Bild
Nästa artikel

Topplista: Mest populära bilfärgerna

Nyheter

Vilken färg föredrar bilköpare runt om i världen? Vitt eller svart, grått eller silver – eller kanske rentav rött? Här är hela topplistan.

Vitt är världens mest populära bilfärg, det visar en årlig kartläggning från billacksfabrikanten PPG Industriers. 22 procent av alla bilar som tillverkades under modellår 2012 var lackade just i vitt, en procentenhet mer jämfört med i fjol.

Med en andel på 20 procent var silver den näst mest populära kulören. Det innebär att vita och silverfärgade bilar utgör mer än fyra av tio av alla nya bilar. Silver var för övrigt bilköparnas favoritfärg under en tioårsperiod innan vitt körde om förra året.

Bakom vitt och silver följer svart (19 %), grått (12 %), rött (9 %), naturfärger (8 %), blått (7 %) och grönt (2 %). I tabellerna här intill kan du se hur färgvalen skiljer sig mellan Europa, Nordamerika och Asien.

När det gäller framtiden spår PPG Industries att färger som brun, orange samt metallkulörer som guld, brons och koppar kommer att öka i popularitet.
 
Diskutera: Varför toppar vitt? Vilken är din favoritfärg?

Mest populära färgerna:

Hela världen:
1. Vit, 22 %
2. Silver, 20 %
3. Svart, 19 %
4. Grå, 12 %
5. Röd, 9 %
6. Naturfärger, 8 %
7. Blå, 7 %
8. Grön, 2 %
9. Övriga, 1 %

Europa:
1. Vit, 23 %
2. Svart, 21 %
3. Grå, 17 %
4. Silver, 13 %
5. Blå, 7 %
5. Naturfärger, 7 %
5. Röd, 7 %
8. Övriga, 3 %
9. Grön, 2 %

Nordamerika:
1. Vit, 21 %
2. Svart, 19 %
3. Silver, 16 %
3. Grå, 16 %
5. Röd, 10 %
6. Blå, 8 %
7. Naturfärger, 7 %
8. Grön, 3 %

Asien:
1. Silver, 23 %
1. Vit, 23 %
3. Svart, 19 %
4. Naturfärger, 10 %
5. Röd, 9 %
6. Grå, 8 %
7. Blå, 7 %
8. Grön, 1 %

Källa: PPG Industries

Kommentarer

#1
2012-10-11 10:53

Nu minns jag inte hur formuleringen löd för några år sedan då var Silver den vanligaste färgen.
Om man pratade om vilken färg som var vanligast under ett visst år eller under en viss tid minns jag inte men siffran då var att 40% var Silverfärgade.
Vi hade en Bmw i Silver som vi tyckte var läcker i den färgen ifrån -2000,..men efter ett tag tyckte vi att Silver var riktigt tråkigt men det kan ju bero på att så många bilar har just denna färgen....

Idag har vi en Svart och en Vit bil så vi håller tydligen fortfarande trenden...( eller fortsätter att vara tråkiga,vilket man nu vill ) ;)

#2
2012-10-11 11:13

Det var inte länge sedan som man avrådde från vitt av säkerhetsskäl. Syns bla dåligt på vintern. Gamla nyheter glöms lätt när modedrevet går!

#3
2012-10-11 11:40

Hej Mistro svart är snyggt . Men mycket tvätta blir det.
Jag har själv en silverfärgad bil, inte så mycket för att jag tycker den färgen är snyggast utan för att skiten inte syns så väl. För jag gillar inte att tvätta bilen titt som tätt.
mvh Polo

#4
2012-10-11 11:55

Själv gillar jag inte heller att tvätta bilarna så ofta,..så den får väl se lite mer skitig ut då men faktum är att jag inte tycker att den gör det.
En släkting köpte en vit bil men lät behandla den för dyra pengar då detta skulle skydda lacken,...får se hur effektivt det blir.
Vår vita bil tycker jag däremot ofta ser betydligt skitigare ut än den svarta men jag vet inte om det beror på att den har en solid lack och den svarta har metallic?

#5
2012-10-11 12:09

Efter att ha ansetts tråkig (även av mig) så har vitt plötsligt blivit trendigt. Pearl har väl gjort sitt till att lyfta lystern.
Innan metalliclackernas intåg så var vitt vanligt - vad det nu är. Ljust gulbeige, gråbeige, brunbeige...

Det här var ju nyligen på tapeten och jag skrev då lite tyckanden och fakta..

#6
mcregor
2012-10-11 12:13

Har numera en vit och under vinterhalvåret ser den ju skitig ut nästan jämt. Under sommarhalvåret tycker jag att den klarar sig klart bättre men bäst (om man inte vill tvätta jämt) är nog som andra redan nämnt de silverfärgade.
Märkligt nog så värderas fortfarande vita bilar lägre enl t ex bilpriser.se trots att det är den allra populäraste färgen....

#7
2012-10-11 13:20

Som så mycket annat. Trender kommer och går. I början på -80 talet var vit en "innefärg". Här i Sverige och vissa andra länder har svart varit en trendig färg länge.

#8
2012-10-11 13:47

Vid mina nybilköp har det kostat minst 5000:- kronor extra för en metalliclack, och detta tror jag är anledning till att den populäraste färgen på bilar är Vit.
Själv har jag haft en Piston grey metallic och den blivande bilen blir en Hazelnöts färgad metallic, kostade extra vid båda tillfällena.

#9
Stefan Skytt
2012-10-11 18:29

Vitt toppar för att det är den snyggaste färgen!
Jag har dock bara haft en vit bil, en Toyota Camry från sent 1980-tal. Såldes vid 53 000 mil och då mot förmodan fortfarande mesta dels vit.

#10
2012-10-11 19:09

Vitt är för den velige som inte kan bestämma sig utan tar alla färger på en gång :-)

#11
2012-10-11 20:48

Håller med leon810. Vitt väljs för att det inte kostar extra, så tjänstebilsåkarna kan klämma in prylar under basbeloppsgränsen istället. Samma med firmabilar, då man kan ha reklam på karossen i valfri färg.

#12
2012-10-11 21:49

Vad är naturfärger?

#13
2012-10-11 21:54

Vissa bilar är ursnygga i vitt men inte om de har den senaste designen med höga plåtsidor utan lister, då blir det för mycket stora vita plåtsjok. Då passar en mera neutral färg bättre som silvergrå, metallic grön o.s.v.

#14
2012-10-11 22:49

73 % av världens bilägare föredrar alltså ingen färg alls (vitt, grått, silver, svart) på sina bilar. Inte undra på att P-platserna nuförtiden bara ser ut som en grå massa, och då talar jag inte bara om hur extremt fult formgivna dagens bilar är.

#15
Leif Larsson
2012-10-12 11:16

Jag har haft tre bilar som varit i en vit kulör. Suzuki Swift, Opel Rekord och Honda Accord. Det var olika nyanser av vitt på alla tre. När vi köpte Alfan blev det en röd metallick. Och jag som inte ville ha en röd bil. Men, på Alfan är den röda kulören snygg och passar bra. Micran vi har är silver, har haft en Carisma som var i silver (nyinköpt i slutet av -90 talet), den var i en helt annan silver-nyans än Micran. Personligen gillar jag, generellt, en snygg vit kulör. Men det skulle inte passa på en Giulietta, tycker jag. Nu är tydligen orange högsta mode vad det gäller heminredning. Vill mycket till om jag skulle köpa en orange bil. Men, osvuret är bäst.

#16
2012-10-14 19:30

Aldrig mera en grå bil för mej (inte en vit heller). Svart räknar jag som en färg. :)
Äger nu en röd och en grå bil.

Var det inte nån nyhet om att det kan vara Apple som är skyldiga då man köper vita och svarta bilar?

#17
2012-10-14 23:15

Peugo varför ingen grå bil igen? Är inne på att byta till en grå när jag byter mot en ny 508:a

#18
2012-10-16 16:20

Vill ha färg i den trista vardagen! :)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!