Senaste aktivitet

Topplista juli 2011: Mest sålda bilarna

Topplista

Om de svenska bilköparna får välja köper de en Volvo eller Volkswagen. Saab 9-3 tappar stort i toppen av försäljningslistan.

Volvo och Volkswagen fortsätter att dominera topplistan över de mest sålda bilarna i Sverige. Volvo V70 är fortsatt i topp, följd av Volkswagen Passat och golf. På plats fyra till sex återfinns Volvo V60, V50 och XC60.

Saab 9-3 tappar stort på topplistan. Under juli sjönk försäljningen med 82 procent jämfört med samma månad förra året, troligtvis en följd av den stillastående fabriken i Trollhättan. Därmed tappar Saab 9-3 tre placeringar på årslistan.

Nyregistreringar januari-juli 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70, 12 100 (14 940)
2. Volkswagen Passat, 7 952 (7 563)
3. Volkswagen Golf, 7 503 (7 003)
4. Volvo V60, 6 001 (0)
5. Volvo V50, 5 800 (6 304)
6. Volvo XC60, 4 161 (3 034)
7. Kia Cee’d, 3 951 (4 629)
8. Audi A4, 3 726 (4 162)
9. BMW 5-Serie, 3 366 (1 980)
10. Renault Megane, 3 358 (3 619)

11. Ford Focus, 3 123 (3 547)
12. Skoda Fabia, 2 903 (2 073)
13. BMW 3-Serie, 2 825 (2 816)
14. Renault Clio, 2 666 (3 100)
15. Skoda Octavia, 2 633 (2 384)
16. Saab 9-3, 2 557 (2 717)
17. Mercedes C-klass, 2 487 (1 712)
18. Nissan Qashqai, 2 412 (2 173)
19. Volkswagen Polo, 2 312 (2 331)
20. Toyota Auris, 2 261 (1 718)

Klicka här för att se hela topplistan för juli med 297 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för juli?

Kommentarer

#18
2011-08-09 20:23

Hultarn, du har nog missuppfattat V70/9-3. V70 säljer bra, men tappar köpare pga att det nya alternativet V60 säljer allt bättre. 9-3 säljer av många kända orsaker uruselt. Om den tappar 0 eller 5% av sin numera låga försäljning, är nog av intresse enbart för de närmast sörjande.

#17
2011-08-09 14:22

Pender: du missförstod nog mig. Vad jag ville belysa var att artikelförfattaren påpekar att Saab backar, medan folk väljer V70.
Fast i verkligheten har ju V70 minskat mycket mer...

#16
2011-08-09 13:38

Se upp för en modell, som kommer att rusa som en kniv genom smält smör, från 199:e plats i topplistan. Särskilt för de som räknar sålda bilar i procent. Nya Jetta är t.ex. obetydligt dyrare än Golf Plus (ca 7.000 kr?), och ca 50.000 kr billigare än A4, Om man räknar på 160hk med DSG. (Med reservation för räknefel.) Jag gissar att VW bestämt sej för att få in Jetta ordentligt på svenska marknaden igen.

#15
2011-08-09 06:13

Hej!
Jag tycker, skilj på privatköp och företagsköp. Det ger en mer rättvis bild av vilken bil som folk väljer om man är beroende av ekonomi utanför anställningsförmåner. Jag är nybliven ägare till Kia Ceed i egenskap av privatkonsument.

#14
2011-08-04 21:39

Pender: Asgarv! Väl inprickad iakttagelse.

#13
2011-08-04 20:19

Ja, Niklas, du har så rätt. Om man tycker att en tråkig bil är en dålig bil, så är det vad man tycker.
Men eftersom majoriteten av de som har pengar till att köpa bilar, inte kopplar rolighet till sina bilköp, så säljs "tråkiga" bilar som smör smälter i solsken.
Eller för att uttrycka det annorlunda: Medelåldern på som köper nya bilar är rätt hög. Medelåldern och inkomstnivån på de som suktar efter roliga bilar är låg. Ofta lever dom på fickpengar.

#12
2011-08-04 20:05

Du procent-hultarn! Självklart ska bilförsäljning räknas i procent. Renault Modus är rena kioskvältaren, jämförd med loserbilarna V70 och 9-3. Den har ökat nära 5% på årets första 7 månader. Köpts av 24 nya och lyckliga ägare. Visserligen bara 1 stycken i juli. Men det kan ju vara otur.

#11
2011-08-03 19:47

V70 har tappat 19% i år, medan 9-3 har tappat 5,8.
Ser inte bra ut för Volvo.

Skulle vara intressant att veta hur stor andel V70 som är privat köpta, misstänker att det är mest firma- och leasingbilar..

#10
2011-08-02 21:55

Vem bestämmer vad som är en rolig bil?

#9
2011-08-02 20:10

Man köper bil för att den är bra…?

Jaha och vem bestämmer vad som är bra?

Varför kan man inte tycka att en roligare bil är mycket mer bra än en tråkigare bil?
Man kanske tycker att en tråkig bil är en dålig bil?

Man kanske inte alls tycker att en Golf är någon bra bil alls pga. att man kan hitta massor av brister på den som man inte gillar, och inte är det någon bra bil då inte.

Varför inte?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: