Nästa artikel
Toyota RAV4 (2013) – rapport från provkörningen
Direktrapport

Toyota RAV4 (2013) – rapport från provkörningen

Publicerad 27 februari 2013 (uppdaterad 28 februari 2013)
Rymligare, mer praktisk bakdörr, men utmärker sig inte mot konkurrenterna. Vi rapporterar direkt från provkörningen av Toyota RAV4.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig just nu i Barcelona för att provköra nya Toyota RAV4.

– Den har fått större axelavstånd och blivit mycket rymligare. Nu finns betydligt mer plats i baksätet, som kan vara det rymligaste i klassen. Dessutom är lastutrymmet större och har bekvämt låg lasthöjd, så första intrycket är att RAV4 blivit mer praktisk, säger Calle Carlquist.

Vad mer är nytt?
– Nytt utseende, med aggressiv front och mycket vinklar över hela karossen.

– Bakdörren har nu gångjärn i överkant i stället för på sidan som i de tre tidigare RAV4-generationerna. Det är bra, nu blir det enklare att lasta bilen på stormarknadsparkeringen.

Hur är den att köra?
– Det är en typisk Toyota, med lätt styrning och jämn, väldigt lätt gång. Dock har motorn dålig segdragningsförmåga eftersom det maximala vridmomentet 195 newtonmeter nås först vid 4 000 varv, vilket ligger högt upp. Man får gasa på bra för att få riktig fart.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Huvudkonkurrenterna är till exempel Kia Sportage, Honda CR-V och andra bilar i den klassen. RAV4 står sig väl men sticker inte ut på något sätt. Den har inget som är anmärkningsvärt bra, men heller inget som är anmärkningsvärt dåligt. ”Middle of the road” tycks ha varit mottot.

– Jag kör bensinversionen, med en tvålitersfyra på 151 hk. Det är motoralternativet som blir vanligast i Sverige.

När kommer den hit och vad kommer den att kosta?
– I mars och kostar från 237 500 kronor i det allra billigaste utförandet.

Missa inte bildspelet, klicka på bilden till höger!

Läs hela provkörningen av Toyota RAV4 i Vi Bilägare 4/2013. Tidningen utkommer den 13 mars och anländer hos prenumeranter veckan dessförinnan.

Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota RAV4?

Relaterade bildspel

Grundfakta och testbetyg
Mazda Peugeot Renault
Grundpris 204 000:– 239 900:– 187 900:–
Milkostnad 27,05:– 32,15:–* 24,90:–
Körkänsla 4/5 5/5 4/5
Ekonomi 3/5 2/5 5/5
Komfort 2/5 4/5 3/5
Säkerhet 4/5 4/5 5/5
Miljö 3/5 3/5 3/5

*) Med kampanjpris 29,90 kr/mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-27 17:17
IngoS

Pris och utrustningslista på Toyotas hemsida. Bara AWDversioner. Verkar generellt få en lägre prisnivå än Mazda CX-5 och Honda CRV och därmed vara relativt prisvärd.. Är den lika bra som konkurrenterna räcker det ganska långt om man inte är överkänslig mot utseendet.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-27 19:21
V8-Power

Så var det det här med inredning igen, hur ser det ut...
Vill man profilera om Toyota som en lågprisbil eller vad håller de på med?

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Håller med om att inredningen ser lite billig ut, misstänker att de jagar kostnader och ser var de kan spara in en yen eller två någonstans...

#4 • Uppdaterat: 2013-02-28 05:05
Thommys

Toyota med sin utrustningspaket. Tänk om folk kunde få bilen utrustad som de ville och inte få betala en massa för sådant de inte vill ha.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-28 09:51
Rustan Werling

Jag tycker Toyotas nya design kommer mer till sin rätt på den här lite större bilen. Bakluckan blev bra, skönt att dom plockade bort reservhjulet därifrån. Gillar inte riktigt att bakljusen sticker ut så mycket. Men överlag en helt okej design......till det yttre.

Interiören är helt otroligt billig och ful.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-28 13:59
Tobo

Rustan: Ända sedan 2008 har man kunnat köpa RAV4 med eller utan reservhjulet på bakluckan.
Håller dock helt med om att det ser bättre utan.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-28 21:44
göinge

När jag för 25 år sedan började intressera mig för vägtrafikens miljöpåverkan körde biltillverkare och motor"journalister" med mantrat "Inom tio år kommer det att finnas bränslecellsbilar på marknaden. Köp en till bensinbil tills dess." Det enda som har ändrat sig sedan dess är att bilverkare och motor"journalister" har bytt ut "bensin" mot "diesel", annars är mantrat detsamma!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-01 09:05
Mistro

"göinge": Ja det är bedrövligt,..fick höra ungefär samma ord så sent som 2007 då jag köpte en ny bil.
Nästa bil du köper (alltså 2010) blir en hybridbil med El/Diesel som är långt mer avancerad än allt tidigare och denna bil hade jag också läst mycket om så jag trodde på honom.

När denna fantastiska bil väl lanseras så lär den troligtvis redan vara föråldrad då det är viktigare för biltillverkarna att ge sken utav vad som komma skall än att faktiskt agera på riktigt.
Förvånar mig inte längre på några löften ifrån biltillverkare som ändå aldrig blir verklighet.
Utställningsbilar som ser ut att kunna flyga gör mig allt mer illamående då man ju vet att detta bara är ännu en show i tillverkarnas lekstuga.

Bränslecellbilen som det har pratats om så länge får allt annat att verka föråldrat men får tillverkarna fortsätta som tidigare så sitter vi väl här om 25 år och pratar om det samma.....?
Förhoppningsvis så har nog dock hybriderna med Toyota i spetsen tagit över marknaden helt då men nästa steg lär nog som sagt dröja ...

#9 • Uppdaterat: 2013-04-08 22:34
Lokis

Jag tycker nya Rav4 är en mycket trevlig bil, förstår inte tugget om "billig inredning".
Det är väl en typisk inredning av en bil i den prisklassen.
Exteriört så är den mycket snygg,.
Men men alla kan inte tycka lika.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.