Bild
Nästa artikel

Toyota och Subaru bygger elbilsplattform

Nyheter

Japanska biltillverkarna kombinerar sina styrkor och först ut blir en eldriven suv.

Plattformen är tänkt att sitta i en laddbar Toyotasuv och en laddbar Subarusuv i C-segmentet. Biltillverkarna säger att de i den nya elbilsgrunden kombinerar sina styrkor, det vill säga Subarus kunnande om fyrhjulsdrift och Toyotas kunskap om elektrifiering.

Vidare tänker de sig att plattformen även kan utgöra basen i större passagerarfordon, som en suv och en sedan i D-segmentet. 

Toyota och Subaru har tidigare samarbetat i framtagandet av bakhjulsdrivna Toyota 86 och Subaru BRZ 2012. Subaru Crosstrek som säljs i USA har lånat sin hybridteknik från Toyota. 

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Subaru?
 

Kommentarer

#1
2019-06-10 14:13

Klart de skall samarbeta. När blodsbatterihysterin slutligen visar sitt rätta ansikte och politiker och media inte längre förmår rentvätta den i sann PK-anda så kommer de tillverkare som satsat minst på den här tekniken att stå starkast.

Volvo har ju t ex hitintills varit väldigt duktiga på att harva ur sig olika PK-floskler om framtidens elektrifiering, och därmed undvikt att leverera. Har de tur har idiotin blåst över innan de tvingats in i träsket för hårt.

.

#2
2019-06-10 14:15

Det var inte länge sedan som Toyota deklarerade att de inte alls trodde på elbilar utan istället helt satsade på vätgasteknik. Tills denna var helt införd så skulle fossila elhybrider från Toyota vara lösningen. Nu har de ändrat sig.

#3
2019-06-10 15:37

Pinjong.

Detta är inte sant alls, utan har funnits med i Toyotas plan sedan 2014/17. Man har dock nyligen i dagarna visat att det blir något år tidigare än tidigare prognos, och blir nu nästa år 2020. Och alla alternativen satsas det på fortsatt. Bla solid state batterier som man har flest patent på av alla tillverkare. Man hoppas kunna visa detta batteri till nästa år OS i Tokyo. Så de följer sin plan.

https://europe.autonews.com/automakers/toyota-pulls-forward-electrificat...

Tycker samarbetet är bra, även samarbetet med Mazda. Som får hybridteknik.

#4
1
2019-06-10 16:39

Alla som ropar på pk är troll. Tänk själv istället för att gå med näsan i Jimmies röv.

#5
2019-06-10 16:50

Shogun. Läser man internationell motorpress så skrivs det om Toyotas valhänthet när det gäller batteribilsstrategi. Man kritiserar även de bilder som släpptes nyligen och som skulle visa Toyotas modellbredd (att jämföra med VW:s), för att vara photoshoppade av något motorintresserat barn.

#6
2019-06-10 17:14

Hybrider är inte framtiden, de är en övergångslösning. Batterier kommer starkt nu. Längre fram så satsar alla stora tillverkare på vätgas. Toyota fortsätter med att göra tråkiga bilar med disharmonisk design. T o m Aygo lyckades de förstöra.

#7
2019-06-10 18:02

Pinjong.

Tro inte på allt du läser i pressen. Bra argument du har också om photoshop....;o) Man följer sin affärsplan på alla områden. Skulle man inte satsat på batteri elbilar, varför är man då så långt framme med solid state batterier om man kom på igår att man skulle satsa på batteri elbilar? Och har flest patent på dessa av alla tillverkare om man inte utvecklat dessa batterier under många år just för att lansera elbilar? Vi kan få se dessa batterier redan nästa år under OS i Tokyo 2020 om allt klaffar. Kan man läsa här.

https://europe.autonews.com/automakers/toyota-pulls-forward-electrificat...
Raphael.

Hybrider kommer att hänga med många år ännu, oavsett vad du gissar/tror. Diesel däremot är det få som tror på idag, men det har vi konstaterat förut.
Franska bilar är fortsatt av dålig kvalitet och betraktas av de flesta som problembilar ute på marknaden, fråga en verkstad om konstruktioner som gör dom vansinniga, samt dyra i timkostnad på verkstaden för ägaren pga dåliga service ovänliga konstruktioner jämfört med vilkan japansk bil som helst där ingenjörerna verkligen tänker till vid konstruktionen om bilen behöver repareras.

Detta nedan är ett exempel på detta.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/hur-tanker-jag-...

#8
2019-06-10 18:21

Shogun. Alla (utom du) är överens om att Toyota har reviderat sin affärsplan pga av det som händer på elbilsmarknaden.

#9
1
2019-06-10 18:29

Toyota är i framkant, ligger redan bäst till vad gäller utsläpp och kommer lätt kunna fortsätta visa vägen. Utseende är subjektivt och onödigt att ta upp i sammanhanget, men faller ju uppenbart många i smaken då de säljer typ, ja just det, bäst.

#10
2019-06-10 18:47

Bra med samarbeten mellan tillverkarna, det verkar driva utvecklingen framåt - särskilt mot renare drivlinor.

#11
2019-06-10 19:48

Pinjong.

Det är väl för att ingen läst affärsplanen, utan bara läser medias skriverier. Man följer affärsplanen man slagit fast sedan länge. Att man skulle komma med elbilar beslutade man inte igår eller förrgår....

Frågan är, när når man lönsamhet med batteribilarna samt solid state teknologin?

#12
2019-06-10 19:57

Fast Shogun, medias skriverier baseras på uttalanden från olika ansvariga hos Toyota.

När det gäller solid-state så har ju beskeden från Toyota och Panasonic varit att det visst går att ta fram ett batteri ganska snabbt men att det sedan tar åtskilliga år (tidigare sade man 10 år men nu ca 5 år) för att konsumentanpassa produkten. Så den variant som man nu säger sig vilja visa upp innan OS är förmodligen en utvecklingsversion.

#13
2019-06-10 21:16

Pinjong. Ja om vi bortse från Bagdad Bob som åter kommer med påståenden som går på tvären med Toyota själva så är det allmänt känt att Toyota svängt rätt rejält.

"En Toyotachef som nyhetsbyrån Reuters talat med och som vill vara anonym säger att 180-graderssvängen i strategin har varit "plågsam och hjärtskärande"."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170424/darfor-gor-t...

https://www.testfakta.se/sv/motor/article/toyota-slutar-med-elbilar?crea...

"Toyota erkänner: Vi är sena på "elbilståget"

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180910/toyota-stors...

"Hade våra handlare upplevt att det funnits ett stort intresse av elbilar från kundernas sida, då hade vi haft elbilar på vägarna idag", säger Jack Hollis till Autoguide."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181219/toyota-vi-se...

MVH AL

#14
2019-06-10 21:29

Tror man att en ny batterityp är färdig för produktion i stor skala när man visat batteriet för första gången - ja, då tror man nog på tomten också...
Helt klart har Toyota svängt i batteribil/vätgasbil-frågan även om dom satsar på båda teknikerna. Men batteribilarna har man nog tvingats prioritera upp rejält senaste åren.
F ö hävdar min Mazda-handlare att Mazda kommer att släppa sin första elbil väldigt snart - vilket jag nog i så fall missat i nyhetsflödet runt elbilar.

#15
2019-06-10 22:11

"Jätten Toyota har varit skeptisk till rena batteribilar men lett utvecklingen inom hybridteknik. Förra året meddelades dock att batteribilar med lång räckvidd är att vänta."

https://www.nyteknik.se/fordon/den-stora-elbilskampen-har-borjat-6876834

"Sedan projektet initierades har Toyota dessutom ändrat ståndpunkt när det gäller helt eldrivna bilar. Företaget har tydligt deklarerat att batteritekniken är för outvecklad för att elbilar ska bli en realitet inom en förutsägbar framtid."

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-oppet-for-projekt-med-toyota-6398086

"Toyota har hittills främst satsat på hybridfordon och bränslecellsbilar. Beskedet från från företaget att satsa på rejälare batterier kan därför till viss mån ses som en förändrad kurs."

https://www.nyteknik.se/fordon/toyota-utvecklar-kraftigare-elbilar-6862493

Osv osv

MVH AL

#16
2019-06-10 22:26

Pi.

Enligt Toyotasfilosofi "Kaizen" = ständig förbättring så är inget någonsin färdig utvecklat. Inte heller batterier som solid state, inte ens färdigt för produktion i stor skala, men det har heller ingen påstått. Tror man att världen största märke inte sysslat med BEVs utan bestämt att satsa på det igår eller förrgår så är man mer än naiv om man tror detta!

Men vi kan komma att få se en fullt fungerande bil som drivs av solid state batterier till OS i Tokyo 2020. Kanske också senaste generation bränsleceller i någon Lexus/Mirai modell.

Frågan är när kommer lönsamheten för både solid state och bränsleceller? Känner vi igen detta sedan hybriderna introducerades med samma frågeställning?

#17
2019-06-10 22:22

Jättemärkligt, varför börja med SUV modeller när det gäller elbilar? Ge oss vanliga bilar, som går längre och behöver mindre batterier. Alla märken skall tvunget ut med en 2,5 tons SUV istället för något praktiskt, billigare och egentligen bättre för både miljön och plånboken.

#18
2019-06-10 22:41

Shogun - att Toyota är ditt märke har vi förstått för länge sen men bara för att man är "störst" så ligger man inte jämt först - t ex inte med produktion av batteribilar. Och en prototyp med Solid state-batterier är ju i praktiken inte mycket att yvas över.

#19
2019-06-11 01:06

Pi.

Det var ett bra motargument som vanligt....det är ett märke bland många andra. Äras den som äras bör....och då menar jag inte den som ofta fuskar....

De batteribilar som finns idag är inte tillräckligt bra, därför forskar man på solid state och ett genombrott verkar ha skett.

Att en bil med solid state batterier prototyp eller inte, fullt fungerande inte skulle vara något att yvas över måste vara en felbedömning...som jag ser det iallafall. Men det kanske är vardagsmat norr över....

#20
2019-06-11 08:28

Shogun, din kommentar om franska bilar får en att småle, vissa är tydligen så fasta i sin tro att ingenting förändras någonsin. Toyota är nuförtiden på efterkälken och alla andra tillverkare har sin egen "Kaizen" för länge sedan i bruk. Bli inte fast i er "barnatro" gott folk utan ta reda på hur det ser ut i dagens läge! :)

#21
2019-06-11 08:48

Ha ha Peugo: Du talar för döva öron. När jag presenterade det här sist så blev Shogun så upprörd att han blockerade mig. Då vet man att man träffat rätt;-)

https://europe.jdpower.com/press-releases/2019-uk-vehicle-dependability-...

Peugeot har där 77 fel per 100 bilar mot Toyota 134. Både Renault, Dacia och Citroen rapporterar in färre fel än självaste Toyota.

Tar vi året innan, år 2018, hade Peugeot 107 fel per 100 bilar mot Toyotas 109. Allt enligt JD Power.

https://europe.jdpower.com/business/press-releases/2018-uk-vehicle-depen...

Toyota har därför fler fel än tidigare och också (uppenbarligen) fler fel än konkurrenterna;-)

MVH AL

#22
2019-06-11 10:34

Peugo.

Fråga de som drabbas om de småler, tex den ovan i länken till forumet....fråga vilken verkstad som helst om vanvettiga konstruktioner som ger dyra reparationer för ägaren som tar långtid pga konstruktionen. Man undrar vad som blivit bättre, och hur långt "fransk kaizen" har kommit? Till ingenjörerna som konstruerar dessa bilar verkar de inte nått ännu....

#23
2019-06-11 10:55

Styggavargen.

För att suv/crossover säljer, det är vad kunderna efterfrågar. Därför kommer det suv modeller som är batteri, hybrid, bensindrivna. Det är inte svårare än så....

#24
1
2019-06-11 11:26

Kvalitet, ständiga förbättringar, hybrider. Där har Toyota gått först och andra följer, Kia är bra exempel på det, fransoserna lyckas väl inte särskilt väl med något av detta.

#25
2019-06-11 15:00

Ähum, solid state i massproducerade bilar ligger nog minst 10 år bort...

#26
2019-06-11 15:33

Och dessutom är inte de tekniska problemen helt lösta än Axa. Bland annat har man vad jag läst inte fått ordning på fordonets köldegenskaper.

Men visst är det en spännande teknik. Fungerar den tror jag vi har mycket positivt att se fram mot ifråga om elektrifiering.

Men där är vi ju dock inte än.

MVH AL

#27
2019-06-11 18:45

AL
Köldegenskaper? Menar du kalluft i AC eller kylning av batteriet? Som jag förstår det så kräver inte solid state lika mycket kylning som litiumjon då solid state inte genererar lika mycket värme vid effektuttag.

Men jo, det är spännande och när väl solid state är färdiga för massproduktion så kommer det hända en hel del...

#28
2019-06-11 19:48

A.L kanske menar batteriets egenskaper i kyligt väder vilket ju rent allmänt är ett problemområde för olika batteri-kemier - framförallt när det är många minusgrader.

#29
2019-06-11 20:07

Pi och AL
Ahh...

#30
2019-06-12 04:44

Det är rätt Pi. Det var precis det jag tänkte på. Axa; Jag ber om ursäkt för de något tvetydiga och oklara formuleringen.

MVH AL

#31
2019-06-13 07:40

Klarsynt du glömmer bara nämna oljeproducerande länder tror du dom är demokratiska föredömen som främjar mänskliga rättigheter

#32
2019-06-14 19:02

Nja, att AL hittat rätt är en sanning med modifikation. Att han är blockerad beror på återkomande personliga angrepp och invektiv, trots påpekanden att sluta med det. Därefter fick Deeds ta tag i det och radera alla angrepp m.m. Därefter får man en massa PM trots att jag redan påpekat att jag inte är intresserad....så då blev det blockering eftersom det inte lyssnades på uppmaningen. Och detta var i denna artikel. Jag håller mig ifrån personliga angrepp/invektiv.

http://www.vibilagare.se/autoindex/japansk-trippel-i-autoindex

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.