Bild
Nästa artikel

Toyota Verso får motor från BMW

Nyheter

Samarbetet mellan Toyota och BMW syns nu på riktigt. Toyota Verso kan nu beställas med dieselmotor från BMW.

Första steget för samarbetet är nu taget när Toyota offentliggör ett nytt motoralternativ till Verso. Den 1,6 liter stora och 112 hästkrafter starka motorn som nu erbjuds används i dag i Mini Cooper D och BMW 114d. Toyota har dock fått anpassa den en hel del för att få motorn att passa och elektroniken att samarbeta med Toyotas delar som används i Verso. Toyota har också använt sitt eget start/stopp-system och anpassat till motorn. Verso med BMW-motor kallas 1,6 D-4D och släpper ut 119 gram CO2 per kilometer.

Samarbetet med BMW gör att Toyota även har tillgång till en tvålitersdiesel men inga planer har ännu offentliggjorts för vad den ska användas till. 

BMW och Toyota meddelade för två år sedan att de ska samarbeta med flera projekt. I framtiden kommer det främst röra sig om bränslecellsteknik, lättviktsmaterial och en gemensam sportbilsplattform. 

Kommentarer

#1
2013-12-02 18:17

Nu blir det skjuts i riskokaren! ;-))

#3
2013-12-02 19:50

Motorn i fråga kommer väl ifrån PSA ( ett tag till ) och jo den sätter ganska bra fart även på en Verso.
Kvaliten behöver man därmed inte ifrågasätta.

#5
2013-12-02 22:24

Fantastiskt! Vad var det jag sa? Toyota ville åt BMW:s "gammaldags teknik" =) Så som vissa här har pladdrat sin skit om att det är bara BMW som vill åt Toyotas teknik. Hahahaha ...

#6
2013-12-03 08:04

Kan fortfarande inte hitta någon info om att det skulle röra sig om en Bmw-motor.
Vad jag vet så skall Bmw fortsätta att använda nuvarande PSA motor till åtminstone 2016 i nämnda Mini och 114d.

Huruvida motorn är modern eller inte kan jag inte uttala mig om men oavsett om motorn har funnits ett bra tag nu så har den ju blevit uppdaterad med åren och tillhör alltjämt de snålare.
Hade önskat att Vib kunde ha nämnt kopplingen till PSA i artiklen för att undvika onödigt tjafs.

#7
2013-12-03 11:59

Här förklarar Toyota varför man köper motorer från BMW.
"Another reason Toyota wanted the engine was to help boost the Verso's sales in markets that increase tax on cars with high-displacement engines, such as Turkey, where the Verso is built."
http://europe.autonews.com/article/20131202/ANE/131129856?template=mobile02&X-IgnoreUserAgent=1

#8
2013-12-03 16:11

Sicket tjafs !!
leifer naturligtvis med sitt "tillräckligt hög kvalité" tugg .. (Ja, tillräcklig för Toyota tydligen)
Och så vem som vinner mest på samarbetet ..!!! Och ta mej fan .. Motorn är rentav en PSA produkt ..
Jamen för böveln. Om denna motor har fungerat i BMW'ar .. lär samma motor väl fungera i Toyotor .. !!?? Såvida inte Toyota till äventyrs lossar på topplocksbultarna ;o)

#10
2013-12-03 17:11

Vete fan om du riktigt fattar hur Toyota fungerar leifer.
Toyota har nu pelat i en BMW-motor i sin Verso .. Inte en Toyotamotor. Vad tror du det kan bero på???
Kanske under pistolhot?

#12
2013-12-03 17:22

Tror också det är en utmärkt motor. Bara inte toyotaisterna rör i den ;o)

#11
2013-12-03 17:22

En PSA-motor som BMW använder och som nu Toyota köpt.

Hehe, förstår att det kan bli problem om man är märkesfundamentalist eller kategoriskt tycker att bilar från vissa länder alltid är skit.

En utmärkt motor hur som helst.

#13
2013-12-03 17:45

Motoblocket kommer i alla fall från PSA resten av motorn kommer från BMW läser man här.
http://m.wardsauto.com/news-amp-analysis/latest-tech-creates-mighty-16l-mini

#14
2013-12-03 18:04

Om jag inte minns fel så hade väl Toyota rätt stora motorproblem med bl a sin 1,8 l bensinmotor för några år sedan... Så den nya PSA/BMW-dieseln gör säkert inte Toyotorna sämre. Just motorer finns det ju rätt många duktiga tillverkare av numera.

#16
2013-12-03 20:04

Kul leifer.
När blev det billigare att äga Toyota?

#17
2013-12-03 20:40

Den dyraste "nyköpta" bilen beträffande service och reparationer av de jag köpt sedan 1989 är helt klart den Corolla Touring -03 som jag bara körde i drygt 7000 mil. Förutom ovanligt hög servicekostnad så blev jag också tvungen att byta bromspads på ena axeln - nåt som jag aldrig behövt vid så låga mil på nån bil. Hittills (peppar, peppar) har ingen av de övriga "nyköpta" bilarna överhuvudtaget behövt repareras så att jag själv fått betala reparationen. Körde en Focus i 10.000 mil utan minsta fel överhuvudtaget - men det är nog den i det sammanhanget bästa bilen jag haft. Sen kanske den var lite bullrig emellanåt men det problemet delade den ju med bl a Corollan. Hade dessutom ett antal garantireparationer på Corollan men jag dömer absolut inte ut den på nåt vis - det är bara som så att allt Toyota gör inte bara rullar och rullar utan reparationer. Jag brukar köra dessa bilar under 3-4 år och upp till ca:10.000 mil. Visst finns det andra bilar som krävt mera reparationer men det har tagits på garanti eller goodwill helt och hållet. Goodwill-reparation behövdes f ö även på Corollan och där kan jag säga att Toyota skötte sig bra - inga som helst diskussioner om vem som skulle betala. Skulle kunna tänka mig att t ex Ford varit betydligt mera svårflörtade om nåt gått sönder efter garantitiden - men det är bara en känsla eftersom jag aldrig hade några problem på Focusen.

#19
2013-12-03 21:16

Hur många kärringkörda 3 åriga BMW har du ägt leifer?

#20
2013-12-08 19:41

Jes_: Menar du att en BMW inte håller längre än tre år? ;) Den uppfattningen lirar ju väl med deras tvååriga garanti ifs.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.