Bild
Nästa artikel

Toyota RAV4 EV – elkraft från Tesla

Nyheter

Samarbetet mellan Toyota och Tesla börjar bära frukt. En Toyota RAV4 med elmotor har nu tagits fram.

I våras inledde Toyota och den amerikanska sportbilstillverkaren Tesla ett samarbete om utveckling av elbilar.

Tesla, som gjort sig känt för effektstinna elektriska sportbilar, har nu levererat en komplett drivlina till den kompakta suvmodellen Toyota RAV4. En konceptversion som går under namnet RAV4 EV visas nu på bilsalongen i Los Angeles.

Förutom motor, batteripaket, växellåda och mjukvara kommer kaross och övriga komponenter från nuvarande Toyota RAV4. Fronten har dock formats om och inuti bilen finns nya mätartavlor.

16 mil på el
Enligt planerna ska bilen lanseras 2012 i USA med en elektrisk räckvidd på 16 mil. Toyota uppger dessutom att räckvidden ska vara möjlig att nå vid olika klimatförhållanden och att drivlinan inte ska stjäla något utrymme.

Eldrivna Toyota RAV4 EV blir icke desto mindre ungefär 100 kilo tyngre än den ursprungliga bilen med V6-motor.

Toyota ska nu bygga en testflotta med 35 exemplar som ska testas i trafik under 2011. I dagsläget finns inga planer på att ta Toyota RAV4 EV till Europa.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4 EV?

Kommentarer

#1
j a r l
2010-11-22 08:37

Ännu en gång visar Japsen vart skåpet skall stå.

#2
Raymond K
2010-11-22 10:29

Ja det gör dom. skåpet skall stå på verkstaden

#3
2010-11-22 11:46

Re Raymond K du har nog missförstått, återkallelser görs för att du ska slippa stå på verkstaden....

Allt för att få en så felfri bil som möjligt...!

#4
Raymond K
2010-11-22 11:57

Kunde inte låta bli att ge Jarl en känga. :-)

#5
2010-11-22 13:09

Okey...!

#6
789
2010-11-22 19:50

Fy fan vilken ful Toyota. Toyota har lyckats igen, att "ställa skåpet upp och ner"....

#7
j a r l
2010-11-22 20:18

Tesla + Toyota = Bästbäst, världsbäst!

#8
j a r l
2010-11-22 20:19

Andra bilmärken tex Saab är kvar i stenåldern med teknik från GM. Muhahahaha...

#9
2010-11-23 00:24

Re 789 är det inte lite märkligt att du uppger att du äger en Toyota men ändå inget annat gör än skriver negativa saker om bilmärket...????

Jag tror du är ett forumtroll som bara vill smutskasta och inte alls äger en Toyota....

#10
j a r l
2010-11-23 07:41

789 - största trollet ever. Don't feed him... Han bara förstör.

#11
Raymond K
2010-11-23 10:20

Jag gillar eldrivna bilar och hoppas att räckvidden ökar så pass snart att man i alla fall kan ta sig ca 25 mil vintertid på en laddning, där går i alla fall min smärtgräns.
Men för att tala om denna bilen i artikeln
OMG vilken ful bil.

#12
2010-11-23 12:28

Jag förstår inte det här samarbetet, Toyota är väl så stora att de inte behöver hjälp av Tesla?

Det är ju inte precis några märkvärdiga tekniklösningar Tesla har tagit fram, så vad är Toyota ute efter?

#13
2010-11-23 17:22

Toyota vet nog mer än vad Saabnisse gör i detta fallet. Toyota investerar inga pengar om man inte vet att man får något tillbaka eller att Tesla har något som Toyota vill åt. Och att Toyota kan investera i andra egna projekt som man finner intressanta för framtiden. Istället köper man in sig i Tesla för att dessa "sålde" sig billigt till Toyota för att "utveckla" denna Rav 4 med eldrift så man själv inte behöver utveckla denna. Så kan man fortsätta med sina egna projekt/utvecklingsarbete som man finner mer intressant hos Toyota. De är inte dumma de där japanerna.....

#14
2010-11-24 10:45

Shogun, jag skrev inte att jag visste något om det här , jag skrev att jag inte förstår vitsen med samarbetet.

Men det kan ju naturligtvis vara ett snabbt och billigt sätt att få ut en bil på marknaden som ingen kommer att köpa.

#15
2010-11-24 11:24

Saabnisse.

Du vet inget om det här skriver du, för att i nästa andetag säga att
ingen kommer att köpa denna!? Hur vet du det? Märkligt resnomang, så Toyota kommer att komma med en bil som ingen kommer att köpa,hmmm. Tror du verkligen själv på det du skriver? Jag tror att Toyota gjort en bedömning av hur förutsättningarna är för bilen att sälja och generera vinst till företaget alternativt PR till företaget när denna bil kommer. Dummare är inte japanerna.

Faktum är att detta är vad Saab skulle behöva ha för att 9-4X ska uppfattas som något nytt och fräscht och inte bara en suv i mängden. Eller en hybrid är något man skulle ha. Vad jag vet hittills så har man inte ens en dieselmotor till den bilen än. Kan det bli en succe? Succe med V6-motor? Hoppas att Saab/Spyker har något ess i skjortärmen för den modellen som kommer att göra att den sticker ut mot konkurrenterna i suv klassen.

#16
789
2010-11-24 12:44

SAABnisse:
Jag håller med dig!

#17
Uwno Lööf
2010-11-24 15:57

Toyota, haha! Vilket skämtmärke.

#18
Håkanda
2010-11-24 21:01

Du Uwno, har du haft någon Toyota, jag körde Toyota under 9 år, hade inte ett enda fel. Så vad gäller kvalitet och driftsäkerhet är Toyota oslagbart bra!

#19
Raymond K
2010-11-25 11:25

De flesta bilar av idag håller god kvalitet, men visst finns det måndagsexemplar

#20
2010-11-26 02:11

Det största skämtet här är väl ändå Uwnu Lööf som inte ens kan stava till sitt namn..... He, he...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.