Bild
Nästa artikel

Toyota drar ut på äventyr med FT-AC

Nyheter

Förkortningen står för Future Toyota Adventure Concept och är en föraning om vad för sorts bil som kan dyka upp i produktionsform i framtiden.

Toyota har den senaste tiden visat upp flera versioner av terränganpassade fordon för äventyrliga förare. I våras på New York Auto Show fick vi lära känna FT-4X och på Tokyos bilsalong tidigare i höst var det dags för Tj Cruiser. Nu i samband med Los Angeles bilsalong kommer den tredje äventyrslystna skapelsen: FT-AC.

– FT-AC är perfekt för alla utomhus-entusiaster som vill ha lite äventyr på sina weekendutflykter efter en lång arbetsvecka, säger Jack Hollis, chef för Toyota i USA.

Dimljusen kan plockas av och användas som ficklampor om sikten är dålig på vandringen. Infraröda kameror på sidospeglarna är också avtagbara. Hasplåtar skyddar mot ogästvänlig terräng. Bilen är utrustad med sitt eget Wifi-nätverk, så att friluftsmänniskorna kan dokumentera sina strapatser på sociala medier.  

Motorn är bensindriven men Toyota lämnar dörren öppen för hybriddrivlina med fyrhjulsdrift.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota FT-AC?
 

Kommentarer

#1
2017-12-01 12:47

Det mest äventyrliga med denna bilen är att försöka ta till sig bilens design.
Mer plast på en bil har jag nog inte sett förut.

#2
2017-12-01 13:19

Har den design eller ej,det är frågan.
Hjulhusplast i olika nivåer?
Men bakifrån,ok där iaf.

#3
2017-12-01 13:59

Om de flyttar in plasten mot karossen tror jag att det är en Toyota för min smak.

#4
2017-12-01 15:19

Tona ner konceptet och plasten lite så har vi faktiskt en ganska snygg Toyota!

#5
2017-12-01 15:44

Rätt stuk men den har inget på stranden att göra (bara en personlig åsikt).

#6
2017-12-01 16:09

Mycket att försöka ta till sig i designen, skärmbreddarna ser ut som dåligt måttanpassade eftermarknadsprylar från Biltema. Kommer fyrhjulsdriften tas från Hilux eller C-HR?

#7
2017-12-01 16:08

Wow vilken fin modell. Jag trodde först att det var en amerikansk Ford.

#8
2017-12-01 16:21

Mycket bra....

#9
2017-12-01 19:24

Ser ut de designat den ihop med LEGO... Då förstår jag varför det blev så fyrkantigt.

#10
2017-12-01 19:29

Jag gillar den robusta stilen. Jag fick också amerikanska Ford-vibbar. Fixa till den fula plasten runt hjulhusen så ser den bra ut. Gillar "gangsterkepan" med inbyggda LED-fjärrljus, som jag utgår från att det är. Perfekt placering för bra ljus! Bygg!

En tanke slår mig - Är det konceptet till nästa Rav4 vi ser? Börjar väl bli dags att byta ut den...

#11
2017-12-01 19:39

@Rutger;
Inte en helt främmande tanke att detta skulle förhandsvisa något inför kommande RAV4, eller någon av de nordamerikanska Toyota-modellerna.

#12
2017-12-01 20:49

Rutger Jönåker. Tänkte det samma om ev nästa Rav4.

#13
2017-12-01 21:41

Ett dieselalternativ vore kanske en god ide?
För vilka, om inte lantbrukarfamiljer och liknande passar en sådan leksak.

#14
2017-12-01 21:55

Kommer ny Rav4 -19 eller -20?

#15
2017-12-01 22:14

Vadå Rav4 ? Vadå ny? Har väl aldrig varit ny.
13 14 15 16 17 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 .. osv.

#16
2017-12-02 10:34

ksoderlund - Svårt säga utifrån hur länge tidigare generationer levt...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4
Men -19 eller -20 är väl en bra gissning. Kanske redan under -18?

#17
2017-12-02 10:53

Jag tycker den var lite cool trots plastblafforna. Hur som helst snyggare än de Toyota som jag möter dagligen på vägarna...

#18
2017-12-03 12:25

Kan hålla med Axa.
Den ser lite cool ut och definitivt mera tilltalande än senaste formspråk från Toyotakoncernen.
Men Toyota begriper sig tydligen inte på diesel så att, futta runt i en sån där med frökennafta blir inget för oss dieselvänner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.