Bild
Nästa artikel

Toyota Corolla som kombi

Nyheter

Touring Sports sägs ha klassledande benutrymme.

Vi har tidigare fått veta att Toyota i fortsättningen tänker kalla Auris för Corolla. Vi har fått se en bild på halvkombin och nu är det dags för kombiversionen Touring Sports att göra entré.

Den baseras liksom halvkombin på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture). I bagageutrymmet på Touring Sports får det plats 598 liter. Vi får inte veta hur lång bilen är från nos till bak, men axelavståndet är 2,7 meter och benutrymmet i baksätet sägs vara klassledande med 98,2 centimeter. 

Det finns två hybriddrivlinor att välja på. Den svagare 1,8-litersmotorn och en 2-litersvariant som utlovar mer körglädje. Framvagnen har MacPherson-upphängning och ny multilänk-bakaxel. Stötdämparna har ventilteknik och adaptiv stötdämpning går att få som tillval. 

Corolla Touring Sports är designad i Europa och spekulanter har möjlighet att välja panoramaglastak och tvåtonslack på sin bil. 

Mer information släpps i samband med uppvisningen på Paris bilsalong i oktober. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla Touring Sports?

Kommentarer

#1
2018-09-05 08:30

Är det tillräcklig lastkapacitet för att ha vuxna både fram och bak?
Jag tyckte den var ganska snygg för att vara en Toyota. En laddhybrid kanske de borde klara av att bygga nån gång.

#2
2018-09-05 08:51

Om man slipper sitta på golvet som i t ex nya V60 så kan denna mycket väl vara ett alternativ vid nästa bilbyte. Det skall bli intressant att prova den när den dyker upp i bilhallarna.

#3
2018-09-05 08:54

Verkar vara en vettig bil! Kan bli populär tror jag. Ryktas om att golf inte kommer som kombi i nästa generation, då kanske denna verkligen kan ta fart i Sverige jämfört hur Toyota har sålt på sistone här.

#4
2018-09-05 09:15

När ska vi slippa tillägget "Sport" på en bruksbil?
Och varför visas den med idiothjul där det inte får plats med komfortabla däck?
Jag hoppas att den kommer att saluföras med vettigare alternativ.
Men blir Corololan praktiskt utrustad och rätt prissatt är det säkert en storsäljare.

#5
2018-09-05 10:19

Hm.. ser inte alls dum ut, rent av trevlig. Hoppas på en sladd-hybrid åtminstone och det snarast.

#6
2018-09-05 10:45

Trevligt att se lite ljusare inredning istället för det sedvanliga mörkret.
Och ratten är rund, tack!

#7
2018-09-05 10:58

Flotteste Stw fra toyota nogenside , formodentlig bliver den klasse ledend på alle områder glæder mig .

#8
2018-09-05 11:17

Mycket fin bil. Den liknar många andra bilar i olika vinklar, men är ändå "egen".
Hoppas bara att Toyota, i alla fall som tillval, kan erbjuda el-bagagelucka.

#9
2018-09-05 14:09

Den kommer bli dyrare än alternativen. Ha tråkiga motorer och dåligt med utrustning..

#10
2018-09-05 16:31

HT19
Vad är det för utrustning du tror dig kommer sakna? Icke kombin säljs sedan i somras i USA, så genom det kan man få ett hum om utrustning. Sen vad Toyota Sweden väljer att ta in, kan man ju inte veta. Säljs dock enbart än så länge med en motor som inte lär dyka upp här. Nu finns Apple carplay, Och Toyota förhandlar med google. Så Android Auto lär dyka upp, förhoppningsvis redan när den börjar säljas här.

Själv tycker jag att 2 liters hybriden, åtminstone på pappret låter intressant. Verkligheten kanske ser annorlunda ut. Vi får vänta, och se.

#11
2018-09-05 16:20

Stevie Wonder gänget här har fått krypa till korset, detta är bara början......nya Corollan är riktigt snygg även på bild, kanske snyggast i klassen.

#12
2018-09-05 16:24

Verkar bli skapligt ljud, med "stora stereon"

Entune 3.0 Audio Plus, which is standard on XSE and optional on SE CVT, adds HD Radio and Weather/Traffic info; SiriusXM with Cache Radio; Entune 3.0 Connected Services; Service Connect; Remote Connect. Topping the range is Entune 3.0 Audio Premium that’s optional on XSE CVT. The system includes a JBL 8-speaker 800-watt system with Clari-Fi; Dynamic Voice Recognition; Dynamic Navigation; Dynamic POI Search; and Destination Assist Connect.

The JBL audio experience with Clari-Fi – having such a complete orchestration of advanced power output, hardware, structure, and software – is engineered to impress even the most perceptive audiophile.

Other JBL audio system highlights include:
Free Standing Horn Tweeters
Located in the A-pillar at ear level for optimal high-frequency performance
Next-Generation HID8 Amplifier
800-watts of total power, with better performance and efficiency
6.7-inch Door Subwoofers
More powerful deep-bass response
Premium JBL Branding
Located on A-pillar, door trim, and head unit
Sealed Inner Door Panels
Promote cleaner, more power bass
Wide Dispersion Midrange Speakers
Provide full range sound for rear passengers
Clari-Fi Technology
Analyzes, rebuilds, and restores audio signals that were lost In the digital compression

#13
2018-09-05 18:15

Lite ceed stuk är det från sidan.
Fronten, nja.
Men den är nog en vettig bil tillskillnad från dagens auris som är mer som en pensionärs bil.
Kommer den som laddhybrid och får dra 1400kg släp och ett vettigt pris är det en kandidat vid nästa byte.

#14
2018-09-05 19:04

Egentligen är det nog bara fronten som jag har svårt för.
Den ser ur som en surgubbe!
Men Toyota har ju tydligen en image att se ruskiga ut i snoken och man får ju vara glad för att den inte ärvt mer av Lexus hemska front!

#15
2018-09-05 21:23

mso 1000
Håller med om det mesta du skriver! Det första jag tänkte, var Kia Ceed. Fronten, tänkte jag typ "nja" om också.
Dagens Auris, kom dock 2012. Var säkert en "hygglig" bil då. Men den tekniska utvecklingen, har gått fort. Och den är ju nu, hopplöst efter. Som sagt, den här ser bra ut på pappret.

Jag hoppas ju att den även levererar på riktigt, när den börjar säljas. Och framförallt. Att Toyota Sweden tar in en modell, som är fullutrustad. Det har dom varit lite fega med, tidigare. Min Prius tex, har precis all utrustning som går att få i Sverige. Men i USA tex, går den att få med bla taklucka, och 10,6" skärm. Nuvarande Auris finns med JBL system på närmare 600W i USA. Men det ville inte Toyota Sweden ta hit, konstigt nog.

#16
2018-09-05 21:38

Jag tycker nya corollan ser ut att kunna bli en riktig höjdare, bara nya focus active verkar kunna konkurera i klassen, om man vägrar köpa vw alltså.
Bara den vita inredningen känns negativ, men jag såg på utländska sidor mörkare färg finns att välja.
Hoppas hoppas att fjädringen blir mjuk och komforten hög, för då slår jag till, den eller nya berlingo är huvudkandidater, eller nya bugattin

Coolt att corolla-namnet är tillbaka, känns rätt

#17
2018-09-05 21:38

Om den skall vara välutrustad så är risken att den mycket dyrare än konkurrenterna.
Men visst ser den vettig ut..

#18
2018-09-05 22:00

För övrigt ska jag säga, som nybliven Priusägare. Om nu det svagare alternativet är samma drivlina, som hittar ner i nya Corolla. Att med kall motor, och kortkörning. Är den ganska törstig!! Efter 2-3km kan man ligga på 0,6 l/m. Men så fort bensinmotorn är lite varm, så använder den mer el. Lär väl bli ännu värre i vinter? Efter drygt 1,5 mil har snittet dock gått ner till mellan 0,35-0,45, lite beroende på färdväg. Kör jag över 5 mil, hamnar snittet på 0,35-0,4. Dock 16-23+ grader ute när jag kört. Med varm motor, går det förvisso att köra flera mil runt 0,3. Men inte som snittförbrukning. Snålast, med den lilla erfarenhet jag har nu. Verkar den ändå vara mellan 50-80km/t. Då man med varm motor, utan problem ligger runt 0,3l/m. Ja, om man försöker köra lite snålt då.

#19
2018-09-06 07:54

Ja Rille_L det finns väl ingen som har den optimala körningen med 50-80 och varm motor och speciellt i kalla sverge.

Med den gynsamma försiktiga körprofilen som du nämner och med varm motor går även dom moderna lätta bilarna med dom snålaste dieslarna och bensintreorna under 0,4.
Och då pratar vi inte om suv.

Och pratar vi om ett årssnitt så hamnar det alltid rejält högre på alla bilar.

#20
2018-09-06 14:30

Denna Corolla stw är anledningen till att vi fick en facelift på Avensis som förlängde livslängden på Avensis 15/16 med några år, och nu läggs ned och inte ersätts med någon ny Avensis.Kan man hoppas på en Camry stw? Knappast då är det suv/crossover som gäller om man har behov att lasta. Ev någon ny typ av Verso modell. Detta är min gissning.

#21
2018-09-06 17:25

Ingen bil som startas kall och körs två till tre kilometer hamnar så lågt som din Prius, testa med en XC60 så skall du nog få se på en förbrukning uppåt 2 liter/mil!

#22
2018-09-07 09:34

Det är nog sant att priusen är extremt snål i alla lägen.
Och extremt ful och extremt dyr också.
H-CR. Nja. En bil för två.

Auris/corolla i ny tappning kan vara riktigt vettig bil för fler än barnfamiljer.

#23
2018-09-07 16:17

Även om den med beprövade hybriddrivlinan troligen blir en av de snålaste bensinbilarna på marknaden, så undrar man om den kommer som plug-in hybrid? Med ok räckvidd hade det kunnat bli en riktigt trevlig vardagsbil.

#24
2018-09-09 11:58

K_klabbe. Med dragvikt på typ 400kg och snorseg 0-100 för att spara 0,5 DL så är det en tveksam bil.
Hoppas på en stor bättring med nya corolla.

#25
2018-09-10 13:41

Väldigt snygg för sin klass. Till och med frontgapet har de fått till - iallafall hos oss där det sitter en regplåt där som bryter av lite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.