Bild
Nästa artikel

Toyota visar nya Century

Nyheter

Här är nya versionen av lyxbilen för den japanska eliten.

Tredje generationen av Century har anpassat sig efter rådande miljötrend och därför dumpat V12:an och ersatt den med en hybriddrivlina bestående av en femliters V8 som samarbetar med två elmotorer.

Det 5,3 meter långa fordonet är ämnat för att transportera företagsledare och regeringstjänstemän, vilket gör det till en bil för baksätesåkare. För att göra det ännu bekvämare för dem har Toyota förlängt hjulbasen, utökat takhöjden och minskat nivåskillnaden mellan insteget och golvet. Resenären kan också njuta av massagestolar och lägga upp trötta fötter på fotstöd.

Det finns inga uppgifter om pris eller prestanda. Bilen kommer att stå i Toyotas monter på Tokyo Motor Show i slutet av denna månad.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Century? 
 

Kommentarer

#1
2017-10-06 08:41

Den ser inte ut att vara stylad av samma personer som ritat C-HR. Möjligen av deras farfarsfar.

#2
2017-10-06 08:44

Väldigt starka 80-talsvibbar

#3
2017-10-06 08:52

Väldigt lika Chrysler 300c.
Jag skulle nog lätt kunna förväxla de två vid en snabb blick.

#4
2017-10-06 08:53

Riktigt sober och ger ett betydligt mer balanserat intryck än den vulgära Lexus.
Svårt att tro att de kommer från samma koncern.

#6
2017-10-06 09:54

Fy fan vilken ful bil.

#7
2017-10-06 11:30

Tänk om vanliga bilar kunde ha plysch i utrustningslistan som komplement till svettigt kallt skinn.

#8
2017-10-06 12:29

Håller med Rikard. Plysch är riktigt behagligt att sitta på, till skillnad från skinn och dessutom snyggt. Minns mina gamla Saab 99, 900 och även Opel Rekord med glädje på den punkten. Kanske på väg tillbaka? :)

#9
2017-10-06 12:33

Synd bara att plysch slits så fort.

#10
2017-10-06 12:55

Jag vill ha gardiner i min Skoda Octavia. Tänker alltid på England när jag ser gardiner i en bil..

#11
2017-10-06 12:56

Plysch slits inte fort, om det är av hög kvalitet. Hade tidigare soffor i dralonplysch i nästan 20 år, med fyra barn, tre katter och två hundar. När vi skänkte dem, togs de tacksamt emot. Var nästan som nya. En gammal missuppfattning att plysch är ömtåligt, är starkare eller lika tåligt som skinn.

#12
2017-10-06 13:03

Jag tycker skinn funkar bra när det är bra ventilerat/uppvärmt.

#13
2017-10-06 13:08

Gillar också designen! Clean och sober. Nånstans mellan en Zil och en Rolls ;)

Men lik en 300c? Den är rätt lik en Porsche 911 med. Typ...

För övrigt funkar läder skitbra så länge man har kläder på sig och sitter i stolen längre än 20 sekunder :P

#14
2017-10-06 13:32

Vilken skum mix av allt, lite sovjet, lite england, lite tyskland och lite jänkare blandat med lite ddr.
Fast ändå riktigt spännande att se på och inse att vi fortfarande har olika krav på design och vad som faller oss i smaken.

#15
2017-10-06 14:14

Plysch av hög kvalité är nog den absolut behagligaste klädseln.
Jag hade det i en Master de Luxe, som trots över tjugo års brukande var som ny bortsett från lite solbränna på bakre ryggstödet överkant.

#16
2017-10-06 15:10

Elegant bil, befriande rena linjer.

Sen håller jag med saabnisse, plyschklädsel är suveränt, överlägsen skinn på allt förutom fläckborttagning.

#17
2017-10-06 15:19

Prestigelös, he-he, där kan jag hålla med, men idag finns mirakelmedel mot fläckar!

#18
2017-10-06 15:25

Tycker detta verkar vara samma problem som VW Phaeton.
Alltså en för lyxig och dyr bil för märket, bättre alltså att göra dom som Lexus respektive Audi (dom kan det bättre).
Men kanske att eliten vill låtsas att bilen är ett billigare icke premiummärke för att inte sticka i ögonen på folket.
Ungefär som att Toyota Mirai funkar som nånting alla myndigheter i världen kan köpa, då det inte är lyxmärke, trots att bilen är svindyr.

#19
2017-10-06 16:15

Läs på om Toyota Century vad det är, och historiskt. En bil enbart för Japan och dess dignitärer som kejsaren. Handbyggd. Ser betydligt modernare ut nu mot tidigare då den inte ändrats nästan alls sedan 60talet, men ändå drag av de gamla designen. En bil att studera detaljer på. En bild på gamla Century generationer borde VIB kunna åstadkomma som en jämförelse med den nya.
Century är något helt annat än VW Phaeton.

#20
2017-10-06 17:22

Ibland när tillverkare behåller design-grunderna mellan olika generationer av en bilmodell så är man tråkig och "mellanmjölk" men ibland är det tydligen helt OK och sobert. Antagligen beroende på vad det står på märket i nosen..:)
För övrigt håller jag med Roger S att designen ger lite Rolls-vibbar Denna ser helt klart mycket exklusivare ut än nån av de nuvarande Lexus-modellerna.

#21
2017-10-06 17:32

Riktigt snygg och stilren, speciellt bakifrån!
Om ändå Toyota hade använt den här designen på alla sina bilar så hade man kanske kunnat överväga ett köp!

#22
2017-10-06 17:36

Ja säger man att Lexus saknar arv och anor, viktigt viktigt i premiumklassen, så får man mothugg.

Nu är det plötsligt relevant...

Kanske Toyota skulle ha satsat på Century istället för Lexus som prestigemodell så hade de redan haft arvet på köpet istället för att bemöda sig med bygga upp ett nytt och betraktas som kusinen från landet som vill in i de fina salongerna.

#23
2017-10-06 17:59

Shogun, då skulle jag föreslå att Japan moderniseras och tar steget in i västvärlden, in i 2000-talet. Lexus gör det där bättre, t.ex. nya LS är överlägsen enl mig. Borde duga även för kejsaren alltså. Fejk-folkligt går fetbort, det kan framgångsrika artister och författare syssla med.

#24
2017-10-06 18:11

Men, så omodern design!

#26
2017-10-06 18:22

Thommys
Som redan konstaterats så är "omorden" design något som ligger i betraktarens öga, och var man har sina preferenser.

Gillar man MB och Audi så är ju "omodern design" något positivt, det visar att man håller fast vid ett formspråk som andas klass och dignitet.

Gör man som Lexus och inför ett nytt och modernt formspråk så sparkar konservatisterna bakut och kallar det osmakligt, men Lexus saknar ju också anor.

För övrigt håller jag med Vidstige, LS är en lyxbil av rang, men den har dock namnet emot sig för att bli riktigt accepterad hos de som föredrar premiumtyskarna.

#27
2017-10-06 18:32

Vidstige. Som jag sa läs på......även om japansk kultur etc. Och dess mix mellan det toppmoderna och dess gamla traditioner som Japan består av. Västvärlden har inget att göra med Century som bara är för Japan och dess dignitärer. Öst är öst och väst är väst.....och i detta fall möts aldrig de två....

#28
2017-10-06 19:01

Shogun, enl reklamen är det just dom värden Lexus besitter, alltså när det är som bäst.

#29
2017-10-06 19:05

at sammenligne en folkevogn med en Century , det må jeg nok sige .Det er da morsomt , blot til orientering er den håndbygget og prislejet er højt. FOLKEVOGN

#30
2017-10-06 22:57

Plysch, i hög kvalitet slits egentligen inte, fast å andra sidan har jag endast erfarenhet av Opel plysch.

Det var ju Opels lyxklädsel innan man började införa läder som vanligt alternativ, det är den klädsel jag har och den är i absolut helt opåverkat nyskick, inte ens nackskydden bak är blekta av solen fast bilen stått mycket i sol.
Underbart material vare sig det är iskallt eller stekhett.

Dock är väl strukturen och utseendet på just den här klädseln inte riktigt på topp, ser lite underlig ut, de borde nog ha kopierat Senatorns klädsel.

#31
2017-10-07 00:39

Bilen känns som sagt mycket 80-tal.

#32
2017-10-07 06:47

Last century...

#33
2017-10-07 08:15

Det tillverkas bara några hundra Century per år och den som har tillägget Royal är bara för kejsarens familj och skiljer sig nog en del från den vanliga Century.
http://www.stuff.co.nz/motoring/5097630/What-is-the-top-Toyota
En annan lyxigare Toyota är Toyota Crown majesta VIP.
http://fastestlaps.com/models/toyota-crown-majesta-vip

#34
2017-10-07 11:06

Mm gillar man absoluta toppen av komfort och kvalitet så är denna och ls outstanding.
Annars inte

#35
2017-10-07 11:42

en bil för någon afrikansk diktator

#36
2017-10-07 11:51

Måste säga att jag tycker den ser riktigt bra ut. Inga onödiga krusiduller. Elegans ala storbrittannien på 80-talet. Inget fel med det tycker jag.

#37
2017-10-07 15:24

Det är ju stulen design rakt av. En Rolls-Royce i lite mindre skala med plyschinredning a la 80-talsjapanare. Bara bakändan har lite egna linjer. Lite 60-talsretro så där. Förvånansvärt att Japan fortfarande är kvar i kopieringsstadiet. Det är 2017 nu, inte 1967...

#38
2017-10-07 17:20

Audi 60 L, ja visst är det förvånande att en bil ser ut som en bil, att detaljer kan spåras bakåt i tiden.

#39
2017-10-08 00:28

Gunnar Lindberg: Det är en sak att låna några linjer här och där, en annan sak att plagiera rakt av.

#40
2017-10-08 09:32

Vill bara säga att Century har sett i stort sett lika ut sedan 1967. En uppdatering gjordes 1997 efter 30år men det var ff en omisskänlig Century. Och mycket av det ses även i denna nya version att det är just en Century. Speciellt ses det i detaljer med samma form/utseende. Att sedan andra tagit efter Century genom åren är ju inte Centurys fel.......en magnifik bil! Även om inte alla vill/kan förstå sig på det av olika anledningar......

#41
2017-10-08 09:38

Fast om det gäller att snacka om att nån "tagit efter nån annan" år 1967 så är nog sannolikheten att Toyota kopierat Rolls helt klart väsentligt större än tvärtom. Det förringar dock inte att dagens Century ger ett betydligt massivare intryck av "premium/lyx" än Lexus större modeller.

#42
2017-10-08 11:59

Innan man skriver något sådant så bör man titta på hur ursprungliga Century ser ut, och sedan jämföra med Rolls Royce från 1967. Inte någonstans i mina ögon är Century lik Rolls Royce om vi pratar 1967. Century är Century inget annat, och är väl som vanligt då en ful Toyota enbart........

#43
2017-10-08 12:25

Vill man hitta något som inspirerat Roll Royce Silver Spirit så får man nog titta på närmare håll geografiskt och med en mer direkt koppling till ett modellbyte.
Varken
1968 Phantom VI
1971 Corniche I–V
1980 Silver Spirit kan kopplas till 1967 eller utseende.

Silver Spirit Har strålkastare som påminner om Mercedes S-klass.
Och bakifrån har den relativ likhet, (dock har Rolls märkligt nog billigare utförda bakljus) med Opel Senator som visades 1977, i övrigt är det enbart RR.

#44
2017-10-08 13:09

Eliten är konservativ i sin smak och jag antar att tanken är att bilen ska lysa ut makt utan att verka vulgär eller sticka ut på minsta vis. Ett verktyg i ämbetet.
Mercedes var bäst på detta, en gammal fetmerca tvingar fortsatt allt förutom RR ned på knä.

#45
2017-10-08 15:38

Den Rolls-Royce-modell jag avser är naturligtvis Rolls-Royce Phantom VII (2003-2017). Vilket borde vara uppenbart för den med ögonen med sig. Titta på strålkastarna och sidoprofilen.

#46
2017-10-08 17:49

Jag hoppas sedaner blir en trend, vore skönt med lite klassisk linjeföring jämfört dagens uppblåsta suv/mpv/kuf,ar.

#47
2017-10-08 18:46

Men vad nu då? En Toyota som tilltalar mig. Det hade jag aldrig trott. Elegant! Elmotorerna är jag dock gärna utan. Det räcker bra med en viskande väl ljuddämpad V8.

#48
2017-10-08 19:43

Toyotas/ Lexus designavdelningen verkar som en dagis. Mycket speciell sådan. En grupp 90-åringar passar en grupp 3-4-åringar. Ibland tar de unga över medan de gamla tar tupplur och ibland de gamla tar över när de unga är trötta och somniga :-) mycket sällan normal vuxna.

#49
2017-10-08 21:07

Titta på strålkastarna bla på 1967 års Century och nu denna nya generation Century....man kan ff se var dna t kommer ifrån.....om man har ögonen med sig och är bara lite insatt.....

#50
2017-10-08 23:33

Okej Shogun, jag ger dig rätt angående strålkastarna. Är inte så insatt i japanska modeller som inte säljs i Europa. Det första som slog mig när jag såg bilen ovan var emellertid hur lik den är Rolls-Royce Phantom VII. I sidoprofil åtminstone. Å andra sidan kanske det bara är en slump då? Vad vet jag?

#52
2017-10-10 18:26

Komfort för rika och ingenting för fattig Svensson.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.