Bild
Nästa artikel
Om vätgasdrivna Toyota Mirai körs för aggressivt kan den tillåtna spänningsnivån överstigas.

Toyota återkallar Mirai

Nyheter

Alla 2.800 vätgasdrivna bilar världen över måste åtgärdas.

Spänningsnivån som genereras av bränslecellsystemet riskerar att överstigas om gaspedalen trycks ned för hårt. Toyota säger att detta kan hända under exceptionella förhållanden om bilen har körts på farthållare ett tag och föraren sedan accelererar för snabbt. Effekten blir då att systemet stängs ner.

Inga incidenter har rapporterats och bilarna åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Kommentarer

#1
2017-02-17 14:58

Hade varit bra om denna typ av uppdatering kunde göras av tillverkaren "over the air", alternativt om kunden själv kunde göra det.

#2
2017-02-17 15:01

Ett problem för elektronik i bilar på sikt är att motorns vibrationer kan skada den eller få den att fungera sämre. Även oxidering uppstår i kontaktytor m.m.

Med en vätgasbil så reduceras dom vibrationerna, så helt klart ett plus för oss som kör lite äldre bilar.

#3
2017-02-17 15:13

Toyota tar 100% tjafsfritt ansvar för sina bilar. Denna ursnygga Mirai skulle verkligen kunna vara / bli något för mig trots att den ännu inte finns med dieselmotor men vätgas kan nog komma att bli stort i framtiden. Hoppas att det är lika bra vridmoment i den som i min dieseltoyota!

#5
2017-02-17 15:46

Det är nog den mest praktiska bilen att återkalla. Få exemplar och alla cirkulerar kring en specifik plats.

#6
2017-02-17 15:55

Alla 2800 bilar. Haha , ja den är ju en stor försäjlningssuccé. Sen finns nog största delen av dessa i Japan, följt av USA.
Eller förresten det har ju inte sålts några, utan alla är ju leasade främst av stat, myndigheter och företag som jobbar i denna branch.
I Europa, max tvåsiffrigt antal. Notera att vätgasförespråkarna gärna lyfter fram att vätgasen och bränsleceller är inte ny teknik heller.
Nä bränslecellen har sin plats i nåt annat än personbilar.

#7
2017-02-17 16:25

Tony,
2800 bilar är väl ungefär 2800 st fler än vad den övrigt samlade bilvärldenssnillen har kunnat prestera!!!!

#8
2017-02-17 18:10

TonyV, produktionstakten är inte hög, bilarna är dyra än så länge och det är ont om mackar. Så fortfarande mest ett proof of concept, dvs man HAR nu bevisat att det fungerar. Ändå spöar vätgas skiten ur elbilar, dom klarar 50 mil även vintertid och kan tankas på 3 min. Vill man öka effektiviteten finns inget som hindrar att man gör en laddhybrid av en vätgasbil med säg 5 mils räckvidd på el och att man då kan göra typ 80% av resorna på el.

#11
2017-02-17 21:04

Skivbromsarna behöver minst lika bra kylning som i Ferraris modeller. Förlåt men det är en så idiotisk design.

#12
2017-02-17 21:36

Typisk barnsjukdom, tyvärr vanligt förekommande på bilar med mycket ny teknik tidigt i livscykeln. Precis som jag förutspådde tidigare så kommer Toyota att återkalla bilar vid detta stora teknikskiften med TNGA-Plattformen och vätgasdrivlinan.

#13
2017-02-17 21:08

Vätgas kan säkert tankas på 3 minuter men transporten av bilen från t ex Åre till Stockholm för att göra tankningen tar nog en avsevärd tid..:)

#14
2017-02-17 21:46

Pi bara och tanka kan ta ett bra ta tag om man bor i Stockholm då man måste åka till Arlanda för att tanka vätgas. Bor man i Söderort så är Mirai ingen bil att rekommendera.

#15
2017-02-18 11:05

Pi, till skillnad från att sälja el så finns det en tydlig möjlighet att tjäna pengar på att sälja vätgas. Marknaden kommer alltså lösa det problemet snabbt om det bara blir lite momentum på vätgasbilar i början. Är ju liksom tydligt idag att det är stort ointresse att sälja el trots att elbilen funnits flera år nu i trafiken.

#16
2017-02-18 18:57

Vidstige, det finns inget ointresse i att sälja el, jag blir ofta uppringd av säljare som vill bli av med sin el, men ännu har ingen ringt och vill sälja vätgas, så där förstår jag dig inte!

#17
2017-02-18 19:49

Vidstige, hur skall du ha det ? Ibland säger du att staten måste gå in, men nu skall marknaden lösa det...

#18
2017-02-18 23:00

Stoor: Mirai har 15 Nm högre vridmoment än din dieseltoyota och det redan vid noll v/m.

#19
2017-02-19 23:19

Pi, ja det är ett dilemma, ska man få igång vätgasbilar i Sverige så behövs troligen nån form av statligt ingripande. Annars är det moment 22. Men förvisso, det verkar ju vara på gång redan, man har annonserat flera mackar. Börjar kanske med lyxbilsmärken som Lexus då tekniken är dyr ännu, är ju najs med helt vibrationsfri bottenstark motor så att säga och kan ju bli högstatus att ha en bil med noll utsläpp.

#20
2017-02-20 09:24

Vidstige - fast inte ens lyxbils-köpare kan ju betala dessa summor för en bil som inte är användbar annat än på vissa platser i landet. Vill man t ex åka på en semestertur till Norrland så är det ju rökt - troligen under lång tid framåt. En vanlig elbil är ju oerhört mycket mera flexibel i det fallet - den går ju alltid att tanka även om det ibland kan ta tid. Men det är inte snabbare att beställa lastbilsfrakt för sin lyxbil till närmaste vätgasmack. Sen har vi diskuterat detta med att det är ett energi-ineffektivt sätt att driva en bil på och det kanske trots allt är detta som gör att vätgasen inte lyfter - och att en stor del av vätgasen trots allt produceras av fossil energi.

#21
2017-02-20 10:09

Pi, även Norrland borde rimligen kunna få vätgasmackar i dom större städerna inom en inte alltför avlägsen framtid. Kan rentav vara extra smidigt att producera den där tack vare vattenkraften. Man kan tänka sig att en sån lyxbil görs som plugin redan från start (inte så stor förändring i konstruktionen då det mesta redan finns där), för ca 5 mils körning på el. Då löser du mycket av problemet med lägre energieffektivitet från dag 1. På sikt kommer dock vätgasproduktionen bli effektivare.

#22
2017-02-20 12:37

Energieffektiviteten för en vätgasbil är ca 30% räknat källa till hjul(well to wheel). Vätgasen framställs idag till stor del fossilt. Framställning via el är mycket energikrävande. Alltså bättre att "tanka" elen direkt i en elbil som är mer än dubbelt så energieffektiv. Vätgasen måste också kylas och komprimeras samt transporteras ut till tankställena vilket självklart bidrar till energiförlusterna. Elen transporterar sig själv till "tankstället".
"Tanka vätgasbil tar tre minuter". Ja,ja. Tanka elbil tar i princip 0 minuter av din tid. Du behöver inte ens närvara.
Kan tydligen inte påpekas tillräckligt: "biltillverkarna är inte mänsklighetens välgörare". Man jobbar mot ett mål. Vinst!
Att intresse för vätgas finns hos vissa tillverkare hänger sannolikt samman med att man kan bygga vidare på äldre fossilbilar, som t.ex Hyundai gjort, i stället för att under ett antal år tvingas utveckla en attraktiv elbil. Snabba vinster. Det gäller bara att sälja in konceptet och där tar man hjälp av medias s.k "nyttiga idioter" som t.ex den levande fossilen Jeremy Clarkson.

#23
2017-02-20 17:40

Lasse J, tanka el tar grymt lång tid, dessutom är räckvidden usel. Vätgasen har större potential att bli en lösning för dom flesta. Elbilen är mer begränsad och funkar inte heller bra för tyngre fordon. Elbilen kan ha större potential på sikt men då krävs nåt revolutionerande. Tesla Model S kom 2012, kostade 800,000 kr och klarade nästan 50 mil i sommartemp. 5 år senare har noll och intet hänt där, samma pris samma räckvidd.

#24
2017-02-21 09:07

Vidstige
Jag vill inte vara elak, men man får intrycket rent bildligt att du har "målat in dig i ett hörn" och inte kan ta dig därifrån eftersom"färgen torkar väldigt långsamt."

#25
2017-02-21 09:13

Vidstige - Tesla S har fått sin största batteristorlek ökad från 85 kWh till 100, så något har allt hänt. Men att man inte fokuserat på större batterier har också att göra med att man inte tycker större batterier behövs. Så länge du befinner dig i vardagen hemmavid och kan ladda bilen hemma varje natt kommer du aldrig att tömma batteriet, och de gånger du åker längre är principen att använda sig av Teslas nätverk av Superchargers som gör att man får ta en paus på 20-30 minuter ungefär var 25 mil, vilket är ganska lagom.

#26
2017-02-21 12:19

StefL, Batteriet väger fortfarande typ 500 kg och bilen kostar fortfarande 800,000 kr. Försök inte dribbla bort fakta. För det är ju att det går mycket långsammare med teknikutvecklingen av elbilar än vad som påstås. Nissan Leaf går väl typ ett par mil längre idag än när den kom, ca 17 istället för 15 mil eller så. Ingen revolution what so ever.

#27
2017-02-21 12:21

Lasse J, jag kan bara konstatera att det är du som målat in dig i ett hörn. När fakta inte längre går din väg så måste du sjunka ett steg neråt. Men det är faktiskt bara du som framstår i dålig dager av det. Du har helt enkelt fel och det är även märkligt att du så ensidigt försvarar att elbilar nästan helt slipper betala skatt, du fattar väl ändå vem som får täcka upp för dom pengarna.

#28
2017-02-21 13:02

Vidstige
I vilket inlägg, nu eller tidigare, har jag som du uttrycker det "ensidigt försvarat att elbilar nästan helt slipper betala skatt"?

#29
2017-02-21 15:33

Nja Vidstige, det beror nog lite på vad man menar med teknikutveckling. Det som är speciellt med en elbil och som skiljer den från en fossildriven är ju just drivlinan, allt annat är lika (bromsar, säkerhetssystem, infotainment etc). Och en elmotor i sig är inte speciellt avancerad, jämfört med en fossilmotor är den snarast en löjligt enkel konstruktion med få rörliga delar. Den teknikutveckling man får titta på inom elbilssektorn är snarare den som rör batterierna, där det historiskt dels handlat om att hitta en teknisk lösning som är realistiskt att använda och dels att kunna producera den till en rimlig kostnad. Just nu är den bästa tekniska lösning som existerar litiumjonbatterier, och fokus ligger på att kunna producera stora volymer av dem till en lägre kostnad.
Jag tror att företag som Nissan väljer att sälja Leaf med den batteristorlek man gör för att hålla nere priset och fokusera på att sälja den till folk som i huvudsak kör sträckor kortare än 15 mil dagligen. Man har ju fossilbilar att sälja till de som behöver åka längre. Tesla å andra sidan har från början valt att enbart producera elbilar så man måste bygga bilar som har tillräckligt lång räckvidd för att kunna fungera även för längre resor. Det har - hittills - gjort dem avsevärt dyrare men klart är att batteripriserna sakta men säkert sjunker. Vad det kommer att innebära på 5-10 års sikt vet jag inte men det ska bli mycket intressant att se i alla fall.

#30
2017-02-21 18:27

Lasse J, ok men har i alla inte sett dig argumentera för det som ett problem. Så kom igen, nu har du chansen att förtydliga! Vem ska betala för subventionen?

#31
2017-02-21 18:28

StefL, svårt att se att elbilen kommer bli bra för en massmarknad i Sverige inom överskådlig tid. Och att ha två bilar för att elbilen är för dålig i vissa sammanhang är inget bra alternativ. Det är också tveksamt att stoppa in stora batterier i bilar, bland annat riskerar litium-brytningen bli ett problem. Mer logiskt då med batteri för 5-10 mil som laddhybrid. Då kan ju bränslet för längre resor vara t.ex. biodiesel, E85 eller vätgas.

#32
2017-02-21 19:20

Vidstige
Vad är det jag förväntas förtydliga? Har överhuvudtaget inte yttrat mig angående dina påstådda subventioner. Lägg ner!!!

#33
2017-02-22 09:35

Vi får väl se var det till sist landar Vidstige. Jag tror tvärtom att elbil på sikt kan bli en mer praktisk lösning än en fossildriven i just svensk glesbygd - el har ju nämligen de flesta tillgång till hemma. Bor man lite avsides kan det bli långt till macken och kan man då istället ladda hemma slipper man det omaket. Och även på landet kör de flesta sällan mer än 15-20 mil per dag.
Hur det blir med batterier i storlekar som medger körsträckor på 30-40 mil blir intressant att se - det är såklart förutsättningen för att mitt beskrivna scenario ska bli verklighet och jag tror definitivt på biobränslen som ett komplement. Inte minst vore det en stor framgång om man kunde ersätta fossilt bränsle med förnybart i den befintliga fordonsparken.

#34
2017-02-23 13:03

I glesbygden som i Åre går det utmärkt att göra biogas från avloppsslam istället för att som nu tömma avloppet i sjön. Biogasen blir mycket mer värdefull när den förädlas till vätgas läser man här.
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx?fileticket=B36dKXD5Dps%3D&tab...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!