Bild
Nästa artikel

Toyotas vinst minskar

Nyheter

Japanska biljätten har backat med en femtedel och varnar för att den nedåtgående trenden fortsätter.

Toyotas vinst för räkenskapsåret som slutade i mars blev 1830 miljarder yen. Året innan var den siffran 2310 miljarder. För detta år spår Toyota att vinsten kommer att sjunka ner till 1500 miljarder yen. En av orsakerna sägs vara att den japanska valutan är stark.  

Toyota blev förra året omkört av Volkswagen i flest antal sålda bilar och försäljningen minskade på nyckelmarknaden USA.

– Fram till nu har det funnits tider då Toyotas bilar kallades för tråkiga och karaktärslösa. Men jag känner att avseende köregenskaper och design har våra kunder börjat utvärdera våra bilar positivt. Å andra sidan finns det fortfarande utrymme för förbättringar. Jag känner en känsla av kris över om vi faktiskt gör bilar utifrån kundens perspektiv på alla Toyotas arbetsplatser, säger biltillverkarens chef Akio Toyoda i ett uttalande.
 
Diskutera: Tror du att Toyotas vinst kommer fortsätta att sjunka?
 

Kommentarer

#1
2017-05-10 14:33

En av orsakerna till mindre vinst är nog alla återkallningar för det kostar stora summor.

#2
2017-05-10 15:00

Ja visst kostar återkallningar mycket pengar. Men åtgärderna som återkallningar ger nöjda kunder. Avgasfusk med utsläpp kostar också pengar, med skillnaden att åtgärden mot utsläppen inte ger nöjda kunder, det är en skillnaden mellan företagen. Att man tar ansvar för sina produkter gentemot kunderna.

Sedan så är det hård konkurrens från Hyundai/Kia som Toyota själva utmålat som största hotet mot Toyota, VW är man inte rädda för i längden av förklarliga skäl.

Själv tror jag att Toyota med nya modeller och ökat fokus på körglädje och nya motorer i förlängningen kommer att öka både försäljningen och vinsten åter kommer att öka. För ingen tror väl att Toyota kommer att rulla tummarna framöver, framtiden är elektrisk i olika former där man började så smått med Prius för 20år sedan när andra satsade på dieselmotorer och lider för det nu.......

#3
2017-05-10 15:09

Det finns ju faktiskt en risk med att Toyota ska satsa på körglada bilar med design som väcker känslor, och det är att de riskerar att tappa kundkärnan som genom åren föredragit enkla pålitliga bilar som inte sticker ut.

Möjligt att det minskade resultatet redan speglar detta, i så fall gäller det att hitta en ny kundkrets snabbt innan raset eskalerar.

#4
2017-05-10 15:10

Toyotas modell utbud är hel ointressant!
Hur många tjänstebilar säljer dom per år? Det kan inte vara många. Trötta motorer och dom nya bilarna är överdesignade. Mötte en C-HR igår och jag började småskratta när jag såg den.
Jag spår ingen ljus framtid för Toyota

#5
2017-05-10 15:19

Håller med, ointressanta modeller.. tråkiga motorer, dålig design mm. Det måste gå att kombinera driftsäkra bilar med roligare motorer, och bättre design, eller? Ge oss en ny Avensis? Eller Camry hybrid?

#6
2017-05-10 15:37

Styggavargen.

Som jag skrev nyss ovan så är det ju på G allt du önskar.........framtiden är ljus. Avensis(eller en ersättare med annat namn) kommer som hybrid i slutet på detta år.

#7
2017-05-10 15:41

Om Toyota tror att deras framtid ligger i överdesignade modeller typ C-HR, eller jättegrillar typ nya Lexus, så har de gruvligt fel. Den typiske toyotakunden vill ha modern teknik i klassisk, tidlös design. Dessutom är märkets kärnvärde, tillförlitlighet, oerhört viktigt.

#8
2017-05-10 16:03

Shogun, jo inte så konstigt att Toyota har en inkomstsvacka nu när man ju är på gång med ett stort generationsbyte av modeller. Dom man har nu säljer rätt bra förvisso men det är då med kraftiga rabatter mest, vilket förstås försämrar lönsamheten. Sen kan jag tycka att Toyota är lite för långsamma att byta ut gammal teknik. Exempelvis varför sälja Auris hybriden med förra generationens 1,8 HSD idag? Man borde även snabbt ta in en ny Avensis med den större hybridmotorn som sitter i RAV4.

#9
2017-05-10 18:22

Är det något fel med att ha 10 år gamla modeller med utdaterade bensinmotorer helt plötsligt?

Kombinerat med att man gjorde reklam under 2016 som försökte göra det till en fördel att man inte hade plugin-hybrider - "man behöver inte plugga in något kabel".

#10
2017-05-10 18:39

Toyota och Lexus måste var de mest tråkiga märkena av alla och Honda verkar följa dom med samma tråk-fula design.
Detta är nog den största anledningen till att vinsten sjunker, färre köper dessa bilar. Sen när man ser ViB:s tester av rostskyddet förstår man att kunderna inte har det så roligt och troligtvis väljer något annat märke vid nästa bilköp.

#11
2017-05-10 18:45

Är det Koreabilarna som äter av Toyota tro?

#12
2017-05-10 19:01

Koreabilar designas i Europa så där har dom en fördel. Känns inte som om kvalitén är så hög dock.

#13
2017-05-10 19:05

Så det har att göra med en "stark" Japansk valuta!?

#14
2017-05-10 20:14

Jo Leif Det måste bero på valutan, vad skulle det annars kunna vara?

#15
2017-05-10 20:58

Vilken tillverkare idag har intressanta modeller ? Som Toyota ägare kan jag hålla med om mycket men samtidigt tycka det är ett fasligt gnäll så fort Toyota kommer på tal. Jag kör inte prius för att rädda världen eller för att vinna skönhets pris eller gasa vid rödljusen glöm det. Jag kör den för att den är ekonomisk. Praktisk. Bekväm. O framför allt den funkar varje dag. Tycker dock som många att det behövs lite färg så att säga. Tillbaka med supra igen o det fort.

#16
2017-05-10 21:18

De som gnäller mest är de som inte äger en Toyota och skulle aldrig kunna tänka sig en. Inget nytt under solen :D.

Att anmärka på designen är lite krystat. Bättre de gör något åt motorerna så att man får mer kraft. Interiören har blivit bättre, mer påkostad. Tänker t.ex. på senaste Auris och Avensis. På minussidan skulle jag också delge begagnatpriser hos handlarna. Då menar jag även bilar med TKG. Rostskydd? Skulle betygen presenterade på ViB också revideras uppåt så ligger Toyota väldigt bra till...

#17
2017-05-10 22:08

Har kört Toyota i 15 år och jag håller med om att de nya modellerna är överdesignade med C-HR i spetsen, maken till opraktisk bil... så ja, kan hända att en och annan kärnväljare går nån annan stans.

#18
2017-05-10 23:20

Hur mycket gör hybrid på en Toyota egentligen? Det verkar lite si och så med förbrukningsnivån tycker jag. Jag var sugen på en Lexus 300h, men det verkar vara en dyr bil att äga? Min Skoda håller nog ihop några år till, men köper nog aldrig mer något ifrån VW koncernen igen, för mycket fiffel och båg och servicen kostar hutlöst mycket. Nästa gång det är dags skall jag nog kolla på Toyota igen.

#19
2017-05-11 06:42

Förbrukning som allt annat beror i hög Grad på hur man använder sitt fordon. Personligen med min körning i min region under året så ligger min prius mellan 0,48 sommar o 0,51 vinter. jämför bilars förbrukning på spiritmonitor.de så får man en bra hum om riktig förbrukning av riktiga människor.

#20
2017-05-11 08:05

@Shogun (#6): Skall bli intressant att se vad som kommer, men jag förstår inte varför det ska vara så f-t svårt att fimpa Avensis och sälja Camry i Europa också?? Som känns som en mycket bättre bil! Varje gång jag kört Camry som hyrbil i USA så irriterar jag mig på att Toyota erbjuder någon slags sämre kopia i Europa -- det borde väl gå att ta fram en bra Camry-drivlina för Europa också? En hybrid om inte annat.

#21
2017-05-11 14:20

Toyota föranleder mycket känslor ser jag och det är ju kul! Man får inte glömma bort att oxå Toyota har fuskat sig fram. Det är ju ändå inte så många år sedan som det fick jätteböter i USA för att de INTE hade rapporterat om fel som leder till återkallningar. Efter att detta har uppdagats så hör Toyota/Lexus till de bilar som har flest återkallningar - och det säger väl en hel del, eller?
Om man till det lägger bilar med en hemsk design, nya Prius och C-HR rosar knappast marknaden med sitt utseende. Lexus har ju oxå sin överdimensionerade grill - samma med Audi!! - fast jag har en Toyota jag med :) en Soluna med klassisk design :)

#22
2017-05-11 15:16

Soluna finns ingen modell som heter så....däremot så finns Solara en cab version av Camry.

#23
2017-05-11 15:45

Jodå, jag har en Soluna :) Det är jag ganska säker på, kan hete Tercel på vissa marknader med.

https://www.google.no/search?q=toyota+soluna+2000&tbm=isch&tbo=u...

#24
2017-05-11 16:04

Denna utveckling var väntad. Det finns flera skäl till det.
1. Kostnadsläget i Japan
2. Dålig produktutformning
3. Hårdare konkurrens
4. Svag representation i både Japan som EU
5. Stora problem med tillförlitligheten med stora merkostnader som följd.

MVH AL

#25
2017-05-11 16:37

@liebhaber"Efter att detta har uppdagats så hör Toyota/Lexus till de bilar som har flest återkallningar - och det säger väl en hel del, eller? "
Egentligen inte alls. Toyota och Lexus tillhör fortfarande toppen när det gäller problemfrihet och att återkalla för att åtgärda brister i efterhand gratis är en del av Toyotas koncept. Toyota återkallar alltså i högre grad och för mindre fel än andra tillverkare. Många förstår inte detta dvs tolkar detta på fel sätt. Du sprider alltså desinformation.

#26
2017-05-11 17:45

Angående återkallelserna så har kostnaderna för dessa mer än fördubblats under perioden 2010-2017.

Tidigare Toyota återkallades för i snitt 200 dollar per bil, medan nutida ligger på mer än 550 dollar per bil. Utslaget på en årsvolym om 10 miljoner fordon blir det mångmiljardbelopp.

Källa; Toyotas egen koncernredovisning.

MVH AL

#27
2017-05-11 17:53

Toyota försöker vara kostnadseffektiva vilket ger kvalitetsproblem. I samband med att fel uppdagas så är Toyota snabba med återkallelser för att slippa rekordböter i stämningar.
Att en del räknar det som goodwill är märkligt.

#28
2017-05-11 17:53

#25 Har Toyota verkligen återkallat utan att det är absolut nödvändigt??

#29
2017-05-11 18:09

Axa; Enligt Toyotas egen kvalitetschef så är det kombinationen av tuffare kundkrav och högre teknisk produktkomplexitet som gör att man fått sämre driftsäkerhet och fler fel än tidigare.

MVH AL

#30
2017-05-11 18:09

Styggavargen.
Angående Lexus is 300h jag äger en sån och det är inte så dyr att äga,Lilla service 1500mil kostar 2300kr ,det stora kostar 5400kr kr.hos auktoriserat verkstad , folksam helförsäkringen 3800kr per år
Bränsleförbrukningen 0,55 -0.65 per mil skattebefriad i 5år .
Jag har en son som har en skoda felicia han betalade 5000 kr för stor service och det var dyrt tycker jag för en skoda
mvh alex

#31
2017-05-11 18:19

Målet borde väl vara att inte behöva återkalla några bilar alls...
Tänket kanske är samma som när det gäller mjukvaror "det går alltid att skapa en buggfix", men är det inte bättre att göra rätt från början?

#32
2017-05-11 18:24

Det var inget vidare med 0,65 l/mil i 300h.

På företagets BMW-SUV ligger den verkliga förbrukningen, varav en stor del sker i GBG i rusningstrafik, på 0,52 l/mil (mätt vid pump och 2300 mils körning).

Då har bilen dessutom riktig fyrhjulsdrift (som inte fastnar i minsta motlut) och accelerar till 100 på 7,6 sekunder.

Lexus hybridlösning ter sig allt sämre i jämförelse med konkurrenternas alternativ.

MVH AL

#33
2017-05-11 18:55

Då betalar du ju 7700 mot Skodans 5000 alef. Jag skulle nog tycka 7700 i servicekostnad för en liten bensinbil är relativt dyrt.

#34
2017-05-11 20:14

utsläpp är den stora skillnaden mellan normal drivlina och hybrid , inte förbrukning som många stirrar sig blind på
by the way 97g/km för lexus is300H

#35
2017-05-11 20:51

Bond .det med att göra service vid 3000 mil det har kommit fram att många motorer har haft problem efter
På sommar är 0.55 och på vinter 0.65 (bilens vikt 1720kg 221 hp 2,5l )det är ingen liten motor
mvh alex

#36
2017-05-11 21:17

@ASK, Toyota är kända för att ha den jämnaste produktionen, den med högst kvalitet. Men även så kan det ibland slinka igenom brister och målet för Toyota är inte att tillverka felfria bilar (det är närmast omöjligt även om man förstås försöker) utan att göra det problemfritt för ägarna. Då blir även att återkalla en central viktig pusselbit för att göra det problemfritt.

#37
2017-05-12 09:14

Jag fick nyligen hem en reklamfolder ifrån Toyota om hybrid som går 50% på el. Ingen laddhybrid. Kan någon förklara? För mig innebär det att bilen skall gå på enbart el under halva körsträckan. En granne till mig i garaget har en Toyota hybrid, och den rullar ut 5 meter på el, sedan startar bensinmotorn.
För mig är detta vilseledande reklam, och då förstår jag om det går dåligt för Toyota.

#38
2017-05-12 09:20

Såg också denna reklam LennartJ och den gjorde mig en aning fundersam... Nog måste väl det vara i allra högsta grad vilseledande reklam... Känns lite desperat av Toyota...

#39
2017-05-12 14:10

@Vidstige - nej, jag sysslar inte med desinformation utan anledningen till att Toyota har så höga återkallningstal idag har flera orsaker, bl a Takatas airbags men den stora anledningen är ju underlåtenheten att anmäla brister (som skulle kunna leda till återkallningar hos bilar). Detta har gjort att man varit tvungna att betala höga böter i USA, på samma sätt som VW med sina fuskprogram till dieselbilar. Samma underlåtenhet har även Mitsubishi sysslat med under många år. Dessutom fusk i Japan med förbrukningssiffror vilket nu gjort att Nissan har köpt upp en försvarlig del av Mitsubishi. Eftersom Renault äger en kontrollerande del av Nissan så ingår numera Mitsubishi i denna koncern. För den som önskar läsa mer information om Toyotas fusk/underlåtenhet rörande fel på bilar så kan man läsa om det på nätet, finns många artiklar om detta. Ex vis denna:

https://www.forbes.com/sites/joannmuller/2014/03/19/toyota-admits-mislea...

#41
2017-05-12 18:25

@Vidstige Toyotas kvalitet är inte vad den har varit. Jag tror du har alldeles för färgad syn när det gäller detta märke.
http://teknikensvarld.se/nya-toyota-hilux-ar-nara-att-valta-338160/
Förövrigt när det gäller de märken som säljer bäst, ligger kvalitetsskillnaderna mest på modellnivå och inte på märkesnivå.

#42
2017-05-12 18:35

Vi behöver knappast sitta och spekulera kring huruvida Toyota blivit bättre eller sämre än tidigare.

Tvärtom står det uttryckligen i koncernens egen årsredovisning, att kostnaderna för garantiåtgärder dubblats per bil i jämförelse med år 2004. Det är fakta.

Toyotas egen VD har också uttalat sig i frågan. Och kvalitetschefen har bekräftat det som siffrorna visar. Nutida Toyota har fler fel än vad de tidigare och enklare varianterna hade. Att förneka det är att blunda för verkligheten

MVH AL

#43
2017-05-13 00:04

ASK, vet inte vad din länk har med driftkvalitet att göra, eller nej, den har inte med det att göra. Vad gäller nämnda Hilux har Toyota implementerat en fix som Teknikens Värld har testat och godkänt. Så problemet med vält-risken är löst. Varför inte länka den också? Ironin saknas inte heller att du länkade till den då Hilux är känd för att vara en av världens absolut mest robusta och driftsäkra bilar, närmast en legend.

#44
2017-05-13 09:18

Både Hilux och Landcruiser är legender i bilvärlden men de två sista generationerna av Hilux har haft problem i älgtesten hos TV som Toyota varit tvungna att åtgärda i efterhand vilket tyder på att produkten inte varit helt färdigutvecklad vid lanseringen. Återkallningsproblematiken är nog något som Toyota har stora kostnader för nu för tiden mot tidigare. Genom sitt agerande så har Toyota (rätt eller orätt) byggt upp sin image av att vara bilar av hög kvalitet men som nu i efterhand visar sig inte helt stämma med sanningen då återkallningarna är gigantiskt många, miljontals bilar måste tas om hand varje år. Driftsäkra är de ju och det rapporteras genom andra undersökningar. Men de flesta bilar idag är rätt så driftsäkra. Finns det några dåliga bilar på marknaden idag? Nej, jag tror inte det, skulle väl möjligen vara Lada då... eller?? Men de tar sig nog de med vad det lider!

#45
2017-05-13 10:07

@Vidstige, länken finns med var för att visa dig att även Toyota gör fel. Även om bilen har bra driftkvalitet (har ingen aning om det stämmer) väger det lätt om bilen i fråga är livsfarlig att köra p.g.a. vält risken. Här har Toyota brustit rejält i utvecklingskvalitén och det är dubbelt uppseendeväckande eftersom Toyota gjorde samma utvecklingsmiss för 10 år sedan... man hade ju hoppats att dom skulle lära sig av sina misstag. Nej, Toyota är inte på något plan bättre än andra tillverkare.

#46
2017-05-13 11:34

ASK, "Nej, Toyota är inte på något plan bättre än andra tillverkare."
Bra att du gör det så enkelt genom att överdriva till absurdum. Jo Toyota är bättre än andra tillverkare på vissa plan. Därmed har du fel, därmed är diskussionen meninglös då du uppenbarligen inte är seriös.

#47
2017-05-13 11:41

liebhaber, ändå är det inte den bilden som man får när man långtestar bilarna i Vi bilägare. Det är ständigt beröm vad gäller driftkvalitet och problemfrihet. Några exempel.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtestrapport-toyota-auris
http://www.vibilagare.se/test/langtest/toyota-prius-ii-2004-slutrapport-...

#48
2017-05-13 12:17

Javisst är det driftsäkra bilar - har jag skrivit något annat? Har ju själv en Toyota. Men man får inte glömma att även Toyota har sina mörka sidor - som VW. Det är ju inte så många bilföretag som betalat så STORA böter som Toyota.Toyota Hilux av de två senaste generationerna har ju de facto haft problem med väghållningen, varför förneka det Vidstige?

#49
2017-05-13 14:28

liebhaber, har inte förnekat nåt om väghållning på Hilux och trodde främst vi talade om driftkvalitet/problemfrihet. Där menar jag att Toyota fortfarande är överlägsen t.ex. VW och att den negativa bild av återkallelser som vissa vill ge blir en delvis felaktig bild. Som jag sa så är det en del av affärsidén, man återkallar och fixar till gratis. Som ägare blir man bara glad och det har väl aldrig varit mer än 1 återkallelse per år, oftast mycket mer sällan.

#50
2017-05-13 22:35

Jag la ut en fråga tidigare #37, och hoppades på att någon som förespråkar Toyota skulle kunna förklara. Men ingen vill svara. Märkligt. Det är lite som det var för två år sedan. Jag var på gång att byta bil. Hade åkt några år tidigare i min dotters Prius, och gillade när den gick på el. Men besviken när den startade bensinmotorn utanför parkeringen. Synd.
Då kom VW med GTE. Gick på el upp till fem mil och 130 km/h. Toppen fast dyr. Då dök Toyota upp med annonser om el-hybrid för nästan halva priset...... Men så kom sanningen fram, några km/h och meter på el-drift. Jag kände det som rena bedrägeriet. Det är ingen el-bil. En bensinbil med el-support.
Det blev en GTE och är supernöjd, trots att den kostar lite mer. Min nästa kommer att bli en ren el-bil.

#51
2017-05-14 09:01

@Vidstige, angående återkallelser så är det helt normalt att förfarandet är på det sättet men du missar helt anledningen till att Toyota/Lexus gör det. Man har blivit tvingade att göra det (på det sätt som andra tillverkare är tvungna att göra). Detta har kostat höga böter för Toyota att erkänna att man inte har gjort rätt! Jag vet om fall där en Toyota Avensis ägare lämnat in bilen på service men inte fått den tillbaka pga "att man inte hann" att fullföra servicen. Avensis-ägaren fick behålla hyrbilen en dag till men då han behövde garagenyckeln sökte han upp verkstadsdelen för att hämta den. DÄR stod mekanikerna och BYTTE motor i hans bil - något han inte blivit upplyst om!! Tror du han blev förvånad?? Detta gällde en D4D-motor som krånglade. Sån't hanterande tycker jag är lite bedrägligt. Det var ju bra att man bytte motor men att inte kunden blir upplyst?!?! Och detta hände efter återkallningshistorien så vad vet man om vad Toyota egentligen gör med ens bil när den är på service??

#52
2017-05-14 09:52

@Vidstige, ok du tycker andra blir oseriösa när dom egna argumenten tryter. På tal om att överdriva...du kanske borde ta av dig dina Toyota glasögon så upptäcker du att världen inte är svart och vit...eller röd och vit som i ditt fall.

#53
2017-05-14 14:39

Vinsten sjönk för första gången på fem år och enligt Toyota beror det på ovanligt högt värde på Japanska valutan och att Nordamerikaner har råd med större bilar när bränslepriserna är låga.
http://www.bbc.com/news/business-39866716
När det gäller återkallninngar så ligger inte Toyota speciellt illa till läser man här.
https://www.msn.com/en-us/autos/news/which-automakers-have-the-lowest-re...
Sämst när det gäller återkallninngar är VW gruppen med hela 1805 återkallelser per 1000 bilar omräknat dieselskandalen men betyder inte självklart att man gör sämst bilar utan kan till en del betyda att man bryr sig om bilägarnas bilar även efter försäljningen av bilarna.
Att hybridbilars bensinmotorer startar direkt är helt normalt då man vill att katalysatorerna fort skall nå rätt temperatur om man vill köra ur sitt garage eller köra förbi en skola utan att bensinmotorn startar trycker man på en knapp som hindrar att bensinmotorn startar.

#54
2017-05-14 17:52

Previa, om det är normalt att bensinmotorn startar direkt, då är det ingen el-hybrid. Den primära drivkällan är inte el. Den borde vänta med att starta bensinmotorn efter att den var ute ur garaget, helst ute ur staden. Men till grundfrågan, jag skall köra till affären, en sträcka på dryga milen t.o.r, eller t.o.r jobbet dryga tre mil, varför måste katalysatorn värmas då? Toyota skriver att det är en el-hybrid, med betoning på el. Jag köper det om de tar bort "el-" och att deras bilar skulle gå 50% på el. Toyotas hybrid är en bensinbil, med en hjälpmotor på el. En 90-talsprodukt.

#55
2017-05-14 21:28

Elda för kråkorna?

#56
2017-05-15 06:46

Ingen ide å förklar för de som inget vill begrip......

#57
2017-05-15 20:34

Nej helt rätt Shogun. Redan för tre år sedan försökte jag mig på konststycket att förklara för dig att Toyotas storhetstid är förbi. Detta då driftsäkerhet, vinster och marknadsandelar sjunker samtidigt som konkurrenterna blir allt bättre. Toyotas kundanpassning är inte lika tydlig som tidigare, och återkallelserna står som spön i backen.

Men du slog ifrån dig det då, och ägnade dig istället åt din sedvanliga persondebatt. Så varför förklara för de som inget vill begrip....?

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.