Bild
Nästa artikel

Toyota vill kapa halva modellutbudet

Nyheter

En krypande inhemsk marknad får Toyota att minska modellutbudet i Japan till år 2025.

De senaste 20 åren har bilförsäljningen minskat i Japan allt eftersom befolkningen åldras och de yngre generationerna ser allt mindre behov av egen bil. Samtidigt ska modellutbudet elektrifieras i allt större utsträckning. Det gör att Toyota får allt svårare att hålla sitt försäljningsmål på 1,5 miljoner bilar i Japan per år.

Toyotas åtgärd blir nu att dra ner från nuvarande cirka 60 modeller till 30 på den inhemska marknaden. Som jämförelse har Toyoata 25 modeller på sin största marknad, den amerikanska. Analytiker som Reuters talat med menar att tillverkningen troligtvis kommer rikta in sig på att utveckla modeller som går hem både på den inhemska och de utländska marknaderna.

Diskutera: Tror du att mindre modellutbud är rätt väg att gå?

 

Kommentarer

#1
2017-10-12 15:10

Rätt väg borde väl vara att bygga produkter som folk vill ha.

#2
2017-10-12 15:34

Det blir många versioner/modeller när både fossilt och hybrider skall finnas i samma modellprogram/utbud.

#3
2017-10-12 16:03

"En krypande inhemsk marknad" - en krypande marknad var en ovanlig beskrivning av dålig försäljning, men det brukar ju gå lite trögt att krypa så ok...

#4
2017-10-12 17:51

Lite komisk kommentar.... Bygga bilar folk vill ha, ja just det ja, de är ju bara nummer 2 i Världen, He, he...

#5
2017-10-12 18:15

Ja, det finns knappast ett reellt behov av 60 modeller, det är något som Toyota försökt att skapa.
Jag tror att de skulle klara sig med 10 modeller, dessa borde kunna varieras så de passar de flesta som gillar T.

#6
2017-10-12 18:18

Fast Simon. Det verkar faktiskt som att Toyota kommer få svårigheter aTT bibehålla den platsen (i volym räknat). Man är redan omkörd i EU/EFTA och i USA skiljer det "bara" (drygt) en halv miljon fordon innan Hyundai och Kia kör om.

Jag tror att Toyota förbereder sig för att dra ner på volymtänket och istället inrikta sig på lönsamhet. Strategin i Japan talar för det.

MVH AL

#7
2017-10-12 18:35

ja det er nok rigtigt , men når så salgstallene kommer frem for 2017,så vil det endnu engang vise sig, at produktionen kommer op over 10.000000 biler ?

#8
1
2017-10-12 18:39

Är väl svårare att vara bäst nu när Korea gör så bra bilar och Kina börjar göra egna, samtidigt som en del skräpmärken försvunnit.

#9
2017-10-12 18:52

Säljer man mindre än planerat har man fel produkter och/eller prissättning.

#10
2017-10-13 08:47

Men Toyota har sänkt priserna väl? Avensis blev rejält sänkt vid jubileet här i Sverige och priset har väl inte höjts igen efter det vad jag vet. Även hybriderna har väl blivit lite billigare? Men det räcker nog inte kanske.

#11
2017-10-13 12:34

Rätt eller inte, det är den fösta vettiga åtgärd jag har hört från någon biltillverkare de senaste 10 åren. 60 modellvarianter, IDIOTI !!!!!

#12
2017-10-18 12:29

Med den bilfientlighet som vissa regeringar runt om i världen uppvisar så är det inte underligt om biltillverkarna säljer mindre bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.