Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 2,4 miljoner Prius och Auris

Nyheter

På grund av ett problem med det felsäkra läget återkallar Toyota sina hybrider tillverkade mellan 2008 och 2014.

Totalt handlar det om 2,43 miljoner bilar, varav en majoritet finns i Japan och Nordamerika och 11 616 bilar berörs i Sverige. Hybriderna i fråga är Prius och Auris, mer specifikt Prius tillverkade mellan oktober 2008 och februari 2014, Prius Plus tillverkad mellan september 2010 och november 2014 samt Auris Hybrid tillverkad mellan maj 2010 och maj 2014. 

Skulle det uppstå problem med bilens drivlina ska bilen gå in i felsäkert läge, men på vissa modeller sker inte detta. Berörda kunder kommer kontaktas via brev och behöver något åtgärdas vid besöket ska det ta ungefär 40 minuter. 

Inga olyckor har rapporterats i samband med problemet. De berörda bilarna är samma som återkallades februari 2014 och juli 2015, då Toyota inte kände till detta problem. 

Kommentarer

#1
2018-10-08 09:33

Hmm.. säljer man mycket, får man återkalla mycket. Lesson learned.

#2
2018-10-08 10:17

Toyota viser vejen, hvordan mam servicerer sine biler og kunder . 11 år tilbage god service og godt for os alle , der kunne de andre lære noget, dog vil jeg sige at de er blevet bedre også BMW og Mercedes og folkevogn,tak det er jo bores liv .

#3
2018-10-08 10:22

Japansk kvalité..

#4
2018-10-08 10:55

Ja, japansk kvalitet att faktiskt återkalla när det behövs.

#5
2018-10-08 12:02

Dags igen...

Toyota är inte vad det har varit. Numera har man lika mycket driftsfel som alla andra.

MVH AL

#6
2018-10-08 12:08

Visst, Toyota har samma mediokra kvalité som Fiat numera. Konstigt att vi toyotaägare inte har märkt detta...

#7
2018-10-08 12:18

Till skillnad från alla VW-ägare som tydligen tillbringar all sin lediga tid på verkstaden, enligt alla som inte äger en VW alltså... :-)

#8
2018-10-08 13:59

Är det den skottsäkra tekniken som krånglar?

#9
2018-10-08 14:20

Vänd på frågan, hur många kört runt i bilar av andra märken som inte vet om att fel som existerar på deras bilar för normalt kanske felet inte syns eller hörs. BMW är ett bra exempel, det krävs ett antal oförklarliga bilbränder innan de ens erkänner att det finns problem. Toyota skall ha applåder för att de sköter allt snyggt och öppet. Jag hatar när företag döljer och trixar. Mitt förtroende är fortfarande högt för Toyota, skulle kunna köpa en igen.

#10
2018-10-08 14:32

Jag har haft en Toyota. Aldrig igen.

#11
2018-10-08 15:19

@notarius, högsta betyg för meningsfull post...not.

#12
2018-10-08 16:07

Toyota-ägare är roliga :)
När en Toyota återkallas är det bra och bevis på hög kvalitet, när en VW återkallas är bilen skit och har urusel kvalitet.
Skärp till er!
Det är bara att inse att japansk kvalitet är inte som det har varit, och kommer att bli värre ju mer elektronik man sätter in i bilen.

#13
2018-10-08 16:11

Driftkvalitet noll.

#14
2018-10-08 17:43

dom som kör toyota vet att dom är bäst... det räcker.

#15
2018-10-08 18:08

Toyota återkallar inte pga fusk, det är väl en godtagbar anledning. Jag körde två Toyota sammanlagt ca 18000 mil utan problem, och de bilarna var båda äldre än 5 år. Min nuvarande Skoda ligger också bra till, 9200 mil utan problem (lite fusk för den köptes ny).

#16
2018-10-08 18:32

Problemet är alltså att vid ev. fel på hybridsystemet så går bilen inte in i felsäkert läge....
Felsäkert läge är väl typ reducerad hastighet o kraft?

Tycker de flesta Toyota hybrid går med reducerad hastighet, så problemet kan inte vara stort... ;-)

#17
2018-10-08 18:32

Fast man undrar vad de var inne för 2014 o 2015?

#18
2018-10-08 18:37

Styggas egen
Hur vet du att det inte beror på fusk?

#19
2018-10-08 19:27

skarj: Mitt inlägg var meningsfullt exakt som det stod, nämligen att jag har fått "smaka på" Toyotas alla fel och brister, och köper därför aldrig en Toyota igen. Inget i mitt inlägg kan ha varit oklart.

#20
2018-10-08 19:29

LC4ever säger det mycket bra: "När en Toyota återkallas är det bra och bevis på hög kvalitet, när en VW återkallas är bilen skit och har urusel kvalitet. Skärp till er!"

Exakt så! Om man bara vill och orkar - och inte skäms det minsta - letar man fram de mest skrattretande ursäkterna. Fram med brynet!

#21
2018-10-08 21:05

Det är typiskt att se icke Toyotaägare påstå att Toyota numera har medioker kvalitet. Jag har haft sju Toyota sen 1988, alla visserligen köpta nya, men har aldrig haft några fel på någon av dem. Min nuvarande Auris hybrid går nu in på fjärde året utan några som helst problem. Åren 2011 - 2013 gjorde jag ett undantag och köpte en Volvo och den var inne på verkstad för problem mera än alla Toyotorna tillsammans.

#22
2018-10-08 22:25

107Carlsson: Först skriver du att du aldrig har haft några fel på någon av dina Toyotor. Sedan skriver du att Volvon var inne på verkstad "för problem mera än alla Toyotorna tillsammans". Men det var ju aldrig något fel på någon Toyota?! Det måste således ha varit fel på Toyotorna eftersom Volvon ensam hade fler fel ... Hur ska du ha det?

Jag hade en Toyota och det var min hittills sämsta bil, och jag har nämnt min nära bekant som har en Toyota från 2011 med cirka 5 500 mil på mätaren. På den senaste servicen (!!!) sa verkstadskillen att bromsrören bak måste bytas på grund av gravrost! Bromsarna bak är redan bytta en gång trots daglig, medveten användning. Det låter från kopplingen när den används och det skramlar från inredningen.

#23
2018-10-08 22:59

Oavsett fabrikat är det bara att acceptera att återkallelse sker. Med kortare livscykler för varje generationers modeller hinner inte biltillverkarna testa bilarna innan de nås ut till marknaden. Som sagt biltillverkaren har produktansvarig så det går inte att skylla på underleverantören. Alla biltillverkare drabbas numera av återkallelse även Toyota och det går inte att förneka.

#24
2018-10-09 09:25

@107Carlsson: Bara för att du har haft Toyota med få eller inga problem betyder inte att detta märke är felfritt.
Jag har haft tre VW utan några problem, bara servat och kört. Jag har aldrig haft problem med DSG-låda, lacken eller kam-rem/kedja eller felprogrammerad motor (fusk). För mig har dessa varit helt perfekta, men för mig att sätta dessa över alla andra bilar, nej. Jag vet att det finns problem, precis som ALLA andra märken.
Och ju mer teknik man trycker in i bilen (BMW/Audi/Mercedes) ju mer fel kommer man få.
Så, ja, Toyota har i dag medioker kvalitet. Inte bättre än någon annan.

#25
2018-10-09 14:33

Notarius,, Kanske slarvigt uttryckt om man vill vara grammatikpetimeter, men fem fel är fler än noll.

#26
2018-10-09 18:12

"Felsäkra läget" – något av en ironi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.