Nästa artikel
Toyotan som drivs av etanol och el
Nyheter

Toyotan som drivs av etanol och el

Publicerad 22 mars 2018
Sägs vara världens första flexifuel-hybrid som kan köras på såväl bensin som etanol och får hjälp av en elmotor.
Bilen är i grunden en Toyota Prius som fått en ny typ av drivlina. Arbetsnamnet är Hybrid FFV och förkortningen står för Flexi-Fuel Vehicle.

Toyota tänker sig att fordonet kan passa bra in i Brasilien, landet är en stor producent av etanol utvunnen ur sockerrör. Det finns inga utsläppssiffror eller uppgifter om prestanda med Toyota säger att Hybrid FFV har potential att ”drastiskt sänka” koldioxidutsläppen. Bilen ska nu testas på Brasiliens vägar för att utvärdera drivlinans pålitlighet, uthållighet och prestanda.


Toyota har satt upp ett mål att sänka sina koldioxidutsläpp med 90 procent mellan 2010 fram till 2050.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas flexifuel-hybrid?        
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-22 10:33
L. Mäkinen

In med en AC/DC-konverter och ett seriöst batteripack så ställer jag mig på kö.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-22 10:53
PREVIA

Etanoldrift har även provats i Sverige. Prius går att köra på E85 men man får upp ett medelande då och då om att det blir fel bränsle luftförhållande vilket beror på att datorn kompenserar med mer bränsle än normalt. Man kan enkelt sätta på ett kablage som ger mer bränsle vilket gör att inte något felmeddelande dyker upp. När man testat att köra med E85 vart alla utsläppsvärden lägre än när bilen gick på bensin.
http://sv.bsr.se/las-mer/ethanol-hybrid
Här visar man hur det går till att montera kablaget som ger längre impulser till insprutningen vilket gör att bilens elektroniska insprutning klarar av att förse motorn med mer bränsle som behövs med etanol som har lägre energiinnehåll än bensin.
https://www.youtube.com/watch?v=B11fXI67-Q8&sns=em
I Brasilien vore det ännu bättre att köra en vätgasbil som tankas med etanol som Nissan har om den inte var så dyr.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-22 15:01
PREVIA

I Brasilien där 90 % av alla sålda bilar går på etanol så finns redan Toyota Corolla som etanolbil och man har inte bestämt än vilken hybridmodell som blir den första för etanol i Brasilien.

#4 • Uppdaterat: 2018-03-23 01:52
John2008

"Bilen ska nu testas på Brasiliens vägar..." Bättre sent än aldrig, men denna bil borde ha gått att köpa över hela världen redan för länge sedan! Har Toyota vaknat först nu?

#5 • Uppdaterat: 2018-03-23 07:04
mso 1000

Men hur kan man göra bilen så jäkla ful och opraktisk att klockorna stannar

#6 • Uppdaterat: 2018-03-23 08:21
Rutger Jönåker

Flexifuelhybrid låter som en intressant lösning, även för oss i Sverige. Många har inte möjlighet att ladda en elbil eller laddhybrid, eller så passar dom inte av andra skäl. Vore intressant veta mer, vad blir förbrukningen, går den lika fint som bensinhybriden, även i kyla? Fördelen med E85 är att det redan finns att tanka överallt, till skillnad från HVO 100, biogas, vätgas mm. Skulle kunna tänka mig nya Auris kombi som flexifuelhybrid, förutsatt att den funkar bra. Hoppas Toyota tar hit såna bilar och att fler hakar på.

#7 • Uppdaterat: 2018-03-23 09:49
PREVIA

Med E85 går Priusen bra med även på vintern märker jag med min Prius på grund av att E85 har högre bensininehåll på vintern.
Förbränningsmotorn i Toyotas hybrider varvas på mindre än en sekund upp till över 1 000 varv per minut vid var start för att sedan först startas med två cylindrar vilket ger en mjuk start och säker underlättar starten på sprithaltiga bränslen.
Vridmomentet och effekten ökar med E85 men på bekostnad av bränslemängden av det energifattigare bränslet.
Motor effekten ökade från 64bhp .4500rpm till 77bhp .4700rpm, vrid från 80lb-ft .4200rpm till 106lb-ft .4250rpm

#8 • Uppdaterat: 2018-03-23 09:56
Pi

Förbrukningen torde väl öka ungefär i samma omfattning som för andra förbränningsmotorer som kan köras på E85 så tittar man bara på förbrukningen och jämför med bensinförbrukningen så blir man säkert missnöjd. Men det finns ju andra fördelar med det bränslet trots allt. Borde fungera väl så bra i en hybrid jfr konventionell motor för den största svagheten i den E85-bil jag körde under 4,5 år var att det var lätt att få tjuvstopp med en riktigt kall motor - alltså främst vintertid. Så med elhjälp vid starten i kombination med automatlåda borde den fungera bra.

#9 • Uppdaterat: 2018-03-25 21:51
PREVIA

@John2008.
Kanske lättare att sälja etanoldrivna bilar i de länder där etanol säljs som bränsle till bilar.
I Brasilien har Toyota sålt Corolla som går på etanol sedan 2007.
http://en.mercopress.com/2007/05/23/toyota-launches-two-fuel-flexible-corolla-models-in-brazil
Flera biltillverkare säljer bilar som går på olika blandningar av bensin och etanol i Brasilien men Toyotas blir först med en hybridbil som går på etanol.

#a • Uppdaterat: 2018-03-27 08:07
Conta4

Om jag tittar på dotterns bil, Lexus CT200 så ligger bensinförbrukningen på mellan 0,41 till 0,53 beroende på årstid och körsträcka. Vanliga etanolbilar drar ca 30 % mer säger man. Då blir förbrukningen 0,53 mot 0,65 etanol. Tittar man på etanolpriset så blir det plötsligt en fin affär med metanol. Bensin 15 kr ger en milkostnad 7,95 och med etanol blir milkostnaden 6,83 då den kostar 10,50, dvs 16 % högre.med bensin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.