Bild
Nästa artikel

Toyota C-HR blir elbil

Nyheter

Kinesisk debut för den helt elektriska bilen, plus en laddhybridsversion av Corolla.

Under Shanghais pågående bilsalong visar Toyota upp C-HR som elbil. Man passar också på att berätta att Corolla blir laddhybrid. Det finns ännu ingen infromation om drivlinan i bilarna, som ska börja säljas i Kina nästa år.

Det är oklart om de kommer till oss européer. Toyota har sedan tidigare kommunicerat att de ska lansera tio batteribilar på global nivå med start 2020. 
– Men om det blir dessa modeller eller andra kan jag inte kommentera eftersom vi inte kan kommunicera framtida produktplaner, säger Erik Gustavsson på Toyotas svenska pressavdelning. 

Han fortsätter berätta att Toyota kommer fortsätta att satsa på sina hybrider och vätgastekniken vid sidan av lanseringen av elbilarna:
– Vi är övertygade om att det krävs flera olika tekniker för att fortsätta minska transporternas miljöpåverkan.

Diskutera: Tycker du att C-HR som elbil och Corolla som laddhybrid borde släppas även i Sverige?

 

Kommentarer

#1
2019-04-16 14:41

C-HR kommer till Europa i ett senare skede, vilket då innebär 2021, läste jag på annan plats. Märks skillnad på representanter från VW och Toyota, VW skriker ut varje vecka och visar bilder på kommande elbilar. Toyota kan inte ens kommentera det, verkar som man är mer trygg i sig själv och inte desperat som andra.

Jo, C-HR skulle jag vilja se som elbil här, prisbild? Men även med den nya 2,0l hybriddrivlinan. Mer skeptisk till laddhybrid. Beror på prisbild.

#2
1
2019-04-16 17:12

Toyota drar ifrån ännu mer. Känns seriöst.

#3
2019-04-16 17:13

Jag vill inte se C-HR överhuvudtaget, fruktansvärt ful och disharmonisk oavsett drivning.
Corolla är ju däremot mer balanserad i linjerna och visst vore en laddhybrid lämplig här.

#4
2019-04-16 18:09

Ge oss Corolla som elbil med räckvidd minst 30 mil och max 300 tkr....så skall ni se på succé.

#5
2019-04-16 19:44

Den ser bättre ut än fossilversionen åtminstone..

#6
2019-04-16 20:15

Saabnisse
Smaken är som tur är olika. Corolla har aldrig vunnit något skönhetstävling. Kul med tillverkare som tar ut svängarna.

#7
2019-04-17 21:13

Makalöst ful bil! Går inte att kolla på den utan att få hurven...

#8
2019-04-17 21:46

Snacka om att vara sen på bollen..

#9
2019-04-18 23:43

HT19
Nu vet inte jag om du prenumererar, eller ens läser papperstidningen. Men i senaste numret, så fick vi reda på att det är brist på batterikapacitet i fabrikerna.

Toyota kommenterade det med. Citat: om man har battericeller till 40 kWh. Ska man bygga en elbil, eller 39 hybrider? Slut citat.

Ja vad är bäst för miljön? En elbil, eller 39 hybrider?

#10
2019-04-20 19:47

Stygga
Seats kommande kostar runt 200 kkr och ger ca 40 mil...

#11
2019-04-20 19:50

Rille
Och hur mycket energi och material går åt att bygga 39 hybrider?

#12
2019-04-20 20:41

Axa
Ganska exakt lika mycket. Som att bygga 1 elbil, och 38 konventionella bilar utan batteristöd? Var väl ganska underförstått? Men i det läget är det väl bättre att bygga 39 hybrider? För miljön åtminstone?

#13
2019-04-20 21:15

Rille
Ähum? Bättre att tillverka? Så snackar en med konsumtion som religion

#14
2019-04-21 09:49

Axa
Biltillverkare lever på att folk konsumerar. Så du tror väl inte att dom skulle sluta producera bilar, bara för att det är brist på battericeller? Och har dom bestämt sig för att bygga 39 bilar! Då är frågan, vad för bilar dom ska tillverka. Om dom till de 39 bilarna, har tillgång till 40 kWh battericeller?

Vad anser du är minst dåligt att bygga då? Det är 39 bilar du ska bygga, och du har battericeller till 40 kWh?

#15
2019-04-21 11:50

Rille
Du frågade vad som är bäst för miljön, en elbil eller 39 hybrider.
Det torde vara uppenbart att det är mindre miljövänligt att tillverka 39 hybrider.

Vad gäller konsumtion så är fenomenet som sådant det mest miljöovänliga mänskliga beteendet...

#16
2019-04-21 19:33

Axa
Av 100 personer som läste det jag skrev. Så hade 99 förstått från början! Nu var du den där procenten som inte gjorde det, från början. Även om jag är ganska säker på att polletten trillat ner, även hos dig nu! Även om ditt icke svar talar mot det. Men så korkad kan ingen vara, så jag tror/hoppas du förstått vid det här laget. Eftersom jag redan i #12 förklarade för den enstaka % som inte förstod först!

Frågan har aldrig handlat om vad som är världens mest miljövänliga beteende. Utan den var! Vad som var bäst för miljön, av de två ovanstående exemplen. Där du slog huvudet i väggen direkt, och förstod inte ens frågan!

#17
2019-04-21 22:28

Rulle
Härligt att du går igång. Men jag missuppfattade dig.
Jag läste snabbt och utifrån ditt första inlägg läste jag 1 elbil vs 39 hybrider, inte 1 elbil + 38 bilar vs 39 hybrider

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.