Bild
Nästa artikel

Toyota tillbaka i WRC efter 18 år

Video/Nyheter

Toyota meddelar nu att de kommer ställa upp med ett fabrikssponsrat stall i rally-VM. Debuten sker först 2017 men här är bilen de ställer upp med.

Efter 18 års frånvaro meddelar nu Toyota att de återigen kommer ställa upp i rally-VM, och detta med ett fabrikssponsrat stall. Bilen som kommer köras i den högsta WRC-klassen är baserad på småbilen Yaris. Första hela säsongen med bilen blir den som drar igång 2017.
 
Rallybilen är modifierad enligt FIA:s reglementen och drivs av en 300 hästkrafter stark turboladdad fyrcylindrig motor på 1,6 liter. Vilka som kommer ratta den lilla rallybilen är ännu okänt.
 
Diskutera: Hur tror du att Toyota kommer klara sig i rallycirkusens högsta klass?

Kommentarer

#1
2015-01-30 09:14

Man får väl hoppas att de inte tänker fuska igen.
Var ett klantigt försök....

#2
2015-01-30 09:26

Ja det kanske går, men även om de har väldigt stora ekonomiska resurser så är det inte säkert att det räcker.
Minns hur det gick i F1!

#3
2015-01-30 10:59

Spännande, fast man kan ju inte gilla Toyota och vara bilintresserad "Har jag hört" ;)

#4
2015-01-30 11:04

Jodå - denna typ av Toyota-bilar kan man nog gilla även om man är bilintresserad, Simon...:)
Men en Yaris HSD - nääää....:)
Sen har jag förstått att det är nästa Yaris-generation som kommer att ligga till grund för den bil man skall köra i 2017 års serie.
Kul att dom är tillbaka hursomhelst för det blir alltid intressantare med flera märken representerade.

#5
2015-01-30 11:07

Pi, nä om man gillar Yaris HSD så är man både teknik och bilintresserad :)

#6
2015-01-30 11:37

Nja Simon - jag provade en Yaris HSD men det var den tråkigaste bil jag kört på länge - och inte ens bränslesnål. Mycket hellre en Auris HSD om det nu skall vara en hybrid. Men rallybilar är en helt annan sak...:)

#7
2015-01-30 11:54

Lite kul att det är Toyotas VD som testkör på den leriga testplatsen :)

#8
2015-01-30 12:35

Simon no 1.

Man kan ju gilla en Polo om man är bilintresserad.........det är en kul/rolig bil , eller en Skoda kanske av valfri modell, då skrattar man sig harmynt när man kör.....;o)

#9
2015-01-30 12:41

Visst är det kul att motorsportentusiasten, tillika vd'n, Akio Toyoda sitter bakom ratten i filmklippet.
En man med verklig passion för bilar och motorsport.

Tror inte det skulle vara lika roligt med t.ex. Martin Winterkorn körandes en Polo.

#10
2015-01-30 12:39

Hur fasen kan man Bromsa, att ett till märke och fabriksteam kommer till WRC????

#11
2015-01-30 12:40

Tobo.

Martin Winterkorn har fullt upp med att få sitt företag att nå Toyotas kvalitet som är hans mål, han har inte tid att prova rallybilar.........

#12
2015-01-30 12:51

Det här är bra nyheter.
Fler stall behövs i WRC.
Att de redan nu testar 2017 års bil visar på att de menar allvar.
De liksom VW lämnar inget åt slumpen när de ska tävla i WRC.
De kommer garanterat inte delta för att bli tvåa...
Good news!

#13
2015-01-30 13:43

AudiS4 vi har nån rolig kille här som brukar rösta ner allt som rör japanska bilar, ofta med hundratals knapptryckningar, så gasabromsa är helt meningslös i dessa debattrådar

#15
2015-01-30 17:48

VI får hoppas Toyota håller sig till reglerna denna gång.

Sist slutade det med avstängning pga uträknad fusk med för stor turbo.

#16
2015-01-30 17:56

Nej, det slutade inte sist med avstängning.
Det var i ett tidigare skede...tror det var 1995 som de modifierade turbon lite fritt om man säger så :-)

#17
2015-01-30 18:30

Eftersom VAG-hataren nr 1 absolut måste ta in jämförelser med Polo och Fabia i en tråd om Toyotas nya WRC-bil så kan jag säga att dessa bilar med 1,2/90 hk "lillturbon" är rena glädjepillerna att köra jämfört med Yaris HSD. Nu är säkert Yarisen en bra bil - det tvivlar jag inte på - men maken till sömnig motor och en förarmiljö som också lämnar en hel del övrigt att önska får man nog leta länge innan man finner.
Fast att jag nämnde detta med Yaris HSD tidigare hade bara att göra med att det är den kommande Yarisen tydligen skall vara utgångsämnet till Toyotas nya WRC-kärra och när jag nämnde detta till Simon så var det faktiskt med glimten i ögat .
Men som de flesta övriga som kommenterat i denna tråd så tycker som sagt även jag att det skall bli kul med ett till märke i WRC - så att VW kanske kan få lite konkurrens om pallplatserna...:)

#19
2015-03-09 00:16

Hoppas de håller sig från att fuska då,men de har väl inte bättrat sig ännu,med facit i hand har de ju mörkat i hyfsad nutid,långt efter turbofusket -95.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.