Bild
Nästa artikel

Törstigare bilar med kvinnlig chef

Nyheter

Företag med kvinnlig vd kör bilar med större och törstigare motorer än företag med manliga chefer, visar en ny granskning.

Tjänstebilsföretaget Ynnor och sajten Allabolag har granskat vagnparkerna hos drygt 900 av Sveriges största bolag. Av företagens cirka 200 000 bilar finns 90 procent i bolag med manlig vd och följaktligen 10 procent i företag med kvinnlig vd.

Granskningen visar att tjänstebilar i de kvinnligt ledda företagen har större motoreffekt och högre CO2-utsläpp, i genomsnitt 201 hästkrafter och 192 g/km, jämfört med 162 hästkrafter och 181 gram/km för bolagen med manlig chef.

– Vi har länge sett att kvinnliga chefer i större företag gärna kör snabbare och mer motorstarka bilar, men nu får vi det svart på vitt, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor.

Diskutera: Varför ser statistiken ut som den gör?

Kommentarer

#1
2012-12-20 15:15

För att manliga chefer vill leva upp till "Riktiga män luktar Diesel". Fast personligen luktar jag gärna sprit....;)

#2
2012-12-20 15:16

Det är alltså så att även kvinnliga chefer behöver en ***förlängare.
Ganska intressant eftersom annars är inte de flesta kvinnor så bilintresserade.
Kan det vara så att en snygg, dyr motorstark bil alltid förknippas med framgång?

#3
Leif Larsson
2012-12-20 16:14

Är så att kvinnorna (cheferna) har ett minnevärldskomplex som de måste kompensera.
De kanske tror att de tas på större allvar av sina manliga kolleger, med en "fläskig" bil.
(för mig kvittar det vilken bil de har)

#4
2012-12-20 20:03

Kan bara instämma. Jag har inget emot kvinnor men rika kvinnor i nyare stadsjeepar och en telefon i örat är inget kul. De bara mosar sig rakt fram och verkar nästan sikta på bilar som är ivägen för dem.
"Feministmoped" kallas skämtsamt dessa bilar.

#5
2012-12-20 20:28

Jag är inte alls förvånad. Senast, när det var dags att byta till en mindre bil, fastnade hustrun för en Mercedes E500.....

#6
2012-12-20 21:23

Ja just Gunnar Mercedes E500 är ju en mindre bil. :-)

#7
2012-12-20 21:37

Mindre än S600 iallafall? :)

#8
2012-12-21 00:46

Tänkte lite som Leif Larsson.
De riktigt tuffa kvinnliga cheferna tillåter sig att använda en mer kvinnlig ledarstil. De mindre tuffa försöker dessvärre att imitera män.

Nu står det inte i artikeln att just högsta chefen har en vräkig, hästkraftstinn bil. Det gäller tjänstebilflottan generellt.
Alltså kan man lika gärna tolka det som att männen drar till med värre åkdon än de behöver.
Är kvinnliga chefer kanske generellt sämre på att bedöma bilar?

#9
2012-12-21 13:12

Kan vara så att kvinnor känner sig säkrare och mer skyddade ju större bilen är.
I samhället i övrigt är det inte mycket bevänt med säkerhet och skydd för kvinnor.

#10
2012-12-21 21:54

Focus, som jag skrev här nedanför, så framgår det inte att det är just kvinnorna på företaget som väljer de starkaste bilarna. Mer än möjligen den högsta chefen, då.

Kanske förstår nu en del mig lite bättre när jag uppmanar att läsa vad som verkligen står. Naturligtvis gäller det också att inse vad man själv verkligen skrivit och att det kanske inte alltid är precis vad man menade. Helst ska det ju inte finnas något tolkningsutrymme alls.

#11
2012-12-21 22:09

Märklig undersökning ...
Nästa blir väl;
"Törstiga chefer väljer billiga kvinnor"
?

#12
2012-12-22 12:31

Sannolikt så Jes.

#13
2012-12-23 00:54

Med så lite info om undersökningen säger det faktiskt ingenting. Vad är storleken på företagen, vilken tjänstebilspark har de (vilka har tjänstebilar/bransch) etc. Först med den infon går det att jämföra om det diffar mellan likvärdiga företag med skillnaden manlig/kvinnlig vd. Spännvidden mellan det största bolaget och det 900e största bolaget är stor.
För större koncerner gäller iaf hårda regler för utsläpp och ett begränsat antal modeller. Blir rätt trött på den här typen av pr-undersökningar vars syfte är att skapa uppmärksamhet för avsändaren.

#14
2012-12-23 01:41

Ligger mycket i det du skriver, poppo.
Förutsättningen för att de ska vara jämförbart rakt av, är att företagens storlek och verksamhet är generellt lika.
Jag antar (utan att veta) att på de största företagen är de högsta cheferna av "tradition" (konservatism) män - men det gör ju i så fall resultatet ännu märkligare.

#15
2012-12-23 08:55

Jag tror kvinnor litar på bilsäljarna att det behövs rejäla (dyrare) åkdon. Oftast förknippar jag alla företagsledare med en personlighet som många gånger trampar i väldigt många klaver och på många ömma fötter. Då är det bara bra att sitta skyddad i en stor bil, om man ska fram till varje pris.

#16
2012-12-28 01:51

Eftersom det är börsföretag som vi pratar om så finns det en sak som är i fokus; avkastning på investerat kapital till aktieägarna. VD har i uppdrag att leverera utifrån den inriktning och de krav styrelsen ställer. Att som Habbe skriver "kvinnor litar på bilförsäljarna" vittnar mest om total okunskap. Tjänstebilar hanteras genom leasingföretag (och ja, det är konkurrens även på den sidan) där målet är att få en så vettig totalkostnad för företaget som möjligt i balans med företagets miljöpolicy, varumärke, branchstandard för löneförmåner etc. I fåmansföretag är det vanligare att ta ut bilar utifrån andra kriterier eftersom det skattemässigt inte alls behöver vara dåligt med ett resultat så nära noll som möjligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.