Bild
Nästa artikel

Toyota FT-EV II - utan pedaler, växelspak och ratt

Nyheter

Toyotas nya konceptbil FT-EV II har en minst sagt intressant insida. Förare styr bilen med Drive-by-wire-teknik där alla reglage och spakar finns på styret.

FT-EV står för Future Toyota Electric Vehicle - en passande bokstavskombination. Den nya konceptbilen som ska visas på Tokyos bilsalong senare i oktober är baserad på Toyota iQ och är helt eldriven. Till storleken är den till och med mindre än iQ, men är fortfarande fyrsitsig.

Maxfarten är enligt Toyota 100 km/h och fulladdade batterier rullar bilen i 90 kilometer.

Drive-by-wire
Förutom den dubbla vindrutan som ska förbättra framåtsikten är det mest intressanta "cykelstyret". Föraren ska utan konventionella pedaler och växelspak kunna styra bilens alla funktioner enbart genom styret och olika instrument därpå.

Tekniken kallas Drive-by-wire och möjliggör mindre frontstorlek. Om bilen eller dess teknik kommer att återfinnas i framtida Toyotabilar återstår att se.

Kommentarer

#1
PREEVIA
2009-10-10 19:58

"Tekniken kallas Drive-by-wire och möjliggör mindre frontstorlek."
Drive-by-wire används redan i första modellen av Prius för bla styra förbräningsmotorns trottel, elmotorernas styrning osv.Man begär med en elektrisk signal med tex gaspedalen om hur mycket mer kraft man vill ha från olika motorer sen ser en dator till att man får den begärda kraften från någon eller några motorer, elektriska eller bränsledrivna.Samma med bromsandet av bilen där en dator räknar ut var det behöver bromsas någonstans, av en återladdande generator eller via någon eller några skivbromsar.

#1
Ola
2009-10-10 23:53

Bilen ser för djäv*** ut!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.