Nästa artikel
Toyota slopar sladden till elbilen
Nyheter

Toyota slopar sladden till elbilen

Publicerad 13 februari 2014 (uppdaterad 13 februari 2014)
Toyota vill bli av med sladden som används för att ladda elbilar. Nu börjar den japanska biltillverkaren testa trådlös laddning.

Flera biltillverkare – bland annat Volvo, Renault och Toyota – är inne på samma sladdlösa spår: batterierna i framtidens elbilar laddas trådlöst.

Toyotas system går ut på att bilen parkerar ovanför en laddningsplatta i marken. Elen överförs sedan till bilens batterier via ett magnetfält som uppstår mellan två induktionsspolar, en i marken och en i bilen, utan att sladdar är inblandade.

Med start i februari och ett år framåt ska tekniken testas i Japan med tre ombyggda exemplar av laddhybriden Toyota Prius Plug-in Hybrid. Senare i år ska liknande tester med sladdlös laddning genomföras i både Europa och USA.

Utan sladd tar det enligt Toyota ungefär 90 minuter att ladda batterierna i en Prius Plug-in Hybrid till full kapacitet, vilket innebär att bilen kan åka upp till 2,5 mil på el. För att underlätta parkeringen över laddningsplattan har den japanska tillverkaren också tagit fram en ny parkeringsassistent som hjälper föraren att placera bilen rätt.

När tekniken kan bli verklighet är oklart, men Toyota skriver i pressmeddelande att "målet är att kommersiellt kunna lansera ett sladdlöst laddsystem".

Diskutera: Är sladdlös elbilsladdning framtiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-13 16:07
saabnisse

Och hur många laddplattor kommer det att behövas?
Och givetvis kommer varje laddplatta att vara unik för varje bilmärke!
Jag kan se en framtid där var parkeringsplats är skyltad med speciella symboler för varje enskilt bilmärke som är försedd med denna fantastiska laddmöjlighet.
Trams!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-13 18:10
quattron

Saabnisse, jag tror du målar fan på väggen. Skulle inte tro att de är så fullt dumma att systemet inte passar alla aktuella bilmärke. Jag tror däremot det kan finnas andra lite knepiga problem, t.ex. det som vårt vinterväder skapar om detta skulle komma till Sverige. Men nog hade det varit smidigt alltid, trådlös ström är ju något man skämtat om tidigare.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-13 18:43
hoff

Detta har jag förutsett länge.
Förvånad dock att inte tillämpningen kom först på trådlösa motorvärmare.
När ska Calix och Defa lansera det?

#4 • Uppdaterat: 2014-02-13 18:53
PREVIA

Därmed tar Toyota ett steg till mot att slopa laddkabeln vid laddning av elbilar eller plugg-in-hybrider. Toyota har tidigare gått in med finansiellt stöd till det amerikanska företaget Witricity, ett forskningsföretag baserat på forskning som bedrivits vid Massachusetts Institute of Technology, MIT.

Laddningsprincipen baseras på magnetisk resonans i stället för induktionsladdning, som är en annan lösning på sladdlös laddning. Magnetisk resonans ger mindre förluster och medger större avstånd mellan laddaren i marken och mottagaren i bilen, vilket gör det lättare för föraren att parkera bilen vid laddning.

Laddaren som placeras i marken behöver endast vara 50 x 50 cm och mottagaren i bilen 20 x 20 cm.

Witricity har även licensierat sin teknik till Audi och Mitsubishi, samt till underleverantören Delphi.

Witricitychefen Eric Giler tror att de första bilarna som börjar utrustas med tekniken för trådlös laddning kommer som 2016 års modell.

- Med Toyota som världens största biltillverkare med på tåget så tror jag många andra företag kommer att följa efter, säger Eric Giler i ett pressuttalande."
Från den här sidan.
http://www.blogkeen.com/view_blog.aspx?id=105961950
För 14 år sedan använde man induktionsladdning som krävde att spolarna kom mycket nära varann som med eltandborsten. Med resonansladdning kan man även ha föremål mellan sändare och mottagare vilket gör att snö och is inte blir några problem. Här en film om induktionsladdare för elbil.
http://m.youtube.com/watch?v=NMSZy1N3u_Y

#5 • Uppdaterat: 2014-02-13 19:28
Krister_L (ej verifierad)

Toyota slopar sladden till elbilen: Såja ... nu kanske körsträckan kan öka lite, det har ju varit problem med att kontakten ryckts ur efter ett 50-tal meter

// Krister

#6 • Uppdaterat: 2014-02-13 19:42
saabnisse

Redan vässar alla elallergiker klorna, kom ihåg att det finns mängder av militanta motståndare som inte ens tål en ficklampa utan att få utslag.
Hur ska man lyckas att undvika deras motståndskampanjer?

#7 • Uppdaterat: 2014-02-13 19:57
Krister_L (ej verifierad)

Ja ... många utslag blir det. Får nog badda med lite diesel ;-)

// Krister

#8 • Uppdaterat: 2014-02-14 12:12
Onehp

@PREVIA: intressant!

Det som jag undrar mest över är ju effektiviteten, man vill ju inte slösa med energi, ingen skulle godta att säg en kvart av bensinen/diesel missar tanköppningen och rinner ut på golvet...

#9 • Uppdaterat: 2014-02-14 13:22
Janne G

Så mycket prat om laddningssystem. Så mycket prat om räckvidder.
Varför så lite prat om tillgången till mineraler som man kan göra batterier av? Hur många laddningsbara bilar kan man bygga innan jordens gruvor är tömda? Skulle tro att oljan räcker längre...

#a • Uppdaterat: 2014-02-14 14:55
PREVIA

97,4 % verkningsgrad vilket är ungefär samma verkningsgrad som vid laddning via sladd.
http://www.renewablesinternational.net/inductive-charging-for-electric-cars/150/537/71522/
En jämförelse till .
http://www.fastincharge.eu/scientist.php
Lithium verkar räcka åtminstone till 2050 läser man här.

http://www.rmi.org/Content/Images/Lithium%20ion.PDF

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.