Bild
Nästa artikel
Audi Q5 är en av bilmodellerna som ökat sitt snittpris på begagnatmarknaden efter nya skattereglerna bonus-malus.

Törstiga gamla bilar blev dyrare

Nyheter

Bränslesörplande bilar ökade i pris på begagnatmarknaden efter nya bilskatten infördes 1 juli.

1 juli i år förändrades skattereglerna för nya bilar. Bonus-malus systemet belönar bilar med låga eller inga utsläpp, men är strängare mot soppaslukande fordon. Försäljningssajten Wayke har märkt att priserna på begagnade bilar med hög förbrukning ökade efter 1 juli.

Detta trots rekordutbud, eftersom många slog till på en ny bil och bytte in sin gamla innan nya skattesystemet. 
– Det är de större motorvarianterna och nyaste begagnatbilarna som är populärast i det här segmentet och det verkar som att de som skulle köpt nytt letar begagnat istället. Jag rekommenderar att kika på både och om du är ute efter en sån här bil, många handlare har sänkt nypriset rejält för att kompensera för skatten, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Bilen som har ökat mest i pris enligt Waykes beräkningar är Audi A6, följd av Volkswagen Touareg och Audi Q5.

Diskutera: Vad tycker du om nya skattereglerna?
 

Lista: Bilmodellerna som har ökat mest i begagnatpris från 1 juli till 1 september: 
  • Audi A6 
  • Volkswagen Touareg  
  • Audi Q5 
  • BMW X3 
  • Mercedes Benz Sprinter  
  • Volkswagen Sharan  
  • Mazda 6 
  • Volkswagen Amarok  
  • Peugeot 3008 
  • Mercedes-Benz A-klass 

Källa: Wayke

Kommentarer

#1
2018-09-07 12:49

Lite lustigt, sommarens värme var bara en försmak om vad som händer i framtiden om utsläppen inte minskar. Ändock vägrar många att ändra sitt köpbeslut, och titta på bilar med mindre utsläpp. Hela denna bonus malus saken kommer mer eller mindre bli tandlös, rika företag och personer lär köpa största SUV de kan hitta ändå!?

#2
2018-09-07 13:27

Blir aldrig klok på människors irrationella beslut och gnället över höga bränslepriser när verkligheten så småningom kommer ikapp.
Det finns som sagt, "En idiot till varje bil" enligt en gammal bilhandlare jag känt sedan länge.

#3
2018-09-07 13:38

Härlig komentar Lasse J. ”En idiot till varje bil”. Hehe.
Det är konstigt men ett jäkla gnäll från många över bränslepriser.

#4
2018-09-07 14:36

"Lite lustigt, sommarens värme var bara en försmak om vad som händer i framtiden om utsläppen inte minskar. Ändock vägrar många att ändra sitt köpbeslut, och titta på bilar med mindre utsläpp. Hela denna bonus malus saken kommer mer eller mindre bli tandlös, rika företag och personer lär köpa största SUV de kan hitta ändå!?"

Kanske för att det inte finns någon bil de vill ha som har låga utsläpp? Tror du ens på marknadsekonomi? Har svårt att tro det ibland när man läser dina inlägg. Du verkar vilja ha ett samhälle där staten bestämmer vilka bilar folk får, och inte får köpa. Det föll, som bekant, inte så väl ut när man provade det i DDR. Att man däremot, via skattsedeln, betalar för sina utsläpp är fullt rimligt.

#5
2018-09-07 14:38

"Härlig komentar Lasse J. ”En idiot till varje bil”. Hehe.
Det är konstigt men ett jäkla gnäll från många över bränslepriser."

Det kan jag hålla med om. Bränslepriset är en droppe i havet jämfört med värdeminskningen. Har man råd att köpa en nyare bil så har man också råd att tanka den. Om inte, så har man alldeles för små marginaler i sin ekonomi.

#6
2018-09-07 14:45

Men snåla bilar brukar hålla bättre andrahandsvärde, lättare att sälja. Billigare att äga osv. Sedan vet jag inte hur man inte skulle lyckas i dagens läge att inte kunna hitta en snål man modell, då utbudet aldrig varit större?. Vanliga bilar (ej SUV/MPV) blir per definition en miljövänligare bil tack vare senaste tidens utveckling med allt tyngre bilar med högre luftmotstånd.

#7
2018-09-07 15:09

" Vanliga bilar (ej SUV/MPV) blir per definition en miljövänligare bil tack vare senaste tidens utveckling med allt tyngre bilar med högre luftmotstånd."

Men om man inte hittar någon "vanlig" bil som man tycker om vad gör man då? Då är vi tillbaka i tvång och förbud. Och var går gränsen mellan "vanlig bil" och SUV? Vem ska bestämma den?

#8
2018-09-07 15:12

Sommarens värme var bara en försmak vad som händer i framtiden om inte utsläppen minskar sa man även 2005 då det var en varmare sommar än i år i Sverige enligt SMHI och i Norrland var det en kallare sommar än normalt. Så man får nog ha lite längre perspektiv än något decennium eller två för att spå i förändringar i klimatet.

#9
2018-09-07 15:30

Frågeställningen löd: Vad tycker du om de nya skattereglerna ? SVAR: BULLSHIT !!! Jag är gärna sk. miljömarodör !!!

#10
2018-09-07 16:14

Bra med dom nya skattereglerna!

#11
2018-09-07 16:57

... Ännu ett dyrt politiker utspel som kostar skattebetalare miljarder - oavsett om de har bil eller inte - ser jag det som.

#12
2018-09-07 17:49

Man kan säkert fynda någon begagnad dieselbil, med V8 :-)

#13
.
2018-09-07 18:14

Nya skattereglerna är bakåtsträvande, så tycker jag.
Om det av en händelse blivit ett uppsving på bränsletörstigare begagnatbilar så har det kanske inte alls med nya skatteregler att göra, det har nog mest att göra med de goda (ekonomiska) tider vi lever i just nu.

#14
2018-09-07 18:47

Skodaägare: Vargen är den ledande experten i Sverige. Bara att se alla hans inlägg här. Han trycker ut sin motvilja mot SUV/MPV på alla andra genom att lite grann som du är inne på kör DDR stil mot andra. Jag är precis tvärtemot vad han tycker. Men orerar inte som han. Anser att folk har rätt att bestämma själva, man köper/kör det man vill. Och det skall ingen annan bestämma, speciellt inte Lilla Fridolf och hans anhängare i Mupp/Miljöpartiet.

#15
2018-09-07 18:48

Skodaägare: Vargen är den ledande experten i Sverige. Bara att se alla hans inlägg här. Han trycker ut sin motvilja mot SUV/MPV på alla andra genom att lite grann som du är inne på kör DDR stil mot andra. Jag är precis tvärtemot vad han tycker. Men orerar inte som han. Anser att folk har rätt att bestämma själva, man köper/kör det man vill. Och det skall ingen annan bestämma, speciellt inte Lilla Fridolf och hans anhängare i Mupp/Miljöpartiet.

#16
2018-09-07 19:01

Troligen har den ständigt ökande exporten av bilar påverkat priserna också.
Under 2016 exporterades ca 1% av beståndet av max fem år gamla dieselbilar, ca 3% av elbilarna och ca 5% av laddhybriderna:
https://www.trafa.se/globalassets/rapporter/2017/rapport-2017_6-export-a...

Sedan dess har kronan försvagats kraftigt mot Euron, så rimligtvis har exporten ökat.
Det är välutrustade bilar av premium-märken som går österut och elbilar går till Norge, bensinbilar är iskalla.

#17
2018-09-07 19:39

Alla utom statskassan är de stora förlorarna med de nya skattereglerna, snart införs kilometerskatt, kommer då att drabba el bilarna, sen när batterierna är slut efter si så där 5till 6 år skall de återvinnas , då kommer det att komma en återvinningsskatt på det, och under tiden betalar alla som kör fossilbilar jättehög fordonsskatt, risken är att nybilsförsäljningen av fossilbilar minskar kraftigt, vilket kan ge bakslag till fordonsindustrin, och privatimporten av bilar ökar.

#18
2018-09-07 21:19

Läs följande länk, fick den av en truckbatteritekniker som vid en kurs fått insyn i planer för storskalig återvinning av litiumbatterier. Han hade tystnadsplikt men var uppenbart dyster:
http://www.elinor.se/litiumjonbatteri-for-bilen-en-fantastisk-energikall...

#19
2018-09-07 21:35

Nya skattereglerna påverkar nybilsförsäljningen ja. Vad tycker jag om det, tja skatteregler har alltid påverkat mig oavsett vad jag tycker.
Att som domedagsprofeter som exempelvis systembolaget se allt i svart och brunt är nog inte sunt. Jag tycker, Gilla läget, vi är trots allt väldigt bortskämda.

#20
2018-09-08 09:19

Märkligt att det fortfarande finns människor som uppenbarligen undgått att läsa, höra se på nyhetsrapporteringar kring en allt kraftigare avsmältning av polar isarna. Grönland, Svalbard, Nordpolen börjar permafrosten släppa sitt grepp över växthusgaser. Extrem värmebölja i Usa med stora skogsbränder som följd. I detta sammanhang sitter många svenskar och klagar på att bränsleineffektiva bilar = stora bilar bestraffas med högre skatter ? Hur ska marknaden lösa klimatproblematiken och bilindustrin lotsas mot bränsleeffektivare fordon ? Här anser jag att det är länders regeringar och politiken, som måste ta ansvar och göra det dyrare att välja energislösande alternativ. Det går inte äta och andas pengar, som vissa verkar tro.

#21
2018-09-08 12:38

J.L
Håller med.
Tror inte detta kan lösas på "frivillg" väg.
Politiska beslut måste till.
Det är bara att ta del av strömningarna på dessa sidor. Vissa sätter en ära i att framstå som antimiljö, trots tillgången på information.
Bodde dom i USA skulle dom säkert höra till den trettioprocentiga "Trumpbasen".

#22
2018-09-08 13:41

Vet bäst, jag ser inte allting i svart och brunt, jag har oftast en väldigt positiv syn på saker o ting, men inte i detta fallet, så att jag skulle vara en domedagsprofet stämmer inte alls, tvärtom.

#23
2018-09-08 16:11

Är betydligt märkligare, att det finns de som tror att bilar är problemet med miljön och inte att vi är 10 miljarder människor...

Vad tror du påverkar miljön mest negativt? Att jag kör en bil som drar 1.0 ist för 0.5, eller att jag skaffar ett till barn?

#24
2018-09-08 17:15

Ivarsson
År 1900 fanns det ca 1 miljard människor på jorden.
År 1950 strosade det omkring ca 2 miljarder på samma klot.
Nu går vi mot 8 miljarder, så du berör det absolut mest avgörande problemet för framtiden, till vilket övriga problem är att se som följdproblem.
Situationen förvärras dessutom av att den "västerländska" livsstilen medför att en minoritet människor förbrukar majoriteten av resurserna.
Vänta bara till Kina får ordentlig "fart under galoscherna".

#25
2018-09-08 18:50

Det är inte bara "västerländsk livsstil" som är problemet, det är minst lika mycket boplatsens avstånd till ekvatorn.
Ett liv på våra breddgrader medför mer än 5 gånger(finns olika beräkningar) större klimat påverkan än ett liv nära ekvatorn.

#26
2018-09-08 20:44

"Ivarsson" handen på hjärtat. Du får gärna köra en bil som drar 1 liter per mil men då får du vara beredd att betala mer för den klimatpåverkan du gör. Jordens befolkning ökar oroväckande fort men om alla ska köra bilar som drar 1 liter milen blir det ännu värre för klimatet.

#27
2018-09-08 21:02

Indien håller på att gå om Kina i antal människor. Men nästan 1/3 av jordens befolkning bor i två länder. Jag skulle vilja ha NOLL utsläpp redan idag, men tyvärr använder vi mer resurser och energi som i slutändan står för utsläppen. Negativt också att många helt struntar i att göra det man kan, tex köra en mindre bil eller en bil som drar mindre energi.

#28
2018-09-08 21:04

Ja jag har handen både på hjärtat, örat och huvudet. Varför trycka ner bilisterna ännu mer, när det inte är bilisterna som är värst för miljön? Du förstår alltså inte, att det är betydligt värre för miljön, att skaffa ett barn, än att köra en bil som drar 1.0 per mil?

#29
2018-09-09 08:39

Det är så äckligt PK, att påstå att det är just genom bilens förbrukning, vi ska visa upp våran superfina strävan efter att göra gott. Titta på mig, jag är så himla duktig och intelligent, när du har en båt, två hundar, barn, sommarstuga, villa, snöslunga osv osv.

Gör det som är bäst för miljön. Klaga inte på de enkla (bränsletörstiga) bilarna att beskylla, innan du ser över ditt eget leverne! Har du en hund, men kör en Prius? Grattis! Då är du värre för miljön, än vad jag är i min S5 med V8.

#31
2018-09-09 08:54

bgl#25
Tålamod bara, så får vi vänta på att dom tektoniska plattornas vandring för oss dit.
Till ekvatorn, alltså.

#32
2018-09-09 15:33

Varför vill vissa rättfärdiga en förbrukning på en liter milen? Varför fungerar inte en bil som drar hälften?? Väldigt konstigt att tänka i dessa banor, vill man inte ha mindre utsläpp och förbrukning? På senare tid tycker jag mig se att inställningen till att minska sina egna utsläpp, för att alla andra inte gör det!? Men jag tror att det kommer att komma en dag vi mer eller mindre tvingas in till åtgärder som begränsar konsumenters rättigheter att själv bestämma över inköp av modeller som inte är miljövänliga.

#33
2018-09-10 10:35

"Men jag tror att det kommer att komma en dag vi mer eller mindre tvingas in till åtgärder som begränsar konsumenters rättigheter att själv bestämma över inköp av modeller som inte är miljövänliga."

Nej, så länge Sverige är en demokrati så kommer inte den dagen att komma. För det finns inga bilar som är miljövänliga. Din egen Skoda är inte ett dugg miljövänlig, den släpper ut en massa otrevligheter genom avgasröret. Skulle du byta till en elbil så skulle de utsläppen försvinna, men då tillkommer istället en massa miljömässiga tveksamheter kring batteriproduktionen.
Det enda sättet är isåfall att förbjuda all form av bilåkning, vilket inte ens Miljöpartiet vågar föreslå.

#34
2018-09-10 12:13

@ivarsson Jag ser gärna att du utvecklar vad du anser är bra/dålig miljö. Förklara också gärna i detalj vad kunden i ditt exempel gör för miljön. Är uppriktigt nyfiken på hur du tänker, eller inte tänker. Vill mycket gärna höra hur du definierar detta.

#37
2018-09-11 17:34

Skarj, ja det är bara att du googlar hur vilket fotavtryck som en hund, eller för den delen ett barn, har på miljön. Det är en väldigt enkel sak att göra och då får du se hur extremt miljövidrigt det är att skaffa hund eller barn.

Så länge bilarna straffas ordentligt, så löser vi alla miljöproblem? Eller är det bara en liten liten droppe i havet?

[Redigerad//Deeds]

#38
2018-09-14 07:41

Vi får göra som (Mp) istället! Vi får flyga som f-n!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.