Nästa artikel
Toyota modifierar startknapp
Nyheter

Toyota modifierar startknapp

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 9 januari 2013)
Av säkerhetsskäl har Toyota modifierat start-/stoppknappen i sina bilar. Tidigare tog det tre sekunder att slå av bilen i en nödsituation.

Många av Toyotas bilar har en start- och stoppknapp i stället för en traditionell nyckel. Nu har biltillverkaren modifierat knappen i alla bilar som har den så att bilarna kan stängas av eller startas om fortare, till exempel om de plötsligt skulle accelerera okontrollerat som Toyotas bilar anklagats för i USA.

Tidigare krävdes att knappen hölls inne i tre sekunder innan motorn stannade, nu räcker det med antingen två sekunder eller tre snabba tryck för att slå av bilen.

Modifieringen av startknapparna är nu färdig och alla Toyota och Lexus tillverkade efter augusti 2010 ska vara utrustade med den nya varianten.

Diskutera: Vad tycker du om att Toyota modifierar startknappen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-09 11:19
Hackenbush

Detta är elekronik i ett nötskal.
Man har till och med problem med en start/stopp-knapp.
Varför inte låta motorn stanna omedelbart vid ett tryck?
Inte fasen sitter man väl och pillar på den knappen under körning?
Man kan ju ha något så enkelt som ett litet fällbart plastlock över knappen om man är rädd att man skall stöta emot den under körning.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-09 11:36
Hackenbush

sigge, det finns ett flertal bilmodeller som faktiskt redan har ett fällbart lock över
startknappen, hur detta kan vara livsfarligt har jag svårt att se. Att stanna motorn med endast ett tryck genom att trycka fingret genom plastlocket är inte direkt oavsiktligt.

Och jag håller med dig att en del skriver utan att tänka först. Jag såg det ganska nyligen.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-09 11:57
FZR600R

Exakt vad är fel med den hederliga gamla nyckeln? Ytterligare trams som inte behövs liksom så mycket annat.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-09 12:06
saabnisse

Naturligtvis ska det räcka med ett kort tryck på nyckeln för att stänga av motorn och det är knappast någon risk att oavsiktligt trycka på knappen om den skulle vara något försänkt.
F.ö. känner jag till fall där man stannat motorn även där det varit en konventionell nyckel.
En svåger slog av motorn när han körde ner i garaget och det hade gått bra om han inte tagit ur nyckeln också!
Nerfarten svängde och rattlåset gick i!

#5 • Uppdaterat: 2013-01-09 12:16
Hackenbush

Saabnisse!
Kan inte låta bli att le lite åt ditt inlägg för jag var med om en liknande händelse för ganska många år sedan. En kompis hade köpt en Ford Cortina och om de inte startade på första försöket på vintern så blev det att putta eller bli bogserad för att få igång bilen. Bilen stod vid en vägkant och vägrade starta.
Vi fick hejd på en passerande bil som vänligt lät oss koppla bogserlina, vi satte oss i Cortinan och dragbilen startade och började köra när min kompis plötsligt kom på att han hade nyckeln i byxfickan och rattlåset var i. Det blev ett hysteriskt fumlande i fickorna för att få fatt på nyckeln och han hann precis få i nyckeln och vrida om strax innan en kurva. Det blev någon svettig minut där.
Nu kan man skratta åt det men då var det lite halvläskigt.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-09 12:20
Hackenbush

Sigge, jag orkar inte sitta och leta upp de som har det som standard med det finns att få till
Lexus, Mazda, Mercedes, Mini, Cooper, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot Porsche, Renault, Rover .

Så hade detta varit heltokigt eller trafikfarligt eller som du skrev (livsfarligt) så hade det knappast funnits alls

#7 • Uppdaterat: 2013-01-09 12:32
hultarn

FZR600:
Håller med dig. 1964 fick Mini "hundkojan" start med nyckel istället för startknapp, det var ju en modernisering. Tänk så praktiskt att ha starten ihop med nyckeln!

Nu inför man startknapp igen på flera bilar, är det också modernisering...?
Trams! Förmodligen påhejat av någon finnig designer som tycker det är fränt med startknapp som tävlingsbilar har...

#8 • Uppdaterat: 2013-01-09 12:40
KaptenOberkommando

Ska man se detta som att Toyota vet om att det fanns elektroniska fel i bilarna och att det var därför som man trots allt betalade böterna i USA? Bara som en tanke. Men bäst vore väl kanske att Toyota tar bort motorerna.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-09 14:06
Irvor

Borde inte ha någon betydelse om en bil har startknapp eller nyckel. Om placeringen är bra så fungerar det lika bra oavsett.

#a • Uppdaterat: 2013-01-09 15:08
Meph

Ni som vill ha den gamla nyckeln och tycker startknapp är helt onödigt.. Varför? Varför göra livet svårt för sig när man inte behöver. Har man startknapp så behöver man inte ta upp nyckeln ur fickan. Jag har kört bil 3 år nu med min nyckel liggande i jackan, så OTROLIGT smidigt så jag kan aldrig tänka mig att någonsin ha en nyckel igen!! Nyckellösa system är här för att stanna! Tur att utvecklingen går frammåt trots bakåtsträvare! :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.