Bild
Nästa artikel

Topplista juni 2011: Mest sålda bilarna

Topplista

Volvo och Volkswagen är de svenska bilköparnas favoriter. Volvo XC60 är den modell som ökar mest i toppen av säljlistan.

De sex mest registrerade bilarna hittills i år är tillverkade av Volvo eller Volkswagen. Volvo V70 är ohotad bästsäljare, följd av Volkswagenmodellerna Passat och Golf.

Därefter placerar sig Volvobilarna V60, V50 och XC60. Registreringar av den sistnämnda ökade under juni med hela 93,8 procent, till en försäljning av 812 exemplar. Hittills i år har XC60 ökat med 43,9 procent.

Nyregistreringar januari-juni 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70, 10 645 (13 429)
2. Volkswagen Passat, 6 921 (6 438)
3. Volkswagen Golf, 6 902 (6 225)
4. Volvo V60, 5 333 (0)
5. Volvo V50, 5 177 (5 383)
6. Volvo XC60, 3 647 (2 534)
7. Kia Cee'd, 3 384 (4 052)
8. Audi A4, 3 361 (3 683)
9. Renault Megane, 3 023 (3 358)
10. BMW 5-Serie, 2 998 (1 695)

11. Ford Focus, 2 668 (3 031)
12. Skoda Fabia, 2494 (1 766)
13. Saab 9-3, 2 474 (2 259)
14. BMW 3-Serie, 2 464 (2 436)
15. Renault Clio, 2 297 (2 756)
16. Skoda Octavia, 2 278 (2 079)
17. Mercedes C-klass, 2 208 (1 532)
18. Nissan Qashqai, 2 112 (1 972)
19. Toyota Auris, 2 076 (1 431)
20. Opel Astra, 1 966 (1 430)

Klicka här för att se hela topplistan för juni maj med 291 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för juni?

Kommentarer

#1
Kalas
2011-07-01 13:59

Jag är förvånad över att det har registrerats såpass många SAAB 9-3 att den överhuvudtaget finns med på listan att den t o m är den 13:e mest sålda bilmodellen med ynka 211 bilar. Då kan man fråga sig hur få bilar de andra märken från plats 14 och nedåt har sålt?

#2
2011-07-01 14:43

Är det någon som vet varför nya Nissan Micra inte har kommit igång med försäljningen ännu? Endast två registrerade?

#3
2011-07-01 19:31

Ja, en årstakt på 4 sålda Micra, kan ju verka lite futtigt. Även för en så överflödig bil. Men se det så här: Om Micra säljer 4 stycken i år och 400 nästa år, så kan dom skryta med att vara marknadens mest framgångsrika modell. Blir det en ökning på uppåt 10.000% i så fall? (Eller är jag dålig på procenträkning.)

#4
2011-07-01 19:49

Varför delar man på statistiken mellan kombi och sedan när det gäller Volvo men inga andra fabrikat? Även om Volvo särredovisar så kan väl vilken redaktör som helst slå ihop två siffror. Eller?

#5
2011-07-01 20:47

@jordnära
Jag gjorde en lista som du efterfrågade,när jag sammanställde den blev jag chockad över Volvos totaldominans på den svenska marknaden.

1. 70-serien, 11076 st.
2. 60-serien, 7182 st.
3. Passat, 6921 st.
4, Golf, 6902 st.
5, 50-serien, 6851 st.

Eftersom C70 tillhör samma plattform som S40/V50/C30 lades dess försäljning i 50-serien.

XC90/XC60 försäljningen specas separat precis som andra tillverkares SUVar

#6
2011-07-01 22:30

Det säljs bra många skoda fabia , octavia och superb..
Inte undra på bra bilar. Rymliga, prisvärda , kvalitets-bilar..

#7
2011-07-02 00:18

Visst är Skodor rymliga. Och säljer bra. Även Netto snett över gatan från mej har många kunder. Inte minst såna som kommer i Skodor. Det är bra att både Netto och Skoda kan hitta sina kunder. Vi människor är olika. En del stirrar mest på prislappar. Andra betalar gärna lite extra för att slippa Skoda och dansk "sylt".

#8
Ernst P
2011-07-02 20:11

Varför är svenskarna fortfarande rädd för japanska bilar och kallar det skräp? De har alltid i regel varit toppenbilar!

#9
2011-07-03 01:27

Jag kör skoda och handlar inte på netto.
Men kanske volvo och m-b ägare handlar på netto????
För dom har ju så dyr månatlig kostnad på bilen ?????

#10
2011-07-03 01:59

Volvo är stora i sverige men liten i världen.

Volvo är små i tyskland ca. 1,0% AV marknaden

Wolkswagen är stora i sverige 13% av marknaden

#11
2011-07-03 10:25

chauffören, en del MB-ägare måste säkert leva snålt pga den dyra bilen. Men när det gäller Skoda/Netto ville jag påstå nåt annat. Nämligen att många som köper Skodor är programmerade på samma sätt som de som köper billig dansk sylt på Netto. Dom blir glada när dom får lågt kilopris. Sen förstår dom inte så mycket av värdet med bra innehåll.
Men med risk att bli tjatig: En Skoda är en prisvärd bil. Prisvärd är också dansk sylt på Netto. Men Skodan är ingen Volvo. Sylten på Netto är ej heller rårörda lingon. (Utan mest socker och konserveringsmedel.)

#13
Raymond K
2011-07-03 17:58

Ernst!
Att folk inte köper Toyota trots att du tycker de är toppenbilar är förmodligen att folk gillar andra bilmärken.

#14
2011-07-07 01:35

Toyota = en grå supertrist bil + ett riktigt dåligt rostskydd + designen skall man inte ens tala om men den är tråkig, ägare är ofta 60+, en riktig "Gubb Stämpel" kan utfärdas till Toyota, japanarnas storhetstid var på 80- och 90 -talet pga utrustning och priset men nu på 10-talet är det tyskt eller "svenskt" som gäller.

#18
2011-07-08 22:36

RedMarathon, ta det inte så personligt. Jag tyckte bara du var sånt bra exempel på projektion. Mao ditt ivriga försök att lämpa över dina egna brister på en bil. För övrigt är Toyota inte en bil. Utan ett bilmärke. Och Toyota tillverkar modeller med olika grader av "trist- eller rolighetsfaktor". Jämför man med t.ex. BMW, så gör Toyota tristare bilar i genomsnitt. Men alla köper inte bilar för att dom ska vara roliga. En del människor står för roligheten själva. Men till den kategorin tillhör inte RedMarathon.

#21
2011-07-19 22:43

Skulle vara intressant att se hur stor del av de sålda bilarna som är firmabilar och leasingbilar, och vilka som är mest sålda till privata köpare.

Har svårt att tro att V70 är den som säljs mest till privata.

#22
2011-07-22 08:05

Skoda Yeti äger XC60 :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.