Bild
Nästa artikel

Topplista november 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Volvo V70 är fortsatt i topp när det gäller nyregistreringar. Märkets popularitet i Sverige är tydlig, Volvo har fyra av de sex mest registrerade bilarna.

För första gången de senaste fem månaderna minskar registreringarna av nya personbilar i Sverige, visar färsk försäljningsstatistik från branschorganisationenen Bil Sweden. Under november registrerades 1,3 procent färre bilar än 2012, något som dock kan förklaras av att månaden hade en kalenderdag färre i år.

- Vi tror på en bra avslutning på bilåret och att vi kommer nå och sannolikt överträffa helårsprognosen på 265 000 bilar. Då har vi tagit hänsyn till att december, helt enligt plan, väntas visa på ett minus beroende på att förra årets december var mycket stark, påverkad av ca 9 000 tidigarelagda miljöbilsregistreringar, säger Bertil Moldén, VD för Bil Sweden.

På topplistan över de mest registrerade bilmodellerna ligger Volvo V70 kvar på förstaplatsen samtidigt som S/V60 tar andraplatsen. Både Audi A4 och Renault Megane har under november tagit sig in på topp tio. Sett under hela årets nyregistreringar är topplistan sig lik.

Klicka här för att se hela topplistan med totalt 314 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Topplista november:

(Förra årets siffror inom parentes)

1. Volvo V70, 2 018 (1 751)
2. Volvo S/V60, 1401 (1215)
3. VW Golf, 1398 (976)
4. VW Passat, 1 159 (1209)
5. Volvo V40, 848 (744)
6. Volvo XC60, 734 (791)
7. Kia Cee'd, 571 (804)
8. Toyota Auris, 517 (168)

9. Audi A4, 514 (517)

10. Renault Megane, 469 (468)

Källa: Bil Sweden

Topplista januari-november:

(Förra årets siffror inom parentes)

1. Volvo V70, 17 545 (19 264)
2. VW Passat, 12 537 (14 639)
3. Volvo S/V60, 12 387 (12 057)
4. VW Golf, 10 329 (10 131)
5. Volvo V40, 8 333 (2 764)
6. Volvo XC60, 7 325 (5 829)
7. Kia Cee'd, 6 210 (6 424)
8. BMW 3-Serie, 5 552 (4 758)
9. Toyota Auris, 4 755 (2 373)
10. BMW 5-Serie 4 238 (4 183)

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1
2013-12-02 13:55

Uppenbarligen lär det vara "kombi-effekten" som slagit till för både Golf och Auris.

#2
2013-12-02 17:40

Heter inte tidningen "Vi Bilägare"? Hur många "bilägare" köper en Volvo V70, V??, V:tönt? Hur många köper privat sådana dyra bilar för dyrt beskattade inkomster? Ta bort "företagsbilarna" ur statistiken så får vi ett erkännande att "Vi Bilägare" vänder sig till vi som betalar för våra bilar och inte till sådana som inte betalar själva. Hur dominant är "Volvo" utanför Sveriges trånga gränser????????????????
A

#3
2013-12-02 17:52

Visa äntligen en topplista för de som betalar för sina bilar. A

#4
2013-12-03 13:45

Så tråkiga är inte svenskarna att de själva väljer Volvo. Det gör företagen åt de anställda pga stora rabatter och lobbying från Volvo.

#5
2013-12-03 17:28

Ja, dela listan i två delar:
En för privatköp, en för företag.
Då blir det mycket intressantare.
(snart är s/v60 förbi passat....intressant)

#6
2013-12-03 17:52

Kan bara instämma med andypandy, klas och Irvor. En nära släkting "köpte" just en V70 (listpris 373.000). Tjänstebil. Jag frågade om han skulle valt en billigare variant, ifall han gjort ett ett normalt privatköp. Nej, blev svaret. "Det hade blivit en Clio eller liknande". (han är ensamstående 49 år) Måttligt informativa topplistor.

#7
2013-12-04 09:44

Hej ! Varje gång denna topplista redovisas med 4 Volvomodeller bland de 10 mest sålda, så blir en del figurer väldigt upprörda av någon anledning som jag inte förstår. Har själv en V60, som jag tycker är en toppbil !! Tror inte att det är någon tillfällighet att Volvobilarna ligger högt upp månad efter månad. Kanske det är så enkelt, att det är väldigt bra bilar, med många bra egenskaper !!

#8
2013-12-04 09:59

cGus ska vi försöka hjälpas åt då med det som övriga världen tycks ha missat? att volvo är så bra?
Så kanske dom kan få upp försäljningssiffrorna utanför sverige o med lite tur kan sälja bilarna med vinst :-)

#9
2013-12-05 16:29

Håller med cGus:
Varför inte glädjas åt Volvos försäljning.
Vad gäller s/v60 och xc60 så är det finfina modeller.
V40 är en riktig höjdare:
Provkör den som inte gjort det !

#10
2013-12-05 16:30

Och nej, jag äger ingen Volvo...!

#11
2013-12-05 16:47

Volvo V40 och S/V60 är väl inte i någon större utsträckning företagsbilar utan fullt möjliga för normalinkomsttagare att köpa. Men alla dessa listor borde från början redovisas uppdelade på företagsköp och privatköp för att få en något så när rättvisande och meningsfull statistik.

#12
2013-12-05 17:58

Till syvende och sidst så betalas ju även företagsbilar till stor utsträckning av den anställde i nån form och även då så är ju t ex en XC60 väsentligt dyrare att äga än en Fabia så även om jag själv är privatköpare så är jag något tveksam till om det skulle ge speciellt mycket mera att dela på redovisningen.

#13
2013-12-10 12:17

Jag tror inte att det skulle bli någon större skillnad om man separerade företagsbilar och privatköp.
Förutom att volvo skulle ligga etta på båda listorna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.