Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 6,76 miljoner bilar

Nyheter

Den massiva återkallelsen av bilar påverkar bilägare i hela världen. I Europa handlar det om 810 000 bilar, bland felen finns en klämd kabel till krockkudden.

Toyota står inför den tredje största återkallelsen av bilar i tillverkarens historia, det meddelade biltillverkaren själv idag. Bilarna som påverkas har haft ett eller flera av fem olika fel från fabriken. De ska ha kablage som riskerar att komma i kläm när ratten vrids, det här kan göra att krockkudden i ratten hamnar ur funktion.

Utöver detta ska framstolarnas skenor var bristfälliga och riskera att tappa greppet om stolen vid kollision, styrkolumnen kan glappa upp och startmotorn riskerar att fatta eld. De modeller som påverkas listas i faktarutan till höger.

I Europa beräknas 130 000 bilar har problemen med krockkudden, 90 000 bilar kan ha dåliga framstolsskenor och 590 000 kan råka ut för en glapp styrkolumn. Hur många svenska toyotaägare som påverkas är ännu oklart.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas produktionsmissar?

Källa: Automotivenews

Påverkade Toyota-modeller

RAV4
Corolla
Matrix
Yaris
Highlander
Tacoma
Reiz
Hilux
Fortuner
Innova
Land Cruiser
Prado
Camry
Scion xD
Urban Cruiser
Yaris

Kommentarer

#1
2014-04-09 13:32

Historiens största återkallning står Toyota för.
Och det är faktiskt allvarliga fel på bilarna. Detta är en riktig stormiss.
Kostnaden på detta får antagligen de som köper nya Toyota nästa gång stå för i priset på den nya bilen. De vill nog ha tillbaka pengarna för denna kostnaden på något sätt.

#2
2014-04-09 14:04

Hackenbush@ Köper man leksaksbilar som japanska och tyska VAG får man skylla på sig själv ;-)

#3
2014-04-09 14:11

Leksaksbilar finns i alla bilmärken och det är roligt för barnen.

#4
2014-04-09 14:47

Hackenbush@ Det jag menade var, att de inte ens kan snickra ihop en stol som håller, och en kabel som inte kläms sönder, och VAG bilars motorer, växellådor och kamkedjor som rasar kan inte vara ett seriöst bygge, jag har väldigt dålig erfarenhet av VAG bilar, och tyska ö.h.t , dessa märken ska bojkottas och inte försvaras är skandal att hävda någonting annat, världen blir bara fattigare p.g.a inkompetenta japanska och tyska bilbyggare.

#5
2014-04-09 14:53

true, vi vet att du inte gillat VAG eller Japanska bilar men du behöver inte spy galla över dessa i varenda tråd.
Vag och Japanska biltillverkare säljer massor med bilar varje år och det gör de inte för att kvalitén är dålig. du borde tona ner ditt korståg mot dessa biltillverkare för det blir bara oseriöst.

#6
2014-04-09 15:27

Tycker fasaden hos "den perfekta tillverkaren" krackelerar.
Detta visar att alla tillverkare gör sina misstag, ingen undantagen.

Håller f.ö. med Hackenbush, om att sträva efter en vettig nivå på inläggen. Det bidrar till ett bättre debattklimat och gör skribenterna mer trovärdiga.

#7
2014-04-09 15:41

Det är ju många som skriver att fransmännen inte kan bygga bilar, låter det bekant? b.l.a här på Vib , de borde istället ägna sig åt ost, bröd och rödtjut...eller

#8
2014-04-09 15:44

Fransmännen är väldigt bra på ost, bröd och rödtjut! =)

#9
2014-04-09 15:46

Undrar vad som skulle hända om PSA tvingades till en liknande återkallning? Då fick väl franska staten sälja ett av sina hangarfartyg! =)

#10
2014-04-09 16:08

Lite märkligt att sådana fel kan smyga sig in hos Toyota, som jobbar så mycket med ständiga förbättringar osv.
Vad gäller debattklimatet:
Skriv gärna positiva omdömen och hylla det du gillar.
Det man ogillar måste man inte hata, det räcker med ett "jag gillar inte" eller "jag tycker inte om"

#11
2014-04-09 16:40

Jag skrev om det här på forumet och anledningen var ju bl.a. att det är långt från första gången Toyota tvingas återkalla.
Största problemet nu för Toyota måste vara att återupprätta förtroendet för märket, det kommer att kosta och den här gången räcker det säkert inte med lite krokodiltårar i tv.

#12
2014-04-09 16:43

Pajkastning av rang,som "ny reggad" på forumet känns det som en ständig tävling bilmärkesbundna sinsemellan.
Helt opartiskt,faktabaserat,Toyota och de flesta bilproducenter har och kommer att ha och har haft olika mycket/allvarliga recalls.
Toyota är på inget sätt bättre än många andra bilar,denna miljonrecall är bara ett ytterligare misshap från deras sida.
Dessutom försöker de mörka fel(stämda i USA på moljardbelopp,googla),Toyota har iochmed detta förverkat sin trovärdighet.

#13
2014-04-09 16:49

Att en biltillverkare återkallar är inte negativt utan visar på att de tar ansvar, jag har flera vänner med olika bilar som har flera så kallade "Kända fel" men inte får dom det åtgärdat om de inte betalar själva...

Hurvida de mörkat eller ej är nog inte så självklart, sist var det Toyotor som skenade men efter lång utredning visade det sig att så inte var fallet, USA är givetvis inte glada att GM har blivit omkörda av ett japanskt märke....

#14
2014-04-09 17:10

Ytterligare ett bevis på att Toyota är som vilken tillverkare som helst, en i mängden...
De slimmar produktionen för att hålla nere kostnaderna som alla andra och då uppstår sådant här när genvägar dras, inget konstigt alls, drabbar alla märken.

Problemet är väl att det som Toyota i mångt och mycket säljer på, att vara driftsäkrast, det ryktet har ju som bekant fått sig en hel del stryk de senaste åren och frågan är om den överlägsna tillförlitligheten är just bara ett rykte numer.

Skillnaden mellan olika märken i driftskvalitet är inte alls stor idag jämfört med för 15-20 år sedan.

Men rykten lever sina egna liv, vill du ha en säker bil köp en Volvo, en driftsäker köp Toyota, sportig BMW o.s.v.
Om man sen väljer att blint tro på dessa rykten är en annan femma, det skadar inte att ta av skygglapparna och vidga sina vyer ibland...

#15
2014-04-09 17:20

@ Hackenbush:

Håller med till 100% med ditt inlägg 13:53.

Jag förutsätter att du som moderator hyser och även framför samma åsikter gentemot de som i dessa spalter bedriver betydligt mer omfattande korståg mot bilar från andra länder som exempelvis Frankrike?

Gällande artikeln: Toyotas kvalitet har ju helt uppenbart sjunkit och nu är de bara märkesfanatikerna som inte inser det vi alla andra gjort länge. När folk nu fattar att de kan köpa en likvärdig korean för mindre pengar så lär japanerna få det svettigt.

#16
2014-04-09 18:12

Det går ju inte att hävda att hur många återkallningar och fel av vilken art som helst är ett ansvarstagande från en biltillverkare. Toyotas varumärke ligger helt klart nu på baisse.

#17
2014-04-09 18:35

Man kan inte säga något annat än att det numera är spännande att köra en Toyota. Och katapultstol får man på köpet! Det blir en Toyota nästa gång!

#18
2014-04-09 19:18

Nu måste väl Toyota leda ganska överlägset;-)

#20
2014-04-09 20:08

Något har ju hänt hos Toyota när sådant här inträffar.
Att det gör det kan ju hända hos de flesta biltillverkare, men så ofta som det skett hos Toyota tyder ändå på att något inte stämmer och när man gått ut och informerat om sitt fantastiska kvalitetsprogram, som ändå går fel, är det ju naturligt att det väcker uppmärksamhet.
Men här kan man knappast tala om positiv uppmärksamhet.
Man har säkert tappat många presumtiva kunder med det här.

Jag är personligen ingen direkt vän av Toyota, även om det finns modeller som jag är förtjust i t.ex LC och även Rav4, men vissa andra gillar jag inte alls, men några direkta fel har jag aldrig haft på någon.
Jag hoppas att man löser det här på ett bra sätt som inte helt förstör förtroendet för märket.
Och det klarar man nog med de enorma resurser man har till marknadsföring.

#22
2014-04-09 20:57

Att fixa till bilarna är kanske gratis när man hämtar sin bil från återkallningen men att tro att inte Toyota hämtar hem denna stora kostnad på annat sätt är naivt. Det är alltid kunderna som får betala kalaset på något sätt med höjda priser på reservdelar, tillbehör eller annat. Om Toyota skulle betala alla återkallningar de senaste åren ur egen ficka skulle de snart gå i konkurs, eller i alla fall få en vinst som inte skulle behaga aktieägarna.

#23
2014-04-09 21:30

@leifer: det är mycket psykologi i dessa undersökningar. Ta tex autoindex där Toyota Aygo är i topp fem, C1 i botten fem. Men det är samma bil, gjord i samma fabrik! Toyota får oförtjänt alldeles för positiv kritik.

#24
2014-04-09 21:39

Allt det här har ju jag hävdat i många år nu - och jag har alltid rätt. Köper man en Toyota idag är det i det närmaste säkert att man måste in flera gånger enbart för tillverkningsfel. Nej, fortfarande äger Mercedes.

#25
2014-04-09 21:47

Inget svar Hackenbush?

Då tolkar jag det som att du som "hobbymoderator" anser att en handfull inlägg som framför åsikten att VAG och japs är skräp är oseriöst och bör tonas ned medan ett minst hundratal inlägg, (förvisso mer välskrivna), men med samma skitsnack om PSA däremot är helt okey.

Då vet vi...

#28
2014-04-09 22:18

Lille Rålle G, jag vet inte om det är lönt att förklara sådana här enkla saker för en del- hmm- "trögtänkta"men i alla fall...

Det jag skriver om PSA är enkel och fullt härledbara fakta som står i deras egen koncernredovisning, eller som kommer till uttryck i offentliga och kontrollerbara utredningar som ni alla själva kan gå in och läsa. Att jag sedan blir tvungen att lära en del hur man tolkar data och analyserar samband är knappast mitt fel, men det är ofta där en del inte förmår acceptera fakta.

Men Rålle G begriper förstås inte detta så det är ingen ide att jag föreläser för honom. Och f.ö Avlönande reklamskribenter som skrupellöst och med rena lögner sprider falsarier här i trådarna - och dränker dem å det grövsta - de skall inte modereras? Eller?

Jag väntar mig inget svar.

MVH AL

#29
2014-04-09 22:23

Toyotaägande är väl ok om bilen är max 10 år.

#30
2014-04-09 22:25

Är det inte i det stora hela så mycket pengar? leifer, om vi rundar av uppåt till 7 miljoner bilar och varje åtgärd kostar 2 000 kronor blir det 14 MILJARDER! Och 2 000 är ju ingen konst att blåsa på varje bil, om vi tänker oss 1,5 timmar med mekaniker plus några delar. 14 miljarder tar man garanterat åt någon annanstans!

#31
2014-04-09 22:32

Inget nytt under himlen att Toyota återkallar en massa bilar och det stör eller gläder ju tydligen många.
Att sen knappast någon annan skulle ha återkallat för samma fel ( om det finns något ) är en helt annan sak.
Att kvaliteten är sämre idag i de flesta bilarna anser jag dock vi kan se som en självklarhet och hålla liv i en tio år gammal bil idag är sällan någon bra ide och värre kommer det att bli då bilarna har än mer utrustning idag.

Många vittnar om motorras och dylika haverier för tiotusentals kronor på dyra bilar som endast är några år gamla.

Blir till att byta bil oftare framöver eller köpa en som är tillräckligt gammal så man slipper allt elektronik-krångel.

Som svar till "leifer" på hans inlägg 9/4 21:10 så ligger det en Daihatsu motor i Trillingbilarna och alltså ingen Toyota motor ....om man skall vara petig. ;)

#33
2014-04-10 05:57

Frågan som ska ställas: Har du haft något fel på bilen så att du fått besöka serviceverkstaden för åtgärdande? Svarar man nej är bilen en bra bil. Svarar man ja är bilen en sämre bil. Själv skulle jag svart nej vad gäller min Mercedes B-klass 2012 för de första 4000 milen.

#34
2014-04-10 06:11

AL förnekar sig inte men det visste jag sen länge. Samma oförskämdheter..

Men synd att Hackenbush inte svarar. Nyfiken på hur han tänker...

#35
2014-04-10 07:15

Nej Rålle, oseriöst skitprat om PSA produkter är inte ok, men det behöver väl knappast sägas rent ut. Detta gäller ju alla bilmärken. Analyser, egna erfarenheter är ok men skitprat taget ur luften är helt oseriöst.
Skitprat, korståg och annat oseriöst kommer att raderas oavsett bilmärke.

AL skriver en hel del om PSA men som han själv skriver
"enkel och fullt härledbara fakta som står i deras egen koncernredovisning, eller som kommer till uttryck i offentliga och kontrollerbara utredningar som ni alla själva kan gå in och läsa"

Detta kan ju knappast härledas till tomt skitprat eftersom man kan leta upp detta själv på internet. Om jag skulle censurera detta som AL uppger skulle jag behöva gå in och censurera alla artiklar om detta på hela internet eftersom det är åtkomligt där.
Däremot löst skitprat som inte har någon substans skall raderas.
Därmed inte sagt att jag kommer att vara någon bilmärkesspolis som ser efter att det inte skrivs något negativt om någons kära bilmärke om det negativa som skrivs har substans för det är bra att få veta om det finns felaktigheter som man bör se upp med på olika bilmärken.
Det är ju för tusan därför vi har Vib som testar bilar för att hitta positiva eller negativa saker om olika bilmärken.
Man får ta det positiva med det negativa om det är seriöst utvärderat av olika instanser eller av just erfarenheter.
Sen får man ta erfarenheter med en nypa salt också för någon som haft problem med en viss bilmodell kan ju vara väldigt besviken på bilen medan andra som har samma bilmodell aldrig har problem. Detta med "Måndagsexemplar" existerar tyvärr fortfarande.

Moderator Hackenbush

#36
2014-04-10 07:52

Mistro, vilken tillverkare skulle inte återkalla för sådana här allvarliga fel på nästan 7 miljoner bilar?? Ingen! Man har liksom inget val.

#37
2014-04-10 07:58

Leifer, tror du på allvar att det här är goodwill från Toyota?
Jag tror inte det finns någon massåterkallning som sker frivilligt och på goodwill.

#38
2014-04-10 08:07

Oj,
tänk att bl.a förarstolen kan lossna och ratten kärva pga fastklämd kabel! Jag, tror att jag måste spänna fast min toyota förarstol med ett spännband innan jag tar bilen till jobbet om drygt en timme...

#39
2014-04-10 09:07

Rålle borde lära sig ett begrepp som kallas för "orsak- verkan". Hade han bara förmått att sluta jaga folk runt halva internet med en egen högst personlig agenda och istället skrivit inlägg om det som artiklarna handlar om - i det här fallet Toyota - så skulle vi slippa en rad inlägg även i denna tråd.

Först provocerar han, när han sedan får mothugg och reaktioner tillbaka blir han snabbt martyr. Men vilken läskunnig individ som helst synar denna strategi. Det är när han blir synad som det hela urartar. Ett ytterligare problem för en del är att förstå vad en metafor innebär - vilket är något som jag roas av att utnyttja. Det är dessa metaforer (plåtschabrak, skrammel- och rosthög etc) som Rålle och fler med honom inte kan hantera - vet inte om det är p.g.a känslomässiga grunder eller rent intellektuella tillkortakommanden.

Men vi får se hur det går denna gång. Hacken gör ett mycket gott jobb som moderator.

MVH AL

#41
2014-04-10 10:38

Du har nog tyvärr fel där "Juppe",..de flesta biltillverkare lägger ingen större vikt vid saker som kanske kan bli ett problem eller har varit ett problem vid ett fåtal tillfällen. Hur många fabrikat har t.e.x inte problem med dåliga hjullager eller spindelleder m.m? ...Garanti? Nop,..slitagedelar kallar man då detta och kunden får betala.
Hur gamla bilar rör det sig om den här gången är en annan fråga som är högst vidkommande.
Alla Toyotaägare som jag har pratat med som har fått bytt ut delar är mer än tacksamma och knappast missnöjda för att fabrikatet tar sitt ansvar.
Tror faktiskt att det finns en väl uttänkt strategi bakom alla dessa återkallningar hos just Toyota för visst retar sig många på det men betydligt fler tar nog det hela som att tillverkaren tar ett ansvar långt över gränserna. Kostnaderna för detta skall förstås tagas någonstans ifrån men summan av det hela är garanterat att man tjänar på det i slutändan.

Fullt så enkelt är det väl ändå inte "Thommys"? ...Viktigare ändå är väl VAD som ev. behöver lagas/bytas och om bilen sedan förövrigt kräver dyra service/rep kostnader innan 10.000 mil,..är det då fortfarande en bra bil?
Byter ju själv då hellre småsaker som inte kostar så mycket som en direkt jämförelse.

Hur mycket som är Toyota kontra PSA i trillingbilarna är det nog inte så många som vet "leifer" men små bilar ifrån PSA med lite teknik har ju visat sig fungera väl och jag gissar på att övervägande antal delar är just Franska i denna allians.

#42
2014-04-10 11:26

Mistro Det verkar vara mest Toyota i trillingarna

"Det är Toyota som svarat för konstruktionsarbetet och tillverkningssystemet. PSA har bidragit med stolarna, samt upphandlingen från de europeiska underleverantörerna.
Dessutom är det en fransk dieselmotor från PSA:s lagerhyllor som alternativ till den trecylindriga bensinmotor som är gemensam för alla tre märkena. Toyota finns inte med dieselmotor och det förefaller vara ett klokt beslut eftersom den franska dieseln är alldeles för bullrig."

http://www.teknikensvarld.se/2005/11/08/17026/provkorning-av-citroen-c1-peugeot-107-och-toyota-aygo/

#43
2014-04-10 13:21

Tror tyvärr inte det "Rille" ...Det har skrivits mycket om dessa bilar med tvivelaktigt ursprung och jag hittar faktiskt inget mer konkret. Däremot har jag noterat att inredningsdetaljer som t.e.x "fläktutblås" är identiska med de i C3 så att man har hämtat dessa ifrån lagerhyllorna hos PSA ser jag som givet och därmed säkert betydligt mer. Bilarna är byggda med fokus på att vara billiga och till Toyotas vanliga kvalitet når de tyvärr inte.

Att hitta en Aygo/C1/107 med dieselmotor i Sverige är en svår uppgift och jag har faktiskt svårt att tänka mig att de har sålts här även om det i tidiga tester utav bilarna brukar att pratas om denna motor. Även den lilla dieseln till C3 försvann ju fort ifrån marknaden då den inte klarade miljögränsen vilket den starkare motorn gjorde.

Personligen tycker jag inte att dessa små krabater är särskilt snåla i verkligheten då de snarare närmar sig 0.6l/m än 0.5l/m. Kör man dessutom längre än ett par mil i farter runt 100km/t så blir resan snabbt en pina. Hoppas att efterträdaren är flera resor bekvämare.

#45
2014-04-10 15:15

Jag tycker att det är bra att toyota återkallar 6 760 000 st bilar eftersom det visar att kvalitetsbilen toyota tar ansvar för dessa bilarna!
Fler återkallade toyotor visar bara på stort ansvarstagande att sedan generatorn kan börja brinna och hela toyotan kan bli en gigantisk utomhusgrill vore inte kul lika lite som att det vore obra när ratten kärvar eller framstolarna riskerar att lossna... Jag gillar min toyota i alla fall!

#46
2014-04-10 15:18

Det är spännande att äga en Toyota. Man vet aldrig vad som händer.

#47
2014-04-10 15:45

Leifer och Mistro, varför tro när det finns fakta? Det är väl bara att kolla vad det är för fel som Toyota återkallar för? En snabb googling visar att det är falerande säkerhetsutrustning som aribags och annat, elfel som kan orsaka brand osv. Alltså fel som kan medföra en direkt livsfara. Den typen av fel genererar återkallelser hos ALLA tillverkare. Det är lixom lagen ... Man återkallar inte för vanliga fel på slitagedelar som kan drabba en bråkdel av ägarna om felet inte medför fara för livet.

#48
2014-04-10 15:48

Mistro det var inte enl mig! Det var Teknikens värld som skrev så. Jag la upp länken dit, under urklippet ur deras text som jag la upp här

#49
2014-04-10 17:11

Då vet vi Hackenbush var du står, men det visste man ju redan tyvärr.PSA har kraftiga ekonomiska problem vilket inte jag eller nån annan här heller vad jag sett förnekat men det är inte det detta handlar om.

"Jaga folk runt halva internet"... Jisses, det finns något som heter paranoida vanföreställningar...

ViB är sannerligen en oerhört uselt modererad sida.

#51
2014-04-10 18:31

Det må vara hur det vill med biltillverkares ekonomi men det har inte varit mycket återkallelser från Peugeots sida iallafall. Måste tyda på att de gör Bra bilar då,oavsett ekonomi?

#52
2014-04-10 18:48

Tycker det är dåligt att det ska kunna bli de felen på bilarna med tanke på vilka tester en bil genomgår under konstruktionen, men samtidigt bra att de vill göra något åt det.

VAG hade sagt Scyyy!! Säg inget, vi får se, kanske blir fel efter att garantil gått ut...

#53
2014-04-10 20:24

Leifer du tog mitt inlägg på helt rätt sätt tvärtemot rålle. Man behöver ju inte tolka allt som är tvetydigt som negativt.

#55
2014-04-10 21:30

Jo jag vet "Rille" och därför skrev jag med andra ord att den info som står att finna kommer ifrån olika motortidningar.Tyvärr är den infon inte alltid så omfattande. På något ställe kan man läsa att bilarna har samma bottenplatta men att interiören utgör den största skillnaden .... ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peugeot_107

Intressant ändå med designern.

Så med det sagt borde alltså Toyota snarare vara sämst istället för bäst "Juppe" ?
Inga eller få återkallningar är alltså det samma som en felfri bil?
Kan faktiskt bara se fördelar med återkallningar för kundens del men jag är övertygad om att det mesta kunde ha fixats under en ordinarie service,men sådant ger förstås inte lika bra (eller inget) utrymme i media som är så viktigt idag.

Många bilar som har återkallats har redan rullat i många år men plötsligt måste de återkallas ...Näe,..helt klart ligger det ett intresse i att skapa bilden utav att Toyota är felfri eller åtminstone nästan riskfri att äga.
Detta har man också lyckats bra med och det återspeglar sig i prisbilden.
5 år gamla bilar kostar nästan det samma som 2 åriga bilar p.g.a TKG.

#56
2014-04-10 21:43

Jag håller för troligt att PREVIA är skakad och kompenserat detta med något form av fludium inför denna nyhet. Han brukar skriva rimligt sansat, men ensidigt färgat. Men här har det gått överstyr fullständigt. Citat:

"Det kan mycket väl vara en affärsidé att gå ut med att man tar sitt ansvar för fel som upptäcks på kunders bilar då tydligen kunderna fortsätter att köpa bilarna trotts att bilföretaget tidigare återkallat bilar som visat sig vara felaktiga."

Förutom syftningsfelet i slutet av meningen ;-) så blir detta lätt komiskt. Att Toyota skulle frivilligt plantera säkerhetsrisker i sina bilar (sanna eller inte) och sedan ta någonstans mellan 5 och 15 miljarder från sin vinst för detta PR-trick faller på sin egen fullständiga orimlighet.

Sanningen är naturligtvis att Toyota inte har något val. Man måste, precis som alla andra tillverkare som upptäcker fel som äventyrar människors liv, återkalla bilarna. Att inte VAG återkallar sina DQ200 är att man bedömt att det inte är en säkerhetsrisk. I Kina fick man krypa till korset, men där är det en annan historia.

#54
2014-04-10 21:49

Det kan mycket väl vara en affärsidé att gå ut med att man tar sitt ansvar för fel som upptäcks på kunders bilar då tydligen kunderna fortsätter att köpa bilarna trotts att bilföretaget tidigare återkallat bilar som visat sig vara felaktiga.
Andra biltillverkares återkallelser hittar man här och det är inte bara ett fåtal ofarliga fel hos dessa bilar trotts att man inte hört talas om så många av dessa återkallelserna.
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/
Volvo som anses som en av världens säkraste bilar har även några återkallelser som får ses som farliga fel på deras bilar ser man i listan.
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/search.asp
Och tycker man att Peugeot inte har så många återkallelser så beror det nog mer på att man inte talar om dessa i pressen än att de inte existerar.
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/search.asp

#57
2014-04-10 22:59

@Mistro, inga eller få återkallningar måste väl vara bättre än många återkallningar? Hur kan du få det till något annat?
Sen så innebär det så klart inte att bilen inte går sönder. Bilar slits och går sönder förr eller senare, men precis som "Juppe" skrev så är det inte den typen av fel som genererar återkallningar.

#58
2014-04-11 00:05

Rålle tycker att modereringen fungerar dåligt här på ViB. Men det är ju vad vederbörande individ lever på. För det är få av hans inlägg som är publicerbara-om ens något. Så det krasar friskt i glashuset.

Att samma person också lider av grava bildningskomplex, ja de är till och med så uppenbara att han försöker införa förbud mot vad man får skriva, eller vilka källor och analysmetoder som får utnyttjas. Men att Rålle inte förstår innebär inte att jag skall sänka nivån. Däremot är han välkommen att fråga så kan jag hjälpa honom att förstå. Men så finns det ju något som heter prestige och därför kommer Rålle istället fortsätta med sin häxjakt framför att ta reda på fakta.

Egentligen inte värt att ta på allvar. Snarare tragiskt....

-;)

MVH AL

#59
2014-04-11 00:13

Att Toyota medvetet bygger in fel för att sedan ta ansvar är givetvis dumheter. Det är dessutom rakt motsatt deras egen produktionsfilosofi som bygger på att felfria bilar och effektiv cost-cutting ger vinst. Det är ett centralt tema inom TPS.

Toyota har uppenbarligen drabbats av problem. Kanske att detta är ett led i den brist på kaizen som präglat företaget tidigare. För hade förbättringsarbetet fungerat så skulle aldrig dessa fel uppstått....

Skall bli spännande att se hur detta kommer att sluta. Är måhända VAG på väg att köra om självaste Toyota?

MVH AL

#60
2014-04-11 09:09

Är det så logiskt "Swemba" ?
I så fall är ju alla bilar bättre än Toyota vilket troligtvis strider mot de flestas åsikt.
Kan väl inte komma som någon överraskning för någon att Toyota sedan typ alltid har byggt bilar som håller ihop oerhört bra?
Att bilarna sedan inte passar alla må vara en sak men det ÄR pålitliga bilar precis som alla andra Japanska bilar. Toyota har dock valt att dra sin "strategi" betydligt längre då det handlar om återkallningar för att det finns ett syfte bakom att visa på ett extremt ansvar tycker jag inte det råder så mycket tvivel om.

Bilarna kan ha fel som alla andra och något annat vore dumt att hävda men skillnaden är att Toyota vill ge ett långt starkare sken om att det är riskfritt att köpa en Toyota än någon annan.
Givetvis byggs inte felen in medvetet men man lägger en stor möda på att utreda de fall där bilar har fallerat eller kan göra det.

En annan övertygelse som jag har är att alla fabrikat blir allt sämre kvalitetsmässigt på så vis att det inte på samma vis som förr kommer att vara lönsamt att behålla en bil länge. Vi ser redan idag hur många kostbara fel som finns på bilar som kanske är 4-5 år gamla. Man kan få en 10 år gammal bil för under 20.000kr men det är ett stort risktagande att köpa en sådan bil. Troligtvis gör man en mer ekonomisk affär genom att köpa en bil som är 20 år gammal för under 10.000kr i så fall då dessa bilarna har mindre elektronik.

Den hållbarhet som Toyota tidigare har visat upp är inte möjlig att uppnå idag men då vi kräver allt mer utav våra bilar så är det ett pris som vi verkar vara redo att betala.

#61
2014-04-11 09:17

@Mistro, läs vad jag skriver och fundera ett varv till.
Toyota må säkert bygga bilar som håller ihop bra, men de är bevisligen sämre än genomsnittet när det gäller allvarliga säkerhetsrelaterade fel - den typ av fel som genererar återkallningar.

#62
2014-04-11 09:32

En återkallelse är självklart ingen fördel för någon tillverkare men man måste förstå att olika tillverkare har väldigt olika uppfattning om hur många påträffade felprocent som ska leda till en frivillig återkallelse som denna.
Toyota verkar speciellt efter alla skriverier i USA om misstänkta tekniska fel (som Nasa inte hittade några bevis för) oerhört måna om att återkalla alla tillverkade i hela modellserien över hela världen även om bara några fåtal av hundratusentals tillverkade bilar verkligen har drabbats av felet i fråga.

Vad gäller åtgärdena Toyota ska fixa ovan har vi på mitt jobb endast varit med om ett av dessa fel under åren på de närmare 400st Toyota-bilar vi har in per år. Det fallet gällde en trasig spiralledare i ratten på en Toyota Hilux som gått 19 000mil vilket resulterar i att airbag-lampan tänds. Toyota har nu nummerändrat och förbättrat denna spiralledare vilket tydligen är en av återkallelserna ovan. Vi har dock som en jämförelse bytt ett 10-tal spiralledare på Volvo-bilar liksom ett flertal på både VAG och andra märken utan att jag sett till någon återkallelse om detta så frågan är var tillverkaren drar gränsen för hur många drabbade bilar som ska innebära en återkallelse för att montera bättre delar i bilarna för kunden?

#63
2014-04-11 09:48

Har både läst och tänkt flera varv "Swemba" men här handlar det allt som oftast om smutskastning mot de fabrikat som gillas mindre och Toyota verkar vara ett fabrikat som folk älskar att hata utav grunder som ibland faktiskt inte är så grundade.

Visst avser återkallningarna ofta så kallade säkerhetsrisker men hur bedöms dessa? Hur vet vi att inte alla andra fabrikat också har likartade problem som KAN uppstå vid kanske en situation på hundratusen?. (eller nåt)
Uppenbara risker vill förstås alla förhindra men när de är mindre uppenbara så tar helt enkelt Toyota det hela ett par steg längre. De verkar ha en nolltolerans mot sådana fel men är det ens möjligt att uppnå egentligen när man tillverkar så många bilar?

Kanske är det nödvändigt att visa upp ett större ansvar när bilarna blir allt sämre på att hålla ihop p.g.a all elektronik men att återkalla dagens bilar efter 10 år kommer inte att ske.

#64
2014-04-11 10:53

Jag tycker att det är konstigt att Hanzzon" älskar att gnälla på Volvo mfl och blundar för alla miljontals fel som toyota har...

Det som gör att jag gillar toyota är att man får bilen inkallad och servad och reparerad lite nu och då och i regel på jappsens bekostnad. Det gillar jag! När jag härom månaden servade toyotan på toyota center fick jag tala med en kille som tills i somras arbetade på Lexus och han är inte alls imponerad av Lexus sk kvalitet. Visserligen fungerar de rätt bra men å andra sidan kostar de extremt mkt pengar att reparera och underhålla så han rekommenderar ingen att köpa Lexus varken då han jobbade med dem eller nu när han istället jobbar på toyota. Han jobbade på en auktoriserad lexus bilverkstad i Stockholm. Han fattade helt enkelt inte att folk är så "in i bomben" lättlurade och rent av korkade att de köper en "över prissatt" lexus istället för en toyota eller vilket annat bilmärke som helst!

#65
2014-04-11 11:58

Självklart så hittar Toyota inte på fel för att sedan gå ut med återkallelser men däremot så till skillnad från en del andra biltillverkare så visar man att man tar tag i felaktigheter hos sin produkt även efter det att den lämnat bilhallen genom att gå ut i pressen med sina återkallelser vilket kan vara en god ide när man vill framstå som seriös. Här ser man att Toyota snart är uppe i medelbilens återkallelser om det fortsätter som nu.
http://peter.kingofmath.com/2010/10/how-likely-will-your-car-be-recalled/
Och här några sidor återkallelser som inte synts lika ofta i pressen.
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/search.asp?whichpage=4&pagesize=40&resultString=(VW%20All%20Models)%20%20for%20the%20date%20range%2001/Jan/1992%20to%2001/Jan/2014&tx=

#66
2014-04-11 13:26

PREVIA: din länk leder till de som återkallats mellan 2001 och 2010. Toyota har efter det återkallat hur många miljoner bilar? Jag har tappat räkningen. Men leder gör man, det hävdar jag bestämt.

Här kan man se siffrorna för 2013 och USA: http://www.autonews.com/article/20140203/OEM11/140209973/toyota-leads-in-recalls-again-in-2013-with-tally-topping-5-million

Eller som man skriver: "For the second straight year, Toyota called back more than 5 million vehicles in the United States, the most of any automaker."

#67
2014-04-11 13:55

Jag tycker att det är bra att toyota återkallar sina bilar eftersom då fixar de till andra fel samtidigt. Min toyota har fixats med några gånger trots att det är en 2010:a på drygt 5000 mil medan min, vår, Ford Focus flexifuel aldrig har varit inkallad på drygt 15 000 i stort sett problemfria mil som körts till 99% på enbart E85, etanol. Dock börjar den få några rostrosor i de bakre skärmkanterna men de repareras knappast av Ford på Kinwallsmotor där den köptes ny våren 2006 men i sommar ska jag låta rostskyddsbehandla Forden. Bättre sent än aldrig...

#68
2014-04-11 14:09

Jag räknade ihop Toyotas alla återkallelser sedan 2010 fram tills nu: lite drygt 36 miljoner bilar. Detta på drygt 4 år....

På påståendet att det är bra att mån återkallar, ber jag er uppmärksamma att alla fabrikanter går detta regelbundet. Haken är bara att det i de absolut flesta fallen bara rör rena säkerhetsproblem där man är tvungen att återkalla. Toyotas massiva återkallelser är nödvändiga och knappast någon bra reklam för märket.

#70
2014-04-11 15:56

Audi A5 SB, Det betyder i så fall att Toyota återkallat varje tillverkad bil ungefär en gång i snitt under dessa fyra "rekordår" (som ju tog fart efter uppståndelsen i USA år 2010) om återkallningarna nu inte skulle gälla några äldre tillverkade bilar än 2010 vilket de dock oftast gjort.

Den klart största andelen av dessa återkallelser de senaste fyra åren är dock inte påtvingade som du verkar vilja ge sken av utan gjorda på initiativ av Toyota själva, skulle man enbart återkalla bilar man blivit påtvingade att återkalla så vore antalet bilar i en helt annan dimension.

#71
2014-04-11 16:05

Hanzzon, här kommer en sammanställning:

"January 2010 - Toyota issues a series of recalls covering 5.6 million vehicles in the United States due to sudden acceleration in some vehicles.

August 2010 - Toyota recalls 1.3 million Corolla and Matrix cars from 2005-2008 model years in the United States and Canada.

October 2010 - Toyota will recall a total of about 1.66 million vehicles, mostly in Japan, the United States and China, for problems involving brakes and fuel pumps.

January 2011 - Toyota says it will recall more than 1.7 million vehicles worldwide, bringing its total for recalls to nearly 16 million since late 2009 and dealing a blow to its efforts to restore its reputation for quality.

October 2012 - Toyota announces a recall of more than 7.4 million vehicles worldwide as a faulty power window switch is a potential fire hazard, the latest in a series of setbacks for Japan's biggest automaker.

November 2012 - Toyota says it will recall 2.77 million vehicles worldwide, including some of its popular Prius hybrid cars, for steering and water pump problems.

January 2013 - Toyota announces a recall of nearly 1.3 million cars globally for two separate defects, including 752,000 Corolla and Corolla Matrix vehicles in the United States to fix airbags that could be deployed inadvertently.

April 2013 - Four Japanese automakers - Toyota Motor Corp, Honda Motor Co, Nissan Motor Co and Mazda Motor Corp announce they are recalling a total of around 3.4 million vehicles worldwide due to defective airbags supplied by Takata Corp."

Källa: http://profit.ndtv.com/news/corporates/article-timeline-major-global-recalls-in-the-auto-industry-320796

Efter detta har man återkallat 1 miljon i september -13, 1 miljon oktober -13, 2,1 miljoner i februari -14 och nu 6,8 miljoner i april -14.

Kan du peka på vilka av dessa återkallelser som inte var tvingande och i så fall källa till det?

#72
2014-04-11 16:47

Med tanke på Audi A5:s sammanställning är det tur att man inte köpt någon Toyota. Den sammanställningen ger en lite fadd smak i munnen.

#73
2014-04-11 17:06

Hackenbush@ Om toyota japans största bilproducent inte klarar att leverera, hur kan man då lita på de övriga japanska märkena? Japanska bilmodeller dominerar när kunderna själva svarar om de litar på sina bilar...

#74
2014-04-11 17:15

True believer:
Tacka fan för att jag litar på mitt toyota "as" eftersom jag får bilen återkallad, reparerad och dessutom gratis förbesiktning innan jag ska in med den på den årliga kontrollbesiktningen. Att det sen är förenat med besvär i form av att jag måste ta ledigt från jobbet en halv dag är en annan sak.

#75
2014-04-11 17:55

Audi A5 SB, Kan du själv hitta fakta om vilka som är påtvingade? Vad jag fått fram så är det i princip bara vissa av de från från USA historien 2010 som var påtvingade medans de andra är frivilliga, har du fakta om annat?

Stoor, Toyota tar fortfarande 200kr för sin förbesiktning: http://www.toyota.se/verkstad/besiktning/forbesiktning.tmex

#76
2014-04-11 18:20

Hanzzon, min poäng gick dig förbi. Men du chansade bara, eller hur?

Alla återkallelser, nästan utan undantag, är frivilliga. Det gäller f.ö. inte bara Toyota - det gäller alla bilmärken (i alla fall de som är närvarande på marknaden i USA). Det är nämligen så att alla tillverkare kallar sina "recalls" för "voluntary". Det ser lite finare ut, men det är i grunden samma sak - tar man inte i tag med ett upptäckt eller rapporterat säkerhetsfel utan i stället mörkar det, ja då är man slut i USA.

Men det var ju fint att du la över bevisbördan på mig, när det i själva verket var du som påstod att det var "frivilligt".

Jag noterar att du upptäckt samma sak som jag - Toyota har återkallat i princip varje tillverkad bil under den period jag angav. Borde inte du ta dig en funderare över ditt korståg för Toyotas överlägsna kvalitet?

#77
2014-04-11 20:22

:-)
Hanzzon kör sin vänliga toyotadrive som vanligt.
.
Fy fabian vad jag ogillar fanatism . . . oavsett i vilket sammanhang det förekommer. Det är bara så sjukt och destruktivt!

#78
2014-04-11 21:31

@Hanzzon:
Kan berätta att vi som bor i Stockholm dvs den kungliga huvudstaden och inte på "bondvischan" får GRATIS förbesiktning och till och med ett personligt årligt brev med ett inbokad besökstid med fri lånetoyota om man accepterar tidsförslaget.

- Det duuuu!

#79
2014-04-12 01:46

Audi A5 SB, Du tror alltså på fullt allvar att alla tillverkare återkallar alla sina tillverkade bilar världen över i en modellserie även om endast något enstaka exemplar i världen har drabbats av ett fel utan personskador?
Vid hur många antal upptäckta fel per hundratusentals tillverkade bilar drar alla tillverkare då gränsen för att åtgärda eller kontrollera bilarna och hur stor felprocent accepteras som engångsföreteelser?

Om vi pratar andra märken så har jag helt seriöst varit med om kabelbrott till krockgivaren till sidokrockkuddarna på flera nyare Vw Passat.
Den elektroniska parkeringsbromsen har strulat på så många nyare Passat att vi har delar hemma på lagret till dessa, det innebär en handfull bilar som Toyota ofta återkallar för så varför har Vw då inte återkallat och förbättrat dessa fel kan man fråga sig?
Jag har bytt klart fler spiralledare i ratten i tex Volvo som jag nämnde än hos den Toyota Hilux vi bytt detta på men har inte sett till någon återkallelse från Volvo, är det bara en slump?
Vi fick i veckan in en MB E-klass som fick körförbud från Bilprovningen då fjädertornen höll på att rosta loss fullständigt vilket innebär att bilen kan ramla ihop när dessa släpper, detta har vi rostlagat och bytt på många ex av E-klass under åren men jag har inte sett att Merca återkallat och åtgärdat dessa fel, varför har man inte det då detta är ett välkänt fel?

Så vid hur många procent upptäckta fel av alla tillverkade bilar drar tillverkarna egentligen gränsen innan man beslutar att åtgärda bilarna enligt dig?

#80
2014-04-12 09:47

@Stoor, gratis förbesiktning låter som Toyota lurar kunderna! :D
Berätta vad nyttan med förbesktningen är för dej som konsument? För Toyota är det ju solklart, får statistiken att se väldigt bra ut. Jag besiktar förs och ifall jag nån gång inte kommer igenom (hittils har ja väl haft väldans tur med mina bilar?) så är det ju bara att fixa och sedan borde bilen vara i tip-top skick? Bättre att ha nån annan än märkesverkstaden att kontrollera bilen för dom kan lätt hitta mindre "fel" som dom kan ha dej att betala. Var det inte nån som fick dom fast för detta eller var det Volvos liknande kontroll?

#82
2014-04-12 13:38

Halvljus som är substandard skall man få underkänt på vid besiktning,många Avensis med xenon har problem med ett minskande ljusflöde(och underkänns pga detta)
Många Toyotor har haft uselt ljus,och vissa nya har det ännu.

#84
2014-04-12 18:51

leifer,jag skrev/menade xenon.
Men nog kan man få underkänt även på glödljus,upp till besiktningsmannen att avgöra.
Tänk att den lyser när man ser spiralens form,allt från detta upp till normalljus så lyser den,klart det kan underkännas.
(typ jordfel)

#85
2014-04-12 19:54

Hanzzon fortsätter sitt korståg. Det är ju rätt märkligt att Toyota i princip återkallat varenda bil man tillverkat från 2010 tills nu (36 miljoner bilar på 4,5 år) och likafullt är dessa bilar så mycket bättre än valfritt annat fabrikat.

Man leder listan över återkallelser så stort att man är ohotad för flera år framåt - oavsett vad som händer. Han griper efter "livlinor" som får var och en som läser dessa att le. Toyota återkallar för befarat kabelbrott och hux flux har han inga exempel på detta på bilar från Toyota men desto fler; gissa från var då?

Därefter lägger han bevisbördan på mig(!) över var gränsen går för återkallelser. Jag föreslår att han kontaktar Toyota i Sverige för att få detta utrett. De, om några, borde kunna svara på hans grubblerier.

#86
2014-04-12 21:06

Skulle världen vara rättvis så skulle man ju förvänta sej att andra tillverkare också kallade tillbaka sin bilar med kända typfel, men så går det ju inte till här i världen (marknadsekonomi, jippii!). Dom som har ett tillräckligt gott anseende tycks få släppa ut vad som helst och vi "förlåter" dom!? Tycker därför det känns lite konstigt att just Toyota återkallar för det skulle dom inte ha behövt gör för ingen har bättre anseende än dom i bilvärlden?

#87
2014-04-12 21:22

Peugos sista mening i inlägget lämnar mig frågande - den är svårt att tolka.

Vad gäller hans inlägg i övrigt, så ber jag honom att läsa tråden i sin helhet. Där framgår att återkallelser rör säkerhet och i princip inget annat. Om det handlat om kvalitet och återkallelser i största allmänhet, ja då hade vi här uteslutande diskuterat PSA.

#88
2014-04-13 09:05

Peugo bör nog ta reda på hur en marknadsorienterad ekonomi fungerar. Han är uppenbarligen lika okunnig om sådant som han är om bilar och ingenjörsbetonat arbete generellt.

Toyota har mycket riktigt utvecklat den industriella tillverkningsteknologin till sitt yttersta. Men nu är något galet. Om det är en tillfällighet eller en mer ihållande trend lär vi snart kunna se. Och det blir nog i så fall dråpslaget mot Toyota. Då kniper VAG förstaplatsen, eftersom VAG förbättrar sin produktion allt mer och i oberoende undersökningar har en ytterst låg felnivå.

MVH AL

#89
2014-04-13 10:19

Jag *vet* exakt hur ekonomin fungerar och varför den inte nånsin kommer att gynna oss varelser här på jorden, tydligen bryr du dej inte och förstår inte? Det bilindustrin borde satsa på är att skapa fordon som är väldigt lätta och använder enbart material som går att lätt återvinnas. Tekniken i elbilar (Toyota) är inte sådana och VAG kniper säkert förstaplatsen därför att dom skapar fordon som inte håller (TSI och DSG är till 100% bästa exempel på ting som är designade att inte hålla) så folk köper nya. Japp, de flesta av oss människor är faktiskt så blinda och okunniga så beteendet blir så där tokigt. MVH är en sann kapitalist och bryr sej tydligen inte om hur världen ser ut efter att vi lämnat den, synd att det ska vara så. :(

PS. PSA är inte mycket bättre men nog är dom långt före beträffande återvinning av material och deras motorer/växellådor håller (räknar inte med BMWs 1.6 THP, den bör undvikas).

#90
2014-04-13 11:09

Skulle vara intressant att se genomsnittliga livslängden för olika bilmärken/modeller så kan man utifrån det säga om nåt är skapat för att hålla eller bara slit o släng.

#91
2014-04-13 11:52

Jag var på kurs hos en japansk biltillverkare ( ej Toyota ). Där sa dom att målet för alla biltillverkare är att 1% av de specifika delarna ska gå sönder. Håller 100% är delen överdimensionerad, är felprocenten högre är delen för klen! Några har nog bättre fingertoppskänsla än andra!

#92
2014-04-13 17:19

"Jag *vet* exakt hur ekonomin fungerar och varför den inte nånsin kommer att gynna oss varelser här på jorden, tydligen bryr du dej inte och förstår inte?"

Märkligare skriveri har jag inte stött på sedan jag läste en bok som det sägs att KimJong Il hade skrivit. I alla fall är analysen över hur marknadsekonomi fungerar slående lika med det Peugo presterat i sitt inlägg.

#93
2014-04-13 23:14

Nej du Peugo, du har uppenbarligen inte en susning om vad som kännetecknar en fungerande marknad. Det är just genom subventioner av aktörer med låg produktivitet (läs: PSA) som investeringar i ny teknologi inte blir ett lika bärande konkurrensmedel. Därigenom minskar matchningen, d.v.s vi får fram sämre produkter i relation till efterfrågan än vad som är nödvändigt.

Och om politikerna kunde hålla sina fingrar borta så skulle PSA och GM idag varit ersatta av andra aktörer som tillgodoser marknadens efterfråga av bilar på ett både bättre och billigare sätt. Det skulle innebära bättre produkter än idag, inte tvärtom.

MVH AL

#94
2014-04-14 11:47

Läste krönikan av JONAS FRÖBERG reporter Näringsliv motor, där han beskrev halvrisiga Opel och Ford, precis som jag alltid sagt, att Ford och Opel är skräp ;-) f.ö så handlade artikeln om Toyota och de japanska bilarnas uppgång och fall.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/inget-varar-for-evigt-pa-bilmarknaden_3454788.svd

#95
2014-04-14 15:00

true believer - det var nog snarare nån form av metafor för att beskriva att man inte skall ta framgångar just nu som nåt som kommer att bestå och ingen underbyggd kvalitetsbedömning av Opel och Ford. Det centrala var väl snarare den japanska bilindustrins uppgång och fall på den svenska marknaden och av detta skall man dra slutsatsen att inte ta något för givet. T ex kan Kineserna komma att vara ett stort störningsmoment för idag framgångsrika märken som t ex Kia och Hyundai - eller européer också för den delen...

#97
2014-04-14 22:16

Skrämmande läsning.
Nog sant det där med Gremlins!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.