Bild
Nästa artikel

Toyota Winglet utmanar Segway

Nyheter

Toyota utvecklar en utmanare till tvåhjulingen Segway. Fordonet, som får namnet Winglet, ska nu testas intensivt fram till 2016.

 

I framtiden ska vi inte behöva ta ett steg i onödan. Med en Toyota Winglet tar vi oss fram överallt, både inomhus och utomhus, utan att lyfta en fot.

Det kan bli verklighet redan 2016. Nu inleder Toyota skarpa tester av den eldrivna tvåhjulingen, som ursprungligen visades som prototyp 2008. En testflotta ska köras på gator och torg i japanska staden Tsukuba, nordöst om Tokyo.

Den japanska biltillverkaren planerar att testerna ska pågå fram till mars 2016 och målet är att utvärdera frågor om säkerheten, funktionaliteten och nyttan med fordonet.

Winglet påminner förstås om amerikanska Segway, men Toyotas variant är mindre och den fungerar därmed inomhus, till och med i hissar. Precis som Segway kan Winglet själv hålla balansen och föraren manövrerar genom att luta kroppen.

Tvåhjulingen är utrustad med en elmotor och ett litiumjonbatteri som möjliggör en räckvidd på ungefär fyra kilometer. Toppfarten är blygsamma sex km/tim och batteriet kan laddas till full kapacitet via ett vanligt vägguttag på en och en halv timme.

Klicka på videofönstret ovan för att se en demonstrationsfilm.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Winglet?

Kommentarer

#1
2013-07-30 17:30

Det kommer att bli skönt att slippa gå, men då blir väl mänskorna ännu fetare?

#2
2013-07-30 17:42

Finns ett spännande Svensk alternativ. http://monowheel.se/ Ett hjul, mer fart, bärbar och rejält mycket roligare. Dessutom till försäljning nu.

#3
2013-07-30 18:13

Bra namn, nog verkar den vinglig alltid!

#4
2013-07-30 18:46

Det blir ett litet helsike när de här pjäserna kommer att dra ut på övergångsställena med en cykels hastighet och där förarna räknar med att bilisterna skall kunna stanna. Ett fortskaffningsmedel för dem som föredrar en kropp i stil med de amerikanare man ser bland annat i Biggest loser-programmen

#5
2013-07-30 19:57

Perfekt i kombination med en trampkvarn som laddar batteriet.

#6
2013-07-30 20:07

Gissar den kommer att kosta runt 20.000. En klumpig Segway för 77.000 kommer att få det ännu tyngre framöver. Focus, har lite lustiga hastighetsbegrepp, Cyklar håller möjligen 6 km/t när Focus trampar. För egen del promenerar jag ca. 6 km/t. Blir sällan problem för bilisterna.

#7
2013-07-30 20:44

Fokus tänker säkert på de eleganta amerikanska kroppsbyggarna som med idogt ätande av fel mat skaffat sig integrerade krockkuddar runt om!
Men de är nog för tunga för den här typen av fordon.
Men jag begriper inte vad Toyota är ute efter, det finns ju mängder av efterföljare till Segway och som redan är ute på marknaden och flera är i samma storlek som den här Toyotakopian.
Försöker man uppfinna hjulet på nytt?

#8
2013-07-30 21:29

Den "Svenska" enhjulingen går att köpa från tillverkningslandet också.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Airwheel&_sop=3

#9
2013-07-30 22:04

Om man inte lyckas kopiera en sedan länge lanserad uppfinning och dessutom göra den bra mycket sämre med alla pengar som detta jätteföretag har över de 5 år som de redan har haft på sig,så tror jag att de aldrig lyckas.

Troligen kommer man på om ytterligare 3 år att det faktiskt inte finns behov utav en försämrad Segway 15 år efter dess premiär.
Bättre Toyota fortsätter med det som de kan ...

#10
2013-07-30 22:33

På vilket sätt utmanar man Segway eller den drös av befintliga liknande produkter? Vad är Toyotas USP?

#11
2013-07-31 00:19

En ren gissning nu, men troligen har Segway patent på sin konstruktion, vilket betyder att Toyota måste lösa det mesta på ett nytt sätt.

#12
2013-07-31 07:25

Tycker som Mythbuster att monowheel verkar vara ett vettigare alternativ. Den tar man lätt med sig in till arbetsplatsen och in på affären när man skall handla. Man kan även åka i varuhusens rulltrappor och dessutom är den lättare och billigare än konkurenterna. Kan kanske bli en hit för storstädernas ungdomar

#13
2013-07-31 14:41

Monowheel verkar väl kul, men den lär inte vara lika stabil som Segway med bara ett hjul och det lär bli ett jäkla flaxande med armarna när man svänger.

#14
2013-07-31 21:18

Mitt balanssytem är så kass så en mono/solo/airwheel skulle inte jag kunna lära mig åka på.

#15
2013-07-31 22:39

MonoWheel® är inte samma produkt som AirWheel som Previa antyder. Förutom utseendet (ja de har båda ett hjul, men utöver det är det skillnad) är motorn och gyron helt olika. MonoWheel® har därtill marknadens starkaste Lithiumbatteri på 9Ah som ger längst (>30 km) körsträcka i verkliga förhållanden. Korrekt är dock att den liksom "allt annat" tillverkas i Kina. MonoWheel® fick 9/10p i betyg av tidningen M3 och 4/5 glober av tidningen Metro med citat som "Roligare än såhär blir det inte" och "Det bästa sedan SegWay".

#16
2013-08-02 05:02

Håller med Mythbuster och några till om att Monowheel verkar intressantare. Tillverkaren hymlar inte med att den är lite svårare att lära sig, men verkar smidig.
För vanliga dödliga så finns det ju elunderstödda cyklar.

#17
mcregor
2013-08-02 22:08

Efter att ha funderat länge och provcyklat flera elcyklar så blev jag lycklig (?) ägare till en sådan idag - så nu är det bara att sätta igång och hoja:-)

#18
2013-08-03 19:59

För vanliga dödliga finns promenadskor. Ifråga om användning och hastighet är hyfsat lika Winglet. En el-cykel är mer lik en trampcykel.

#19
2013-08-03 20:40

Apropå el-cyklar. Priserna i Sverige är höga. Trots att frakt + monteringskostnad + kreditkortavgift ibland har varit över 600 kr, så har det varit förvånansvärd stor besparing att beställa från utlandet. Och då har jag ändå räknat med att det blir i praktiken garantilöst. Vi har köpt 3 från Holland och 1 från England.

#20
mcregor
2013-08-03 21:05

Det är möjligt att det blir lite billigare att köpa elcykel ifrån Holland men så stor skillnad är det nog inte - om man gör sig besväret att pruta hos den lokale handlaren. Jag vill gärna ha nära om det blir behov att reklamera vilket inte är otänkbart på en elcykel där bl a batteriet kan vara en svag punkt - vilket jag är medveten om i allra högsta grad eftersom jag har rätt god kunskap om Litium-baserade batterityper.

#21
2013-08-04 10:14

Mcregor: Köpte en Ducati City Pearl för 6.300 kr. inkl. allt. 1 års garanti även på batteriet. (Ofta bara 6 mån. i Sverige.) Den kostade 25.000 kr, när den såldes här. Ett specialfall. Utgående märke. Cykeln tillverkad för drygt 1 år sedan. Men ofta lönar det sej bra att beställa utomlands. Även om man är en riktig hejare på att pruta. Förutsätter ändå att en hemköpt cykel är ca 10% mer värd, pga enklare och billigare reklamation. Batterier: Nytt kostar oftast 3-6.000 kr. Och ibland kort livslängd. En firma i Gbg byter cellerna för 1200 kr. Men givetvis är inte priset alltid det viktigaste. Kontakten med lokal handlare kan ha stort värde. Särskilt om man har begränsad erfarenhet av cyklar.

#22
2013-08-04 10:24

PS. Det som förvånar mej, är att köper man en trampcykel för 15-20.000 så kan man få liknande pris i Sverige som utomlands. Gissar att även priserna på el-cyklar kommer att sjunka i Sverige. Ganska liten marknad hittills. Cykel-reparatören i Haga: "Har folk kunnat trampa i över 100 år, så kan dom göra det i 100 år till." Han är ilsk på el-cyklar. Jag svarade "Har folk kunnat vandra i 1 miljon år, så behövs inga cyklar." Han skrattade inte.

#23
2013-08-04 10:30

Det där med elcykel har jag aldrig förstått mig på. Är inte hela vitsen med att cykla att man får motion? :-) Annars finns det ju rena elmoppar.

#24
2013-08-04 15:46

Swemba, hela vitsen med att cykla är inte att få motion. För många är det ett sätt att ta sej från A till B. Finns många alternativ: Köra bil, åka buss, moppe, el-cykel, cykla, krypa m.m. Vitsen med el-cykel kontra trampcykel är att du anländer målet utan att lukta svett. Och slipper plågas av motvind och branta backar. Men för den utpräglade hurtbullen, är vanlig trampcykel billigare och lika bra.

#25
2013-08-05 03:38

Även en elcykel kan erbjuda motion - ja, till och med mer än de flesta. Det är bara att stänga av motorn.
Kanske slår man på den på väg hem i motvinden när man insett hur taskig kondis man faktiskt har.

Såg förresten en test av elcyklar och precis som med allt annat så är det kvalitets- och egenskapsskillnader. Inte minst i själva ingreppet, så att säga. De bättre smyger in med hjälpen.

#26
mcregor
2013-08-05 10:23

Intressant att det blev en elcykeldebatt här. Visst håller jag med om att en cykel inte bara behöver användas för motion utan även för vanligt "transportarbete". Sen kan man kombinera det hela och som jag ser det så är en av fördelarna med elcykel att man inte nödvändigtvis måste komma fram svettig. Men på min cykel så kan man finreglera hjälpen i hela 9 steg och det innebär att man kan välja en lagom "knuff" i de flesta lägen. Är det plant och ingen motvind så är det i regel inget effekt-tillskott alls (det sitter en Watt-meter i datorn på cykeln) men blåser det motvind eller är uppförsbacke så kan man få hjälp - och det finns som sagt 9 olika lägen att välja på. Man märker normalt inte alls när den greppar in om man har ett lite lägre värde utan det sker till och från allteftersom det behövs. Lägger man på max så känns det givetvis att man har hjälpmotor men märkligt vore det väl annars. Däremot så är det ett lätt vinande ljud oavsett om motorn arbetar eller ej - det låter alltså likadant när jag driver med bara pedalerna. Slutar man trampa i t ex en nerförsbacke så upphör dock det vinande ljudet. Motorn i min cykel har nån form av frihjul (planetväxel med frihjul såvitt jag förstått) och den rullar bra i nedförsbacken så friktionen den tillför måste vara minimal. Den rullar minst lika bra som hustruns lätta hybrid-cykel vilket vi konstaterat vid våra cykelturer. Sen skall man nog ta tester med en nypa salt. T ex fick cyklar med lite mera än tillåten max inmatad effekt sämre betyg just för att dom hjälpte till något mera - vilket för mig personligen inte är nån nackdel. Testa själva så får ni se - man blir glad av att cykla elcykel och kan ge sig ut på längre färder utan att vara oroligt för att gubb-benen skall börja krokna när man är 2 mil hemifrån. Då ökar man bara på assistansen ett par steg...:) Jag försöker verkligen snåla med effekttillskottet för att ha lite i reserv om behovet uppstår.

#27
2013-08-06 11:16

Förstår inte alls varför någon ens skulle överväga att köpa en produkt som Segway.
1. Den är svindyr ( ca 70.000kr? )
2. Den är inte särskilt praktisk att släpa på då den inte används.
3. Man ser ut som en idiot på den ( och blir förmodlingen betraktad som en sådan också då man inte orkar att gå )

Nu finns det som sagt fler liknande produkter men de kostar ju ändå typ 15-20.000kr ? ...Varför bry sig om dessa då det finns elcyklar som är betydligt billigare?
Appropå elcykel så fattar jag inte varför batteriet behöver vara så dyrt när en uppsättning batterier ( 4x 12V 40AH Silicon ) till en elmoppe kostar ca 3000kr !?
En hyfsad vanlig cykel kostar ju lätt 6000kr så jag tycker att ett par tusen mer för elmotorn och batteriet är överkomligt.

#28
2013-08-07 07:14

Mistro, marknaden skor sej så gott det går. Skulle de dyra batterierna uppmärksammas i media, så blev de direkt billigare. Och apropå cyklar minns jag svagt en cykeltest som gjordes i ViB. (På den tiden ViB testade både ditt och datt.) Jag tror 3 cyklar testades. Varav 2 av samma märke. Det sämsta cykeltest jag läst i mitt långa liv. Dock, var kanske inte nån i dagens ViB ansvarig?

#29
2013-08-07 07:26

PS. Testet av några el-cyklar i Råd&Rön (2011) var samma klass som ViB:s mycket gamla cykeltest . Men den blaskan lever också sitt eget liv. Ett slags plagiat på 1970-talets "ViB" och "Kommunalarbetaren".

#30
mcregor
2013-08-07 09:41

Mistro - det sitter Litium-batterier i cyklarna och inte det du hänvisar till - alltså Silicone. Silicone-Air-batterier finns och det är kanske vad man avser men dessa är i så fall avsevärt tyngre vilket är en uppenbar nackdel. Kollade som hastigast hos en tillverkare av Silicone-Air och ett 36 V/10 Ah batteri skulle då väga ca: 12 kg mot strax under 3 kg för ett motsvarande Litium-batteri... Då vet jag vad jag föredrar...:)
Li-batterierna är dock rätt dyra men om 3000--4000 kr för batteripacken är rimligt är en helt annan sak men under 2000 kr lär vi knappast kunna komma idag...
Och det är inte bara batteriet som tillkommer när man gör en elcykel - du har även en 3-fas borstlös motor, en planetväxellåda integrerad i motorn i de flesta fall, ett 3-fas fartreglage, styrreglage för eldriften, sensorer vid vevpartiet samt inte minst ett laddsystem för acken så att man inte överladdar enskilda celler. Så det blir en hel del grejor när man räknar ihop.

#31
2013-08-07 09:48

Så sant "Pender" : Tyvärr håller denna marknad tillbaka intresset för eldrivna fordon.
En bekant till mig som är hantverkare köpte ett dyrt verktyg som man använder för att skarva/pressa ihop rör med för typ 15.000kr
Ett extra batteri till denna skulle kosta ca 3000kr.
Ett exakt likadant batteri sitter i en skruvdragare för ca 400kr ....

Absolut "Mcregor",..är medveten om skillnaderna men en elcykel eller elmoppe i Kina MED dessa lättare batterier kostar inte så mycket så själva batteriet borde inte behöva vara så dyra som de är idag i Sverige.
Menar att batterierna mycket väl skulle gå att sälja för drygt 2000kr med en seriös återförsäljare som vill få ut dessa elfordon i en större skara.

#32
mcregor
2013-08-07 11:12

Eftersom jag sysslat rätt mycket med batterier av olika typ under många år så vill jag bara säga att även om dom kan tyckas vara lika så kan det skilja mycket under skalet så var lite försiktig med jämförelser om ni inte vet innehållet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.