste bilförarna?

#21
bozidar
2011-01-05 19:06

smart lösning

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.