Nästa artikel
Toyota Hilux uppdateras 2012
Nyheter

Toyota Hilux uppdateras 2012

Publicerad 14 juli 2011 (uppdaterad 15 juli 2011)
En uppdaterad Toyota Hilux lanseras inför modellår 2012. Bland nyheterna finns en omarbetad design och en optimerad motor.

Toyota Hilux, som såldes i nästan 22 000 exemplar i Europa under 2010, får nu en ansiktslyftning. Toyota har uppdaterat instrumentbrädan med silverdetaljer och mörkare färger.

På utsidan är Toyota Hilux frontparti från A-stolpen och framåt helt nydesignat, med ny motorhuv, grill, strålkastare och främre stötfångare. Bilen får också nya sidospeglar, nya främre och bakre skärmar samt nya 15- och 17-tumsfälgar.

Dieselmotorn på 2,5 liter får ytterligare 24 hästkrafter och levererar nu 144 hästar och 343 newtonmeter. Trots detta har förbrukningen kapats med en deciliter per mil, till totalt 0,73 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 193 gram/km. Den som vill ha mer kraft hänvisas till den kraftigare dieselmaskinen på 3,0 liter.

Den tvåhjulsdrivna varianten av Toyota Hilux får också samma chassi som den fyrhjulsdrivna modellen, vilket ökar dragkapaciteten till 2,5 ton. Uppdaterade Toyota Hilux anländer till svenska återförsäljare senare i höst.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Toyota Hilux?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-14 18:52
Mr Colt

Svag 2,5l motor, design som står kvar och stampar i 90-talet samt vad det verkar inte ESP som standard på samtliga modeller.
Nej! Toyota ni är forsatt det sämsta alternativet i denna fordonsklass.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-14 20:26
Roger Skagerström

Hellre en Hilux än en L200, som ser kvaddad ut redan som ny. Sen finns det väl bara Amarok och Hilux? Och de är inte så annorlunda designmässigt.

Amarok eller Hilux om var tvungen att välja... Troligen Toyotan, lär hålla bättre.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-14 23:44
Hanzzon

144hk och 343Nm räcker väl bra för de flesta i en arbetsbil Mr Colt?
Annars väljer man 3,0 på 171hk då.

Hilux är den klart bästa pickupen på marknaden kvalitétsmässigt och den tål mer misshandel än någon annan.
Vi servar en stor mängd Pickups på jobbet där diverse skogsbolag/skogsmaskinsförare/Bönder m.m har dessa bilar och medans Mitsubishi och Nissan Navara mfl. har problem med allt från motorer, växellådor, kardanknutar, hjullager, till ABS-bromsar och elfel och gud vet allt så bara rullar Hiluxarna i princip helt utan problem år efter år trots ofta väldigt tuff körning och dålig skötsel så det är helt klart klasskillnad på bilarna efter några mil.

Vidare rostar inte heller Hilux galvade & starka höghållfasta chassieram sönder som konkurrenternas gör efter några år som ju är den som håller i hop hela bilen.

Min far har för övrigt haft en kalasfin -00:ans Hilux de senaste åren vilket var hans första Toyota och den bästa bil han ägt hitills, så nu har han köpt en några år nyare Hilux -03:a från en bekant (som beställt en sprillans Hilux) mest för att få del av den modernare commonraildieseln som går klart bättre/snålare än hans förra -00:a.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-15 01:18
Rikard

Det man undrar lite över är när Toyota ska byta ut Hi Ace till nått helt nytt, den såg ju verkligen "bäst före" för länge sen.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-15 09:23
Hanzzon

Kan inte annat än hålla med Rikard! Det vore mer naturligt att komma med en ny Hiace än Hilux men tydligen säljer Hiace rätt bra ändå än så länge. Dock måste en ny modell vara på g ganska snart även där gissar jag.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-15 22:35
Rikard

Ja det är konstigt att ett märke som Toyota inte satsar mer på firmabilar, en liten pickis typ Skoda/Caddy säljer ju som smör om det bara finns nån att köpa, nu är det väl helt dött på den fronten, förutom möjligtvis om Fiat har nån kvar. Samma gäller ju skåpbilar i alla tänkbara storlekar.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-16 10:01
Hanzzon

Instämmer, Många av våra kunder som är less att kosta på sina Caddy/Kangoo mfl säger att om Toyota haft en sån här modell skulle jag köpt en sån för man vill att en sån bil ska göra sitt behov och funka utan dyrbara och struliga verkstadsstopp för företaget.

Dock finns det modeller som funkar bra att använda med lite påhittighet från ägaren som tex gamla Yaris Verso som i princip blir som en Kangoo om man plockar ur baksätet och sen monterar en lastvägg/galler bakom framstolarna vilket vissa företag vi servar åt har gjort och dom är helnöjda.
En elfirma har tex. en Kangoo och en Yaris Verso som dom monterat galler på insidan av rutorna och tonat rutorna svarta och den är dom klart mer nöjd med än Kangoon.
Nu finns ju även Verso-S som blir rymlig även den om man tar ur baksätet och tror tom det går att köpa en "skåpbilsinsats" eller nått sånt från Toyota om man vill ha den som firmabil.

Dock vore det kanske ännu bättre om man hade en egen skåpversion helt utan sidorutor och då skulle det även bli mer uppmärksammat att Toyota har alternativ i sortimentet vilket inte många företag ens vet om nu.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-16 18:10
jörkky

Oklart med ny hiace modell upphör i finland2011 slut o kommer det ny modell så nån säger att de kommer en helt ny 2013 men den som vet så säg .o corolla farmare sku gärna få återkomma

#9 • Uppdaterat: 2011-07-17 18:42
jörkky

Lite mer om hiacen denna modell skall enligt infon sluta helt i europa tack vare att motorerna ej klarar 2012 normer .men toyota ha ju förut kommit med överraskningar så får se .men modellen är ju lite gammalmodig men pålitlig är den

#a • Uppdaterat: 2011-07-18 11:46
Tobo

I t.ex. Ryssland säljs ju en helt annan, modernare Hiace än i EU. Har Toyota "glömt" att EU-hiacen är gammal som gatan, kom väl redan 1994?
Til och med truckföretaget "Toyota Material Handling" åker ju här i Sverige omkring i VW Transporter. Ganska dålig reklam för Toyota att ett annat Toyota-bolag inte kör Toyota!

Vad det gäller Hilux så borde den allvarligaste konkurrenten i dagsläget vara VW Amarok, men troligtvis spöar Hilux skiten ur Amarok kvalitetsmässigt "in the long run".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.