Nästa artikel
Toyotas nya förbränningsmotor går på vätgas
Nyheter

Toyotas nya förbränningsmotor går på vätgas

Publicerad 2 december 2021 (uppdaterad 2 december 2021)
Toyota tror stenhårt på vätgastekniken – och nu finns den även i en vanlig förbränningsmotor. Den som hoppas kunna köpa bilen snart blir dock besviken.

Toyota har hittills satsat mer på vätgasbilar än batterielbilar. Men än så länge har vätgasbilarna inte blivit den succé som Toyota hoppats på – åtminstone inte i Europa.

Tidigare i år kom de första uppgifterna om att Toyota vill utveckla en förbränningsmotor som körs på vätgas istället för att använda en så kallad bränslecell som omvandlar vätgas till rörelseenergi.

Nu visar Toyota upp den lilla prestandamodellen GR Yaris med precis den tekniken. Resultatet kallas Toyota GR Yaris H₂.

Den som hoppas kunna köpa modellen hos en återförsäljare inom kort lär dock bli besviken. Enligt Toyota är tekniken ännu inte redo för serieproduktion utan tanken är istället att visa vad som kan vara möjligt i framtiden.

”Det är musik för mina öron”

Precis som bränslecellsbilen Toyota Mirai tankas GR Yaris H₂ med vätgas, men istället för att skickas till en bränslecell används den av en förbränningsmotor. Den har anpassats med bland annat nytt bränslesystem och starkare motorblock men i övrigt ska den till stor del vara identisk med bensinmotorn i vanliga GR Yaris.

Enligt Toyota går tekniken ganska smidigt att införa eftersom biltillverkarna redan kan så mycket om förbränningsmotorer, och motorns respons är vassare än i en bensinmotor. Men å andra sidan är också förbrukningen betydligt högre. När tekniken tidigare testades i en motorsportanpassad Corolla fick den tanka 35 gånger under ett 24-timmarsrace.

Att tekniken testats inom motorsport beror på att Toyotachefen Akio Toyoda själv är racingfantast och att många motorsportfans föredrar motorljudet från en förbränningsmotor framför tystnaden från en elmotor.

– Vi kan leverera nästan nollutsläpp ur avgasröret utan elektrifiering, och vi kan göra det samtidigt som vi behåller det bilentusiaster älskar mest med racingbilar: hastigheten och ljudet. Det är musik för mina öron, säger Matt Harrison, chef för Toyota i Europa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (14)

  • 4 december 2021 Frågeställningen är väl…
  • 3 december 2021 Att få in ansökningar om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.