Nästa artikel
Toyota vill inte ta över ratten helt
Nyheter

Toyota vill inte ta över ratten helt

Publicerad 24 oktober 2016 (uppdaterad 24 oktober 2016)
Toyotas självkörande system heter Highway Teammate och ska introduceras år 2020.
Har filosofin att bilarna ska assistera, inte ersätta föraren.
När andra biltillverkare rusar framåt med utvecklandet av självkörande bilar håller Toyota en mer konservativ linje.

Istället för att ta över förarens jobb helt och hållet ska bilen hjälpa till att köra mer säkert och på så sätt minska antalet dödsfall i trafiken.

– En helt autonom bil är inte vad vi strävar efter, säger Toyotas assisterande säkerhetschef Seigo Kuzumaki till Automotive News. Han tillägger:
– Körglädje-konceptet är mycket viktigt för Toyota.

Toyotas system, där bilen kan accelerera, bromsa och styra själv på motorvägssträckor kallas Highway Teammate och ska introduceras i Japan 2020. Senare kommer också ett system för stadsmiljö, Urban Teammate.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas taktik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-24 09:21
HT19

Körglädje?? Det är väl det sista man tänker på när man hör Toyota!

#2 • Uppdaterat: 2016-10-24 09:26
LeifV

Låter extremt rimligt. Tekniken och allt annat kring självkörande är alltför komplex och den enda rimliga vägen är att låta saker få ta lite tid. Man kommer kunna släppa ratten längre, och längre stunder för att till slut kunna släppa den helt -men det lär ta några år innan vi är där.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-24 09:31
LeifV

@HT19, körglädje... -måste hålla med där. Den i särklass tristaste bilen jag någonsin ägt var en Toyota, MEN samtidigt den mest förnuftigaste jag ägt också. Skulle nog kunna säga att Toyotan var den bästa bilen jag ägt, men med noll rolighetsfaktor (körglädje).

#4 • Uppdaterat: 2016-10-24 10:26
VW Polo 2012

Helt rätt att inte lägga krut på något som aldrig kommer att fungera . Dom har tydligen hört talas om det där med buggar?!

#5 • Uppdaterat: 2016-10-24 14:08
Roger Skagerström

Fast i ärlighetens namn Shogun så är Toyota inget märke man förknippar med sportbilar. De du skrev där - att skriva mfl efteråt är att ta i ;) Det är typ allihop. Kanske att det finns nån TRD-version av Corolla eller Auris som haft fokus på körglädje med, men överlag så - nej - Toyota är inte förknippat med roliga bilar. Bland Japanerna är det väl bara Toyota som inte kontinuerligt haft en sportbilsmodell i programmet. Dit räknar jag Evo och STi-bilarna för övrigt.

Så ja det känns rätt komiskt med detta uttalande. De kunde lika gärna sagt att vi väntar med att sätta i nåt system innan det finns ett som är prisvärt och garanterat fungerar. Hade varit ett ärligare och mer logiskt svar, som inte hade varit sämre.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-24 15:20
LC4ever

Tycker att det är helt rätt av Toyota, du skall alltid ha en förare, dvs ansvarig för fordonet.
Sedan kan man ju assistera föraren så långt det går, men en helt självkörande bil, nja.
Vad säger juridiken om det? Vem är ansvarig?
Så länge det finns en förare så kan aldrig biltillverkaren bli ansvarig, vilket är risken med helt självkörande bilar.

Toyota = körglädje??? Nä, knappast. Pålitliga, driftsäkra, billiga. Ja. Men inte körglädje.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-24 16:21
Vidstige

Även om Toyota varit dåliga på körglädje så har i alla fall bilarna varit lättkörda som en utmärkande egenskap. Man ska komma ihåg också att Toyotas nya uttalade fokus även inkluderar körglädje och att det är nåt vi möjligen får ser manifesteras mer i kommande modeller. Så lyckas man kombinera lättkörda bilar med mycket körglädje så har man kanske ett vinnande koncept. Ett stort frågetecken är dock företagets användande av CVT som många menar fokuserar mer på att vara lättkörd, mindre på körglädje. Å andra sidan kanske körsmidighet också kan var en form av körglädje även om det inte kan kallas sport. Allt ska ju vara sport numera av nån konstig anledning.

Hur som helst, en viktig sak för Toyota att jobba på tror jag är bättre känsla i styrningen. Kanske kan man lära av Lexus där.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-24 19:21
kallandes

Det är lite paradoxalt. Att Rav 4 är Toyotas Accelerations snabbaste bil, förutom Subaru samarbetet GT 86. Sedan Toyota chefen för några år sedan sa, att Toyotas bilar skulle bli roligare att köra. Så verkar första åtgärden ha blivit, att sätta ännu mindre motorer i dom. Innan han sa det, fanns åtminståne T-sport bilarna. Corolla T-sport kompressor, var faktiskt riktigt körglad. Men allt det är ett minne blott nu.
Jag förstår inte, att man inte trycker ner 2,0 turbon från Lexus. Som toppmodell åtminstone, i tex Avensis. Och pillat lite på chassi inställningarna i den modellen. Jag tror det hade varit en bra start, för att tvätta bort "tråk" ryktet.
Det går inte att leva på ryktet om gamla modeller som, Supra och Celica GT4 hur länge som helst.
Visst GT86 i all ära, men det behöver finnas alternativ även i dom vanliga bilarna.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-25 10:46
Roger Skagerström

Kunskapen om att göra en rolig bil har de nog. De har ju lyckats förr. Och så svårt är det inte. I värsta fall får de väl åka ner till Hertz och hyra en BMW och mäta hjulvinklarna på den. ;) Det är inte som Volvo tex som faktiskt verkade vara rätt inkompetenta på det områden i många år. Men det handlade väl mest om att det var ett gäng riktiga surkartar som jobbade på utvecklingsavdelningen.

För Toyota idag handlar det om aktiva val för vad deras målgrupp kan tänkas vilja ha. Toyotaägare på den marknad som betyder nåt - USAs, vill generellt sett bara ha ett fordon att åka från a till b med. Då gör man det. Ska bilen ha bättre chassie osv kostar det pengar, så det är väldigt onödigt att göra bilen dyr i onödan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.